automat hur många växlar?

Germax
11 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Jag tror förövrigt det är 4 växlar.
Många moderna bilar har bara 4, vissa 5.. dock har min bmw från -93 5 växlar, och tds från samma år har 6 växlar! Audi vet jag har 6 och 7 växlade lådor, har för mig de har steglösa oxå

Min Maxima har 4 och morsans Citroën C5 från -03 har 4.

Senast redigerat av JapMax (11 maj 2008)

Xoff Volvo tönt... =)
11 maj 2008 · 2 344 Inlägg

Jag råkar med säkerhet veta att du har en 4 stegad låda med "lock-up" smile

volvos första 5stegare kom -00

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
11 maj 2008 · 887 Inlägg

Xoff skrev:
Jag råkar med säkerhet veta att du har en 4 stegad låda med "lock-up" smile

volvos första 5stegare kom -00

Yeeeey!
Någon som ägde alla i den här tråden. cool

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Fredrik-79
11 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Lock up menas när veven driver växellådan utan inblandning av momentomvandlaren.
Finns på bilar sen långt tillbaka.
Var vanligt på tidigt 90 tal att de va bara 3an och 4an som va de.
På nya bilar kan allaväxlar vara lock up eller spärrade som en del också kallade.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
sandzoo
11 maj 2008 · 2 072 Inlägg

KHRacing skrev:

sandzoo skrev:
helloj.. vatt ute och räknat växlarna.. FEM 5 ggr växlar han big_smile

växalr han 5ggr så har lådan 6 lägen då du startar i en växel ju

hehe nästan..
så här.. har räknat 1växeln i starten sen växlar han 4ggr till.. big_smile

Sandzoo i da house
sandzoo
11 maj 2008 · 2 072 Inlägg

Xoff skrev:
Jag råkar med säkerhet veta att du har en 4 stegad låda med "lock-up" smile

volvos första 5stegare kom -00

ja de kan stämma.. 4 + lock up..

han växlar iallafall 4ggr + 1an

kan nån förklara lite mer hur luck up funkar..? e de en växlel eller ?

Sandzoo i da house
zoopåse
12 maj 2008 · 1 171 Inlägg

För att förstå vad en lock-up är så måste man först veta var en momentomvandlare är. Det är en turbin kan man säga med ojla i som dras runt av motorn. Ju snabbare tubinen snurrar på "ingången" desto svårare blir det för turbinen att pumpa runt oljan därför att oljan pumpas in mot mitten av turbinen. Det som då händer (när varvet ökar i motorn) är att ingående och utgånende turbiner kopplas ihop starkare momentmässigt och mer kraft överförs.

Det är detta som upplevs som att det "slirar" eller "såsar runt" när man gasar med en automatlåda. När motorn går på tomgång överförst fortfarande lite moment så att bilen drivs framåt när du släpper bromsen.

Det lock-upen gör är helt enkelt att med en vanlig koppling koppla ihop ingående och utgående turbin så att de snurrar exakt lika fort och all kraft överförs. Det är därför det upplevs som en "växel" när den går i (vanligtvis hastighetsstyrt vid ca. 70-77km/h).

här kan du läsa mer:
http://auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm

Senast redigerat av zoopåse (12 maj 2008)

zoopåse
12 maj 2008 · 1 171 Inlägg

Ja, det finns ju lådor utan lock-up (gamla saker;)). Det som kännetecknar dem är att de drar mycket bränsle på landsväg och motorväg iom att man får förluster när motorn försöker pumpa runt oljan i momentomvandlaren utan att det högre motorvarvet omvandlas till något extra moment. Lite varmare blir det ju också.

Opelmadness German cars, quality and beyond
12 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Hehe, min har iaf fem växlar. Både i automatläget och "manuell"... wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
sandzoo
12 maj 2008 · 2 072 Inlägg

zoopåse skrev:
För att förstå vad en lock-up är så måste man först veta var en momentomvandlare är. Det är en turbin kan man säga med ojla i som dras runt av motorn. Ju snabbare tubinen snurrar på "ingången" desto svårare blir det för turbinen att pumpa runt oljan därför att oljan pumpas in mot mitten av turbinen. Det som då händer (när varvet ökar i motorn) är att ingående och utgånende turbiner kopplas ihop starkare momentmässigt och mer kraft överförs.

Det är detta som upplevs som att det "slirar" eller "såsar runt" när man gasar med en automatlåda. När motorn går på tomgång överförst fortfarande lite moment så att bilen drivs framåt när du släpper bromsen.

Det lock-upen gör är helt enkelt att med en vanlig koppling koppla ihop ingående och utgående turbin så att de snurrar exakt lika fort och all kraft överförs. Det är därför det upplevs som en "växel" när den går i (vanligtvis hastighetsstyrt vid ca. 70-77km/h).

här kan du läsa mer:
http://auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm

tack för info.. man lär sej nått varje dag big_smile

PS: min växlar eller överförs vid 90kmh big_smile

när ska man byta oljan i V-lådan? rekomenderat??

ha de..

Sandzoo i da house
zoopåse
13 maj 2008 · 1 171 Inlägg

Jag ser nu att jag måste korrigera mig själv lite grann. Det är ju snabbare turbinen på utgången av momentomvandlaren snurrar som hindrar vätskan från att pumpas runt (eftersom turbinen på utgången vill trycka in vätskan mot centrum) och det får då turbinen och pumpen (på ingången som är kopplad till motorn) att snurra nästan lika fort. Det finns också en stator med frihjulskoppling (som på en cykel) som hindrar vätskan från att gå "baklänges" i momentomvandlaren.

Det är när de två snurrar nästan lika fort som man helst vill koppla ihop dem så att de snurrar exakt lika fort så att man inte förlorar motoreffekt och vridmoment i onödan. Tex när du gasar på motorvägen precis så att lockupen släpps så märker du att det börjar såsa lite (att varvet inte följer hastigheten) samt att varvet höjs en aning, men det går inte så mycket fortare för det. Det är den wasteade effekten (som blir värme i momentomvandlaren) som man känner av just där. Det är först när man börjar gasa ännu mer som man får mer acceleration i bilen. För då börjar ju vätskan pumpas runt igen och det ökade motorvarvet omvandlas till ökat moment på utgången av momentomvandlaren.

Automatlådeoljan bör vid normal anvädning av bilen bytas i intervall mellan 4000 och 10000mil ungefär beroende på bil. Vissa bilar byter bara en del av oljan och där behöver den bytas oftare. Vissa bilar har heller inget oljefilter i automatlådan och då är det bra om den byts oftare. Kolla i servicehäftet vilka intervall som gäller för just din bil.

Jag har hört att volvobilar ofta drar i lockupen i lite högre hastighet 92km/h.

Senast redigerat av zoopåse (13 maj 2008)

Kanelbullen
13 maj 2008 · 1 722 Inlägg

Jaja men i våran nya v70 är det då 6stegad !

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
sandzoo
13 maj 2008 · 2 072 Inlägg

zoopåse skrev:
Jag ser nu att jag måste korrigera mig själv lite grann. Det är ju snabbare turbinen på utgången av momentomvandlaren snurrar som hindrar vätskan från att pumpas runt (eftersom turbinen på utgången vill trycka in vätskan mot centrum) och det får då turbinen och pumpen (på ingången som är kopplad till motorn) att snurra nästan lika fort. Det finns också en stator med frihjulskoppling (som på en cykel) som hindrar vätskan från att gå "baklänges" i momentomvandlaren.

Det är när de två snurrar nästan lika fort som man helst vill koppla ihop dem så att de snurrar exakt lika fort så att man inte förlorar motoreffekt och vridmoment i onödan. Tex när du gasar på motorvägen precis så att lockupen släpps så märker du att det börjar såsa lite (att varvet inte följer hastigheten) samt att varvet höjs en aning, men det går inte så mycket fortare för det. Det är den wasteade effekten (som blir värme i momentomvandlaren) som man känner av just där. Det är först när man börjar gasa ännu mer som man får mer acceleration i bilen. För då börjar ju vätskan pumpas runt igen och det ökade motorvarvet omvandlas till ökat moment på utgången av momentomvandlaren.

Automatlådeoljan bör vid normal anvädning av bilen bytas i intervall mellan 4000 och 10000mil ungefär beroende på bil. Vissa bilar byter bara en del av oljan och där behöver den bytas oftare. Vissa bilar har heller inget oljefilter i automatlådan och då är det bra om den byts oftare. Kolla i servicehäftet vilka intervall som gäller för just din bil.

Jag har hört att volvobilar ofta drar i lockupen i lite högre hastighet 92km/h.

japp nu börjar man fatta lite mer big_smile just precis.. den "SLIRAR" lite om man kan säga så.. efter att lock upen har släppt.. ja du har rätt cirka 90km/h tar den om man kör "normalt"...

ja de e lite svårt att kolla serviceboken.. står ju på ITALIANO big_smile hehe..

tack för din tid och bra förklaring big_smile

Sandzoo i da house
kolvas
13 maj 2008 · 4 001 Inlägg

ang. bytet av olja i lådan så har man ju hört en hel del olika.... vissa påstår att man aldrig behöver byta olja i en automatare och andra säger 1500 mil upp till 25000mil!

När rekommenderar t.ex Volvo att man ska byta olja?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
sandzoo
13 maj 2008 · 2 072 Inlägg

kolvas skrev:
ang. bytet av olja i lådan så har man ju hört en hel del olika.... vissa påstår att man aldrig behöver byta olja i en automatare och andra säger 1500 mil upp till 25000mil!

När rekommenderar t.ex Volvo att man ska byta olja?

de e ju de jag undrar me.. ska in på volvo imorrn.. o kolla me de...

vet att på min CL 500a e de vid 2000mil.. oljebyte med filter.. typ 12l växellådsolja yikes

Sandzoo i da house
exoop
13 maj 2008 · 469 Inlägg

det var 4 växlar och lock up på min bmw iaf:P fast den använde aldrig 1:an den startade alltid på 2:an eller 3:an

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
sandzoo
14 maj 2008 · 2 072 Inlägg

exoop skrev:
det var 4 växlar och lock up på min bmw iaf:P fast den använde aldrig 1:an den startade alltid på 2:an eller 3:an

hm startar på 2-3an konstigt.. min startar ALLTID med 1an..

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang