Hur ser avgaser i kylarvattnet ut? Trasig topp?

Loffe123
11 juli 2008 · 527 Inlägg

Jag fick en gammal goffe.
Jag tror dock att toppen har gått, men jag vet inte, det är lurigt som fan.

Jag tror att den bara läcker mellan kylaren och cylinder isåfall, för oljan ser perfekt ut.
Vattennivån sjönk dramatiskt, men samtidigt så hade jag glömt att dra åt kylarlocket så det kan ha stuckit ut den vägen.
Det kom ganska mycket vatten ur avgasröret när jag varvade den lite, men det kan bara ha varit kondensvatten.

Därav mina frågor som ni gärna får svara på:

Hur lång tid tar det för motorolja att bli "gräddig" av att ha vatten i sig, en dag??

Vad för färg får man på kylarvattnet om den läcker in avgaser där men inte olja?

Kan man alltså se på kylarvattnet om den läcker in i förbränningsrummet, att den typ blir svart el dyl?

Kan komptest visa om det läcker mellan cylinder och kylarvattnet?

Hur går en motor som har kylarvatten i cyllen, måste det bolma vit rök?

"Kokar" alltid en motor som läcker mellan cylle och kylarvatten? För det gör den inte

Som det är nu så vågar jag inte riktigt köra motorn för att den kan skära om det nu läcker in i någon cylinder. Men jag vet samtidigt inte hur jag ska ställa diagnos utan att köra motorn mera :-)
Så svara gärna på mina frågor så kan jag gå vidare från det.

Senast redigerat av Loffe123 (11 juli 2008)

henke_99 Offroad Racing
11 juli 2008 · 3 122 Inlägg

förändring av oljan blir direkt, hur mkt beroende på mängden vatten som har kommit i.

färgen på vattnet ändras inte men det finns nån grej man kan testa om man har avgaser i vattnet, kan även bli väldigt högt tryck i kylsystemet.

komptest behövs inte

den brukar ryka vitt om man får in vatten i förbränningsrummen. kolla när den är ordentligt varmkörd (inte stått på tomgång utan körd på väg)

så länge du har ordentligt med vatten kvar i kylsystemet så kokar den inte.

det är ingen större fara att köra med motorn om den inte dricker kopiösa mängder eller att vattnet hamnar i oljan. fyll på vatten o kolla om det verkligen försvinner in i motorn.

Senast redigerat av henke_99 (11 juli 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Loffe123
11 juli 2008 · 527 Inlägg

Hm....får la fylla på vattnet, köra den lite mera och se.
Fler får gärna svara.
Jag vill särskilt veta hur kylarvattnet ser ut med avgaser i sig, den borde ju ändra färg el nått tycker man?

henke_99 Offroad Racing
12 juli 2008 · 3 122 Inlägg

nepp det ändrar inte färg, avgaserna är ju ganska färglösa. om nu bilen är frisk i motorn... men det finns nån grej man kan testa med om det finns avgaser i kylarvattnet. kommer inte ihåg nu vad det var för ämne den reagrerade på men har sett det med egna ögen, våran granne bekräftade rasad toppackning på en bil här hemma på det sättet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang