16v i en 244 går de?

Drift_Larsson
19 juni 2008 · 12 Inlägg

har lite planer på att byta motor i min 244 -84 motorn som ska i är en 16v b234f från en 740glt -89 hur mycket jobb är det ja vet att de är en hel del men skulle de funka å vad säger besikningen om jag lämnar kvar katalysator och lamda då borde de väll inte va några störe problem eller?


tacksam för alla tips å svar

..............
Wezzli Sidledesförare
19 juni 2008 · 268 Inlägg

Utvändigt sett är det ju i princip samma motor, tar man bara motofästena från fordonet i fråga så ska det inte vara något problem där. Vad som kan vara jobbigt är ju ifall du kommer använda orginalstyrsystemet. Det blir där ganska mycket kablar att dra och koppla rätt. I övrigt så bör ju besiktningen inte ha något emot detta efter en regbesiktning så länge som motorn är helt i orginalutförande, med katalysator och alla andra vitala komponenter, samt att den den inte överskrider maximala effekten för chassit.

Man vet aldrig, före man vet
Drift_Larsson
19 juni 2008 · 12 Inlägg

ja hade tänkt använda styrsystemet från 740n alla kablar och dylikt å de är mest de jag är orolig för de blir mycke kabel dragning....hur vet jag hur mycket chassit pallar? ja menar just nu sitter de en B230A tror ja med 112 hk å de ska i en med 159 hk de ä ganska stor skillnad

..............
Wezzli Sidledesförare
19 juni 2008 · 268 Inlägg

Drift_Larsson skrev:
ja hade tänkt använda styrsystemet från 740n alla kablar och dylikt å de är mest de jag är orolig för de blir mycke kabel dragning....hur vet jag hur mycket chassit pallar? ja menar just nu sitter de en B230A tror ja med 112 hk å de ska i en med 159 hk de ä ganska stor skillnad

Finns information om detta någonstans, förhoppningsvis har någon annan siffrorna på detta.

Man vet aldrig, före man vet
Drift_Larsson
19 juni 2008 · 12 Inlägg

hmm okej ja har försökt leta men hittar inget...men tack för svaren iaf


mer tips å råd mottages big_smile

..............
Drift_Larsson
20 juni 2008 · 12 Inlägg

lite edit motorn som sitter i 244:an är en B21A på 106hp så de blir en enorm skillnad

..............
Corpze
20 juni 2008 · 1 311 Inlägg

244an är väl specad till strax över 200hk tror jag, så effekten är inga problem! däremot så bör du nog fråga rent praktiskt hur du skall gå till väga, ja vet att du måste använda dig utav alla orginalkomponenter på motorn som lambda, katt, ecu mm.

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
madness82
20 juni 2008 · 226 Inlägg

klippt från Svenska200Klubben

"Standard:
200hk och 218Nm
Med ventilerade frambromsar och 1031 Bakaxel:
220hk och 275Nm

För den högre effekten så krävs alltså 1031 bakaxel och ventilerade bromsar fram, saknas något av det så gäller den undre gränsen.

(en parantes, enligt ett mail jag fått vid förfrågan hos BIlprovningen samt VV så är det 231Nm och 199hk som är tillåtet utan ändring, men dom måste nästan ha sett fel på något vis då, så det är inget jag garanterar)

Om man måste bygga om Motorfästena så kan bilprovningen kräva ett intyg på fästena, det måste vara utfärdat av SFRO isåfall."

Drift_Larsson
20 juni 2008 · 12 Inlägg

okej tack för alla svar men ja komm just på ett problem alla mätare alltså hastighet,temp.tank och varv räknare är elektroniska på 740n speciellt hastighets mätaren den sitter på växellådan på 240n men på bakaxeln på 740n äre nån som har några tips om vad man kan göra åt de? lättast möjligast

..............
madness82
20 juni 2008 · 226 Inlägg

byta bakaxel på 240 till en som har elhastighetsmätare (tror dom kom 87 på alla 240). simplast är ju att fixa en 240 som har allt som behövs å sen bara flyta över till din bil...

är inte säker men jag har för mig att man måste ha styrsystemet från en LH 2,4 för att det lättare å byta till annan motor.

jag är inte säker då jag aldrig gjort det själv men fråga på S200K det finns säkert nån som kan.

http://forum.svenska200klubben.se/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang