3 tums system VS Swedish cops!

wassadassa Art Director
30 juni 2008 · 8 Inlägg

Är det någon som kan tipsa om bullernivå på avgassystem? Jag har 3 tum hela vägen och nu har snuten stoppat mig ett flertal gr i sommar och lever fan om mitt avgassystem, att folk ringer och ligger sömnlösa mm. Själv hittar jag inte en jävla paragraf om detta i trafikförordningen och eftersom snutarna alltid hotar om nästa gång så antar jag att det bara är att gasa vidare...

Tacksam för tips

Mvh Mankan!

Mr nice guy
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472550

I korthet:
Gränser för bullernivå
Krav enligt 1 § 3
4 §     Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.
Personbil 74 dB(A)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
livet__leker Livsnjutare
30 juni 2008 · 31 Inlägg

Jag har för mig... Att det finns en viss bullergräns, som dom kan få för sig att mäta på bilprovningen..
Men vad den gränsen är, det har jag ingen aning om..

Ja, så tror jag att det är..
Goli
30 juni 2008 · 793 Inlägg

Phaetoon skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472550

I korthet:
Gränser för bullernivå
Krav enligt 1 § 3
4 §     Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.
Personbil 74 dB(A)

Javisst, men det står inte vart man mäter... Så lagen kan tyvärr tolkas olika

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Bjornhall
30 juni 2008 · 300 Inlägg

saxat ur SFRO:s del om avgaser så står det bara:
"Se till bilen inte bullrar för mycket. Bullerkravet är 84dB(A). Vi är stenhårda när vi mäter bullret."
men du kan få böter för onödigtbuller, det är en typ standard grej som de tar när de tycker att bilen låter för mö och den ligger på 1000:- om man börjar käfta imot så kan de ta med bilen till bilprovningen och mätabullret och om så är fallet så får du stå för kostnaden samt boten sad
men 84db är ganksa högt iof..

lycka till/björn

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!
Volvo 850 "sugtrimmad femma" (1992)
CarCass CarCass
30 juni 2008 · 627 Inlägg

Phaetoon skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472550

I korthet:
Gränser för bullernivå
Krav enligt 1 § 3
4 §     Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.
Personbil 74 dB(A)

Gäller det på tomgången?

Edit: Goli sa nåt där ja smile

Senast redigerat av StaunteD (30 juni 2008)

Join the Evolution
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Såg nu att din bil är lite äldre. Då är det 80 dB(A) som gäller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Touring_mannen skrev:
saxat ur SFRO:s del om avgaser så står det bara:
"Se till bilen inte bullrar för mycket. Bullerkravet är 84dB(A). Vi är stenhårda när vi mäter bullret."
men du kan få böter för onödigtbuller, det är en typ standard grej som de tar när de tycker att bilen låter för mö och den ligger på 1000:- om man börjar käfta imot så kan de ta med bilen till bilprovningen och mätabullret och om så är fallet så får du stå för kostnaden samt boten sad
men 84db är ganksa högt iof..

lycka till/björn

84dB(A) gäller bilar av årsmodell 1980 eller tidigare och ombyggda fordon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
30 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Mätinstrument
7 §     Mätning av fordonsbuller skall utföras med en ljudnivåmätare av precisionstyp (minst typ 1) som uppfyller kraven i "International Elektrotechnical Commissions" publikation 651 ‑"Precision sound level meters". Vid mätning skall tidskonstanten "F" användas.

Mätförhållanden
8 §     Mätningen skall göras på sådan plats där nivån på ovidkommande ljud är minst 10 dB(A) under den uppmätta bullernivån för fordonet. Platsen får inte vara täckt med lös snö, jord eller aska, högt gräs eller annat som kan påverka mätresultatet.

9 §     Mätområdet skall ha minst 10 m radie. Området skall ha en ytbeläggning som orsakar så lite däcksbuller som möjligt. Beläggningen får inte vara hårt försliten eller ha andra defekter som kan påverka mätresultatet.

     Ytbeläggningen kan exempelvis bestå av tät asfaltbetong utförd enligt BYA med typbeteckning AB8T, AB12T eller AB16T.

10 §  Mätområdet skall vara centralt beläget på en plan, öppen plats som har minst 50 m radie.

11 §   Mätområdets ytbeläggning skall vara torr vid mätning.


Fordonets utförande vid mätning
12 §   Mätningen skall göras på olastat fordon.

13 §   Ljuddämpningssystem med fibrösa material skall före mätningen ha förberetts enligt någon av de tre metoder som anges i direktiv 70/157/EEG (se 2 kap. 4 §) ändrat genom direktiv 81/334/EEG.

14 §   Fordonet skall ha däck av typ som rekommenderats för fordonet i standardutförande. Däckens lufttryck skall vara det som rekommenderats för olastat fordon.

15 §   Har fordonet påbyggd kompressor eller annan liknande anordning, skall anordningen vara tillkopplad vid mätningen.


Mätmetod
16 §   Ljudnivåmätarens mikrofon skall placeras på sätt som framgår av fig. 1 och på en höjd av 1,2 m över marken.

17 §   Minst två mätningar skall göras på vardera sidan av fordonet.

18 §   För kontroll av hastighet eller varvtal skall användas sådant instrument vars felvisning är högst ±3%.

19 §   Vid mätning skall fordonet föras med konstant hastighet fram mot mätområdet. När fordonet nått linjen AA1 skall fordonets gasreglage öppnas helt så snabbt som möjligt och hållas kvar i detta läge till dess bilens bakre del nått linjen BB1 då reglaget skall stängas så snabbt som möjligt (se fig. 1). Det högsta bullervärdet som erhålls under fordonets förflyttning från AA1 till BB1 skall avläsas.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307-filer/image005.png

20 §   Varje avläst värde skall minskas med 1 dB(A). Det därvid erhållna högsta värdet utgör mätresultat.

21 §   Överstiger mätresultatet enligt 20 § den tillåtna ljudnivån för fordonet med högst 1 dB(A) skall ytterligare två mätningar göras på aktuell sida av fordonet. Tre av därvid erhållna värden skall ha tillåten ljudnivå för att fordonet skall kunna godkännas.


Fordon utan växellåda

22 §   Fordon utan växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1.       Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.
2.       Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.
3.       50 km/h.


Fordon med förarmanövrerad växellåda

23 §   Fordon med förarmanövrerad växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1.       Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.
2.       Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.
3.       50 km/h.

24 §   Fordon av kategori M1 och N1 med förarmanövrerad växellåda vars växellåda
1.       har fyra eller färre utväxlingslägen framåt skall köras med andra utväxlingsläget,
2.       har mer än fyra utväxlingslägen framåt skall köras med både andra och tredje utväxlingsläget. Medelvärdet av de två uppmätta värdena skall beräknas.

     Fordon av 1986 och tidigare års modell får som alternativ till ovan angivna förutsättningar köras med tredje växeln.

25 §   Fordon av annan kategori än M1 och N1 med förarmanövrerad växellåda vars växellåda har X utväxlingslägen framåt, skall köras med utväxlingslägena X/2 och högre. Om X/2 inte är ett heltal väljs närmast högre utväxlingsläge. Det högst erhållna värdet skall utgöra mätresultatet.

     Fordon av 1986 och tidigare års modell får som alternativ till ovan angivna förutsättningar köras med tredje växeln.


Fordon med automatisk växellåda

26 §   Fordon med automatisk växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1.       50 km/h.
2.       3/4 av fordonets maximala hastighet.

     Har fordonet växelväljare skall det växelläge väljas som motsvarar en hastighet av 45 – 50 km/h. Någon tvingad nedväxling – så kallad kick down – får inte ske.

Senast redigerat av Phaetoon (1 juli 2008)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
CarCass CarCass
1 juli 2008 · 627 Inlägg

Fortsätter..

Det gäller alltså bara det som mäts från avgassystemet? Min wastegate överröstar motorljudet och det ljudet håller garanterat inte 84db och där var det inget gnäll på besiktingen..

Edit: Aha läste noggrannare, börjar bli trött wink

Senast redigerat av StaunteD (1 juli 2008)

Join the Evolution
Phaetoon
1 juli 2008 · 8 156 Inlägg

84dB(A) på 6.5 meters håll borde du väl ändå klara av, eller?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
CarCass CarCass
1 juli 2008 · 627 Inlägg

Antagligen, ingen gnäll på besiktingen som sagt. Men 84db ska ju inte vara tillräckligt för att det gör ont i öronen big_smile


Har filmat lite och det låter rätt mycket. Men hittar inget konverteringsprogram som gör om .vob filer till .wmv bara hmm

Senast redigerat av StaunteD (1 juli 2008)

Join the Evolution
Goli
1 juli 2008 · 793 Inlägg

Phaetoon skrev:
84dB(A) på 6.5 meters håll borde du väl ändå klara av, eller?

Jadå, speciellt när man:
12 §   Mätningen skall göras på olastat fordon.
big_smile

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang