Störningar...

Warcry
23 januari 2006 · 271 Inlägg

Först hade jag brus och genaratorvin i högtalarna, så jag putsade bort lack och skit runt jordflätan.
Då försvann vinandet men bruset kvarstår (hörs ifs inte när man höjer volymen) mycket irriterande...

Det sitter 2 slutsteg orginal i ljudsystemet, men det går inte att ändra några inställningar på dom samt att dom är kopplade med vanliga kablar (inte RCA) i en kontakt in i stegen.

Om ett steg hade vart kasst skulle det väl inte brusa i alla högtalare? (8 st)
behöver lite hjälp här! Vad kan jag göra för att få bort störningarna?

Senast redigerat av Warcry (23 januari 2006)

bumpe Lastbilsmekaniker
23 januari 2006 · 3 878 Inlägg

Hej

Ett tips kan vara att kolla så signalkablarna till stegen inte ligger i närheten av en starkströmskabel ex. Strömkabeln till stegen. Försök om möjligt att dra ström kablar på ena sidan av bilen och signalkablar på andra sidan.

MVH Bumpe

loudness
23 januari 2006 · 4 554 Inlägg

vad är de för några steg och vad för huvudenhet?

Warcry
23 januari 2006 · 271 Inlägg

Vet inte vad stegen heter men hela ljudsystemet heter mach 460 och HU är en Panasonic DVD

Warcry
23 januari 2006 · 271 Inlägg

bumpe skrev:
Hej

Ett tips kan vara att kolla så signalkablarna till stegen inte ligger i närheten av en starkströmskabel ex. Strömkabeln till stegen. Försök om möjligt att dra ström kablar på ena sidan av bilen och signalkablar på andra sidan.

MVH Bumpe

Det är en hel kabelhärva som går från stereon till stegen, med kontakter på så det går inte att dela upp dom..

loudness
23 januari 2006 · 4 554 Inlägg

kan vara stegen som spökar... om det är något billigare märke är kvaliten på komponenterna inte så bra och då kan de bli brus.. min första hu va av billigare modell och den brusade väldigt mycke.. panasonicen tror jag inte ska vara några problem då jag provat motsvarande modell utan dvd..  och den funka fint men prova byta ut hu om ingen skullnad byt steg och kolla skillnad

Sharky
23 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Du kan ha knäckt signaljorden i din HU också när du hade dåligt jord.

Theo tyckte min säkerhetslösning med att sätta ett 10ohms 1/4W motstånd i serie med signaljorden var onödigt men nu har vi haft flera fall här på Garaget där det verkar som man har knäckt signaljorden inne i HU:n pga dålig jord till slutsteg.

/Göran

(Då brinner motståndet upp före kretskortsfoilen i HU:n)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
loudness
23 januari 2006 · 4 554 Inlägg

Sharky skrev:
min säkerhetslösning med att sätta ett 10ohms 1/4W motstånd i serie med signaljorden

(Då brinner motståndet upp före kretskortsfoilen i HU:n)

de låter inte som en helt dum ide.. blir de inte någon märkbar skillnad av spänningsfallet så är de ju kanon!

Sharky
23 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Nej. Normalt har du 10000 ohm eller mer på en lågnivåingång på ett slutsteg.
Och 10 ohm mot 10000ohm innebär en signalförlust på 0.008dB.
Det man tappar är lite stördämpning så har man problem med störningar på sin lågnivå så är det inget att rekommendera.

/Göran


loudness skrev:

Sharky skrev:
min säkerhetslösning med att sätta ett 10ohms 1/4W motstånd i serie med signaljorden

(Då brinner motståndet upp före kretskortsfoilen i HU:n)

de låter inte som en helt dum ide.. blir de inte någon märkbar skillnad av spänningsfallet så är de ju kanon!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Warcry
23 januari 2006 · 271 Inlägg

Jag har testat med en annan HU och det är samma där.. brus och man kan höra skivans spinnhastighet i högtalarna.. svårt att beskriva alltså..

Drönirettab
23 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Är det ändå inte någon jord som är dålig, tycker det verkar så.

Robban57
24 januari 2006 · 52 Inlägg

Men fan jag har exakt samma problem. sad Generatorljud i basarna (blir värre när jag har låg volym och gasar)

bumpe Lastbilsmekaniker
24 januari 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, Prova att bara ha tändningen på och stereon igång och se om de låter då med, gör det de så kan du ju utesluta att motorn stör.

Vet du var jordpunkterna från stegen sitter. Är de inte jodrade i samma punkt utan ex en i bagaget och en i coupen så kan det uppstå så kallad jordslinga vilket ger att brummande ljud. Försök även att jorda huvudheten i samma punkt. Se även till att jordounkterna är helt rena och väl fastskruvade. Kan kräva lite jobb men det är värt ett försök!

loudness
24 januari 2006 · 4 554 Inlägg

Robban57 skrev:
Men fan jag har exakt samma problem. sad Generatorljud i basarna (blir värre när jag har låg volym och gasar)

klipper in från en tidigare tråd:


följande fel kan vara vid störningar:
1. dåligt jordad huvud enhet eller steg,
2. avbrunnen signaljord
3, usel skärmning.

åtgärder och felsökning:
för 1. byt jordpunkt till något som du värkligen är säker på är bra.. slipa bort färg och få de helt rent för bästa kontaktyta.
2. för kolla signaljorden i steget: lägg en kabel mellan - på högtalarutgången till - på rca utgången.försvinner störningen är felet i steget. om inte mät mellan rca kontakterna för att kolla så ledaren är hel. för huvudenheten gör samma som i steget mellan högtalar- och rca -. för att laga detta krävs lödkolv och kunskapar om lödning. lossa inspektionsluckan på steg eller spelare och kolla efter kall lödningar eller avbrunnen ledare.
3.byt om du vet att dom va av sämre kvalite!

mer felorsaker kommer ja inte på just nu

Sharky
24 januari 2006 · 10 287 Inlägg

OOOhhhhh.....Urk....

"2. för kolla signaljorden i steget: lägg en kabel mellan - på högtalarutgången till - på rca utgången"

Detta skall man inte rekommendera folk att göra då detta är rena döden om man har bryggade högtalarutgångar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang