För dålig för halkbana?!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Tja, efter att ha övningskört i ca 1år samt 4 tagna körlektioner så frågade jag killen på bilskolan om det var dags för halkbana och hur man i så fall skulle boka det. Fick till svar att det var påtok för tidigt och att jag skulle lära mig köra först...madrollyikes Själv bedömmer jag mig däremot som en ganska bra förare i de flesta avseenden.

Som jag förstått så handlar halkbanan enbart om att man ska ha vetskap om hur en bil beter sig när ett blir utom kontroll, och därav kan man inte bli underkänd? Blev så paff när jag fick höra hans svar så hade inte ord nog att ifrågasätta hans påstående. Eftersom jag redan betalat för 10 lektioner (dvs 6 kvar) samt halkbana i förväg så sköts detta genom bilskolan. Så hur ska jag göra, vänta med halkbanan eller "tvinga" dem att boka trotts deras syn på min körning? Fyller 18 idag så börjar bli smått panikartat...

En fråga till, kan man bli kuggad under uppkörning för att man i huvudsak motorbromsar istället för att använda bromsarna?

Tackar på förhand för svar
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Krister___
22 juni 2008 · 173 Inlägg

Hej, jag har precis tagit mitt körkort (1månad sen kanske), jag hade också övning kört 1år typ.. och jag gick "hela 16lektioner på jävla bilskolan", de vägrade boka in mig på uppkörning för de villa pröjsa ut massa pengar.. så de gör de på dig med.. de bästa är att "boka själv halkkörning" de är inget svårt.. kan du växla(styra),bromsa,gasa utan kärringstopp så lär du klara dig tongue.. de var skit kul o lätt.. du ska ut o sladda "tvär nita" vid en linje (köra upp till 50-70km/h), o tvär nita på vatten. o parera samtidigt, lätt.. men man kan inte faila typ :S.. hmm, sen att de tycker du kör dåligt.. de tycker alla körskole grejer, som jag.. de ville inte boka (jag bokade själv, fick de på 3e försöket), men bara för de var så kritiska för jag körde upp privat.. och typ "du blinkade en gång för mycket", du tog kopplingen en gång för mycket och så.. men iaf, 3e gången gillt.. hmm,


fråga 2. nej, det har infört en grej att man ska visa att man kan bromsa med olika grejer (motorbromsa) vanliga bromsar.. = (miljö körning), du måste hoppa över växlar o shit, om du inte vet de redan.. smile hoppas de hjälpte lite..

min åsikt: Om du tycker att du är redo, o kör bra! beställ halka själv, (kör dina 6lektioner o ta de viktigaste där ifrån), sen beställ själv privat!. de kommer punga ut pengar som fan.. menmen smile gör som du vill! GL

Krister___
22 juni 2008 · 173 Inlägg

glömde svara på en grej : " du kommer aldrig kunna tvinga de att boka ", så.. de kan säga -nej du är inte redo- och just därför är de så dåligt, därför ska du boka själv, om du känner dig redo! än att ta ut 1000lektioner till..  som mig..

16lektioner 6600:-..  de försökte få mig att köpa 16lektioner till.. tss sa jag..

jag körde upp 3gånger ( 3300:- ) och fick körkortet, så liksom.. tjänade 3300:- på det.. ;P ja du fattar nog! cya

Hmm.
22 juni 2008 ·

Om du kan starta, styra, växla. köra bil helt enkelt efter anvisningar på radio, så ska det itne vara några större problem..

jag gjorde halkan efter att ha kört privat.... ca 30 timmar kanske.

sen körde jag 10 timmar till, varav två på bilskola, och fick mitt körkort ^^..

sen några månader senare tappade jag det in i polismannens öppna hand.

Senast redigerat av Hmm. (22 juni 2008)

Krister___
22 juni 2008 · 173 Inlägg

Hmm. skrev:
Om du kan starta, styra, växla. köra bil helt enkelt efter anvisningar på radio, så ska det itne vara några större problem..

jag gjorde halkan efter att ha kört privat.... ca 30 timmar kanske.

sen körde jag 10 timmar till, varav två på bilskola, och fick mitt körkort ^^..

sen några månader senare tappade jag det in i polismannens öppna hand.

haha wink AJDÅ.. inte bra big_smile..  jag har kvar mitt iaf big_smile! muums

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Tackar för svaren, det stärker alltså min teori om att bilskolorna är glada dårar som bara vill suga en på stålar tongue

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Ena Colaberoende
22 juni 2008 · 1 219 Inlägg

När vi halkkörde så var det faktiskt en tjej som kuggade...

Orsaken till detta var att hon inte vågade få bilen att släppa. Och det är ju det som halkbanan är till för.

/Ena

xorox_88 Smack that ass!!
22 juni 2008 · 2 953 Inlägg

är väll svårt att vara för dålig att köra för halkbanan bara man kan växla så kan man ju klara av det

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
xorox_88 Smack that ass!!
22 juni 2008 · 2 953 Inlägg

Ena skrev:
När vi halkkörde så var det faktiskt en tjej som kuggade...

Orsaken till detta var att hon inte vågade få bilen att släppa. Och det är ju det som halkbanan är till för.

/Ena

hehe illa det sen ganska lyckat att inte få bilen att släppa skit halt ju

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Ena skrev:
När vi halkkörde så var det faktiskt en tjej som kuggade...

Orsaken till detta var att hon inte vågade få bilen att släppa. Och det är ju det som halkbanan är till för.

/Ena

Hahahahahahahahaha! Sladda som är så kul cool

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Mortalis VW-nörd?
22 juni 2008 · 4 332 Inlägg

3 lektioner sen var de dags för halkan för mig...antingen har du väldigt svårt å lära eller så blåser dom dig.

Westberg Japs :)
22 juni 2008 · 775 Inlägg

Krister___ skrev:
glömde svara på en grej : " du kommer aldrig kunna tvinga de att boka ", så.. de kan säga -nej du är inte redo- och just därför är de så dåligt, därför ska du boka själv, om du känner dig redo! än att ta ut 1000lektioner till..  som mig..

16lektioner 6600:-..  de försökte få mig att köpa 16lektioner till.. tss sa jag..

jag körde upp 3gånger ( 3300:- ) och fick körkortet, så liksom.. tjänade 3300:- på det.. ;P ja du fattar nog! cya

va inte billiga lektioner yikes
men hur lång tid tog det från att du boka första uppkörningstiden tills du hade det då?
här där ja bor så skulle det fan ta ett år säkert.

Brandis Diktator
22 juni 2008 · 968 Inlägg

jag hade samma grej som dig, 10 lektioner innan dom fick för sig att jag skulle ut på halkan, klara det galant, några dagar efter uppkörning och klara den också, även om jag enligt bilskolan inte va redo

twin_cam Smålänning
22 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Körde halkan efter 5 lektioner... Men tog genom skolan så de va gruppbokning med tre - fyra åt gången.

Askul ju smile Enda man kuggar på är om man fegar wink Vi tre som körde när jag körde fick alla väl godkänt, för vi halkade omkring som f*n och brände däck och sladdade smile Hade driftingtävling och grejer big_smile Hade askul. Är ju några övningar som bromsning utan ABS och med ABS och sånt, broms i kurva, vattenplaning m.m förutom lekandet wink

Uppkörningen är skitlätt med. Bara köra som folk och motorbromsa så fixar man det smile Klarade mitt på 1:a privat smile

Men grejen ärden att körskolor vill inte släppa någon förrän dom är 100 på att eleven klarar en uppkörning på 1:a försöket. Men att dom inte vill släppa dig på halkbana är lustigt... Men fråga varför.. Är ju inte ett särskilt bra sätt att öka elevens självförtroende på att säga att denne är dålig... hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tribbe SAAB♥SUBARU
22 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Hmm, som jag fattat det så kan du bli kuggad om du bara motorbromsar.... Det har igentligen bara att göra med vem man kör upp med.

Jag fick hela tiden lära mig att man skulle köra ecodriving och allt.

Precis innan jag ska sätta mig i bilen med uppköraren... så kommer min körlärare fram och viskar att han jag ska köra med inte gillar t.ex motorbromsningar utan vill att man ska bromsa mjukt med bromsen.. hoppa över växlar gillade han inte heller så mycket utan det skulle jag bara göra på landsväg... sen var det lite mer saker som var helt emot det man fått lära sig....

Men jag gjorde som körläraren hade viskat och jag fick kortet...


Halkan är busenkel att kugga om man nu vill det.... Man behöver helt enkelt bara göra en enda sak... "Gör inte som dom säger att du ska göra" då kuggar du rätt så lätt big_smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
roxe Jesus didn´† Tap
22 juni 2008 · 1 146 Inlägg

Gjorde allting privat. Bokade tid för halkbana (gillinge) går ju inte misslyckas med det. Sen så bokade jag uppkörning och lånade bil av körskolan några kilometer hemifrån för 200:- Körde upp i Stockholm och inte i norrland med 2 rondeller och 1 övergångsställe. Inga problem man man har körvana och kunskap. You go girl.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
prodrive Avstängd
22 juni 2008 · 962 Inlägg

Körskolan sa samma sak till mig, dom är bara ute efter att mjölka så många lektioner som möjligt för att tjäna pengar...

Senast redigerat av prodrive (22 juni 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
22 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Mortalis skrev:
3 lektioner sen var de dags för halkan för mig...antingen har du väldigt svårt å lära eller så blåser dom dig.

Samma som här då. Fast halkbanan var fullbokad, så jag hann ta en lektion till. Totalt fem lektioner och halkbanan, så var det uppkörning sen. Den var ju inget, så det gick smärtfritt. big_smile
Oj.. Det är länge sen nu.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Mido__
22 juni 2008 · 276 Inlägg

5 lektioner + lilla uppkörningen uppkörning tog jag bara sen halkbana och sedan uppkörning men min polare gick på en annan bilskola och han e lika bra som mig att köra han gick typ 16 lektioner pga av att han körde med olika lärare varje gång så han va ju tvungen o visa vad han kunde för så fort nån ny kom! dom gör så för att mjölka pengar som sagt

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
Mr_EmCom Med.lem
22 juni 2008 · 3 759 Inlägg

Min polare voltade med halbilen på halkan... Han klarade den.

Jag vet att det låter sjukt, men han gled ut mot en vall å kom i såpass hög vart på ställ å bilen slog runt när den träffade kanten och rullade ner för vallen big_smile

Ja, det är en rätt sjuk kille! tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang