Backspärr, hur?

Spawner
27 januari 2006 · 505 Inlägg

Hejsan Allihopa ännu en gång, hur tusan tar jag bort backspärren på en Opel, Calibra?

Om det ens går, och hur kommer det funka om jag tatt bort den? bara att lägga i backen lika lätt som ettan?

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
27 januari 2006 · 1 660 Inlägg

Hm, skulle inte rekomendeat att du tar bort den... Så jäkla svårt att känna om man har ettan eller backen på G... Kan bli välborstade tänder både nu o då..

jonTe
27 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Dålig på Ojpel men vanligtsvis sitter spärren i spakstället.
Min fråga är: Varför skall du ta bort den, den sitter ju där av en anledning?

MVH Jonas
..............
Spawner
27 januari 2006 · 505 Inlägg

Jag finner inget sätt att få bort växelspaks knoppen än att såga bort den, och då sitter bakspärren lite ivägen, och förstår inte hur det ska funka med en annan knopp;) Går det inte lägga i en tryckspärr eller nåt istället? som det är på ford sierrorna bl.a?

Calibra Turbo 4x4
Malmoe SSS -12
27 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Behåll den kvar, gör det inte så svårt för dig! Jag tror du blir nöjdare i slutänden!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Spawner
27 januari 2006 · 505 Inlägg

Jag vet inte jag;) den gamla är så ful, och lädret nopprar sig och spricker, inge kul alls;) dessutom så fick jag knoppen av en kompis i födelsedags present.
Det måste ju gå på nåt skapligt lätt vis att få bort backspärren, om inte annat få bort växelspaks knoppen på nåt vettigt sätt, det är ju drygt att man ska behöva såga av den:)

Ingen som har gjort nåt av detta på en hederlig Opel?

Calibra Turbo 4x4
Markus_C Kart & Mätningstekniker
28 januari 2006 · 701 Inlägg

Heee hade samma problem med min Calibra som jag hade som första bil. Men om det är original knopp som sitter på nu så kan du göra som jag gjorde. Ta ett stadigt grepp om knoppen och vrid den tills det knäcker till och den lossar. Men sen blir det lite kämpigare för att själva plasthöljet som höll den på plats sitter limmat. Själv så tog jag sågen och delade den på mitten. Sen med lite blod svett och tårar så var den borta.

Spawner
28 januari 2006 · 505 Inlägg

Okej, alltså vrida, snurra på den medurs så att säga, eller moturs, så det knäcker till? Jag har tagit i för kung och fosterland, men får väl ta en rörtång och klämma åt då, då får man ju mer power! Tack på förhand! Men hur gjorde du med bakspärren?

Calibra Turbo 4x4
Hedman_850
28 januari 2006 · 20 Inlägg

Det går förmodligen med spaken från en annan bil som har det du önskar.. om du gör om fästena lite.. annar får du kapa din spak å svetsa dit en ny för spärr funktionen än nästan densamma på dom flesta bilarna

Spawner
29 januari 2006 · 505 Inlägg

Okej, vi får se hur jag skall lösa detta, får nog köra igång med det nästa vecka då jag inte använder bilen;P annars blir man väl stående utan växelspaks knopp eller rättare sagt spak;P Tack iallafall allihop:)

Calibra Turbo 4x4
Markus_C Kart & Mätningstekniker
30 januari 2006 · 701 Inlägg

Du ska ha en knopp som är byggd för backspär. De har fina på Mekonomen för 300:-

Spawner
30 januari 2006 · 505 Inlägg

Okelidoki, denna köpte en kompis till mig från mekonomen för 399 spänn;P jag vet inte riktigt om det är en speciell för backspärr, kan man se det på något speciellt sätt?

Calibra Turbo 4x4
Markus_C Kart & Mätningstekniker
12 februari 2006 · 701 Inlägg

Den senaste jag köpte den kunde man ha i en bil som hade både med och utan stopp. En som är byggd för ditt ändamål ska ha ett stort håll längs ner så att den runda cirkeln som finns på växelspaks stången kan åka in i knoppen när du ska ha i backen. Vad du än gör så börja inte att mixtra med att kapa i sakerna bara för att du ska få på en knopp som inte är byggd för att monteras i din bil. Titta hur sort hållet är. På den jag köpte senast kunde man gänga av den understa delen så att hålet blev större.

Såg att jag har en bild på den som jag kan skicka om jag får din e-post så tror jag att allt kommer att klarna.

Senast redigerat av Markus_C (12 februari 2006)

Nallen_sthlm Direktör
12 februari 2006 · 305 Inlägg

Spawner skrev:
Hejsan Allihopa ännu en gång, hur tusan tar jag bort backspärren på en Opel, Calibra?

Om det ens går, och hur kommer det funka om jag tatt bort den? bara att lägga i backen lika lätt som ettan?

MVH Matte!

Varför lägga ner energi på att ta bort en sån pettitess ????

Speed limit are only for pussy
MilleN
12 februari 2006 · 9 108 Inlägg

Vad alla är tråkiga, visst ni kan få köra runt med original om ni vill hehe!
äh klart du ska kapa backspärren! Om det är samma som på min omega så sitter den ju ändå under femman, så ska man få in den av misstag så får man vara RIKTIGT kass!

På min var det bara att dra fram vinkelslipen och kapa bort en plastgrej på själva spaken. Dra av damasken så ser du hur jag menar.. Jag är kanon-nöjd med min nya momo-knopp smile

En polare har Vectra och han gjorde en smart grej, han kapade bara av översta delen av backspärren! Så nu sitter den lite under damasken så det är lite pill att lyfta den men den finns kvar! Så tjänade han några centimeter på det också! Det är garanterat samma som du har! På min var jag tvungen att ta bort hela spärren då det inte var på samma sätt.

Men kör på i alla fall!! Ingen komplicerad modifiering precis!

Markus_C Kart & Mätningstekniker
12 februari 2006 · 701 Inlägg

Varför mixtra när det finns fabriksbyggda knoppar för ändamålet.

MilleN
12 februari 2006 · 9 108 Inlägg

Markus_C skrev:
Varför mixtra när det finns fabriksbyggda knoppar för ändamålet.

För att dom inte är på långa vägar lika snygga givetvis! Vad är problemet med att vilja ha en snygg vxl-knopp?!? Sedan är det ju gott att korta av spaken några cm också.

Som sagt så får man vara BRA kass om man får i backen istället för fyran! Ska man växla ner från femman är det omöjligt att råka få i backen då det är någon extraspärr där.

Phaetoon
12 februari 2006 · 8 156 Inlägg

En vän till mig fick i R när hon låg på motorvägen. Ingen spärr där inte...
(Hennes bil och minibussen hon ägde, hade backen på olika ställen. Bilen hade backen där 5:an på minibussen låg...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang