Flytande kona på hjulbultar, ändrar bultmönster lite?

mickey
11 juni 2008 · 247 Inlägg

Kan man köra på 5x112 när det egentligen skall vara 5x110 om man kör med flytande kona på bultarna ?

Förutsatt att både ET samt centrumhål är ok.

Från Volvo till Saab gäller det i detta fall.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
promo
11 juni 2008 ·

Ja funkar hur bra som helst.

PMPerformance
11 juni 2008 · 2 266 Inlägg

volvo har 108/5. Jag har merca fälgar på v70n. Där borra jag upp bulthålen på fälgarna. När de är saab som ligger mitt i mellan volvo och merca. Så borde du kunna använda orginal bultarna. Merca, ford,audi och vissa vw har 112/5. Saab och opel har 110/5. Volvo och ferrari har 108/5. Så de är bara kolla att centrumet att de blir rätt navring på.

Senast redigerat av PMPerformance (11 juni 2008)

svetsdiff !!!
promo
11 juni 2008 ·

Tror snarare detta fall gäller typ Audi till Saab och inte Volvo till Saab. Om jag inte är helt ute och cyklar så har väll 5 bults Volvo 108/5 ??? Rätta mig om jag har fel, men i vilket fall som helst så funkar flytande kona till både 108/5 & 112/5 när du har 110/5.

Granathe
11 juni 2008 · 136 Inlägg

funkar fint smile många saab åkare gör så med volvo fälgar och tvärtom, så kör på smile att centrumhålet skulle vara detsamma är sällsynt men då får du bara byta ut plastringarna mot de med rätt centrum hål..

men volvo till saab sa du.. saab har väll 5x110 och volvo har väll 5x108.. 5x112 det kör ju audi,vw,merca osv.. säker på att det 5x112 på fälgen?

VW Passat 1.8T. 97-
promo
11 juni 2008 ·

Centrumhålet på mina BBS CK stämmer 100% fast jag kör Volvo spec på dessa.

mickey
11 juni 2008 · 247 Inlägg

Granathe skrev:
funkar fint smile många saab åkare gör så med volvo fälgar och tvärtom, så kör på smile att centrumhålet skulle vara detsamma är sällsynt men då får du bara byta ut plastringarna mot de med rätt centrum hål..

men volvo till saab sa du.. saab har väll 5x110 och volvo har väll 5x108.. 5x112 det kör ju audi,vw,merca osv.. säker på att det 5x112 på fälgen?

Det är ju naturligtvis som du säger, 5x108. Jag som schabblade till det!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

PMPerformance skrev:
volvo har 108/5. Jag har merca fälgar på v70n. Där borra jag upp bulthålen på fälgarna. När de är saab som ligger mitt i mellan volvo och merca. Så borde du kunna använda orginal bultarna. Merca, ford,audi och vissa vw har 112/5. Saab och opel har 110/5. Volvo och ferrari har 108/5. Så de är bara kolla att centrumet att de blir rätt navring på.

Tjena, borrade du det själv eller lämnade du in det på nån mekanisk verkstad?
Har hittat ett par fälgar som suttit på en Rs4, (112/5) som jag vill ha till min Volvo 850 (108/5).

DoT Häst
13 november 2008 · 1 099 Inlägg

Kör på "flytande kona" till mina sommarfälgar.
Original bultmönster 110x5, bultmönster på sommarfälgarna 112x5, funkar kanon. smile

Än är inte den sista idioten född..
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

DoT skrev:
Kör på "flytande kona" till mina sommarfälgar.
Original bultmönster 110x5, bultmönster på sommarfälgarna 112x5, funkar kanon. smile

Ja, det funkar bra men när det skiljer 4mm så funkar det väl inte med excentriska bultar, har för mig de bara funkar när det skiljer 2mm?

DoT Häst
13 november 2008 · 1 099 Inlägg

fagerlund skrev:

DoT skrev:
Kör på "flytande kona" till mina sommarfälgar.
Original bultmönster 110x5, bultmönster på sommarfälgarna 112x5, funkar kanon. smile

Ja, det funkar bra men när det skiljer 4mm så funkar det väl inte med excentriska bultar, har för mig de bara funkar när det skiljer 2mm?

Det stämmer nog. Har inte sett bultar som "rättar" 4 mm. Tror det är för mycket.

Än är inte den sista idioten född..
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

DoT skrev:

fagerlund skrev:

DoT skrev:
Kör på "flytande kona" till mina sommarfälgar.
Original bultmönster 110x5, bultmönster på sommarfälgarna 112x5, funkar kanon. smile

Ja, det funkar bra men när det skiljer 4mm så funkar det väl inte med excentriska bultar, har för mig de bara funkar när det skiljer 2mm?

Det stämmer nog. Har inte sett bultar som "rättar" 4 mm. Tror det är för mycket.

Ja det är nog tyvärr så, så att borra om bultcirkeln är nog det ända alternativet för mig.

DoT Häst
13 november 2008 · 1 099 Inlägg

fagerlund skrev:

DoT skrev:

fagerlund skrev:

Ja, det funkar bra men när det skiljer 4mm så funkar det väl inte med excentriska bultar, har för mig de bara funkar när det skiljer 2mm?

Det stämmer nog. Har inte sett bultar som "rättar" 4 mm. Tror det är för mycket.

Ja det är nog tyvärr så, så att borra om bultcirkeln är nog det ända alternativet för mig.

Dessvärre är det nog så ja. hmm

Än är inte den sista idioten född..
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

DoT skrev:
Dessvärre är det nog så ja. hmm

Men det är genomförbart iaf, det är ju alltid nått. tongue

DoT Häst
13 november 2008 · 1 099 Inlägg

fagerlund skrev:

DoT skrev:
Dessvärre är det nog så ja. hmm

Men det är genomförbart iaf, det är ju alltid nått. tongue

Jadå klart det går . smile
Om man inte kan själv så kan man lämna iväg det för en inte allt för stor slant!

Än är inte den sista idioten född..
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

DoT skrev:

fagerlund skrev:

DoT skrev:
Dessvärre är det nog så ja. hmm

Men det är genomförbart iaf, det är ju alltid nått. tongue

Jadå klart det går . smile
Om man inte kan själv så kan man lämna iväg det för en inte allt för stor slant!

Vad behövs om man ska göra det själv? Pelarborr? Eller funkar det med en handjagare kanske, haha lol
Blir nog att jag lämnar bort det till nån som kan.

DoT Häst
13 november 2008 · 1 099 Inlägg

fagerlund skrev:

DoT skrev:

fagerlund skrev:

Men det är genomförbart iaf, det är ju alltid nått. tongue

Jadå klart det går . smile
Om man inte kan själv så kan man lämna iväg det för en inte allt för stor slant!

Vad behövs om man ska göra det själv? Pelarborr? Eller funkar det med en handjagare kanske, haha lol
Blir nog att jag lämnar bort det till nån som kan.

Har man inte erfarenhet eller ordentliga verktyg till det ska man nog inte ge sig på det.
Helt klart värt det att lämna iväg.

Än är inte den sista idioten född..
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

DoT skrev:
Har man inte erfarenhet eller ordentliga verktyg till det ska man nog inte ge sig på det.
Helt klart värt det att lämna iväg.

Ja, speciellt när det är fälgar för 5 siffriga belopp.... hmm

DoT Häst
13 november 2008 · 1 099 Inlägg

fagerlund skrev:

DoT skrev:
Har man inte erfarenhet eller ordentliga verktyg till det ska man nog inte ge sig på det.
Helt klart värt det att lämna iväg.

Ja, speciellt när det är fälgar för 5 siffriga belopp.... hmm

Verkligen. Man ska inte vara dumsnål. wink

Än är inte den sista idioten född..
fagerlund
13 november 2008 · 133 Inlägg

DoT skrev:
Verkligen. Man ska inte vara dumsnål. wink

Hehe, exakt, de kostade iaf så mycke nya, får dem billigare nu självklart. cool
Det är Flat Out Five fälgar, så grymt snygga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang