Ska turbokonvertera volvo 740 16v "Behöver tips"

evilaudio
1 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Honken_82 skrev:

M.Persson skrev:

Honken_82 skrev:
Pratade med Lennart Ryden på SFRO idag..
och det slutade inge bra tycker jag..
Jag får kasta i vilken motor jag vill men den ska vara komplett med boxar och sprut och så.. Men ja får inte kasta på en turbo på min 16Ventilare.. Ni måste ju hålla med om att det är konstigt eller?

Nej inte direkt, du får inte turbokonvertera motorer som inte finns med en turbo modell orginal, och det finns ju inte nån 16v turbo motor.
Men tex en vanlig 8v volvo motor kan du turbokonvertera själv och regga, men varför skulle man vilja turbokonvertera en motor som redan finns med turbo, slöseri med tid!
Så vill du ha en 16v turbo motor så har du ju 2 val, ett bytta motor inför bes varje år och hoppas på att du inte blir tagen i flygande bes, eller bara chansa och bes med turbo och hoppas dom inte märker nått.
Du skulle ju också kunna bygga på en vanlig 740turbo, och hoppas att dom inte märker att du har för många ventiler, har funkat för en kompis, men hans bygge är också snyggt gjort.

/Mikel

Men ja vill ha en 16 Ventilare Turbo som har lite prestanda å klarar att gå som ett skott.. men ja vet inte hur ja skall göra.. men ja tror ja satsar på å konvertera min å sedan byter motor till en original varje gång ja ska besikta..
Jag vart ju inte så glad när han sa att ja fick ha 15KW/ 100kg tjänstevikt..
så ca 280 HK får ja ha i min liksom de e ju inte nånting att brumma med.. de ska vissla på ordentligt juh

jobbigt bara den gången/om de händer en olycka för då gäller inge försäkringar om inte bilen e godkänd.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
turboforssen Telge Drifting Team
1 juli 2008 · 5 398 Inlägg

TurbOla skrev:
Hade du läst FAQen i början av Motor och motorstyrning så hade det stått där att du inte får turbokonvertera bilar efter 1975. smile

Volvo 240 har en maxgräns på 200hk utan ventilerade skivor, och med ventilerade skivor 220hk och ca 230Nm tror jag det var...

Vet inte vilken gräns som gäller för 740, men att bara slänga i en motor är ingen hit. Fråga dom som gör om T5or till bakhjulsdrift hur dom gör för att klara Nmen, då dom motorerna ligger på över 300 original.

har för mig att 740 har 240hk som gräns å  t5:orna har ju inte över 300 orginal det är väl 225 eller nått sånt smile men sen att dom trimmar dom över 300 är ju en annan sak=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

Sharky skrev:
STOPP!

Man får alltså inte bygga egna motorer. Motorer måste tas kompletta. Bygger man egna motorer måste dom avgascertifieras.

/Göran

Nu har du rätt ännu en gång..
Han sa till mig att jag kan plocka över hela paket och sedan regga som Amatörbyggt fordon men jag måste ha med sprutet och kat och lambda och allt..

annars så är de 15KW/ 100 KG Tjänstevikt så de blir ju inte mycket då ju

Sharky
1 juli 2008 · 10 287 Inlägg

Här:

Svar nr 1 från SFRO:

"Det ska väl räknas från den angivna effekten eftersom det är Volvo som hittat på Turbo+. Men det har egentligen ingen praktisk betydelse eftersom Volvo ändå har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.

Svaren kommer från Gustaf "the real pinto" Ulander på SFRO.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
1 juli 2008 · 6 271 Inlägg

turboforssen skrev:

TurbOla skrev:
Hade du läst FAQen i början av Motor och motorstyrning så hade det stått där att du inte får turbokonvertera bilar efter 1975. smile

Volvo 240 har en maxgräns på 200hk utan ventilerade skivor, och med ventilerade skivor 220hk och ca 230Nm tror jag det var...

Vet inte vilken gräns som gäller för 740, men att bara slänga i en motor är ingen hit. Fråga dom som gör om T5or till bakhjulsdrift hur dom gör för att klara Nmen, då dom motorerna ligger på över 300 original.

har för mig att 740 har 240hk som gräns å  t5:orna har ju inte över 300 orginal det är väl 225 eller nått sånt smile men sen att dom trimmar dom över 300 är ju en annan sak=)

Jag pratade Newtonmeter. Inte hästar. tongue
T5orna klarar ju hk-kravet original i princip.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

vart kan man hitta en B204 motor då? eller ska man kanske satsa på att konvertera min? och sedan åka lite lugnt och byta motor inför besiktning?

Hur mycket kan ja ge min i bar och så original? så kanske de räcker med att byta Grenrör inför besiktningen de kan väl inte säga något om eftermarknads sprut?

evilaudio
1 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Honken_82 skrev:
vart kan man hitta en B204 motor då? eller ska man kanske satsa på att konvertera min? och sedan åka lite lugnt och byta motor inför besiktning?

Hur mycket kan ja ge min i bar och så original? så kanske de räcker med att byta Grenrör inför besiktningen de kan väl inte säga något om eftermarknads sprut?

e dom griniga så kan dom slå ner på att du har annat sprut oxå..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

evilaudio skrev:

Honken_82 skrev:
vart kan man hitta en B204 motor då? eller ska man kanske satsa på att konvertera min? och sedan åka lite lugnt och byta motor inför besiktning?

Hur mycket kan ja ge min i bar och så original? så kanske de räcker med att byta Grenrör inför besiktningen de kan väl inte säga något om eftermarknads sprut?

e dom griniga så kan dom slå ner på att du har annat sprut oxå..

Hmm de blir ta mej fan värre å värre i detta land ska jag lova er.. tycker att vi som är lite bil intresserade och klarar visa lite status på sakerna och de skulle inte vara nåt ihop kok skulle väl kunna gå bra..

Men nej då det funkar inte direkt nån har roligt å vill ha det lagligt så skiter det sig..

Har du något bra förslag på hur jag skall göra?

Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Hinka i en T5:a och trimma?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

Phaetoon skrev:
Hinka i en T5:a och trimma?

Är det de enklaste de tror du?

Men men e de inte svårt att få allt att fungera i en sådan dåda?

evilaudio
1 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Honken_82 skrev:

evilaudio skrev:

Honken_82 skrev:
vart kan man hitta en B204 motor då? eller ska man kanske satsa på att konvertera min? och sedan åka lite lugnt och byta motor inför besiktning?

Hur mycket kan ja ge min i bar och så original? så kanske de räcker med att byta Grenrör inför besiktningen de kan väl inte säga något om eftermarknads sprut?

e dom griniga så kan dom slå ner på att du har annat sprut oxå..

Hmm de blir ta mej fan värre å värre i detta land ska jag lova er.. tycker att vi som är lite bil intresserade och klarar visa lite status på sakerna och de skulle inte vara nåt ihop kok skulle väl kunna gå bra..

Men nej då det funkar inte direkt nån har roligt å vill ha det lagligt så skiter det sig..

Har du något bra förslag på hur jag skall göra?

vet va du menar.. håller själv på å bygger en bil som ALDRIG kommer gå å besikta tackvare våra sjuka lagar å regler.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

evilaudio skrev:

Honken_82 skrev:

evilaudio skrev:
e dom griniga så kan dom slå ner på att du har annat sprut oxå..

Hmm de blir ta mej fan värre å värre i detta land ska jag lova er.. tycker att vi som är lite bil intresserade och klarar visa lite status på sakerna och de skulle inte vara nåt ihop kok skulle väl kunna gå bra..

Men nej då det funkar inte direkt nån har roligt å vill ha det lagligt så skiter det sig..

Har du något bra förslag på hur jag skall göra?

vet va du menar.. håller själv på å bygger en bil som ALDRIG kommer gå å besikta tackvare våra sjuka lagar å regler.

Vad skall du bygga för något roligt då?
Men ja ska nog fan trimma min så den går utav h-vete å sen får polisen oxå åka.. e trött på att rätta mig efter dem hela tiden.. men men hade du nå bra förslag på det hela?

evilaudio
1 juli 2008 · 16 195 Inlägg

en timmad T5 å sen lätta bilen så mycke de bara går.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

evilaudio skrev:
en timmad T5 å sen lätta bilen så mycke de bara går.

Joo men det är ju de att ja vill ha den på Gatan.. den ska ju även fungera som söndagsbil och sedan skall jag även kunna gasa när man sitter å har tråkigt på E18

evilaudio
1 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Honken_82 skrev:

evilaudio skrev:
en timmad T5 å sen lätta bilen så mycke de bara går.

Joo men det är ju de att ja vill ha den på Gatan.. den ska ju även fungera som söndagsbil och sedan skall jag även kunna gasa när man sitter å har tråkigt på E18

oki.. för min del finns inte de alternativet.. aningen privatbil elle "åkafortbil".

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

evilaudio skrev:

Honken_82 skrev:

evilaudio skrev:
en timmad T5 å sen lätta bilen så mycke de bara går.

Joo men det är ju de att ja vill ha den på Gatan.. den ska ju även fungera som söndagsbil och sedan skall jag även kunna gasa när man sitter å har tråkigt på E18

oki.. för min del finns inte de alternativet.. aningen privatbil elle "åkafortbil".

Det har du ju mycket rätt i men om ja trimmar på en T5 motor så skall den väl röra sej eller vad tror du?

Eller kanske en T5R till och med.. ska se om ja hittar nå bra grejer på skroten å sedan renovera upp det... men tror du de e svårt å montera det.. vad ska man ha för låda till de då? M90 kanske?

Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Honken_82 skrev:

Phaetoon skrev:
Hinka i en T5:a och trimma?

Är det de enklaste de tror du?

Men men e de inte svårt att få allt att fungera i en sådan dåda?

På vilket sätt menar du?
Ombyggnadsmässigt eller lagmässigt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Honken_82
1 juli 2008 · 34 Inlägg

Phaetoon skrev:

Honken_82 skrev:

Phaetoon skrev:
Hinka i en T5:a och trimma?

Är det de enklaste de tror du?

Men men e de inte svårt att få allt att fungera i en sådan dåda?

På vilket sätt menar du?
Ombyggnadsmässigt eller lagmässigt?

Bygg och lag mässigt.. ja vill ju kunna ha den reggad och åka i den.. men den ska ju gå som bara den när ja gasar liksom men man ska kunna åka normalt också

Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Volvo har godtagit max 310 Nm för en 740.
Så rent effektmässigt så får du inte hinka i en T5:a rakt av. (240hk/330Nm)
Det känns som om siffrorna är satta just för att man inte ska kunna montera in en T5:a.
Så det bästa är nog att utgå från en original B230FT (eller en B230FK om du ändå ska trimma)
och reg. besiktiga med den. Ska du trimma är det bättre att reg. besiktiga med B230FK.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TurbOla Reservdansk
1 juli 2008 · 6 271 Inlägg

En äldre T5 har ju bara 225hk och någonstans över 300Nm. Det finns ju en hel drös med 740, 240 och 940 med T5, dom får ju igenom dom på något vis.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang