Dyrt med diesel

NiKeMaN Entreprenör
13 maj 2008 · 1 286 Inlägg

Ja det är tyvärr väldigt dyrt med dieseln på mack idag. Riktigt jävla SVINDYRT har det blivit.

Riktigt tur att bilen bara går på 0.65-0.70... SÅ det blir ju ändå billigare att åka diesel än bensin. Men bensin börjar komma ifatt. Tur att dieseln har ännu fler fördelar såsom bättre för miljön och numera även snabbare än bensinare med samma hästar - så att köra dieselbil är en "Win - Win situation".... big_smile

// Niklas Johansson
Errol
13 maj 2008 · 320 Inlägg

Så antagligen kör din kompis inte speciellt långt. tongue

...Eller hra dom lite vett & utbildar sina förare i heavy-eco driving wink ?
vad vet jag ^


9,50 /Litern blire (känns ändå) går få ner bilen till  0.70  i förbrukning oxå.
Ni som ska börja elda med villaolja,tjära å fett å fan vet allt bör nog först skaffa enkel förkammar-diesel utan turbo. Sen modda lite för att ens gå igång brötet ^

zatzy har en bra tråd minns jag.

mebben Troligen galen...
13 maj 2008 · 567 Inlägg

Alphasonic skrev:

preppie skrev:
Så din dieselaudi drar 0,55, det är bra! Vet hur mkt mer en A4 diesel drar?

Min drar 0.55

Min drar i snitt 0.58l/milen om jag kör lagligt och lungt till och från jobbet.

Vid "normal" körning drar den 0.69l/milen, i staden och vid inspirerad körning brukar jag hamna på 1.07l/milen.


A4 avant 2.0TDI 170hk Quattro -08


Jäkligt bra tajming av mig att köpa dieselbil precis i samma vända som diseln gick förbi bensinen i pris... mad



Edit: Ändrade lite som vart fel...

Senast redigerat av mebben (18 maj 2008)

EmilNilsson
17 maj 2008 · 40 Inlägg

Det är så jävla tråkigt att dom höjer och höjer hela tiden. Fan det känns ju som om det bara var ett år sen det kostade 10 spänn man blir ju för fan deprimerad när man tänker på det.

brillmongo
17 maj 2008 · 874 Inlägg

Tycker dom är så motsägelsefulla, och de visar klart och tydligt att det är pengarna som styr.. Allt deras tjöt om miljön är bara just skitsnack. De straffar folket som kör diesel och åkeri näringen så som dom håller på. Trots att dieseln är bättre för miljön än bensin.

Sätter en femma på att om dom får igenom sin vilja å alla börjar köra på E85 så kommer de höja den oxå när de inte drar in så mycket pengar längre.
Hmm, läste tom en intervju med nån politiker som erkände att det skulle bli så!! mad
Nä det e fan dax att syna miljöbluffen och inse att det bara handlar om pengar!

(jag gjorde det för längesen)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
gamlingen
17 maj 2008 · 5 198 Inlägg

mebben skrev:

Alphasonic skrev:

preppie skrev:
Så din dieselaudi drar 0,55, det är bra! Vet hur mkt mer en A4 diesel drar?

Min drar 0.55

Min drar i snitt 0.58l/milen om jag kör lagligt och lungt till och från jobbet.

Vid "normal" körning drar den 0.69l/milen, i staden och vid inspirerad körning brukar jag hamna på 10.7l/milen.


A4 avant 2.0TDI 170hk Quattro -08


Jäkligt bra tajming av mig att köpa dieselbil precis i samma vända som diseln gick förbi bensinen i pris... mad

10,7 l/m  va fan kör du för monster lol det kommer jag minst 10 mil på

Schotttz
17 maj 2008 · 586 Inlägg

När jag åkte till jobbet idag låg priserna på JET:

95: 13.24
98: 13.54
Diesel: 14.09
E85: 8.04

Fast det kan ju självklart ha ändrat sig... åkte förbi där vid halv 6 i morses...

E30Tompa Rörpulare
17 maj 2008 · 1 453 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Ja det är tyvärr väldigt dyrt med dieseln på mack idag. Riktigt jävla SVINDYRT har det blivit.

Riktigt tur att bilen bara går på 0.65-0.70... SÅ det blir ju ändå billigare att åka diesel än bensin. Men bensin börjar komma ifatt. Tur att dieseln har ännu fler fördelar såsom bättre för miljön och numera även snabbare än bensinare med samma hästar - så att köra dieselbil är en "Win - Win situation".... big_smile

Men blir de verkligen de nu när diesel folket har diesel skatt? måste ju isf nästa vara dyrare om man åker på mack diesel eller har inte förstått mej på de där me diesel då de inte existerar i min tillvaro hehe smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
Thorssa
17 maj 2008 ·

E30Tompa skrev:

NiKeMaN skrev:
Ja det är tyvärr väldigt dyrt med dieseln på mack idag. Riktigt jävla SVINDYRT har det blivit.

Riktigt tur att bilen bara går på 0.65-0.70... SÅ det blir ju ändå billigare att åka diesel än bensin. Men bensin börjar komma ifatt. Tur att dieseln har ännu fler fördelar såsom bättre för miljön och numera även snabbare än bensinare med samma hästar - så att köra dieselbil är en "Win - Win situation".... big_smile

Men blir de verkligen de nu när diesel folket har diesel skatt? måste ju isf nästa vara dyrare om man åker på mack diesel eller har inte förstått mej på de där me diesel då de inte existerar i min tillvaro hehe smile

De nyare dieslarna med partikelfilter har ju inte speciellt mycket högre skatt än en bensinbil faktiskt. Runt 2500 kr/år? Är jag i närheten då? Annat för mig som betalar 5200 kr/år för en liten jävla A3.

Aristocars Automobilsamlare, Import-Konsult, mm.
17 maj 2008 · 13 Inlägg

Det är nåt riktigt sjukt med Bensin och Diesel priserna i det här landet idag! Dollarn har gått ner till bottennoteringar det senaste året (Råolja köps med Dollar!) Pundet har också gått ner till nästan 12kr det senaste året (England producerar en massa olja tillsammans med Norge). Ändå stiger priserna på bränsle i rekordfart, aningen märkligt i mitt tycke?  Jo, man skyller på Kineserna har jag hört, men hur kan det komma sej att dom helt plötsligt börjat köra med dieselslukande motorer i sina Ricksha's? Ska man verkligen tro på detta, eller är det bara så att dom bor tillräckligt långt borta för att vi Europeér inte kan ha nån koll på Ricksha beståndet i Kina... Misstänker det senaste! Och med politikerlogik så förstår man ju att det enda som gäller är att suga ur oss så mycket pengar som möjligt före valet, ifall dom 'kära' politikerna mot all förmodan skulle bli av med sina jobb, så måste dom ju ha en 'liten' kassa att ta av, medans dom sitter av de kommande 4 åren som landshövding eller generaldirektör nånstans ute på vischan fram till nästa val...

För 5-10år sedan var det många företagsamma personer som reste med tankbilar och vans till Finland, eller Baltländerna och tog hem billig Diesel till försäljning på svarta marknaden här hemma, men det verkar ha avstannat? Varför då? Nån som vet? Östpriserna är väl fortfarande betydligt lägre än här?

Hellfire
17 maj 2008 · 160 Inlägg

brillmongo skrev:
Tycker dom är så motsägelsefulla, och de visar klart och tydligt att det är pengarna som styr.. Allt deras tjöt om miljön är bara just skitsnack. De straffar folket som kör diesel och åkeri näringen så som dom håller på. Trots att dieseln är bättre för miljön än bensin.

Sätter en femma på att om dom får igenom sin vilja å alla börjar köra på E85 så kommer de höja den oxå när de inte drar in så mycket pengar längre.
Hmm, läste tom en intervju med nån politiker som erkände att det skulle bli så!! mad
Nä det e fan dax att syna miljöbluffen och inse att det bara handlar om pengar!

(jag gjorde det för längesen)

Jag har själv gjort flera inlägg om ämnet och det är förbannat skönt att se att det är flera som har förstått hur saker och ting ligger till.

E30Tompa Rörpulare
17 maj 2008 · 1 453 Inlägg

Thorssa skrev:

E30Tompa skrev:

NiKeMaN skrev:
Ja det är tyvärr väldigt dyrt med dieseln på mack idag. Riktigt jävla SVINDYRT har det blivit.

Riktigt tur att bilen bara går på 0.65-0.70... SÅ det blir ju ändå billigare att åka diesel än bensin. Men bensin börjar komma ifatt. Tur att dieseln har ännu fler fördelar såsom bättre för miljön och numera även snabbare än bensinare med samma hästar - så att köra dieselbil är en "Win - Win situation".... big_smile

Men blir de verkligen de nu när diesel folket har diesel skatt? måste ju isf nästa vara dyrare om man åker på mack diesel eller har inte förstått mej på de där me diesel då de inte existerar i min tillvaro hehe smile

De nyare dieslarna med partikelfilter har ju inte speciellt mycket högre skatt än en bensinbil faktiskt. Runt 2500 kr/år? Är jag i närheten då? Annat för mig som betalar 5200 kr/år för en liten jävla A3.

Ja precis hur fan kan de vara bättre då att åka en disel som kostar 5200:- om året och mina e30 kostar 1500:- man får ju isf några liter för 3700:- och dom drar va 1.2 som ja kör och då kan man lätt kma under 1 liter om man vill smile så vette fan om de e nån win and win situation me diesel asså...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Lazurblau_Metallic
17 maj 2008 · 127 Inlägg

jo om man ska åka disel nu förtiden så måste man ju åka en 5000-6000 eller tanka billigare för att det ska löna sig

Galloper-Lasse
17 maj 2008 · 8 Inlägg

Vi svenskar e som några j.ä. v Knähundar på våra politiker ! Vi har en massa skit i vårt samhälle som vi bara låter vara !
Det handlar inte bara om bränsle kostnader och om skatter på olika bilar kolla försäkringar osv....
Nej vi borde göra något riktigt. Blocker några vägar eller några byggnader som dom styrande för upp ögonen!

magnus_jo
17 maj 2008 · 1 Inlägg

Jag vet att det finnes inte många bra bilar att köpa men lösningen är rena el bilar det kostar bara 2 kr milen att ladda en el bil jag kör skälv en el bil det fungerar jätte bra för stäckor under 6 mil http://www.garaget.org/?car=76893
titta även in på: http://elbil.forum24.se/elbil.html

bonden_
17 maj 2008 · 171 Inlägg

kommer ihåg att förra sommarn så tankade jag firmabilen för 6,99litern på jet när de va en sänka i priset mer än de dubbla på de nu fy fan

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06
mecamartin
17 maj 2008 · 115 Inlägg

Jag va på Statoil Brändåsen nyss   14.59:-/litern där  billigt!!

Alphasonic Piratpartiet
17 maj 2008 · 339 Inlägg

Lazurblau_Metallic skrev:
jo om man ska åka disel nu förtiden så måste man ju åka en 5000-6000 eller tanka billigare för att det ska löna sig

Med tanke på att verkningsgraden för en dieselmotor är ungefär dubbelt så hög som för ottomotor (bensin) så ska du tanka för ett högre belopp än mellanskillnaden i vägskatten för att det ska löna sig. Ta inlägget ovan ditt som exempel. För 3700 kr kommer du ca 491 mil med min bil, kör du 5 000 mil per år lönar det sig verkligen med diesel.

Thorssa
17 maj 2008 ·

E30Tompa skrev:

Thorssa skrev:

E30Tompa skrev:

Men blir de verkligen de nu när diesel folket har diesel skatt? måste ju isf nästa vara dyrare om man åker på mack diesel eller har inte förstått mej på de där me diesel då de inte existerar i min tillvaro hehe smile

De nyare dieslarna med partikelfilter har ju inte speciellt mycket högre skatt än en bensinbil faktiskt. Runt 2500 kr/år? Är jag i närheten då? Annat för mig som betalar 5200 kr/år för en liten jävla A3.

Ja precis hur fan kan de vara bättre då att åka en disel som kostar 5200:- om året och mina e30 kostar 1500:- man får ju isf några liter för 3700:- och dom drar va 1.2 som ja kör och då kan man lätt kma under 1 liter om man vill smile så vette fan om de e nån win and win situation me diesel asså...

Om du läser en gång till så kanske du förstår att jag syftade på de nyare dieselbilarna. Alltså att det inte blir dyrare att köra en modern dieselbil än en bensinbil.

Om man tar mig som exempel, åkte tidigare BMW 323i -96. Sålde den för ungefär två år sedan då den hade gått 14500 mil och köpte min A3 -98 för ungefär samma pengar, den hade då gått 8000 mil. Försäkringen var dyrare på BMW:n så skatten och försäkringen på de båda tog ut varandra så att bränslekostnaden var den stora skillnaden. BMW:n drog ca. 1,1 medans jag snittar 0,7 med A3:an. Så med dagens priser är A3:an ca. 4,50 kr billigare per mil att köra.  Service och reparationer skiljer sig inte nämnvärt. Skulle jag istället köpt en nyare dieselbil med partikelfilter och en skatt på ca. 2500 kr/år skulle jag tjänat ännu mer på att köra diesel.

Jag är medveten om att jämförelsen haltar lite eftersom bilarna inte går lika bra men A3:an fyller sitt syfte då jag i princip bara kör mellan lägenheten och högskolan samt mellan Gävle och Sundsvall.

dj_padde
17 maj 2008 · 1 813 Inlägg

politik fyfan för sånt skit.. utan dom hade nog fan landet varit fan så mkt bättre..!! skatt alla kunde lagt från sin lön 1000kr sen hade det räckt. blir ju fan ett par miljoner ändå.. men vafan igentligen vi säger en som kännar 10 tusen på en månad och äger en bil hus ja å lite sånt.. först innan du får in lönnen på ett konto jo då drar dom skatt.. kommer lönen du tankar du betalar skatt. sen räkningar å allt annat skit betalar man skatt tror fan på 10 tusen betalar man säkert bara 5000 i skatt förfan det e ju fan helt sjukt.

som bensin/disel priser nu det e fan sjukt.. vad snacka dom om på radion innan år 2020 ska bensin kosta 27kr litern ...  det e  SJUKT..  inte konstigt att brotten ökar i detta jävla land för det e fan ingen som har råd med nått längre för man ska betala all jävla skatt..!! 


om man nu hade fått med alla svenskar mot politik då hade dom lagt ner skiten och det hade fan blevit ett bra land.. men nu låter vi dom bestämma.. dom säger en sak för man ska rösta sen när man röstat gör dom tvärtemot så varför rösta .. då säger folk röstar du inte så ska man inte säga nått.. men vafan röstar man på nått så blir det ändå skit i slutändan..!!

snart dax att börja jobba svart på heltid och köpa disel utav en privatperson och bara skratta åt dom jävla politikerna som vill plocka skattepengar.. usch fyfan trött man kan bli på sånna gubbar som sitter vid ett bord och kännar miljoner på att sitta på röven och prata pengar som vi andra som inte kännar som dom ska betala.. !! tycker dom ska ha en lön på 8 tusen i månaden för deras jobb och försöka leva på det och se hur bra dom sjävla kan ha det.. !! fan dom hinner ju inte göra av med pengarna för dom behöver ju knappast betala så mkt skatt som vi...!!

ne nu blir man trött på att skriva... !!

tummen upp för svarta pengar=)big_smiletongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang