Är Nankang NS-2 ett bra däck eller inte ?

Glesmark
14 april 2012 · 1 938 Inlägg

Får väl bidra med en till röst i lådan, körde 235 35 18 NS2

Körde en uppsättning ns2 förra sommaren på min bmw e39, det va inga direkta problem med däcken, förstår inte det där som folk säger att det svajar i bakvagnen, hört många saab-förare säga det, men det är nog mest pga dåliga bakvagnar i kombination med något annat.

Har haft dessa däck i 250 kmh utan att ha känt några större obehag, inte på blött dock, då hade det blivit obehagligt långt tidigare.
Det spinner gärna på torrt i svängar när man är på väg ut ur kurvor och ger fullt, något mer än Michelin sport contant jag hade tidigare, men inte nämnvärt mer!

Största skillnaden kommer som tidigare nämnt när det är blött ute, speciellt om man kör lite inspirerat, framvagnen understyr och bakvagnen skickar ut arslet.

Som lite kuriosa var jag seg på att byta till vinterdäck och körde dessa på snö/is i -5,  rekomenderas ej. big_smile

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

NS-2 har jag inte provat men kör inget med nankang längre, däck är något man inte ska snåla på! Höll på att kosta mig livet att köra nankang. Speciellt billiga kinadäck brukar ha en tendens att bete sig som skit om det blir blött eller kallt för den delen. Bromssträckan förlängs och du förlorar snabbt och utan förvarning friktion med vägen. Duro är ju ett förhållandevis billigt däck (vet ej vart de kommer ifrån) men farsan har såna på sin bil och de greppar förvånansvärt bra även på snö! sommardäck då alltså. Möjligt att det också är ett kinadäck men det har jag svårt att se dels pga namnet men också pga det greppar så pass på på alla möjliga underlag. Visserligen kostade dessa däck runt tusenlappen styck vilket jag anser vara billigt för 18" mot för kanske 800kr för nankang som är helt livsfarligt. Uscha!

Har även kört fort med durodäcken utan någon instabilitet och de har ett bra hastighetsindex (ska kolla närmare vad själva modellen på däcket heter senare när jag ser bilen nästa gång.) Även hållt ganska bra fart när det är blött ~130-140 utan någon tendens till att förlora fäste. Visserligen bara blöt vägbana och inte ösregn för då kör man inte fort oavsett däckmärke. Vattenplaning is a bitch och kan hända oavsett märke

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Glesmark
14 april 2012 · 1 938 Inlägg

Toppen att börja att skriva att man inte kört ns2 men att nankang är skit. big_smile

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

Glesmark skrev:
Toppen att börja att skriva att man inte kört ns2 men att nankang är skit. big_smile

Kört ett par olika modeller från nankang och på torrt så funkar de fint men när det börjar bli blött eller lite för kallt så blir de ju så hockeypuckar. Dessutom tycker jag det är dumt att stödja en industri som gör så mycket skit. Har svårt att se att NS-2 skulle vara något drömdäck men rätta mig gärna om jag har fel. Själv vill jag att det ska kunna greppa bra oavsett väglag och det har nankang aldrig gjort för mig men just NS-2 har jag inte provat. De kanske har lyckats med en modell av däck, isf grattis till nankang! Men jag skulle inte rekommendera märket ens till någon som jag håller kärt. Detsamma med linglong, funkar fint när det är tort men blir det blött eller kallt eller bägge två i kombination är de väldigt förrädiska. Något som jag däremot vet med NS2 är att de inte är roliga att balansera, vilket brukar vara typiskt för billiga och dåliga däck. Tar en jävla tid innan det blir bra för balanserat NS2 åt kunder har jag gjort, eller FD kunder då eftersom jag inte jobbar kvar på verkstaden.

Men du har kört NS2. Är det ett bra däck då som du starkt skulle rekommendera? säger bara min upplevelse av Nankang som helhet och jag säger ju som det är att jag aldrig provat just den modellen så folk vet att det jag säker inte säkert stämmer med nankang, säger ju inte att den modellen är skit med oddsen talar emot det. Visst, det är billigt med däck är fel sak att snåla med enligt mig. Många olyckor som sker pga dåliga däck och förlängda bromssträckor och förlorad friktion.

Riktiga sommardäck av bra kvalité brukar inte ha några problem att ta sig fram i milt slask/snö men som du säger så kan du ju inte gå i god för Nankang NS2 där. Plus att du säger att de är lite ostabila i blöta, precis som jag sagt.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Glesmark
14 april 2012 · 1 938 Inlägg

cheffer skrev:

Glesmark skrev:
Toppen att börja att skriva att man inte kört ns2 men att nankang är skit. big_smile

Kört ett par olika modeller från nankang och på torrt så funkar de fint men när det börjar bli blött eller lite för kallt så blir de ju så hockeypuckar. Dessutom tycker jag det är dumt att stödja en industri som gör så mycket skit. Har svårt att se att NS-2 skulle vara något drömdäck men rätta mig gärna om jag har fel. Själv vill jag att det ska kunna greppa bra oavsett väglag och det har nankang aldrig gjort för mig men just NS-2 har jag inte provat. De kanske har lyckats med en modell av däck, isf grattis till nankang! Men jag skulle inte rekommendera märket ens till någon som jag håller kärt. Detsamma med linglong, funkar fint när det är tort men blir det blött eller kallt eller bägge två i kombination är de väldigt förrädiska. Något som jag däremot vet med NS2 är att de inte är roliga att balansera, vilket brukar vara typiskt för billiga och dåliga däck. Tar en jävla tid innan det blir bra för balanserat NS2 åt kunder har jag gjort, eller FD kunder då eftersom jag inte jobbar kvar på verkstaden.

Men du har kört NS2. Är det ett bra däck då som du starkt skulle rekommendera? säger bara min upplevelse av Nankang som helhet och jag säger ju som det är att jag aldrig provat just den modellen så folk vet att det jag säker inte säkert stämmer med nankang, säger ju inte att den modellen är skit med oddsen talar emot det. Visst, det är billigt med däck är fel sak att snåla med enligt mig. Många olyckor som sker pga dåliga däck och förlängda bromssträckor och förlorad friktion.

Riktiga sommardäck av bra kvalité brukar inte ha några problem att ta sig fram i milt slask/snö men som du säger så kan du ju inte gå i god för Nankang NS2 där. Plus att du säger att de är lite ostabila i blöta, precis som jag sagt.

Har aldrig haft problem med däcken i spöregn om jag bara kört vanligt, dvs följt hastighetsgränsen och kört med antispinnsystemen i. Dom har knappt behövt ingripa, men som sagt, skall man gasa på något så!

Däcket är kalasbra för vad det kostar, men nej, det är inte ett Premiumdäck och håller inte samma klass.


Om en koenigsegg får 5/5 stjärnor och en peugeot 307 får 5/5 stjärnor betyder det inte att dom är lika snabba och lika bra, bara att dom är väldigt bra för sin klass.

Samma sak med Nankang, drygt 850 kr för ett 235 40 18" däck är småpotatis för vad det presterar.
Så jämför vi mot ett annat däck jag tycker mycket om, Bridgestone potenza 050, ljusår bättre än NS2, men så kostar det nästan 2000 stycket!

cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

Visst är de väl säkert bra för vad de kostar men däcktest år efter år visar ju på Nankang som ger längre bromssträcka, sämre hastighet i älgtest etc etc. Att lägga några hundringar till per däck tycker iaf jag personligen är värt det då det är en säkerhetsfråga. Men ns2 kan ligga bättre till än de nankang som jag testat, motsäger dig inte där men jag har haft problem med nankang även vid laglig hastighet och blött väglag. De har väldigt lätt för att vattenplana (dålig gummiblandning) och de blir snabbt hårda. Mer än 2 säsonger så är det mer eller mindre hockeypuckar i min erfarenhet men du som kört med dem själv vet ju bättre. Men då är uppenbarligen NS2 bättre än de som jag provat men ändå inget märke som jag skulle rekommendera men kul att de utvecklar sig och börjar leva upp mer mot vår standard på däck!

Fick mina toyo proxys for strax över 1200 stycket för kampanjpris iofs med då är det "bara" 17 tum men 255 bredd istället. De har inte svikit mig vid blött väglag vilket förvånar lite då det är ett sportigare däck. Iofs 400kr mer per däck än nankang men enligt mig var det helt klart värt det och jag var väldigt lågavlönad ändå. Tänk dig att bromssträckan kanske ökar från 30-33 meter från 100-0 ända till över 40 meter vilket jag sett på flera däcktest med kinadäck, även dyrare kinadäck.

Men som sagt har jag aldrig kört NS2 utan bara ett gäng andra modeller från Nankang så ett proffsigt uttalande om NS2 kan jag inte ge utan det gör nog du bättre. Som du säger så kan det ju inte konkurrera med ett premiumdäck men vad det gäller däck så är det en säkerhetsgrej, som att snåla på att byta bromsbelägg tills man är inne på metall mot metall enligt mig, det är inte bara sin egen säkerhet man riskerar även andras. Det finns ju en anledning till att det är billigt också, det är en billig tillverkningskostnad och då har man snålat ner på något och ofta är det gummiblandningen som inte är så bra. Men är du nöjd med dina NS2 och de beter sig bra i alla väglag så är ju det super! Då har de ju lyckats med ett par billiga däck.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
xzit
15 april 2012 · 448 Inlägg

Enda negativa med Nangkang Ns-II är ljudnuvån annars presterar dem väldigt bra gentemot premiumdäck dessutom , men vill man åka tyst så rekommenderas dem ej smile

Xzit
xzit
15 april 2012 · 448 Inlägg

fast har ju kommit lite nyare däck detta året så inte säkert dem kan hålla måttet gentemot premium däcken längre.

Xzit
JimmyAndersson
15 april 2012 · 1 679 Inlägg

Är nu inne tredje säsongen på mina, är väldigt nöjd smile
Använder mina dagligen, har inte gjort nå spec inspirerande körning så där vet jag inte smile

demk
15 april 2012 · 680 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Är nu inne tredje säsongen på mina, är väldigt nöjd smile
Använder mina dagligen, har inte gjort nå spec inspirerande körning så där vet jag inte smile

bara för dom inte blir slitna är dom ju inte bra ?? dom blir inte slitna för dom är hårda (plastblandning i dom) så är inte så bra på våtvägbana och stopp sträckan är ingen höjdare

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
demk
15 april 2012 · 680 Inlägg

Goli skrev:
vafan, de e rent skitsnack om att nankang e dåligt, de e exakt lika bra som maxxim, och andra "lågprisdäck" från tex bridgestone, yokohama, michelin osv. NS-2 har jag kört på supran och visst, det funkar inte så bra till bankörning, men det är HELT OKEJ till landsväg. Likabra som övriga märken under 1700:- däcket.

Annars finns tex nokian hakka, det "nya" däcket som är likabra sommardäck som vinterdäcket är på vintern. Polisen kör tex. på dem däcken.

ja då är dom väl inte bra ?

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
demk
15 april 2012 · 680 Inlägg

TdiR skrev:
Kört på nankang sen 2001 på massa olika bilar ..
Köpt precis nya fälgar tii a4 o klart med nankang 225/30/20 .
Tror inte du får ett bättre däck för det priset ..
Farsan har kört med sina sen 2005 o det har blivit många mil på dom genom tyskland .. Han åkte ditt på dom i år med så nankang håller jävligt bra för vanlig körning med en del lek med ...

Skulle aldrig betala det dublla tex för continental för det är rena skiten

så du menar för dom håller länge är dom bra då? kan bero på att dom är hårda (plastblandning) så stopp strekan och på våt vägbana är dom inte så heta mm

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
demk
15 april 2012 · 680 Inlägg

Amstaff skrev:
Nankang ÄR ett känt märke, ni ska bara veta hur många svenskar som köper Nankang istället för Michelin, Bridgestone..

Är återförsäljare åt Alla märken och Nankang / Fighter och andra lågprisdäck säljer mest..

bara för dom säljer mest är dom ju inte bra?

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
DasAuto
15 april 2012 · 2 751 Inlägg

Fulda, Kumho, Falken är de "billiga däcken" jag hade sänkt mig som mest till (har dessutom beställt ett sett Kumo KU39) vilka har fått väldigt bra betyg för att vara "billiga" däck.

Jag har tidigare haft Sunny, Linglong på min gamla bil, det är skit. På torrt väglag har de bra fäste, lite högljudda, men på vått är dom livsfarliga rent ut sagt. Understyrning genom rondeller osv.

Dock har jag haft väldigt bra erfarenhet av StarPerformer som vinterdäck, måste säga att dom är väldigt bra.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
MikeTime Trafikledare på f.d Banverket
9 maj 2012 · 8 Inlägg

Beställde idag Nankang NS-2 i dimensionen 245/35-20 till mina nya RS4-fälgar. Återkommer med rapport om några hundra mil.

Jeep Wrangler Laredo "Jaktbilen" (1989)
MikeTime Trafikledare på f.d Banverket
10 maj 2012 · 8 Inlägg

MikeTime skrev:
Beställde idag Nankang NS-2 i dimensionen 245/35-20 till mina nya RS4-fälgar. Återkommer med rapport om några hundra mil.

Testade däcken i några mil idag. Mina första intryck:

* Inte mycket högre vägljud än de gamla däcken i dimensionen 225/55-16. Något högre givetvis eftersom profilen är betydligt lägre.

* Inte alls så stötiga som jag förväntat mig. Riktigt bekväma faktiskt.

* Förvånansvärt bra fäste på blöt vägbana. Pressade bilen duktigt i kurvorna men varken antisladd eller antispinn gick in en enda gång.

* Något orolig gång på grusväg men det var ju förväntat.

* Ingen obalans vad jag kunde märka.

Jeep Wrangler Laredo "Jaktbilen" (1989)
RD_87 Skrotsamlare
10 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Jag har Nankang bak & tänkte att de ska bli ett stort rökmoln när diffen är fixad, 500mil & en fet burnout lär de ju klara. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
iceford
14 juni 2012 · 28 Inlägg

jag har sånna däck på min ford!

jag haer haft lutning på däcken som har gått till en spricka i däcken..

haha nu har jag en fråga vet någon däck brädden på både fram och bak däcken på 17tums comporative fälgar?

Smajly
14 juni 2012 · 3 059 Inlägg

iceford skrev:
haha nu har jag en fråga vet någon däck brädden på både fram och bak däcken på 17tums comporative fälgar?

Va??

Senast redigerat av Smajly (14 juni 2012)

Svampjuice
14 september 2012 · 96 Inlägg

Jag har dessa på min 528. Absolut inget att klaga på vid torrt väglag. Men när man ligger runt hundrastrecket och de börjar svänga lite och börjar bli krogigt så blir det jävligt svajigt å antispinn rycker in.
Har varit några byta kalsonger upplevelser hittills

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang