Bästa bil valet?

Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
15 juni 2008 · 1 312 Inlägg

Är aå att jag håller på att hjälpa min tjejs lillebror med hans första bil köp. Han har som många nadra 18åringar så gott om pengar. Han har ca 30 000 och de ska va bil+försäkring+ lite styling. Så typ mellan 14000och 24000 för själva bilen.
  De som de står å väger mellan är en Honda Prelude 2.3L, Mazda MX-3 och sedan min favvorit i detta sammanhang Volvo s40 2.0i. Han är kanske inte så jätte sugen på s40 jag har hittat som kostar typ 19 000och är helt rostfri och inga problem ed alls. Säljaren betalar våran resa om detta in skulle stämma. Så i mina öron låter de ju bra. Plus att en 2.0i är nog inte så jätte dyr att försäkra? Och en Välskött Volvo s40 med årsmodell 96, känns som att den kommer va mindra strul med än Preluden och MX3an som är av årsmodell 92-93. Många annonser med just Preluden har rost i skärmarna iaf. MX3an har dock inte vi hört att dom är så rostiga...
  Eftersom han sommarjobbar hop bilen nu i sommar så kommer de ju bli riktigt svårt för han att lag en bil när skolan börjar då han bara har studibidraget att röra sig med. Känns för mig som att de viktigaste är att bilen håller. Börja styla en bil som redan har börjar rosta känns meningslöst. Då vi varken kan svetsa eller lacka om hela bilen.
  Tycker att en s40 med en snygg vinge och ett roligt bodykitt blir rätt bra som första bil?


Vad har ni för snypunkter? Ignen av dessa bilar harju några jättemotorer men för pengen han betalar så kräver vu ju inte detta heller big_smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
turbotompa fritidsprofessor
15 juni 2008 · 1 197 Inlägg

Med risk för att vara tjatig säger jag: Köp en 740/940.. mycket bil för pengarna

Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
15 juni 2008 · 1 312 Inlägg

turbotompa skrev:
Med risk för att vara tjatig säger jag: Köp en 740/940.. mycket bil för pengarna

Han tycker dom för för kantiga tyvärr

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
azid Det som inte dödar gör ont
15 juni 2008 · 2 668 Inlägg

s40 är ju dynga iallfall 96-98 dåliga växelådor och problem med motorer... sen att den skulle vara rostfri är bull har sett s40 på 11k mil och full service bok en  ägare som är pedant och bilarna rostar endå...

lite trist att betala en massa stålar och endå inte få nått mer än en bil med billig försäkring

2slow
THEBADGUY Gorgilus addictus
15 juni 2008 · 4 739 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/16729160.htm?ca=22_s

Tycker han borde funderar på en SAAB 9000 års 95-95. MYCKET bil för pengarna, det är SAAB det! wink

Senast redigerat av THEBADGUY (15 juni 2008)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Riikard BWG VP
15 juni 2008 · 69 Inlägg

205 gti? smile

Emilandersson
15 juni 2008 · 13 Inlägg

Hundkoja för fan grabbar^^

Austin mini (1975)
Austin Mini 1275 GT "Hoggy" (1975)
Edvin
15 juni 2008 · 45 Inlägg

Först tror han bör tänka lite mer vad det igentligen kostar att ha bil. jag lägger ut mellan 400 och 600 kr enbart på bensin i månaden och då kör jag lite jämfört med många andra. Jag skulle rekomendera en liten bil typ mx3:an, golf är ju ett annat alternativ men är ju inte någon rolig bil tycker jag tongue (därför valde jag 323f wink ). Och på tal om rost är det skitsvårt att hitta en bil som inte rostar alls. Alla bilar har sina sjukdomar neutral .
Min åsikt big_smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
15 juni 2008 · 4 739 Inlägg

Edvin skrev:
Först tror han bör tänka lite mer vad det igentligen kostar att ha bil. jag lägger ut mellan 400 och 600 kr enbart på bensin i månaden och då kör jag lite jämfört med många andra. Jag skulle rekomendera en liten bil typ mx3:an, golf är ju ett annat alternativ men är ju inte någon rolig bil tycker jag tongue (därför valde jag 323f wink ). Och på tal om rost är det skitsvårt att hitta en bil som inte rostar alls. Alla bilar har sina sjukdomar neutral .
Min åsikt big_smile

Hur lite kör du igentligen? tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Edvin
15 juni 2008 · 45 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Edvin skrev:
Först tror han bör tänka lite mer vad det igentligen kostar att ha bil. jag lägger ut mellan 400 och 600 kr enbart på bensin i månaden och då kör jag lite jämfört med många andra. Jag skulle rekomendera en liten bil typ mx3:an, golf är ju ett annat alternativ men är ju inte någon rolig bil tycker jag tongue (därför valde jag 323f wink ). Och på tal om rost är det skitsvårt att hitta en bil som inte rostar alls. Alla bilar har sina sjukdomar neutral .
Min åsikt big_smile

Hur lite kör du igentligen? tongue

haha ok jag får väl ändra det till "väldigt lite jämfört med många andra" tongue

Germax
15 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Jag hade köpt mig en Saab om jag ille ha en bra billig bil med en del kräm under huven, fräsmt en nyare än 94...

Tiger1978 Fattig student
15 juni 2008 · 1 282 Inlägg

Håller nog med om att saabarna är nog en bra första bil.. Du får ju en relativt ny bil för lite pengar.. Det är ju dessutom go komfort och bränsle ekonomi om man inte ligger på som en biltjuv.. Ett plus till är ju tillgången på reservdelar...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Mazdakillen Motormontör
15 juni 2008 · 437 Inlägg

Jag rekomenderar varmt 323F ba serien.
Ska en bil bli riktigt snygg handlar mycket om bilens grund design...alltså hur snygg den är från fabrik.
Vissa bilar fåt man lägga ner mer än andra bilar för att de ska bli riktigt fina.
Själv var jag rätt nöjd med min 323F jag hade innan olyckan. kolla bland mina bilder.
Annars så rekomenderar jag MX3 fast med V6an eller byt till stora V6an.
Så har man en bil med lite go i.
En annan bil som kan bli riktigt snygg är Galant eller Hyndai Cupén.
Eller varför inte Toyota Celica eller Mitsu Eclipse.
Dessutom tror jag att jappsen är ett bättre köp än S40 rent kvalitetsmässigt.
Mazda är ju väl erkända för sin goda kvalitet.

Senast redigerat av Mazdakillen (15 juni 2008)

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
bullen_91
15 juni 2008 · 156 Inlägg

Varför inte en Audi A4 rätt snygga och inte överdrivet dyra.finns bra stylingprudukter Eller kanske en bmw 320.

coltjohan Tomte
15 juni 2008 · 58 Inlägg

Honda civic eller Crx kanske, eller en golf II eller III?. Dock kan crxen vara dyr i försäkring, speciellt om han har den på sig själv då han är ung..

Audi 100 2.3E "Vitsuggan" (1989)
Martin031 Straight G!
15 juni 2008 · 104 Inlägg

försök att hitta en fin calibra big_smile

RLindholm
29 juni 2008 · 8 Inlägg

Har själv en s40 2,0 -96. Har haft den 1 år nu och är toppen nöjd, inga problem alls med den! Relativt billig i drift och billig försäkring. Enda jag har fått byta på bilen är stabilisatorstaget, standard fel säger dem.

Men annars en toppen bil, rekomenderar startk!

patrik79
29 juni 2008 · 782 Inlägg

om jag hade skapligt med pengar när jag skulle köpa bil och sen 1000:- i månaden resten av året så skulle jag köpa någon billig lättmekad 80-talsbil där det räcker med trafikförsäkring för en tusenlapp om året, en begagnad motor kostar mindre än tändstift, fördelarlock och tändkablar till en 90-tals volvo och har bilen funkat i över 20 år så går den nog några år till om den är i skapligt skick.
Det finns ganska mycket att välja på som golf 2, volvo 240,740, ford sierra, nissan micra, mazda 323,626, saab 900,90 m.m

Helknas
29 juni 2008 · 534 Inlägg

BMW 5 serien är en bekväm och skön bil att köra, lite dyrare i drift men du får mycke bil för pengarna.

I do whatever the voices in my head tell me to do!
BMW e30 v8 Supercharger "Next level" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang