hur ska man lägga upp budgeten?

hansmats
22 januari 2006 · 2 Inlägg

tjenare, ska göra projektarbete i skolan.. och jag skulle behlva lite tips på vad som är både bra och billigt.. har hittat lite saker, men frågan är om dom funkar att lyssna på?!?!?!

har kolat lite på brl.se och hittat ett bilstereopaket med Sony CD/Mp3-bilstereo, 6x9"- och 5,25"-högtalare. för 1500

hade tänkt mej en lite fetare(och dyrare) bas.. någon som vet var man kan köpa byggsatser? hade tänkt bygga basen själv!!

slutsteget har jag inte en aning om vad jag ska ha.. har inte kommit så långt i tidigare experiment..

kondingen vet jag inte heller så mkt om eller ifall jag behöver den??

hade varit tacksam om nån ville ge mig lite tipsang detta så det blir bra:)

Sharky
22 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Tips på helt system eller på baskit?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hansmats
22 januari 2006 · 2 Inlägg

jag har kollat och vet ungeför vad jag vill ha för stereo.. men basen o slutsteget skulle jag behlva hjälp med.. gärna lösa 12/15 basar och 2 kanals slutsteg.. sedan vet jag inte om det behövs nån konding och eller hur mkt den isf ska ligga på!!

Scratch
22 januari 2006 · 719 Inlägg

kolla på Nardik.se dom har bra grejer till bra priser. Sen ha som måttstock att steget ska kosta dubbelt så mkt som basen. brukar funka bra.

live free, die young.
Spawner
22 januari 2006 · 505 Inlägg

Hihi, då blir det kanonbilligt om dom säljer ut högtalare för halva priset! kanske 500 spänn för en bas, då räcker det med ett steg som kostar 1000:) wiiiihaaaaaa! wink

Calibra Turbo 4x4
NiKeMaN Entreprenör
23 januari 2006 · 1 286 Inlägg

Tjena.
Cerwin-Vega V-Max 10"/12" är riktigt bra basar som troligtvis täcker ditt behov smile
1150:- för 10"aren och 1350:- för 12"arna på www.mobilefidelity.se

Slutsteg kan jag starkt rekommendera DLS CA12 slutsteg som kostar 18-2000:- att köpa. Ett litet stabilt monoblock som lirar bra för dom pengarna det kostar!

MVH
NIklas "NiKeMaN" Johansson

// Niklas Johansson
Yariemi
23 januari 2006 · 103 Inlägg

Nu vet jag inte vad du har för bil, men när du säger projekt så tänker jag på att du ska köpa grejjor och bygga ljudet.

1. Kolla antingen efter Pioneer eller Sony huvudenhet, pioneer gör i regel bättre spelare men Sony har bra spelare för rätt pris. Försök hitta en beg spelare för runt 2200kr. Jag rekomenderar Pioneer p77mp, dem spelare som går upp i högre prisklasser har ju hårfina mycket bättre finesser när det gäller ljud o kvalité.

2. Börja och fundera ut rätt framsystem, viktigt att du att prioterar detta! Köp nåt framsystem som inte är trögdrivna eftersom du förmodligen inte har cash att punga ut till rätt slutsteg. Focal och DLS är finlir och lättdrivna.

6x9 hittar du antingen beg eller nytt, köp nåt som rockar på riktigt ordenligt, jag skulle inte köpt 6x9 men det är jag. Nåt som rockar på bra är kicker ES och JBL´s. Försökt att hitta beg för runt 300:- eller nyt för 700:-

Basar är det inte så viktigt med kvalite, vill du dunka på så köp 2x12" billiga... Men komihåg att ju mer effekt basarna ligger på, desto mer hänger det på din sub steg. Så trögdrivna basar är INTE att rekomendera om du har tajt ekonomi.

Kör ett 4kanaligt MUTANT SPseg och ett 2kanaligt mutant mono steg. DEM SPELAR DUKTIG FÖR DEM YNKA PENGEN!

Yariemi
23 januari 2006 · 103 Inlägg

Försök att lixom få sponsor för ditt skolprojekt, snacka med butikerna du vill köpa grejjorna ifrån, i genäld, kanske du fäster klistermärken på bilen, där det står deras företag. Du kanske får 10 eller 15% rabatt, det brukar dem kunna ordna, säg bara att du har referenser från din handledare eller föreståndare.

Du behöver absolut inte ha superjud för att ett företag ska lockas, dem får ju fler unga kunder + att företaget blir som ett stöd för ett skoprojekt, det gynnar dem!

NiKeMaN Entreprenör
23 januari 2006 · 1 286 Inlägg

Yariemi skrev:
Försök att lixom få sponsor för ditt skolprojekt, snacka med butikerna du vill köpa grejjorna ifrån, i genäld, kanske du fäster klistermärken på bilen, där det står deras företag. Du kanske får 10 eller 15% rabatt, det brukar dem kunna ordna, säg bara att du har referenser från din handledare eller föreståndare.

Du behöver absolut inte ha superjud för att ett företag ska lockas, dem får ju fler unga kunder + att företaget blir som ett stöd för ett skoprojekt, det gynnar dem!

Kallar du 10-15% rabatt för sponsring???  smile

//Niklas "NiKeMaN" Johansson

// Niklas Johansson
Yariemi
23 januari 2006 · 103 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Yariemi skrev:
Försök att lixom få sponsor för ditt skolprojekt, snacka med butikerna du vill köpa grejjorna ifrån, i genäld, kanske du fäster klistermärken på bilen, där det står deras företag. Du kanske får 10 eller 15% rabatt, det brukar dem kunna ordna, säg bara att du har referenser från din handledare eller föreståndare.

Du behöver absolut inte ha superjud för att ett företag ska lockas, dem får ju fler unga kunder + att företaget blir som ett stöd för ett skoprojekt, det gynnar dem!

Kallar du 10-15% rabatt för sponsring???  smile

//Niklas "NiKeMaN" Johansson

Just siffran är oväsentlig, tog det som ett ex.
Kommer du på med nå bättre? Nä dåså. Tyst.

pwilhelm Hewi
24 januari 2006 · 571 Inlägg

Strunta i stereopaketet med cd,5.25"+6x9":are och satsa på en bra cd+bra 5.25:or sedan lägger du resten på bas+slutsteg , antingen ett 4-kanal som du kör 2 kanaler på framsystemet och bryggkopplar dom andra 2 kanalerna till basen eller om du skall köra framsystemet på cd:n så köp ett Mono slutsteg till basen då.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
pwilhelm Hewi
24 januari 2006 · 571 Inlägg

Strunta i kondensator till att börja med.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
vw_golf_gti Freak
24 januari 2006 · 4 Inlägg

pwilhelm skrev:
Strunta i stereopaketet med cd,5.25"+6x9":are och satsa på en bra cd+bra 5.25:or sedan lägger du resten på bas+slutsteg , antingen ett 4-kanal som du kör 2 kanaler på framsystemet och bryggkopplar dom andra 2 kanalerna till basen eller om du skall köra framsystemet på cd:n så köp ett Mono slutsteg till basen då.

*håller med*
Eventuellt så kör du med 6'5'or som framsystem.

Bil kommer i dagarna, vill ju inte visa upp den rosthögen man har nu. =p
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang