740 turbo, lite frågor.

Flubbe
23 juni 2008 · 211 Inlägg

Har lite planer på att göra lite kul med min 745a. Tänker inte göra sådär otroligt mycket med den, hoppas kanske med att få runt 200-250hk... Tänkte lägga ut några frågor här så får ni säga vad ni tycker =)

Fick ett par spridare av en polare som satt i hans 740 turbo. Nu kanske dom ska i min 745 turbo. Tror dom ska komma från en 850 t5a.
Dom såg inte så jätte fina ut så jag undrar hur noga är det med att dom är rena och så? Tydligen så kan rätt mycket gå fel om dom går sönder... Hur ska jag isf göra rent?

Om man chippar bilen... Tänkte köpa från dom viking eller om jag köper en chippad box, får se.. och byter bränsletrycksregulatorn, spridarna och ställer upp laddet. sport system och filter. Finns det något mer man kan göra utan att behöva plocka ner motorn? Grenrör kanske? (Är inte allt för bra på att meka)

Tittar lite här http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=113 är dom okej eller?

Tackar för svar!

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

lite större turbo,chippa , 3" avgas , vx kam eller a-kam  är än bra början  sen är det väl ny intercooler ska du byta spridare så måste du gå upp i storlek på lmm åsså tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Flubbe
23 juni 2008 · 211 Inlägg

Kamarna vill jag nog inte byta. iaf inte själv, än.. Lätt att det blir fel antar jag? Vad är lmm? big_smile

Flubbe
23 juni 2008 · 211 Inlägg

LMM = Luftmängdsmätare Tack google;) Varför ska man behöva byta den om man byter spridare?

Mekaren
23 juni 2008 · 89 Inlägg

jag et en sak man kan göra, köp en 30cm lång slang o montera ett vevhusfilter på den. och sedan monterar du den på turbon men ja vill inte säga vart för de finns inga garantier att de håller. men de ska ge ca +30hk..

Man "lurar" motorn att de e en fulltryckare istället.

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
bumpe Lastbilsmekaniker
23 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Mekaren skrev:
jag et en sak man kan göra, köp en 30cm lång slang o montera ett vevhusfilter på den. och sedan monterar du den på turbon men ja vill inte säga vart för de finns inga garantier att de håller. men de ska ge ca +30hk..

Man "lurar" motorn att de e en fulltryckare istället.

Haha, det låter då väldigt intressant! Seriöst, man hittar inte effekt bara sådär...

Flubbe
23 juni 2008 · 211 Inlägg

Kan man inte sätta på ett t-rör och en bit slang på slangan mellan turbon och wastegaten för att lura turbon? kanske är det du menar?

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

Flubbe skrev:
LMM = Luftmängdsmätare Tack google;) Varför ska man behöva byta den om man byter spridare?

för att du du måste kompensera  den högre bränsle mängden med mer luft smile  annars lär den gå fett

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Flubbe
23 juni 2008 · 211 Inlägg

Men luftmassomätaren styr la inte intaget av luft? den mäter la bara? :S Kan ju ha fel.. big_smile Tack för alla svar!!! Keep it going!

Senast redigerat av Flubbe (23 juni 2008)

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

Flubbe skrev:
Men luftmassomätaren styr la inte intaget av luft? den mäter la bara? :S Kan ju ha fel.. big_smile Tack för alla svar!!! Keep it going!

men har du för liten lmm så mäter den fel , alltså det blir för mycket soppa för den luften som passerar men gör du den större så kompenseras det genom att den inte öppnar spridarna lika mycket=) hoppas du förstårsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Flubbe
23 juni 2008 · 211 Inlägg

Okaj! förstår nog, ska snacka med en mekaniker på jobbet i morgon så kanske det klarnar helt.. tongue
Kan man slänga på en mätare från en 940 eller liknande då? Kanske tom 960 eller 850?

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

vad för mätare menar du? lmm eller?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sharky
24 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Ska vi börja från Ruta 1 och fråga Flubbe:

Vad är det för årsmodell på bilen ?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Flubbe
24 juni 2008 · 211 Inlägg

Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Mr_EmCom Med.lem
24 juni 2008 · 3 759 Inlägg

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Man brukar väll ta dom ifrån BMW 535, den är 2"
Ju större destå bättre big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
turboforssen Telge Drifting Team
24 juni 2008 · 5 398 Inlägg

ne det finns inga, man får bygga själv smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 juni 2008 · 6 017 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Man brukar väll ta dom ifrån BMW 535, den är 2"
Ju större destå bättre big_smile

man har b230et går det bra, har man b230ft måste man stoppa elektroniken i ett större rör, alternativt ta nån 960 modell och ha chip för de

Jonas
turboforssen Telge Drifting Team
24 juni 2008 · 5 398 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Man brukar väll ta dom ifrån BMW 535, den är 2"
Ju större destå bättre big_smile

ne den är 3" tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sharky
24 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Psssst.....

Håll isär luftmassemätare och luftmängdsmätare.

/Göran

Mr_EmCom skrev:

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Man brukar väll ta dom ifrån BMW 535, den är 2"
Ju större destå bättre big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
24 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Ja det kan det. Det finns sprut på Volvo i USA som heter "USA Federal Regina" eller nåt sånt.

/Göran

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang