sänka en volvo 740

okkar
27 januari 2006 · 694 Inlägg

Kör 2 varv.. det är de ultimata..max 3.. obehagligt att åka dåbig_smile

ola_volvo Biltokig
27 januari 2006 · 310 Inlägg

hittade nya på den lokala skroten 996:- och då menar jag nya för han kunde ta hem från samma leverantör som bildelar häromkring

Harè bra
Mrx_racer
27 januari 2006 · 43 Inlägg

vet ej hur många varv som e lagom att kapa..men kapa ej i nederkant på fjädrarna,risken kan va rätt stor att de kryper ur fjäderskålen å skär sönder däcken då. iaf va ja fått höra..lycka till! mvh

Volvo 850 (1994)
4G63GalantGTI_R Avstängd
27 januari 2006 · 138 Inlägg

billigaste i en sjö........

Fastlane.performance
27 januari 2006 · 2 Inlägg

kolla ett seriöst kit. www.sportfilter.se
pengar som är väl investerade är inte bortkastade.
"kapskivor kostar också pengar" -Grant

xBjorlingx
28 januari 2006 · 433 Inlägg

Mrx_racer skrev:
vet ej hur många varv som e lagom att kapa..men kapa ej i nederkant på fjädrarna,risken kan va rätt stor att de kryper ur fjäderskålen å skär sönder däcken då. iaf va ja fått höra..lycka till! mvh

Varför tror du man ska försöka få fast fjädrarna med hjälp av "slangklämmor"/små "avgasklämmor"? Fjädrarna måste ju sitta kvar enligt dom blå/röda på bilprovningen..

Men till frågan - 2 varv är väl det ultimata. Oftast är den ju högre fram än bak. Så ta två fram å sen ser du hur mkt du behöver bak. 1½-2varv. Brukar jag köra på. Då går det att köra året runt utan några problem..lägre bil så får du kanske problem. Men se till att få fast fjädrarna ordentligt. Annars har du inga däck kvar om du inte hinner bromsa på tjälskadade vägar, så biler flyger/lättar och fjäder åker ut spår =/ har smällt däck med min gamla 740 på d viset sad

Det bästa är väl att köpa en riktig sänkningssats. Men till en gammal 740 så är det väl oftast onödig utgift (nu kommer alla besserwissar klaga) om den inte är väldigt fräsch eller en trimmad turbo lr dylikt. Roligare med väghållning om man har d..men en 740 är ett fint raggaråk som man aldrig kör fort med..eller? tongue

Mrx_racer
28 januari 2006 · 43 Inlägg

xBjorlingx skrev:

Mrx_racer skrev:
vet ej hur många varv som e lagom att kapa..men kapa ej i nederkant på fjädrarna,risken kan va rätt stor att de kryper ur fjäderskålen å skär sönder däcken då. iaf va ja fått höra..lycka till! mvh

Varför tror du man ska försöka få fast fjädrarna med hjälp av "slangklämmor"/små "avgasklämmor"? Fjädrarna måste ju sitta kvar enligt dom blå/röda på bilprovningen..

Men till frågan - 2 varv är väl det ultimata. Oftast är den ju högre fram än bak. Så ta två fram å sen ser du hur mkt du behöver bak. 1½-2varv. Brukar jag köra på. Då går det att köra året runt utan några problem..lägre bil så får du kanske problem. Men se till att få fast fjädrarna ordentligt. Annars har du inga däck kvar om du inte hinner bromsa på tjälskadade vägar, så biler flyger/lättar och fjäder åker ut spår =/ har smällt däck med min gamla 740 på d viset sad

Det bästa är väl att köpa en riktig sänkningssats. Men till en gammal 740 så är det väl oftast onödig utgift (nu kommer alla besserwissar klaga) om den inte är väldigt fräsch eller en trimmad turbo lr dylikt. Roligare med väghållning om man har d..men en 740 är ett fint raggaråk som man aldrig kör fort med..eller? tongue

tveksam till om dom släpper igenom bilen om man fäster fjädrarna med klämmor,tror dom anser de vara trafikfara om de skulle släppa under färd..lättast är väl bara att åka till bilprovningen och fråga vad som gäller.

Volvo 850 (1994)
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
28 januari 2006 · 148 Inlägg

haha mja tycker du d e dyrt får du väl va oserigös åh epa åldern då åh ta vinkelkapen bara skjära av dom wink men under 2000:- får du ju sänkfjädrar för lätt

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Isacsson_
28 januari 2006 · 186 Inlägg

Mrx_racer skrev:
tveksam till om dom släpper igenom bilen om man fäster fjädrarna med klämmor,tror dom anser de vara trafikfara om de skulle släppa under färd..lättast är väl bara att åka till bilprovningen och fråga vad som gäller.

det mesta är väl trafikfara om det släpper under färd? =P

Mrx_racer
28 januari 2006 · 43 Inlägg

Isacsson_ skrev:

Mrx_racer skrev:
tveksam till om dom släpper igenom bilen om man fäster fjädrarna med klämmor,tror dom anser de vara trafikfara om de skulle släppa under färd..lättast är väl bara att åka till bilprovningen och fråga vad som gäller.

det mesta är väl trafikfara om det släpper under färd? =P

haha jo det är ju iof sant..

Volvo 850 (1994)
moffegrev
28 januari 2006 · 228 Inlägg

Man får 4st sänkningsfjädrar för 1100 på auto experten (hälsjöfors) funkar kanon i kuvorna wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
b230et Volvo Raggare
28 januari 2006 · 16 Inlägg

Beror på vilka fjädrar du har- om du åker 760 eller 740 tic så är det hårdare fjädrar, men annars så ska du ta 2varv runt om, då ligger han på genomslagsgummina fram, men fjädern sitter fortfarande fast klämd, så du kan besikta så! önskas mer än 2 varv så lär man ta å skära lite i genomslagsgummina.. annars är 1,5 varv fram å 1 bak ganska snyggt å.. men som sagt, detta är för GL och GLE fjädrar, skiljer dock inte så mycket..

cruising the streets -En motor utan turbo suger
Volvo 945 Turbo "Husvagnsdragarn" (1993)
Tuffingen
17 september 2006 · 93 Inlägg

vi kapade 2varv på våran gammal 740 smile de blev grymt bra....bra väghållning...

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!
Zaccarias
11 december 2007 · 37 Inlägg

det går att bes med   kapade fjädrar   dvs om dom   sitter fast  har bes 20 bilar med kapade  o alla har suttit fast med  slangklämmor  så det är inga problem det enda som inte går    är om man svetsar fast dom  då får man en 2a

Losing Is Not An Option
xBjorlingx
11 december 2007 · 433 Inlägg

Zaccarias skrev:
det går att bes med   kapade fjädrar   dvs om dom   sitter fast  har bes 20 bilar med kapade  o alla har suttit fast med  slangklämmor  så det är inga problem det enda som inte går    är om man svetsar fast dom  då får man en 2a

Ja, precis!

båge montör och hobby mekaniker
11 december 2007 · 2 672 Inlägg

lånar lite!

hur sätter man fast fjädrarna på en 240!? ngn som vet? ser ju inte riktigt likadant ut på 240 å 740

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
xBjorlingx
11 december 2007 · 433 Inlägg

båge skrev:
lånar lite!

hur sätter man fast fjädrarna på en 240!? ngn som vet? ser ju inte riktigt likadant ut på 240 å 740

Vet inte riktigt, bara haft en och den var kapad och klar när jag köpte den..

Men spännband? wink

Xal3 Bilplåtslagare
11 december 2007 · 160 Inlägg

köpte sänksats från lesjöfors.. kommer inte ihåg pris men under 1500 har jag för mig
den sänkte 40mm.. sen efter det så är den satsen kapad ca 1.5 fram och 1 bak.. då blir det lågt iaf wink har även gått igenom besiktning med små slangklämmor som håller fast fjädrarna

OT: någon som vet om det finns sänkfjädrar till 740 som sänker mer än 60mm?

Senast redigerat av Xal3 (11 december 2007)

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu
Nissan s14a (1998)
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 december 2007 · 3 352 Inlägg

Precis, det är så man ska göra wink Tyvärr finns det nog inga sänkfjädrar som sänker mer än 40mm.

Xal3 Bilplåtslagare
13 december 2007 · 160 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Precis, det är så man ska göra wink Tyvärr finns det nog inga sänkfjädrar som sänker mer än 40mm.

precis smile det är stötigt dom fan.. men det kan jag leva med.. synd.. då får jag kapa dom jag har mer smile

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu
Nissan s14a (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang