Olovlig körning och rattfylla

Sushikocken Sleeper
25 maj 2008 · 3 084 Inlägg

0,32 promille är ju knappt någonting egentligen! Grejen är att vi blir totalt olika på fyllan man känner ju själv att man får grymt mycket segare reaktioner på fyllan men är man inte dyngrak så man inte kan stå, så känner iaf jag att man har omdömet kvar. 0.0 eller 0,3 promille gör ingen större skillnad på mig iaf. Som någon sa i många andra länder ligger siffran på 0.8+ som laglig gräns. Så man behöver väl för fan inte bli helt mordisk på grabben om det var en engångsförseelse alla gör väl misstag. Enligt min menig är det värre att snacka i mobilen än ha 0,3 promille alkohol i blodet. Jag har aldrig själv kört rattfull inget jag förespråkar heller. Men jag tycker det är fjantigt av alla att hoppa på honom när han själv är ångerfull, det är ju inget mord han begått!!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Piraten
25 maj 2008 · 166 Inlägg

Det är bara sverige norge samt POLEN som har löjliga 0.2 som gräns.
Här är en länk
http://www.mhf.se/default.aspx?FolderID … ba381fd29b

Har varit en del i England och fastnat i kontroller där med bra mycket mer än vad grabben hade i blodet och de blinka inte ens lät mig köra vidare.

Undrar om ca 500 miljoner är helt bakom flötet eller bara vi som är helt hjärntvättade. I många länder så   
ser man även till omständigheterna kring brottet inte bara lagens bokstav.

Kan ta som exempel. Polare  flyttade sin bil ca 5 meter på en privat fest för att någon var in parkerad. Snutten såg hur han flyttade bilen 5 METER stängde av bilen låste och sen gick in i huset. Han åkte dit med
0.22 i blodet; med allt strul som det medförde sen.
I ALLA andra länder (utom möjligen NORGE) hade de bara garvat i rätten om det hade kommit till det.
(Om han hade åkt dit med 0,52 i Tyskland på liknade sätt eller i Polen med just 0,22)   

All heder till killen han är ångerfull,  inte fan behöver han lida i all evighet för detta misstag.
För att citera en biblisk figur "Låt han utan synd kasta första stenen"
Ni som är helt hysteriska lugna ner er lite ni är ta mig fan inte utan fel och brister någon av er.

Själv tycker jag att du ska ta dit straff och ta lärdom av detta på fler än ett plan. Om 20år kommer du skratta åt detta men det är föga tröst nu. :-)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 maj 2008 · 5 753 Inlägg

Sushikocken skrev:
0,32 promille är ju knappt någonting egentligen! Grejen är att vi blir totalt olika på fyllan man känner ju själv att man får grymt mycket segare reaktioner på fyllan men är man inte dyngrak så man inte kan stå, så känner iaf jag att man har omdömet kvar. 0.0 eller 0,3 promille gör ingen större skillnad på mig iaf. Som någon sa i många andra länder ligger siffran på 0.8+ som laglig gräns. Så man behöver väl för fan inte bli helt mordisk på grabben om det var en engångsförseelse alla gör väl misstag. Enligt min menig är det värre att snacka i mobilen än ha 0,3 promille alkohol i blodet. Jag har aldrig själv kört rattfull inget jag förespråkar heller. Men jag tycker det är fjantigt av alla att hoppa på honom när han själv är ångerfull, det är ju inget mord han begått!!

äntligen nån som sa nått vettigt!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
R_Lundstrom
25 maj 2008 ·

ja i värsta fall blire kåken men under 18? en jävla massa böter och sen lämna svindyra prover på sjukan som vissar att du kan sköta spriten i 3års tid.. om körtillståndet dras in mer än 12 månader får man ta om det...men om du inte har kortet e ja inte helt hundra!!!  Mvh                                                       

Snappy skrev:
Någon som vet vad straffet brukar hamna på?`

vet att det är indivduell straff läggning. men..

Kmarcus
25 maj 2008 · 854 Inlägg

laika skrev:
men herre jävlar vad alla ska vara på killen så hårt om hans fylla. hade han varit i tyskland eller östterike så hade han inte åkt på rattfylleri. I österrike så har dom en rattfyllerigräns vid 0.9 promille. Så tittar du på vad andra länder har så var han ju inte ens rattfull. Sen håller jag med om att man inte ska köra rattfull, men att sitta vid datorn och skriva saker som att han förtjänar stryk m.m. utan att se hela bilden är bara barnsligt. Hade han varit i ett annat land så hade han inte varit rattfull konstigt med tanke på att han hade haft samma halt med alkohol i blodet. Sen så är man bara ung en gång i livet och jag tycker det är bra att du är ångerfull hoppas du inte gör det igen och så är det bra att du begick ditt misstag utan att skada andra.

För att gå lite off topic så stanna inte för att hjälpa någon för att det tjänar man tyvär inget på utan man får bara skit för det. Har själv råkat ut för problem när jag stannat för att hjälpa och när man själv står där vid vägkanten så är det inte en jävel som hjälper en.

Sen kan jag säga att jag kört med på tok för hög promillehalt (svenska mått) i tyskland. Visserligen så var det inte en kotte ute på gatan och ingen dog då heller. Det handlar mer om vad samhället finner accepterat och vad man själv känner att man kontrollerar. Jag hade inte kört om jag inte kände att jag var i tillräckligt bra tillstånd. Sen har man gjort studier och kommit fram till att det kan vara värre att köra trött än full (självklart så beror det på hur full man är) men alla som gnäller på killen kan ju fråga sig om dom inte kört när dom varit trötta och jämför det med hans 0,32 promille. På tal om det så kan jag säga att jag nästan körde över en cyklist för jag hade jobbat natt och skulle köra hem var trött som fan. Och jag var faktiskt sämre förare trött än när jag körde i tyskland.

Lär dig att argumentera och att tänka snäppet längre!

Spelar väl ingen roll om Tyskland eller Österrike tillåter något! Vi är i Sverige och det är svenska lagar som gäller. Bara för att det är tillåtet att slå barn i andra länder så finns det väl inte en vettig svensk som kan försvara sig med att "dom gör så i andra länder så då kan jag tillrättavisa mina barn också?"
Bara för att "studier" visar att man kör bättre full än trött i vissa fall så säger väl inte det att det är okej att köra full. Samhället kan fortfarande spara väldigt många liv och riktigt mycket pengar på att se till att alla kör nyktra. Väldigt många olyckor sker p.g.a. att föraren varit alkoholpåverkad och kan vi minska dom så är väl det inget dåligt? Sen om man kör bättre trött än full hör inte hit. Kommer du eller någon annan på hur man kan mäta trötthet så lovar jag dig att det lika snart kommer en lag på det också. Men tills dess så är det inte aktuellt att prata om i dessa sammanhang.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Oskar_ Avstängd
25 maj 2008 · 124 Inlägg

Fan va kul tråd, jag riktigt myser att du åkte fast! Att du körde utan körkort skiter jag i, jag har inget emot om folk gör det sålänge som kör vettigt, även fast jag själv aldrig har kört olovligt. Men att dricka och köra är det värsta jag vet, fan vad stolt jag är över att jag inte dricker en droppe sprit själv eller någonsin varit full! cool

Sen kommer vi ju slippa en yttligare 740 raggare som burnar upp gammla torra vinterdäck på rostig plåtfälg på parkeringsplatser och kör runt med mer rost än plåt, eftersom du förhoppningsvis inte kommer få ta körkort på läääänge!

Puss ditt äckliga fyllemongo.

Jag är en tramsare.
Muttley
25 maj 2008 ·

Piraten skrev:
Har varit en del i England och fastnat i kontroller där med bra mycket mer än vad grabben hade i blodet och de blinka inte ens lät mig köra vidare.

Undrar om ca 500 miljoner är helt bakom flötet eller bara vi som är helt hjärntvättade. I många länder så   
ser man även till omständigheterna kring brottet inte bara lagens bokstav.


All heder till killen han är ångerfull,  inte fan behöver han lida i all evighet för detta misstag.
För att citera en biblisk figur "Låt han utan synd kasta första stenen"
Ni som är helt hysteriska lugna ner er lite ni är ta mig fan inte utan fel och brister någon av er.

ja de är bra folk tänker som dig, som sätter sig bak ratten med alkohol i kroppen, du verkar tycka de är helt okej att man får dricka innan eller under tiden man framför sitt fordon på allmän väg.

du menar att vi som faktiskt har lite vett och låter bilen stå om man druckit är bak flötet? jag anser att de som druckit och kör är bak flötet.

klart som fan man ska bli hysterisk.

tycker de ska bli total nolltolerans mot alkohol i samband med bilar, inte undra på att de diskuteras alkolås i nya bilar. och de är rätt så länge de finns sådant här löst folk.

0 promille ska gränsen vara, alltså inte ett enda skit i kroppen.
vi har alla brister men förhoppningsvis är de fler som är smarta och låter bilen vara när de druckit än sådana som er.

Sushikocken Sleeper
25 maj 2008 · 3 084 Inlägg

Jag tro många klarar att köra bil bra med 1 promille i blodet men grejen är att vissa inte klarar det därför blir det nolltolerans.. När jag var på semester i österrike så for vi upp på en smal alpväg och påvägen upp till toppen stannade farsan och vår chaffis och tog några öl och på toppen så var dem jävligt redigt fulla.. Kan tillägga att han glömde tända ciggen när han skulle ut och pissa när vi var påväg tillbaka så han stod där och rökte en otänd cigg pissade lite på byxan och glömde stänga gylfen.. men nog fan kunde han köra bil på den smala alpvägen utan räcken, brant och slingrig! iofs så gick jag och brorsan sista kilometern för morsan och farsan kunde knappt stå. (Vi var kanske 8-10 år..) Men dem kom hem tillslut och mor och far har vart där 11 gånger samma visa varje gång. Helt otroligt faktiskt. Så vissa kan faktiskt köra på fyllan andra kan inte, det är dem som kör ihjäl folk! Därför nolltolerans existerar men en gång knappt berusad So what?! Tycker många överdriver väldans mycket.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
markol
25 maj 2008 · 40 Inlägg

nu har ja inte läst igenom helatråden ang detta, och som du själva skrev att du inte vill ha några predikningar mm (hehe sorry ja e ganska så dragen nu) men va f-n regel 1. SÄTT DIG FAN INTE I EN BIL OCH KÖR NÄR DU HAR DRUKIGT nått. det är nog det mest sämsta som man kan göra då enligt mig iaf. Har själv torskat mitt kör kort ganska så nydligen(körde 113 på en 70 väg) och ja jag vet helt säkert att skulle jag ha fått blåsa så skulle jag inte sitta och skriva detta idagensläge. 

Men som sagt finns nog inget som du kan görta föra att lindra själva brottet, utan ta det som en man och tjäna av skiten som du gjort och ta nya tag sedan.

SJODIN222
25 maj 2008 · 160 Inlägg

jag fattar inte vrf man sätter sig och skriver en tråd om detta, det är nästan så man tolkar det som vanligt svenskt skryt, ungefär som: 
"jag körde rattfull & utan körkort när jag var i den och den åldern" - "tyck synd om mig, jag ångrar mig"

skulle jag ha gjort nått liknande hade jag skämts så mkt att jag knappt vågat gå ut genom dörren

skrämmande att rattfylleri blir allt mer vanligt, risken ökar så mkt att oskyldiga liv går åt, vi skadas/dödas tillräckligt i trafiken ändå tycker jag

det är nästan så att vi som "i det närmaste" kör efter regelboken, och inte har gjort en enda förseelser i hela livet, borde få MYCKET billigare bränsle

Kmarcus
25 maj 2008 · 854 Inlägg

Känns som att det är otäckt många som tycker att "lite alkohol är okej". Lägg fram ett ända bra argument (inget dom gör si eller dom gör så) för att vi ska tillåta alkohol i trafiken så kan vi börja diskutera sen. Tills dess hoppas jag att ni håller era korttänka åsikter för er själva.

Senast redigerat av Kmarcus (25 maj 2008)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Sushikocken Sleeper
25 maj 2008 · 3 084 Inlägg

Kmarcus skrev:
Känns som att det är otäckt många som tycker att "lite alkohol är okej". Lägg fram ett ända bra argument (inget dom gör si eller dom gör så) för att vi ska tillåta alkohol i trafiken så kan vi börja diskutera sen. Tills dess hoppas jag att ni håller era korttänka åsikter för er själva.

Inte många jag sett som skriver här som tycker att det är okej men det är inget jävla våldtäktsbrott att köra med 2 starköl i kroppen! Tycker det är otäckt att många reagerar värre på det än  om när nån skrivigt om en våldtäcktsman. Det är likafarligt att köra runt och prata i mobilen som att ha 0,8 promille i blodet var ju med i typ mythbusters har jag för mig!

Senast redigerat av Sushikocken (25 maj 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Muttley
25 maj 2008 ·

Sushikocken skrev:

Kmarcus skrev:
Känns som att det är otäckt många som tycker att "lite alkohol är okej". Lägg fram ett ända bra argument (inget dom gör si eller dom gör så) för att vi ska tillåta alkohol i trafiken så kan vi börja diskutera sen. Tills dess hoppas jag att ni håller era korttänka åsikter för er själva.

Inte många jag sett som skriver här som tycker att det är okej men det är inget jävla våldtäktsbrott att köra med 2 starköl i kroppen! Tycker det är otäckt att många reagerar värre på det än  om när nån skrivigt om en våldtäcktsman. Det är likafarligt att köra runt och prata i mobilen som att ha 0,8 promille i blodet var ju med i typ mythbusters har jag för mig!

men de är väl därför man inte ska köra och prata i telefonen heller om man inte klarar av det, och de där med 0.8 promille tror jag är ren bullshit. man kör inte och vinglar om man talar i en telefon körandes.  men nu var de alkoholen vi pratar om I SVERIGE.

ja jag tycker de är skit att köra med 2 starköl.

melodic_death_metal
25 maj 2008 · 622 Inlägg

jag förstår mig inte riktigt på några. om någon dör pga en rattfyllerist så skriver folk att det skjuts för lite och att det är för låga straff. men när någon väl åker fast för rattfylleri så skriver några att det är okej om man är ung o dum m.m.
lite dubbelmoral kanske?

Kmarcus
25 maj 2008 · 854 Inlägg

Sushikocken skrev:
Jag tro många klarar att köra bil bra med 1 promille i blodet men grejen är att vissa inte klarar det därför blir det nolltolerans.. När jag var på semester i österrike så for vi upp på en smal alpväg och påvägen upp till toppen stannade farsan och vår chaffis och tog några öl och på toppen så var dem jävligt redigt fulla.. Kan tillägga att han glömde tända ciggen när han skulle ut och pissa när vi var påväg tillbaka så han stod där och rökte en otänd cigg pissade lite på byxan och glömde stänga gylfen.. men nog fan kunde han köra bil på den smala alpvägen utan räcken, brant och slingrig! iofs så gick jag och brorsan sista kilometern för morsan och farsan kunde knappt stå. (Vi var kanske 8-10 år..) Men dem kom hem tillslut och mor och far har vart där 11 gånger samma visa varje gång. Helt otroligt faktiskt. Så vissa kan faktiskt köra på fyllan andra kan inte, det är dem som kör ihjäl folk! Därför nolltolerans existerar men en gång knappt berusad So what?! Tycker många överdriver väldans mycket.

Ska vi slå vad om en sak?

Vi tar din pappa som verkar vara gud (eller någon som är lika bra som gud), testar hans reaktionsförmåga och matchar sedan honom med en annan person med likvärdig reaktionsförmåga. Häller i din pappa alkohol så att han kommer upp i 1 promille. Nu testar vi din pappas och den andre personens reaktionsförmåga igen. Jag lovar dig att din pappa har försämrat sina resultat markant!

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kmarcus
25 maj 2008 · 854 Inlägg

Sushikocken skrev:

Kmarcus skrev:
Känns som att det är otäckt många som tycker att "lite alkohol är okej". Lägg fram ett ända bra argument (inget dom gör si eller dom gör så) för att vi ska tillåta alkohol i trafiken så kan vi börja diskutera sen. Tills dess hoppas jag att ni håller era korttänka åsikter för er själva.

Inte många jag sett som skriver här som tycker att det är okej men det är inget jävla våldtäktsbrott att köra med 2 starköl i kroppen! Tycker det är otäckt att många reagerar värre på det än  om när nån skrivigt om en våldtäcktsman. Det är likafarligt att köra runt och prata i mobilen som att ha 0,8 promille i blodet var ju med i typ mythbusters har jag för mig!

Nej, det är inte många. Men du och några andra räcker för att fylla kvoten!

Edit: Läste du inte ett av mina tidigare inlägg? Jag bad bland andra dig att hålla dina åsikter för dig själv så länge du inte har några vettiga argument, och det har du inte kommit med än.

Senast redigerat av Kmarcus (25 maj 2008)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Sushikocken Sleeper
25 maj 2008 · 3 084 Inlägg

Räkna ut Promille Om han väger 70 kg så har han druckit 1 starkis dumt att sätta sig i bilen ja men är han mördare?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Muttley
25 maj 2008 ·

Sushikocken skrev:
Räkna ut Promille Om han väger 70 kg så har han druckit 1 starkis dumt att sätta sig i bilen ja men är han mördare?

risken är 100 gånger större att han blir det. fattar inte varför de finns så otroligt tröga männskor som faktiskt accepterar detta.

maco
25 maj 2008 · 1 207 Inlägg

Håll er till Topic!

http://www.vv.se/templates/page3____431.aspx skrev:
Straffet för rattfylleri är oftast böter eller fängelse i högst sex månader. Dessutom återkallas i allmänhet körkortet under 1-12 månader.

Jag fann dock ingen vettig info angående olovlig körning med tanke på att jag inte vet om det skall klassas som grovt eller inte.

Du skall ha i åtanke att detta betyder att du inte får övningsköra heller, varken hemma eller på körskola. Om detta medför några andra komplikationer vet jag inte.

Jag tycker verkligen inte synd om dig.

Piraten
25 maj 2008 · 166 Inlägg

tkd_rille skrev:

Piraten skrev:
Har varit en del i England och fastnat i kontroller där med bra mycket mer än vad grabben hade i blodet och de blinka inte ens lät mig köra vidare.

Undrar om ca 500 miljoner är helt bakom flötet eller bara vi som är helt hjärntvättade. I många länder så   
ser man även till omständigheterna kring brottet inte bara lagens bokstav.


All heder till killen han är ångerfull,  inte fan behöver han lida i all evighet för detta misstag.
För att citera en biblisk figur "Låt han utan synd kasta första stenen"
Ni som är helt hysteriska lugna ner er lite ni är ta mig fan inte utan fel och brister någon av er.

ja de är bra folk tänker som dig, som sätter sig bak ratten med alkohol i kroppen, du verkar tycka de är helt okej att man får dricka innan eller under tiden man framför sitt fordon på allmän väg.

du menar att vi som faktiskt har lite vett och låter bilen stå om man druckit är bak flötet? jag anser att de som druckit och kör är bak flötet.

klart som fan man ska bli hysterisk.

tycker de ska bli total nolltolerans mot alkohol i samband med bilar, inte undra på att de diskuteras alkolås i nya bilar. och de är rätt så länge de finns sådant här löst folk.

0 promille ska gränsen vara, alltså inte ett enda skit i kroppen.
vi har alla brister men förhoppningsvis är de fler som är smarta och låter bilen vara när de druckit än sådana som er.

Underbart att folk klipper i citaten. Jag följer LAGEN gubbe lilla. Innan du börjar kör du MAX 110KM/tim i hela Europa (som har 120-130 som max utom tyskland då)  bara för att det är max gränsen i sverige?
Inte samma sak? Varför inte då hastighet dödar ju.
Själv kör jag så fort jag bara kan när jag är i tyskland samt tar en öl eller 2 till maten när jag är där.
Jag är inte rätt man att moralisera över andra länders beslut med DU är tydligen det.
tror jag ska börja kalla dig jesus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang