behöver hjälp med bilköp! (BMW, Audi, SAAB, 30-40k)

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

hallå.ska köpa en bil nu snart och har fastnat för 3 st,eller två och den tredje är rätt svagt intresse för tongue
1:a bilen är en Bmw 325 e36 192 hk.
2:a bilen en Audi s4 2.2 l turbo 230 hk
3:e bilen en Saab 9000 2.3 turbo 200 hk.

nu till problemet jag ska lägga runt 30-40 tusen på en bil och behöver hjälp? vilken av bilarna kan man ha mest roligt med,sen är dom dyra och äga?problem med dom? vad är "barnsjukdomarna" på dom här bilarna?

tacksam för alla svar // Johan roll

Skiftnyckel
26 juni 2008 · 106 Inlägg

INTE en BMW om du vill sticka ut. ALLA har en BMW. Så jävla vanliga. Är ingen fantast för Audi eller Saab heller så.. Tyvärr, kan inte hjälpa dig. Ett tips: Köp en ovanlig som inte syns så ofta ute på vägarna.

Just me.
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

höhö tänk på att detta blir min första bil wink skule ju inte tacka nej till en mazda rx7 me wankel eller en skyline gtr 34, fast plånboken kanske inte riktigt vill vara med isf wink ne men är sugen på bmw:n roligt å piska turbo motorer med sugmotor , men kom me förslag om andra bilar i den prisklassen då ? smile

Decibel
26 juni 2008 · 2 911 Inlägg

325;an med chip är lite smårolig ändå wink

Annars är S4;an given, glöm inte öka ut krediten på mastercardkortet till bensinkontot, alternativt chippa den o få E85 konverterat, kostar chip + btr sen bara köra på 100% E85 och cirkus 290-300hk i motorn.
Audi är sköna på den biten, behöver knappt titta på motorn förrän den är lite trimmad tongue

Senast redigerat av Decibel (26 juni 2008)

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

mjo 325:an med chip å annan kam å extraktorgrenrör så har man ju cirkus 200-210 hk i motorn utan överladd och  med chipp i s4:an så har man 290 hk, men brukar inte turbobilar i den prisklassen vara ganska spöade? speciellt turbo bilar ? :S

Losgard
26 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Skulle nog säga Audin om du inte har några problem med bensin-ekonomin.
Hållbar, 4hjulsdrift, trim-vänlig.

Bmw i all ära, men inte i detta fallet. Går slött, drar mycket soppa. Å andra sidan det enda alternativet med bakhjulsdrift.

Saab, också i all ära. Men som förstabil med en chipad sådan på 295 hk så drar du både Audin och Bmwn utan några som helst problem, men snart är du en växellåda fattigare. Som förstabil gillar man ju att leka lite med den, hjulspinn osv, det är totalförbjudet med dessa bilar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Skiftnyckel
26 juni 2008 · 106 Inlägg

Köp en mazda 323 då. Rolig rallybil. wink Eller nån typ av Opel kanske. Eller en Volvo amazon. T.o.m dem är bättre å coolare än Bmw å de. Men de är ju bara förslag. Du gör ju som du vill. Just trying to help. big_smile

Just me.
PG Avstängd
26 juni 2008 · 298 Inlägg

vem drar vem ?
vem fan bryr sig egentligen smile

du vill väl få ut lite av köruppelvelsen och känna av äkta kvalitet?
då är 325an helt rätt.

du får rätthjulsdrift och en högvarvig rak 6a som ylar på bra över 6000rpm.
dom andra fjantbilarna har väl bara pysljud från dumpen? haha

325orna är även stabila i chassit så du även kan plocka ut den på bana om du känner för.
kort och gott en riktig bil.

men kolla upp innan du köper nån så den inte är tokkörd eller sönderstylad.
en 325a ska vara original eller ha ett äkta M3 paket inget annat larv tycker jag.

skillnaderna är ju rätt stora på vad man får om man kollar på blocket.

lycka till

Senast redigerat av PG (26 juni 2008)

SaaB_Turbo
26 juni 2008 · 336 Inlägg

Saaben ligger bra i pris, du kan få en -97 för dom pengarna.

Decibel
26 juni 2008 · 2 911 Inlägg

PG skrev:
dom andra fjantbilarna har väl bara pysljud från dumpen? haha

Jag tror du får sluta begrunda dina motortekniska påfund baserat på bilar utanför lokala raggarrundan i din stad wink

S4;or kör man inte öppen dump på, folk som gör det har noll koll på hur den motorn funkar och har dumpen enbart för soundet. (vilket för övrigt 99% av resten av folket med öppen dump inte heller har)

Jag antar trådskaparen är ute efter en rolig bil att köra, än att låta pysch pysch konstant, det får man med alla bilar, dom är dock olika på egenskaperna och det beror lite på vad som uppskattas.

PG Avstängd
26 juni 2008 · 298 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Saaben ligger bra i pris, du kan få en -97 för dom pengarna.

betala 30k för att lyssna på pysljud och få en bil som sticker raktfram i kurvorna när man gasar ?
är du seriös wink?

förutom det så är väl Saabarna bra wink

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

tjaa en mazda 323 skulle jag nog inte vilja ha tongue är inte så mkt krut i dom för pengarna ( en polare har en 323 f doch men med rally som du sa har jag ingen aning om tongue )

sen är jag ju såld på audin och dra lite 4hjuls ställ och med stressfläkt står ingetting still wink men älskar bmw:s 6:or är så förbannat sköna på höga varv smile men nackdelen med audi s4 är ju ufo  bromsarna sad och jag måste nog köpa en -94 då och då stiger priset ganska bra tror jag :S

sen angående saab så är det klassikt att deras lådor alltid far, Sen ifall det blir riktigt seriöst motorbygge av bilen skulle det inte kännas så rätt,därför har en tendens att inte gå så bra ihop me framhjulsdrivna bilar wink höhö ne men måste spekulera lite mer , gärna lite mer för och nackdelar om alla bilar smile
kom gärna på förslag om andra bilar ? så länge det inte är nån sur gammal 240 ticare, är inte så coolt å komma i en sån med tanke på att jag drar dom typ nu :S

men som sagt är helt öppen för förslag men just för tillfället står det mellan audin och bmwn, skulle gärna ha en bil med stressfläkt men dom bruka ju ha förbannat mkt problem ifall man börja leka lite me laddtryck. men får hoppas på några riktigt seriösa inlägg nu så man kan få sej en skön bil å köra med big_smile och angående bmw:n drar mkt soppa tycker då inte jag ? min drar runt 1L/m i 110 blås ( långkörning ) och det tycker jag inte är så överdrivet mkt, men min mätare kanske inte stämmer heller då men,
förbannat vad jag skriver min rast är ju snart slut haha. tongue

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

tyvär är det så att ända opeln man vill ha är en lotus omega  ( opel och opel ) sen en calibra isånafall :S men fördelnings lådorna brurkar ju rasa på calibra så, sen har jag även hört att dom inte går så förbannat bra heller, gah nu måste jag sluta skriva å invänta lite svar tongue hehe men tack för alla inlägg so far smile
nu ska man ut å kapa lite vinkel järn till ett kick hål på en smält ugn ( är på rönnskär ) och jobbar tongue

så nu hoppas man på många inlägg med delade åsikter om bilar wink

SaaB_Turbo
26 juni 2008 · 336 Inlägg

PG skrev:

SaaB_Turbo skrev:
Saaben ligger bra i pris, du kan få en -97 för dom pengarna.

betala 30k för att lyssna på pysljud och få en bil som sticker raktfram i kurvorna när man gasar ?
är du seriös wink?

förutom det så är väl Saabarna bra wink

Saaben har inte heller öppen dump, man ska väl svänga i kurvorna fattar du väl wink
Kan man köra så går det kanon bra.

PG Avstängd
26 juni 2008 · 298 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Saaben har inte heller öppen dump, man ska väl svänga i kurvorna fattar du väl wink
Kan man köra så går det kanon bra.

jo visst men om vi snackar fakta nu

du kan omöjligt få överstyrning i kurvorna med en framhjulsdriven bil om du inte drar i kryckan
och det funkar ju bara i långsamma kurvor.
så fort man gasar i en kurva med en framhjulsdriven så får man understyrning
bilen driver utåt.

med bakhjulsdriven så bli det tvärtom
tillräckligt med HP på bakhjulen så kan du styra bilen med gasen i kurvorna.
skicka på med mer gas så åker baken ut och bilen vill svänga mer.

lite bankörnings tips där
funkar även i Benny BÖJ!.. wink

M7an oo=00=oo
26 juni 2008 · 374 Inlägg

Jag skulle faktiskt tipsa om BMW 325 E30 med M20B25-motorn. Finns som coupé, sedan och touring.
Riktigt busig bil med råstark motor. Själv kör jag E34 med samma motor som förstabil, inte många kompisar som hänger med när man trycker på gasen. Då är endå E34orna bra mycke tyngre än E30or.
Så en E30 325 med större spridare, BMW 535-lmm, exktraktorgrenrör, sportavgas, dr shrick kamaxel och chip det är en riktigt rolig bil smile   Och i min mening, snyggare än E36orna smile

Stor motor med bra drag och det rätta ljudet, lätt och smidig bil samt bakhjulsdrift och härliga växellådor wink

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

haha tyvär msjuan wink jag har redan en 320 e30 med 325:ans motor ( m20b25 ) så därför är jag inte så sugen på en sån tongue hehe

M7an oo=00=oo
26 juni 2008 · 374 Inlägg

Okej smile    Men då är det bevisligen inget som helst fel på din goda smak wink 
Men satsa på Audi S4a i sånna fall?  Dom har gött med mos i snurran smile
Ska du ha kvar E30n?

Senast redigerat av msjuan (26 juni 2008)

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Tribbe SAAB♥SUBARU
26 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Jag har inte haft någon av dom 3 bilarna du kollat på så kan igentligen inte svara på frågan.
Men jag hade valt audin för att audi står högst på min skala av dom 3 märkena.

Alla 3 är dock fina bilar.. men hade ändå valt audin.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang