Böter på tonade rutor

Sved
7 juli 2008 · 22 Inlägg

Hej jag undrar hur mycket böterna ligger på för tonade rutor på sidorutorna fram?

Blev stoppad och fick en varning så nästa gång blev det böter och jag undrar om det är värt att prova att se hur länge man klarar sig.....
Jag har ju väldigt ljus toning tycker jag iaf så borde klara en kontroll med en mindre petnoga polis...

Volvo S40 (2004)
SOLFILM Ocean Race NR:1
7 juli 2008 · 475 Inlägg

500:- ligger det på oavset hur många rutor som är felaktiga!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Sved
7 juli 2008 · 22 Inlägg

ok gött att det inte kostade mer än det.
Trodde först att de var typ 2000 eller nåt....
Lägger polisen in varningarna för toning i nåt register eller kan ja bara hoppas på att jag aldrig stöter på den polisen igen?

Hur många varningar krävs innan dem tvingar mig att ta bort den på plats?

Senast redigerat av Sved (7 juli 2008)

Volvo S40 (2004)
Casy vinnarskalle!
8 juli 2008 · 907 Inlägg

Finns det egentligen något som heter "varningar"? Det är väl nåt som polisen har hittat på själv tongue

BMW M3 "Crisis" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 juli 2008 · 8 197 Inlägg

Jag fick aldrig nån varning när jag hade min 240 för länge sen. Då fick jag inte ens åka hem utan jag fick ett rakblad av polisen så jag fick ta det på plats.
Dumt att chansa, dra bort skiten...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Muttley
8 juli 2008 ·

Casy skrev:
Finns det egentligen något som heter "varningar"? Det är väl nåt som polisen har hittat på själv tongue

jopps jag har fått, på bla lampor, och då ska de vara åtgärdade innan nästa polis hinner stoppa dig smile tror jag hade ett dygn, de skrev rapport.

J-P-R DO IT LOW STYLE
8 juli 2008 · 1 342 Inlägg

Hamnade i en flygande bes med fd firmabilen och åkte dit på färgade glödlampor och tonade rutor. Fick "att avhjälpa på egen hand". Eftersom protokoll fördes finns det i deras system och om jag skulle bli stoppad för samma sak (givetvis inom en rimlig tidsaspekt) efteråt skulle jag åka på böter.

Senast redigerat av J-P-R (8 juli 2008)

SAAB_4ever
8 juli 2008 · 767 Inlägg

va på besiktningen idag o då frågade ja dom vad som gäller o han sa att mna får INTE tona framrutan+båda fram dörrarna annars är de fritt fram att tona hur mycket du vill ha sa att ja kunde måla mina rutor svarta om ja ville wink

För ja skall tona min bakruta+bakdörrarna så de blir total in synsskydd

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Stephane_
8 juli 2008 · 187 Inlägg

Jag fastnade i en flygande besiktning och där gav dom mig en efterkontroll för odm hade ingen mätare som kunde kolla ljusinsläppet på mina framrutor. Så ja tog av rutorna o satta i andra o besiktade bilen o sen satte ja i dom gamla igen smile

Sl33py Buller & Bånk
8 juli 2008 · 31 Inlägg

Stephane_ skrev:
Jag fastnade i en flygande besiktning och där gav dom mig en efterkontroll för odm hade ingen mätare som kunde kolla ljusinsläppet på mina framrutor. Så ja tog av rutorna o satta i andra o besiktade bilen o sen satte ja i dom gamla igen smile

När jag var på bes. med förra bilen så snackade jag med bes. mannen angående toning på framrutorna, och då sa han att man inte får ha någon toning alls på framrutorna. Det för att dom inte kan mäta ljusinsläppet och därmed så satte dom gränsen att man inte får ha alls. Medans på vägverket står det att man får ha x% toning på rutorna fram. Men som sagt, dom formulerar lite flummigt tongue

It's not how you treat your car, It's how you drive it
weian Concordia res parvae crescent
8 juli 2008 · 924 Inlägg

sök innan du lägger upp en ny tråd.

finns xxxxxxxxx st trådar om just böter fö toning å allt som har mä toning å göra.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
liddan Oldschool
8 juli 2008 · 299 Inlägg

Om du kör för snabbt och blir knäppt av fartkamera så ser dom ju inte vem det är.

mulleri
8 juli 2008 · 508 Inlägg

liddan skrev:
Om du kör för snabbt och blir knäppt av fartkamera så ser dom ju inte vem det är.

det är ju bara skönt och bra om dem inte ser en om man "råkar" köra för fort..

imser
8 juli 2008 · 29 Inlägg

jag mailade just vägverket ang toning av de främre rutorna för lite mer än ett år sen (sparade mailet). o jag klistrar in nedan vad som står i det mailet. håll till godo


Följande gäller enl. Vägverkets Föreskrift (VVFS 2003:22) om tonade rutor.

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

10 §    Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Ljusgenomsläppligheten på rutan bedöms i nuläget subjektivt av en del Bilprovningsstationer. Dock införs en objektiv mätmetod sucsesivt så snart det är möjligt, prov av objektiv mätmetod (mätning med instrument) har en tid pågått på vissa bilprovningsstationer, samt vid utbildning av personalen.

Som upplysning kan sägas att, av erfarenhet vid utbildning av Bilprovningens personal (där mätning med instrument, jämfört med okulär besiktning förekom), vet man att en ruta inte klarar mycket mer "mörkning" än vad som är original på vissa bilmodeller.

En klar vindruta har en ljusgenomsläpplighet som ligger mellan 80 och 90 %. Om Du tonar en klar vindruta 20 % så kommer ljusgenomsläppligheten att bli mellan 64 % och 72 %, alltså inte godkänt. Om Du tonar en tonad sidoruta 25 % så får Du en ljusgenomsläpplighet på mellan 52 % och 56 %. En fabrikstonad vindruta har en ljusgenomsläpplighet på mellan 75 till 80 % och en fabrikstonad sidoruta mellan 70 till 75 %. Det är nästan inte ens möjligt att klistra en klar film på en sådan ruta och klara kravet på 75 % för vindruta eller 70 % för annan ruta i förarens siktfält.

please don´t make me angry, you wouldn´t like me when i´m angry
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
8 juli 2008 · 1 781 Inlägg

ähh jag tar bort mina rutor inför besiktning. inge svårt  å montera loss och ta bort:)

hoppas på en varm Oktober då jag ska besiktiga och sen så bor jag ju i norrland vinterhalvåret:P

Team Insane Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang