Dumpventil - Bra eller dåligt för bilen?

R1kard V-Power
8 juni 2008 · 1 186 Inlägg

Som rubriken INTE lyder, är öppen dumpventil bra eller dåligt för bilen?

Har hört delade meningar.

Senast redigerat av Konbanan (9 juni 2008)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
bluelight turboabstinens
9 juni 2008 · 442 Inlägg

Om bilen har LMM så reglerar insprutet så motorn får för mycket soppa, när luften försvinner spårlöst, LMM har dom flesta nyare bilar.

edit: eller ja, en dumpventil måste du ha på en bensinmotor för att inte skada turboaggregatet, men jag antog att du menade en ÖPPEN dumpventil.

Senast redigerat av bluelight (9 juni 2008)

ocertifierad klåpmekare
R1kard V-Power
9 juni 2008 · 1 186 Inlägg

Ja förlåt menar självklart öppen dumpventil så de pyser fint.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
klinder ...
9 juni 2008 · 227 Inlägg

Jag har en dumpventil på Audin för att inte spränga loss plastgavlarna på IC'n varje gång jag släpper gasen... Men då har ju inte den en LMM att rätta sig efter

Medans på evon så sitter det en bypassventil


en Öppen dump är alltså bara bra om man har sjuhelvetes mycket effekt och mappat efter det, eller en turbo bil utan LMM wink

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
R1kard V-Power
9 juni 2008 · 1 186 Inlägg

klinder skrev:
en Öppen dump är alltså bara bra om man har sjuhelvetes mycket effekt och mappat efter det, eller en turbo bil utan LMM wink

Men om du inte har så mycket effekt och har öppen dump, tar bilen skada då eller de spelar bara ingen roll att den finns där?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
bluelight turboabstinens
9 juni 2008 · 442 Inlägg

Konbanan skrev:

klinder skrev:
en Öppen dump är alltså bara bra om man har sjuhelvetes mycket effekt och mappat efter det, eller en turbo bil utan LMM wink

Men om du inte har så mycket effekt och har öppen dump, tar bilen skada då eller de spelar bara ingen roll att den finns där?

Om det finns LMM på bilen så tar bilen skada förr eller senare.

Värt att tillägga är ju att du har LMM.

Senast redigerat av bluelight (9 juni 2008)

ocertifierad klåpmekare
tecman
9 juni 2008 · 1 741 Inlägg

Är det inte bara katten som kan ta skada?
Men är bilen inte mappad för öppen dump går den ju bättre med en återcirk.
Och varför vill man ha en tröttare bil än vad man kan ha big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tsdi Egenföretagare
9 juni 2008 · 2 496 Inlägg

när det ändå pratas dump så undrar jag lite här.
Kan det kan vara skadligt med för hårt ställd dump ?

har en hybrid dump, hade den med mindre / Mjukare fjädern och i hårdaste läget, men det dumpade för mkt tyckte jag.

Så bytte till hårdare fjädern och skruvade den till lösaste läget, men nu kvittrar det bara lite lite när man släpper gasen, kan det ta skada av att det dumpar för lite, eller hur är det det fungerar egentligen ?

Senast redigerat av tsdi (9 juni 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
KHRacing
9 juni 2008 ·

bluelight skrev:
...........................

edit: eller ja, en dumpventil smilemåste du ha på en bensinmotor för att inte skada turboaggregatet, men jag antog att du menade en ÖPPEN dumpventil.

Finns ingen som helst anledning att ha en dump på en vanlig turbobil.

Eyesonly
9 juni 2008 · 53 Inlägg

KHRacing skrev:

bluelight skrev:
...........................

edit: eller ja, en dumpventil smilemåste du ha på en bensinmotor för att inte skada turboaggregatet, men jag antog att du menade en ÖPPEN dumpventil.

Finns ingen som helst anledning att ha en dump på en vanlig turbobil.

Du menar öppen dump?För dump sitter det ju på alla nyare bilar eftersom du inte vill att trycker ska vända mot impellerna i turbon.

KHRacing
10 juni 2008 ·

Eyesonly skrev:
Du menar öppen dump?För dump sitter det ju på alla nyare bilar eftersom du inte vill att trycker ska vända mot impellerna i turbon.

menade på en vanlig svensson NYbil :-)

bluelight turboabstinens
10 juni 2008 · 442 Inlägg

KHRacing skrev:

bluelight skrev:
...........................

edit: eller ja, en dumpventil smilemåste du ha på en bensinmotor för att inte skada turboaggregatet, men jag antog att du menade en ÖPPEN dumpventil.

Finns ingen som helst anledning att ha en dump på en vanlig turbobil.

Jäkla viktigt att ha en dumpventil på en turbobil, annars är turbohaveri jäkligt nära.. Audi (tror det var Audi) hade dock något specialtryckrör som kunde flexa så man inte behövde använda dumpventil, fungerade inge vidare på högre ladd.

Finns fördelar med öppen dump, men dom fördelarna börjar komma på lite mer manliga laddtryck (om vi ser till effektmässigt, ljudmässigt är det ju en smaksak).

En för hårt ställd dumpventil får inte ut allt övertryck som bildas när du stänger gasspjället och bromsar turboaggregatet, och på så vis tar det skada. Det kvittrande ljudet är när luften trycker emot turboflänsarna.

ocertifierad klåpmekare
NeonX
10 juni 2008 ·

hoppas det är okej att jag lånar tråden då de känns onödigt att starta en till, Kan man få ett dumpande ljud med återcirkulernande, säg tex T5 motor, som du sätter eftermarknads,återcirkulernande på, låter de då mer? hörs juh lite om man har tex öppet filter. rent intresse mässigt. ( har inte ens turbo, vill bara lära mig mer.)

personligen är jag barnsligt förtjust i sucken riktigt trimmade bilar ger ifrån sig om de inte får speciellt högt laddtryck utan bara på låga varv...mmmmm

bluelight turboabstinens
10 juni 2008 · 442 Inlägg

NeonX skrev:
hoppas det är okej att jag lånar tråden då de känns onödigt att starta en till, Kan man få ett dumpande ljud med återcirkulernande, säg tex T5 motor, som du sätter eftermarknads,återcirkulernande på, låter de då mer? hörs juh lite om man har tex öppet filter. rent intresse mässigt. ( har inte ens turbo, vill bara lära mig mer.)

personligen är jag barnsligt förtjust i sucken riktigt trimmade bilar ger ifrån sig om de inte får speciellt högt laddtryck utan bara på låga varv...mmmmm

Nja meningen är väl snarare att dom ska flöda bättre när man har mycket effekt, jag har ingen egen erfarenhet utav dom i och för sig men jag är ganska säker på att dom inte låter mer, annorlunda isf.

ocertifierad klåpmekare
BTLulle
10 juni 2008 ·

Dumpen sitter där av en anlednig och det är för att luften ska kunna åka ut någon stans när man släpper gasen. Utan den så bildas det ett högt mottryck och turbon kommer att i stort sett stanna vid tex växling, eller om man kör med höga tryck så kan man få problem med sprängda slangar eller att dom släpper i anslutnigarna om man kör utan dump. Att den sitter där för att spara turbon är bullskit.MVH Peter

Eyesonly
10 juni 2008 · 53 Inlägg

Mannen med en caddy har talat, vet inte hur många som pajat turbo på 200sx eftersom dom inte har dump original.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
10 juni 2008 · 1 781 Inlägg

gällande dumpventil(öppen) så har jag och några polare till mig kommit på att rent lagmässigt så är öppen dump olagligt då bilar efter -75 inte får ha öppen vevhusventilation. (gäller när dumpen är öppen) vilket inte är någon vidare lång stund:) men om dem på bilprovningen vet något om de eller om detta verkligen stämmer det ger jag egentligen blanka f*n in:D

Team Insane Racing
Superdtm i övrigt värdelös.
11 juni 2008 · 613 Inlägg

Det Malm3n skrev har jag hört rycktas om..

Mr_EmCom Med.lem
11 juni 2008 · 3 759 Inlägg

Finns en väligt bra sökfunktion på sidan....

Bara ett tips

http://www.garaget.org/forum/search.php … d=15915592

Senast redigerat av Mr_EmCom (11 juni 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
bluelight turboabstinens
12 juni 2008 · 442 Inlägg

BTLulle skrev:
Dumpen sitter där av en anlednig och det är för att luften ska kunna åka ut någon stans när man släpper gasen. Utan den så bildas det ett högt mottryck och turbon kommer att i stort sett stanna vid tex växling, eller om man kör med höga tryck så kan man få problem med sprängda slangar eller att dom släpper i anslutnigarna om man kör utan dump. Att den sitter där för att spara turbon är bullskit.MVH Peter

vad tror du händer med turbon när impellern bromsas från 100-150 000 rpm till, tja.. 0-1000 rpm på bråkdelen utav en sekund? Jo, impellern tar skada, därav "spara turbon".

malm3n:
Efter -75 får du väl inte ens ändra på motorn? Öppen vevhusvent får man inte ha på 75or heller, är typ 59(?) eller något i den stilen.

Senast redigerat av bluelight (12 juni 2008)

ocertifierad klåpmekare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang