Saker som hänt till sjöss som ni blivit sura över.

erixon89
1 juni 2008 ·

-Mackan- skrev:

erixon89 skrev:
hände mej förra sommaren  vi va ute och fiskade  när det kommer ett riktigt as till båt  en inporterad jetbåt  kommer och kör rakt mot oss skulle pricis hoppa i sjön när han plötsligt väjade  kan ju lova att vi vart blöta

hehe, kan tänka att det vart kalsong byte efter det smile

haha ne faktist inte haha

M103
1 juni 2008 · 1 570 Inlägg

Har man en stor jäkla båt som går i 50-60 knop tycker jag man borde ha nåt slags körkort. Nyrika köper ju båt bara för att och verkar ju ha noll koll ute på havet. Jag såg en stor DC, typ Sea Ray blåsa förbi i 30-40 knop i en badvik där ungar lekte, ofta håller folk åt fel sida och många idioter står bara och glor i gps istället för att titta framåt.

Smiley Legitimerad Lamphållare
1 juni 2008 · 369 Inlägg

jag o några polare var ute o fiska en dag sen började blåsa ganska kraftigt, vi satt 2st per åra o rodde som galningar och vi drev fortfarande bakåt sen drev vi in i massa vass o satt där några timmar:D

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Kortslutning
1 juni 2008 · 78 Inlägg

nää vafan ute på sjön händer allt roligt så äre bara big_smile Har ju min idol som tror han är kapten men kan INGET! lol en gång skulle han gå i en annans båt för att spänna fast sin egen men vikten av den personen gjorde så hela durken gick sönder och han trilla i vattnet med huvudet före *asg vare den gången* och sen en gång satt vi och drack när den familjen skulle ut igen men motorn funkade inte så alla av dom var tvungen att kliva ur båten för att han skulle få plats att "meka" med motorn, han hittade inget fel och när han skulle sätta tbx kåpan så gick inte det så vi hojtade "vänd på den?" nej nej givetvis var han kapten så han lyssnade inte utan fortsatte svära 10 ramsor i form av "nu jävlar åker du i havet om du inte fastnar!!!" sen vände han och då funkade det perfekt... Vissa är ju värsta naturbegåvningen, slutade med att dom sålde båten 2 år efter och sen dess har man inte sett till den snubben i hamnen igen lol Hoppas han inte blir flygkapten nästa.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 juni 2008 · 5 042 Inlägg

henrikh skrev:
Har man en stor jäkla båt som går i 50-60 knop tycker jag man borde ha nåt slags körkort. Nyrika köper ju båt bara för att och verkar ju ha noll koll ute på havet. Jag såg en stor DC, typ Sea Ray blåsa förbi i 30-40 knop i en badvik där ungar lekte, ofta håller folk åt fel sida och många idioter står bara och glor i gps istället för att titta framåt.

Det är körkort på båtar som går snabbare än 10 knop om jag inte minns fel hmm ???
Rätta mig om ja har fel

C H E V R O L E T <3
Hygglo
1 juni 2008 · 41 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

henrikh skrev:
Har man en stor jäkla båt som går i 50-60 knop tycker jag man borde ha nåt slags körkort. Nyrika köper ju båt bara för att och verkar ju ha noll koll ute på havet. Jag såg en stor DC, typ Sea Ray blåsa förbi i 30-40 knop i en badvik där ungar lekte, ofta håller folk åt fel sida och många idioter står bara och glor i gps istället för att titta framåt.

Det är körkort på båtar som går snabbare än 10 knop om jag inte minns fel hmm ???
Rätta mig om ja har fel

Ja nu måste det rättas lite.
Det finns i nuläget inget körkort för båtar som går över 10 knop, men våran kloka regering har lagt fram ett "jättebra" förslag, att körkort ska införas till 2009, men gamlingar över 64 (tror jag det var) slipper ta, för dom "kan" ju redan allt på sjön. tongue

Norde fotointresserad
2 juni 2008 · 2 307 Inlägg

¨har väl inte vart med om nåt värre med våran båt tror jag, det enda jag kan komma på var när pappa och jag gick i land vid en brygga där den lilla landgången (läs plankan) mellan två bryggor inte var tillräckligt stabil så brakade under fötterna på oss och vi föll i vattnet med kläderna på. hehe

Annars skulle det nog vara den gången när vi sjösatte polarens båt i havet för att ut och åka lite och åka ring/banan bakom. Blev allt mer vatten i båten ju längre den kom ner i vattnet och tog ett bra tag innan vi insåg att dom glömt att sätta tillbaka bottenpluggen så slutade med att en del av motorn(inombordare) fylldes med vatten så att nåt lager skar ihop och det blev inge åka, typiskt nog..

Hoppas man slipper någrta bekymmer i sommar nu

fegge_89
2 juni 2008 · 1 302 Inlägg

Min ankarlina var det en motorbot som körde av.

Jag satt och fiskade och så komer det en större motorbåt cirka 3 meter bakom aktern på min båt och kapade av linan med deras proppeller.

Kortslutning
2 juni 2008 · 78 Inlägg

Hygglo skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

henrikh skrev:
Har man en stor jäkla båt som går i 50-60 knop tycker jag man borde ha nåt slags körkort. Nyrika köper ju båt bara för att och verkar ju ha noll koll ute på havet. Jag såg en stor DC, typ Sea Ray blåsa förbi i 30-40 knop i en badvik där ungar lekte, ofta håller folk åt fel sida och många idioter står bara och glor i gps istället för att titta framåt.

Det är körkort på båtar som går snabbare än 10 knop om jag inte minns fel hmm ???
Rätta mig om ja har fel

Ja nu måste det rättas lite.
Det finns i nuläget inget körkort för båtar som går över 10 knop, men våran kloka regering har lagt fram ett "jättebra" förslag, att körkort ska införas till 2009, men gamlingar över 64 (tror jag det var) slipper ta, för dom "kan" ju redan allt på sjön. tongue

hahah cepe är vad dom jävlarna är. 64=pensionärer som knappt vet vart dom lagt pippan lol Ohh herregud vilken värld man lever i, skulle man kunna ta en raket och dra så skulle jag gjort det direkt, palla dom där ruttna äggen. Havet/Sjön=ha FETT kul

Hur hade dom tänkt ha reglerna som, "väjningsplikt för segelbåtar som kmr barbord"...

lollollollollollollol

Senast redigerat av Kortslutning (2 juni 2008)

ILarsaI
2 juni 2008 · 326 Inlägg

Kortslutning skrev:
Hur hade dom tänkt ha reglerna som, "väjningsplikt för segelbåtar som kmr barbord"...

lollollollollollollol

Ja, vadå? Några regler måste finnas för segelbåtar som riskerar kollision, och den fungerar utmärkt...
Tänk såhär så är det enkel regel: "Med vinden i höger öra är det bara att tuta och köra."

Äldre personer har förresten en mycket bra respekt för sjön och kan hantera sina båtar oftast bättre än yngre. Erfarenhet kallas det. smile

Senast redigerat av ILarsaI (2 juni 2008)

Hygglo
2 juni 2008 · 41 Inlägg

ILarsaI skrev:

Kortslutning skrev:
Hur hade dom tänkt ha reglerna som, "väjningsplikt för segelbåtar som kmr barbord"...

lollollollollollollol

Ja, vadå? Några regler måste finnas för segelbåtar som riskerar kollision, och den fungerar utmärkt...
Tänk såhär så är det enkel regel: "Med vinden i höger öra är det bara att tuta och köra."

Äldre personer har förresten en mycket bra respekt för sjön och kan hantera sina båtar oftast bättre än yngre. Erfarenhet kallas det. smile

Självklart så har äldre personer oftast mer respekt för sjön och kan hantera sina båtar bättre än yngre. Och det som sagt kallas erfarenhet.

Men att dom bara ska slippa undan att ta kortet/utbildningen känns bara så himla fel.

Tänk dig t.ex. en gubbe på 64 år och en yngre man på 25 år och båda bara sett vatten i kranen och i badkaret hemma (och möjligtvis på teven). wink
Gubben köper en större båt som gör t.ex 40+ knop.
Och den yngre mannen på 25 köper en liten styrpulpet som gör t.ex. 15-20 knop.

Varför skulle gubben inte behöva nån utbildning alls?? Och varför skulle den yngre behöva utbilda sig? roll

Tribbe SAAB♥SUBARU
2 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Verkar hända mycket till sjöss... roll

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Smiley Legitimerad Lamphållare
3 juni 2008 · 369 Inlägg

en grej jag alltid undrat över är att ifall man tex ligger rätt med sin båt, och en finlandsfärja har väjningsplikt, då kommer ju finlandsfärjan knappast att väja, eller ere förtur för såna "båtar"

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
ILarsaI
4 juni 2008 · 326 Inlägg

I trånga farleder där de har begränsad manöverförmåga har de rätt till väg men ute på öppet vatten gäller samma regler för en Finlandsfärja som vilken båt som helst. Fast, vem vill testa lyckan mot några tusen ton stål? smile

Performance_ Förjaevle Brao
4 juni 2008 · 555 Inlägg

hehe, bara man ger sig fan på att färjan måste flytta på sig;)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
4 juni 2008 · 5 753 Inlägg

enda som hänt mig till sjöss som jag blivit sur över är väll när man tappat nån fin fisk eller när det gick hål i båten mitt ute i älven lol

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang