1546
Sök

B234F + turbo?

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#1
Tja.

Har en B234f ned plockad. skall byta kammar och leka lite med toppen och blocket big_smile
Men vet inte vilken turbo jag skall använda. Tips på en okaj turbo? Även chip med om det finns att få tag på ? = )


Robban

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
20 maj 2008
#2
Turbo väljs efter den effekt du har planerat. Berätta det så kan vi råda dig bättre.

Hur är din plan när det gäller att byta kammar? Vet du hur flödesbalansen är i en 16V topp?

Kan hända att Turbocenter har chip.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#3
Mina planer är att hotta upp bilen. och plocka ut så mkt hk jag kan utan att motorn ska börja spika för mig.

Nej, vet inte så mkt om den här toppen. men det jag undrar mest är om det är samma block som är till b230f? eller vad är skillnaden.. för blocket är mega ovalt. kommer inte att funka att borra upp de hmm

Jo kammar skall bytas med.. funderar på vrx kammen.. en del säger att den är bra
Senast redigerat av XeptiQ (21 maj 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
21 maj 2008
#4
Jag vill inte framstå som jävlig eller allmänt dryg , men jag måste - helt seriöst - fråga dig om du vet vad du sysslar med här eller om du är ute och fiskar.

Det finns flera på forumet som kan hjälpa dig mycket med hur man turbokonverterar en B234 men då krävs det att vi sätter grunderna först för vad och hur och på vilken nivå du behöver hjälp.

Förstå mig rätt, jag vill hjälpa , inte peka finger och skratta. Jag är för gammal och seriös för sådant.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Jag vill inte framstå som jävlig eller allmänt dryg , men jag måste - helt seriöst - fråga dig om du vet vad du sysslar med här eller om du är ute och fiskar.

Det finns flera på forumet som kan hjälpa dig mycket med hur man turbokonverterar en B234 men då krävs det att vi sätter grunderna först för vad och hur och på vilken nivå du behöver hjälp.

Förstå mig rätt, jag vill hjälpa , inte peka finger och skratta. Jag är för gammal och seriös för sådant.


/Göran

Hänger allt med.. Förstår vad du menar.

Min fråga är. jag har en motor som jag skall turbokonvertera. det jag vet att det är ett " röd " block.
Men blocket är ovalt eftersom vevstakarna har slitit ut loppen ovalt. så jag vet inte om det går att rädda ?
Kolvarna ser inte bra ut. så jag förmodar att jag får byta ut vevstakar, kolvar, slängarm m.m. Dock vet jag ej vad det kommer att bi i hk väg efter det är gjort. för det kommer sättas in lattade stakar osv.
sen vet jag inte hur jag får tur och retur till turbo komverteringen. men har hittat in och ut gångar. men de får borras upp.

Toppen:
Såg mkt fin ut, kammar med. ventiler så så där ut vad jag hann se. toppen skall planas ned 2-3 mm vet inte om det är för mkt ? gäller samma med hur mkt jag kan slipa upp ventiler. in och ut blås..

Sen Kammar. Har hört att VRX kammarna skall vara bra och ge helt ok i drag.
sen frågan är vad/hur mkt hk kan jag ha uppnått i bara de? 300 hk 400 ?  inte en aning. har kollat lite på en turbo redan en som heter T45 och en T70 kanske blir lite overkill ?

Så där.. tror jag har fått med allt jag ahde på hjärtat. för just nu är motorn i delar.
färdig för att bearbetas.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
23 maj 2008
#6
Borra upp till överdimension lönar sig i princip bara om man ändå skall byta kolvar. Med ett effektmål på 300Hkr så duger orginalkolvar och orginalstakar utmärkt men skall man upp till 400 så bör man i alla fall byta stakar och det är gränsfall även om man bör byta till bättre - smidda - kolvar.

Har du en 16V topp så duger den helt orörd till 400Hkr (eller mer) utan att vara en flaskhals. Det speciella med Volvos 16V topp är att avgassidan flödar väldigt bra vilket gör att den inte behöver röras. Vill man balansera toppen flödesmässigt så skall man ge sig på att försöka få tag på en bättre insugskam. Jag har dock aldrig hört talas om någon "VRX" kam till 16V topparna. Vem säljer den?

Plana toppen så mycket skall du ge sjutton i, man skall på sin höjd dra av ett slick för att få den plan. Inte mera. Kompet behövs ändå sänkas från orginal 10.5:1 på en B234F till runt 9.0 - 9.5:1 beroende på hur bra man kan mappa sprutet. Kör man med orginalsprut bör man nog lägga sig på 9.0:1 eller lite under. Med eftermarknadssprut och en komplett mappning i vevaxelbänk så kan man lägga sig på 9.5:1 med handelsbensin om man har ställbara kamdrev.

Om jag vore du och hade ett mål på "ynka" 300Hkr i en 16V motor så skulle jag leta upp ett fräscht block, plocka isär det och gå igenom det, byta till andra stakar (du behöver inte lätta nåt i bottendelen - det är en turbomaskin du skall bygga - inte en högvarvig sugis...) och svarva grop i kolvarna så att du får ner kompressionen samt vikta vevstakar och kolvar inom ett gram. Ta även bort balansaxlarna när du håller på.
Toppen behöver du inte röra. Skall man göra nåt som verkligen ger något med toppen så kostar det eftersom jag är tveksam på att det verkligen finns kammar att köpa. Och då måste man istället låta slipa om en orginal avgaskam med mindre bascirkel och ha som insugskam och sätta i större ventiler tex från BMW M3. Räkna 10.000 för en komplett iordningställd topp. (Men detta är bara vettigt om man bygger en maskin för typ över 450 Hkr)

Som turbo räcker en Mitshu TD04 18T eller 19T till en bra bit över 300Hkr.

Olja till och från turbon är inga problem. Borra upp och gänga i nipplar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Borra upp till överdimension lönar sig i princip bara om man ändå skall byta kolvar. Med ett effektmål på 300Hkr så duger orginalkolvar och orginalstakar utmärkt men skall man upp till 400 så bör man i alla fall byta stakar och det är gränsfall även om man bör byta till bättre - smidda - kolvar.

Har du en 16V topp så duger den helt orörd till 400Hkr (eller mer) utan att vara en flaskhals. Det speciella med Volvos 16V topp är att avgassidan flödar väldigt bra vilket gör att den inte behöver röras. Vill man balansera toppen flödesmässigt så skall man ge sig på att försöka få tag på en bättre insugskam. Jag har dock aldrig hört talas om någon "VRX" kam till 16V topparna. Vem säljer den?

Plana toppen så mycket skall du ge sjutton i, man skall på sin höjd dra av ett slick för att få den plan. Inte mera. Kompet behövs ändå sänkas från orginal 10.5:1 på en B234F till runt 9.0 - 9.5:1 beroende på hur bra man kan mappa sprutet. Kör man med orginalsprut bör man nog lägga sig på 9.0:1 eller lite under. Med eftermarknadssprut och en komplett mappning i vevaxelbänk så kan man lägga sig på 9.5:1 med handelsbensin om man har ställbara kamdrev.

Om jag vore du och hade ett mål på "ynka" 300Hkr i en 16V motor så skulle jag leta upp ett fräscht block, plocka isär det och gå igenom det, byta till andra stakar (du behöver inte lätta nåt i bottendelen - det är en turbomaskin du skall bygga - inte en högvarvig sugis...) och svarva grop i kolvarna så att du får ner kompressionen samt vikta vevstakar och kolvar inom ett gram. Ta även bort balansaxlarna när du håller på.
Toppen behöver du inte röra. Skall man göra nåt som verkligen ger något med toppen så kostar det eftersom jag är tveksam på att det verkligen finns kammar att köpa. Och då måste man istället låta slipa om en orginal avgaskam med mindre bascirkel och ha som insugskam och sätta i större ventiler tex från BMW M3. Räkna 10.000 för en komplett iordningställd topp. (Men detta är bara vettigt om man bygger en maskin för typ över 450 Hkr)

Som turbo räcker en Mitshu TD04 18T eller 19T till en bra bit över 300Hkr.

Olja till och från turbon är inga problem. Borra upp och gänga i nipplar.

/Göran

Okaj, tackar för all info. Mkt bra, skall skriva ut allt var lite mkt att memorera tongue
Men toppen är altså såpass och för 300hkr. så igentligen räcker det med att hitta ett fräscht block och sen borra upp och gänga till turbon mer eller mindre? För de kammarna som redan låg i toppen så kanon fina ut.. inga skador på "nockarna"

Men hur blir det sen om jag vill tex köra på etanol, och chipp ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 058 Inlägg
23 maj 2008
#8
XeptiQ skrev:
Sharky skrev:
Borra upp till överdimension lönar sig i princip bara om man ändå skall byta kolvar. Med ett effektmål på 300Hkr så duger orginalkolvar och orginalstakar utmärkt men skall man upp till 400 så bör man i alla fall byta stakar och det är gränsfall även om man bör byta till bättre - smidda - kolvar.

Har du en 16V topp så duger den helt orörd till 400Hkr (eller mer) utan att vara en flaskhals. Det speciella med Volvos 16V topp är att avgassidan flödar väldigt bra vilket gör att den inte behöver röras. Vill man balansera toppen flödesmässigt så skall man ge sig på att försöka få tag på en bättre insugskam. Jag har dock aldrig hört talas om någon "VRX" kam till 16V topparna. Vem säljer den?

Plana toppen så mycket skall du ge sjutton i, man skall på sin höjd dra av ett slick för att få den plan. Inte mera. Kompet behövs ändå sänkas från orginal 10.5:1 på en B234F till runt 9.0 - 9.5:1 beroende på hur bra man kan mappa sprutet. Kör man med orginalsprut bör man nog lägga sig på 9.0:1 eller lite under. Med eftermarknadssprut och en komplett mappning i vevaxelbänk så kan man lägga sig på 9.5:1 med handelsbensin om man har ställbara kamdrev.

Om jag vore du och hade ett mål på "ynka" 300Hkr i en 16V motor så skulle jag leta upp ett fräscht block, plocka isär det och gå igenom det, byta till andra stakar (du behöver inte lätta nåt i bottendelen - det är en turbomaskin du skall bygga - inte en högvarvig sugis...) och svarva grop i kolvarna så att du får ner kompressionen samt vikta vevstakar och kolvar inom ett gram. Ta även bort balansaxlarna när du håller på.
Toppen behöver du inte röra. Skall man göra nåt som verkligen ger något med toppen så kostar det eftersom jag är tveksam på att det verkligen finns kammar att köpa. Och då måste man istället låta slipa om en orginal avgaskam med mindre bascirkel och ha som insugskam och sätta i större ventiler tex från BMW M3. Räkna 10.000 för en komplett iordningställd topp. (Men detta är bara vettigt om man bygger en maskin för typ över 450 Hkr)

Som turbo räcker en Mitshu TD04 18T eller 19T till en bra bit över 300Hkr.

Olja till och från turbon är inga problem. Borra upp och gänga i nipplar.

/Göran

Okaj, tackar för all info. Mkt bra, skall skriva ut allt var lite mkt att memorera tongue
Men toppen är altså såpass och för 300hkr. så igentligen räcker det med att hitta ett fräscht block och sen borra upp och gänga till turbon mer eller mindre? För de kammarna som redan låg i toppen så kanon fina ut.. inga skador på "nockarna"

Men hur blir det sen om jag vill tex köra på etanol, och chipp ?

går att fultrimma med att köra på större spridare, etanol + ställbar bränsletrycksregulator om man vill. vi körde så på en polares bil (740 16V -90) och den gick utan problem att köra på 0.5Bar utan spik. gick många hårda mil utan knas. även mätt med bredbandslambda och den ligger stabilt hela vägen upp till varvstoppet där den magrar till 1.0 ungefär, vilket innebär att ligga på varvstoppet o såsa nån längre tid är inte att föredra.. och om man vill kan man ju även komplettera med ett enkelt extra sprut, alltsa extra spridare som öppnas vid ett förbestämt laddtryck med hjälp av en tryckvakt. då borde man kunna ladda runt 0.7 utan problem. 


detta är dock fultrim, billigt som satan. men funkar mkt bra enligt egen erfarenhet. gjorde bra tider på 201 m tex.. 0-100 gick runt 6.4s

MVH//Tommie

PoLoud =D

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#9
Okej, För jag läte lite i en grön volvo bok ang B230F och att bränsletrycket låg på 3.0 bar. så jag ställde upp trycket med deb nya BTR till 3.9 bar osv å då skick det skit fint men det var ju ingen turbo då.. Men hade ett fenomen att den var skit i kall start? kunde lixom inte åka direkt efter jag hade startat bilen utan vart tvungen att stå 5-10 min sen gick de att rulla iväg. Sen att jag fick dra den på starten lite längre med. kan de bero på att jag får ha fler eletrod stift istället för standard?

Robban

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
26 maj 2008
#10
Tillåt mig tvivla. Högre soppatryck gör bara att den går för fett, vilket ger mindre effekt på en 16V eftersom den är känslig på detta. Har du tur så ställde din lambdareglering ner sprutet så den gick normalt.
Mer effekt ger det inte. Läs långa sugmotortråden. Det väsentliga - specillet på sugmotorer - är att öka motorns effektivitet som "luftpump" dvs dess förmåga att suga i sig mera luft. När motorn väl suger i sig mera luft så kommeer din AMM att mäta detta och sprutet att tillsätta rätt mängd bensin i förhållande till den mängd luft som sugs in. Att fetta på ger högre soppaförbrukning, sotiga stift och ofta lägre effekt.

Och du skall inte köra något annat än singelelektrodstift i dessa toppar.

/Göran


XeptiQ skrev:
Okej, För jag läte lite i en grön volvo bok ang B230F och att bränsletrycket låg på 3.0 bar. så jag ställde upp trycket med deb nya BTR till 3.9 bar osv å då skick det skit fint men det var ju ingen turbo då.. Men hade ett fenomen att den var skit i kall start? kunde lixom inte åka direkt efter jag hade startat bilen utan vart tvungen att stå 5-10 min sen gick de att rulla iväg. Sen att jag fick dra den på starten lite längre med. kan de bero på att jag får ha fler eletrod stift istället för standard?

Robban

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#11
Ah okej, men vad är skillanden på flera elektrodet än enkel igentligen ? För jag har en 850 vanligt 2.5 SE men det skall vara 3 elektrodigt i den enligt volvo.. :S


Robban


Sharky skrev:
Tillåt mig tvivla. Högre soppatryck gör bara att den går för fett, vilket ger mindre effekt på en 16V eftersom den är känslig på detta. Har du tur så ställde din lambdareglering ner sprutet så den gick normalt.
Mer effekt ger det inte. Läs långa sugmotortråden. Det väsentliga - specillet på sugmotorer - är att öka motorns effektivitet som "luftpump" dvs dess förmåga att suga i sig mera luft. När motorn väl suger i sig mera luft så kommeer din AMM att mäta detta och sprutet att tillsätta rätt mängd bensin i förhållande till den mängd luft som sugs in. Att fetta på ger högre soppaförbrukning, sotiga stift och ofta lägre effekt.

Och du skall inte köra något annat än singelelektrodstift i dessa toppar.

/Göran


XeptiQ skrev:
Okej, För jag läte lite i en grön volvo bok ang B230F och att bränsletrycket låg på 3.0 bar. så jag ställde upp trycket med deb nya BTR till 3.9 bar osv å då skick det skit fint men det var ju ingen turbo då.. Men hade ett fenomen att den var skit i kall start? kunde lixom inte åka direkt efter jag hade startat bilen utan vart tvungen att stå 5-10 min sen gick de att rulla iväg. Sen att jag fick dra den på starten lite längre med. kan de bero på att jag får ha fler eletrod stift istället för standard?

Robban


TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök