Stoppa Fra-lagen!

azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

har dom hittat nått hot under dom 60 år dom spanat olagligt?

2slow
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Det hela handlar om vad som står i rimlig proportion till kränkningen av den personliga integriteten. Är det verkligen nödvändigt för Sverige säkerhet att
ha en sådan här massiv övervakning? Hur många terrorister kommer att upptäckas på det här sättet? Hur många kommer att bli oskyldigt anklagade?

Ska vi bygga en mur runt Stockholm om kräva id vid in- och utpassering för att förhindra att självmordsbombare tar sig in i huvudstaden? Risken finns ju ändå, även om den är liten. Vi har ju drabbats av så många terroristdåd här i Sverige. Jag menar, en mur och passkontroller skadar väl ingen?


Det går ju att diskutera om den nya fralagen kränker vissa mänskliga rättigheter:
Europeiska konventionen om skydd för
de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna


Article 8 - Right to respect for private and family life
   1. Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his correspondence.
   2. There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.

Artikel 8 - Rätt till skydd för privat- och familjeliv
   1. Var och en har rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens.
   2. Offentlig myndighet får inte inskränka åtnjutande av denna rättighet annat än med stöd av lag och om det i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn till statens säkerhet, den allmänna säkerheten, landets ekonomiska välstånd eller till förebyggande av oordning eller brott eller till skydd för hälsa eller moral eller för andra personers fri- och rättigheter.





Article 10 - Freedom of expression
   1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to
   hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. This article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.
   2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.

Artikel 10 - Yttrandefrihet
   1. Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser. Denna artikel hindrar inte en stat att kräva tillstånd för radio-, televisions- eller biografföretag.
   2. Eftersom utövandet av de nämnda friheterna medför ansvar och skyldigheter, får det underkastas sådana formföreskrifter, villkor, inskränkningar eller straffpåföljder som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till statens säkerhet, till den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten, till förebyggande av oordning eller brott, till skydd för hälsa eller moral eller för annans goda namn och rykte eller rättigheter, för att förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller för att upprätthålla domstolars auktoritet och opartiskhet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Jag kanske ska tillägga att jag helt klart är för en signalspaningslag, men inte som den nya FRA-lagen ser ut. Den ger för mycket makt till FRA och staten. Lagen behövs, som precis som Peder Wachtmeister svarade i mailet ovan så har FRA idag nästan helt fria tyglar.
Klart är väl att man ska få avlyssna misstänkta terrorister och brottslingar.
Men att sitta på postverket, sprätta upp privatpersoners mail och sen kopiera dessa om de anses innehålla något viktigt? Nja. Någon form av misstanke borde det väl ändå finnas?
Varför införa den här lagen just nu när hotet är som lägst, med tanke på alla neddragningar i försvaret?
Varför låta en civil myndighet som läcker som ett såll. med tanke på alla hemliga rapporter / intern kommunikation som figurerat i media, ha hand om övervakningen?

Federley och Annie gjorde ju så att lagen ändras iaf. Den har visserligen en hel del att önska, men den är bra mycket bättre nu. Kanske är lagen till och med bättre än att fortsätta helt utan lagreglering?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
terazzi
19 juni 2008 ·

Blev det ett JA alltså? Gick denna lagen igenom? sad

Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

azid skrev:
har dom hittat nått hot under dom 60 år dom spanat olagligt?

Det skulle jag också vilja veta?
Det kanske hade varit bättre att satsa dessa miljarder på fler poliser/utredare/åklagare istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

terazzi skrev:
Blev det ett JA alltså? Gick denna lagen igenom? sad

Ja, den gick igenom.
Bara en enda ledamot från Folkpartiet LIBERALERNA röstade emot.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Jag ber om ursäkt om jag chattat lite för mycket i den här tråden, men just den här frågan engagerar mig mycket. Jag har bland annat haft lite kontakt med Svenska Helsingforskommittén för mänskliga rättigheter. Sen så har jag varit i Vitryssland som valobservatör. Det var då vi blev övervakade av två kgb-agenter som följde oss runt i landet (och ja, KGB existerar fortfarande i Vitryssland som förövrigt är så nära en sovjet-kommunistdiktatur man kan komma.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
prodrive Avstängd
19 juni 2008 · 962 Inlägg

Det finns en fin tråd på fläskbak.infå där alla personliga uppgifter om dom som röstade ja har lagts upp smile

Jag uppmanar inte till brott!

Jag är mest orolig över att dom kommer använda FRA skiten till att sätta dit fildelare, politikersvinen vill ju tjäna pengar på alla sätt som är möjliga tyvär.

azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag ber om ursäkt om jag chattat lite för mycket i den här tråden, men just den här frågan engagerar mig mycket. Jag har bland annat haft lite kontakt med Svenska Helsingforskommittén för mänskliga rättigheter. Sen så har jag varit i Vitryssland som valobservatör. Det var då vi blev övervakade av två kgb-agenter som följde oss runt i landet (och ja, KGB existerar fortfarande i Vitryssland som förövrigt är så nära en sovjet-kommunistdiktatur man kan komma.)

klart man måste få prata med folk om det... det här handlar om att dom gör små förändringar och snart kan polisen gå in och rota i din strumplåda bbara för att du inte har rätt synsätt på saker och ting livsfarligt.

gillar att dom nästan erkänner i dennis mail att dom har spanat sen ww2. fanns knappt nått hot under denn tiden heller fan vi var ju på nazzarnas sida släppte ju in dom i landet så dom kunde ta norge och stålet

2slow
FireTraXX DFFL
19 juni 2008 · 9 020 Inlägg

http://i28.tinypic.com/35in6es.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TRYIT Teddan
19 juni 2008 · 2 495 Inlägg

prodrive skrev:
Det finns en fin tråd på fläskbak.infå där alla personliga uppgifter om dom som röstade ja har lagts upp smile

Jag uppmanar inte till brott!

Jag är mest orolig över att dom kommer använda FRA skiten till att sätta dit fildelare, politikersvinen vill ju tjäna pengar på alla sätt som är möjliga tyvär.

ja fy fan va politikerna skulle tjäna pengar på att artiseterna/skådisarna/skivbolagen/producenterna osv får betalt för det dom gör .......

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Rojpen
19 juni 2008 · 2 230 Inlägg

tur man sitter  på Bahnhof lina som vägrar följa FRA lagen;) hehe

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Syst3m
19 juni 2008 · 1 079 Inlägg

Någon som vet om det blir "farligare" att sitta på fulDc numera?

Syst3m
19 juni 2008 · 1 079 Inlägg

Skulle vara rätt najs om alla skrev in "cyanid sprängattentat silvia lönnmörda pipebomb reinfeldt riksdagen budmail smutsig bomb befria TAPT giftattentat usd trace tracking sakerhetspolisen bomb zieg heil allah muhammed prophet Allah omar iran korea usama ak47 ak-47 minister mord säpo anna lindh infiltrera säkerhetspolisen .mp3 thc dollar eu tullen palme muslim sahlin sverige irak" i varje fucking mejl big_smile. Shieet vad de skulle få jobba då big_smile.

Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

FRA-agenters hemliga identiteter röjda
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Syst3m skrev:
Någon som vet om det blir "farligare" att sitta på fulDc numera?

Då det är en civil myndighet som ska övervaka internet/telefontrafiken för statens räkning så lär det inte vara helt riskfritt att ägna sig åt nedladdning via dc, nej.
Det är ju inte Must, Sverige Militära underrättelse- och säkerhetstjänst som har hand om det hela.
Hade det varit must som hade varit inblandat så hade jag nog känt mig lite bättre till mods. Dom är ju iaf inte politiskt tillsatta på samma sätt som ledningen för FRA.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TLO
19 juni 2008 · 1 062 Inlägg

Sverige har inte haft yttrandefrihet i praktiken sedan bra många år. Folk får sparken från arberten och andra åtaganden osv pga sina politiska åsikter.....Därför förvånas inte jag av att denna grej genomförs.
Skulle den användas för terroristbekämpning, och att ringa in tunga kriminella vore det helt ok, dock kommer detta användas på helt andra odemokratiska sätt om S kommer tillbaka i nästa val...
Som borgerlig väljare är jag duktigt besviken på bla detta påhitt, Biltullssveket, Hur Polis och Försvar monteras ner, och hur man fortsätter göra Sverige till en oas för ohederligt folk.

Sverige är kört!

Senast redigerat av TLO (19 juni 2008)

"You Go, we go!"
Maizer
19 juni 2008 ·

De får alltså kartlägga oss men vi får inte kartlägga dem...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab

rough_boy
19 juni 2008 · 811 Inlägg

Fan vad sur jag blir idag sa nån ***.. gubbe menar jag på FRA  att det hela är ett missförstånd dom ska bara avlyssna/läsa utländska telefonsamtal/mejl.  tror inte ett skit på honnomm det hade dom väl i så fall kläckt ur sig för ett par veckor sedan

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Liner
19 juni 2008 · 583 Inlägg

fick ett nytt svar.

Hej,

och tack för ditt mail och ditt engagemang i frågan. Det är oerhört viktigt att fler uttrycker sina tankar och åsikter till förtroendevalda politiker. Det vitaliserar demokratin. De senaste dagarna har utan tvekan dominerats av diskussioner om FRA-förslaget. Med väljare, allmänhet, vänner, kollegor i riksdagsgruppen och inom övriga alliansen samt journalister.

Jag försöker nedan klargöra mina ståndpunkter i frågan. Ber om ursäkt för om mitt svar inte svarar personligt på dina frågor men tyvärr så behöver jag hålla mig generell. Det är många som vill ha besked om hur jag resonerat mig fram till mitt beslut. Några vill inte ha någon underrättelsetjänst och signalspaning över huvudtaget, några andra vill inte att det ska ske i kabel medan andra anser förslaget inte behövde ändras.   

I förrgår kväll enades vi inom alliansens riksdagsgrupper om att förslaget skulle återremitteras till försvarsutskottet för att de sedan skulle återkomma med ett antal förstärkningar för den personliga integriteten. Även om detta kom senare än många önskat så var det välkommet. Det visar både att alliansen är regeringsduglig och att riksdagsgruppers och andras åsikter spelar roll.

Tilläggen handlar om följande:

1. Ett särskilt uppdrag ska lämnas till Datainspektionen om att fram till kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv. Till Datainspektionenen ska en skärskild referensgrupp knytas, med personer som nomineras av riksdagspartierna. Datainspektionen har redan i dag till uppgift att granska personuppgiftsbehandling vid myndigheter. Med ett skärskilt regeringsuppdrag så ska myndigheten skärskilt följa FRA:s verksamhet.

2. Regeringen ska tillsätta en kommitté som utifrån ska följa FRA:s verksamhet generellt utifrån ett integritetsperspektiv, fram till kontrollstationen 2011. Kommittén kommer att verka utöver det integritetsskyddsråd som kommer att inrättas inom FRA. Det kommer också att verka vid sidan om FUN:s och Datainspektionens granskande verksamhet. Kommittén kommer att bestå av parlamentariker. Dess iakttagelser kommer att vara ett underlag inför den kommande utvärderingen av lagstiftningen. En uppgift ska vara att med ledning av gjorda erfarenheter bedöma, dels om ytterligare integritetsskyddande åtgärder krävs och dels om formerna för tillståndsprövning behöver utvecklas samt frågan om oberoende granskning. Kommittén ska ha möjligheter att lägga förslag som kan behandlas våren 2010. Kommittén ska också tillsätta ett integritetsombud som ska bevaka att integriteten för personer bosatta i Sverige garanteras.

3. Riksdagen ska göra följande tillkännagivanden:

- En ny myndighet utformad som en domstolsliknande nämnd inrättas som prövar tillståndsgivning (de uppgifter som i förslaget ligger på FUN)
- Regeringen ska ha skyldighet att ta integritetshänsyn vid fattande av inriktningsbeslut
- Den domstolslinkande nämnden ska fatta beslut om huruvida ”synnerliga omständigheter” föreligger för sökning på person.

Sammantaget innebar dessa tillägg att jag kunde stödja förslaget vid gårdagens omröstning efter behandlingen i försvarsutskottet. Det handlar om en balans mellan effektiv underrättelsetjänst och den personliga integriteten. Inga enkla beslut och just därför är det bra med både hängsle och livrem för att säkerställa en kontroll av den nya lagstiftningen. 

Jag har full förståelse för att alla kanske inte är nöjda med detta beslut men det är åtminstone så jag resonerar i frågan.

Om du vill ta del av ett längre resonemang kring vad förslaget handlar om, enligt undertecknad, hänvisar jag er till min blogg: http://tomastobe.blogspot.com

Vänligen,

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang