Lagligt med 4-punkt?

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
5 juni 2008 · 1 632 Inlägg

Är det nån som vet hur det ligger till med fyrpunktsbälte på en Gatbil?
Har nämligen två st SparcoBälten liggandes som jag tänkte plocka in.
Vad säger besiktningen och nån som besiktat med 4 punkt?

feffe85
5 juni 2008 · 104 Inlägg

tror du får besiktiga om den så att dom står med i papprena eller likn. inte helt säker. Men dom borde ju inte säga så mkt om det om du har org kvar på besiktningen o sen frågar dom om det smile

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
5 juni 2008 · 1 632 Inlägg

Okej. tänkte mest om man blir stanand vid flygande besiktning. det är ju enkelt att ta bort inför en vanlig besiktning

El_Bodegos Bilbyggare
14 juni 2008 · 74 Inlägg

Ja fråga sbp o dom sa att så länge orginal bälten sitter kvar får du ha 4 punkts med. sen om man använder orginal elr inte e en annan sak smile

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
Mr_EmCom Med.lem
14 juni 2008 · 3 759 Inlägg

Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
MeloveGolf Vw trimmare
14 juni 2008 · 2 995 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga.

i en bil fullt utrustad för rally ja....vid en frontal krock @ 90km/h är airbag/3-punkt en bättre kombo...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
mickey
14 juni 2008 · 247 Inlägg

Åter till topic. Det är OK med 4 punktsbälte så länge du har orginalbältet kvar. Vid flygande besiktning gäller samma regler som en normal besiktning.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
El_Bodegos Bilbyggare
14 juni 2008 · 74 Inlägg

Den flygande besiktningen kan aldrig ställa sig över beslut fr SBP. Så om de står i dina papper att bilen är godkänd kan snuten inte säga nåt. Fast ett bra tips är att ha ett visitkort me numret till din SBP station. För som vi alla vet, snutar tror sej veta mest...

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
evilaudio
14 juni 2008 · 16 195 Inlägg

El_Bodegos skrev:
Den flygande besiktningen kan aldrig ställa sig över beslut fr SBP. Så om de står i dina papper att bilen är godkänd kan snuten inte säga nåt. Fast ett bra tips är att ha ett visitkort me numret till din SBP station. För som vi alla vet, snutar tror sej veta mest...

du får ha 4-punkts bälten när du besiktar bilen så länge du har dina orginal kvar.men åker du fast i en kontroll å har dom på dig så får du böter. lika mycke som att åka utan bälte.


sen om du nu skulle montera de i din bil så e de SKIT viktigt att du monterar dom övre remmarna  "högt". vissa monterar dom ju typ bak i golvet, å om du då smäller så kan ja garantera dig att du bryter ryggen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
14 juni 2008 · 16 195 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

de e inte olagligt me helbur så läge du har reggat den me de.  har 2 polare vars bilar e gatreggade me helbur.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Mr_EmCom Med.lem
14 juni 2008 · 3 759 Inlägg

evilaudio skrev:

Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

de e inte olagligt me helbur så läge du har reggat den me de.  har 2 polare vars bilar e gatreggade me helbur.

Ja jag sa ju undantag smile

Men då måste dom väll bara byggda enlig vissa relger osv?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
evilaudio
14 juni 2008 · 16 195 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

evilaudio skrev:

Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

de e inte olagligt me helbur så läge du har reggat den me de.  har 2 polare vars bilar e gatreggade me helbur.

Ja jag sa ju undantag smile

Men då måste dom väll bara byggda enlig vissa relger osv?

klart att de finns regler för de.. men me hjälp av SBP å SFRO så löser man ju de mesta..  fast på nya bilar e de ju lite värre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Corpze
14 juni 2008 · 1 311 Inlägg

Nej, enbart fyrpunkt är inte lagligt, du måste bes. med trepunkt om som nån tidigare sagt så åker du påböter om du har på dig 4p bältet!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
14 juni 2008 · 1 632 Inlägg

Okej Tack för alla svar, har nu fått svår på mina frågor big_smile

Emilius Avstängd
14 juni 2008 · 1 714 Inlägg

om man har en bil utan krav på bälten och har 4 punkt då?

El_Bodegos Bilbyggare
15 juni 2008 · 74 Inlägg

För att besvara din fråga Emilius: 4p bälten e de böter på att använda oavsett om du har en jänk utan krav på bälten elr va du nu har. Ska du ändå ha 4p bälten så installera de seriöst, de går snabbt illa om de e felmonterat...

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
Emilius Avstängd
15 juni 2008 · 1 714 Inlägg

tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
15 juni 2008 · 1 632 Inlägg

Emilius skrev:
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!

Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.

sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.

Corpze
15 juni 2008 · 1 311 Inlägg

om ni är osäkra på hur ett 4/5/6p bälte ska installeras kan ni gå in och kika på www.sbf.se och leta upp reglementet för racing, personlig säkerhetsutrustning, är vissa vinklar det ska installeras inom, annars kan det som sagt gå riktigt j***a illa med rygg och dyligt!

har även höst att det är olagligt pg.a att du inte kan röra dig lika fritt och inte kolla dig över axeln etc. som man kan behöva i trafiken!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Emilius Avstängd
16 juni 2008 · 1 714 Inlägg

LuCiiifer skrev:

Emilius skrev:
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!

Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.

sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.

jo det förstår jag med.. men jag tänkte kolla upp just hur de måste monteras innan jag gör det,
bilprovningen kan ju ge nedslag på felmonterade 4p, visst men är de monterade rätt så?
undras hur mycket ett vanligt 3p bälte hjälper när jag har skålade racingstolar?
lär ju vara en del mellanrum mellan bältet och föraren.. där kan man väl snacka farligt också

så man får ha dem monterade men inte använda?
då blir det väl att bara använda skitet på rejs då.

Senast redigerat av Emilius (16 juni 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang