Vilken projektbil ska jag välja? Det lutar åt Bmw 325 IX e30...

Peete
11 juli 2008 · 134 Inlägg

Tjenare! Jag ska börja andra året nu på bilsystemteknik i Arjeplog och jag letar efter en bra bil att göra ett projekt av! Jag är lite sugen på 4wd och har spanat lite på Bmw 325 IX e30 dels för jag gillar stuket på e30 och sen för att jag hittade några som inte var så fasligt dyra. Tanken är ju att bygga en rolig fyrkrafsare med turbo och bur som jag kan köra lite bana med och även använda på vintern. Ni kan ju även ge tips på andra utgångsobjekt, dock kan jag säga redan nu att jag inte vill ha någon syncro eller dylikt smile

Vad finns det för nackdelar med en sådan bil?
Hur är drivlinan som?
funkar fyrhjulsdriften bra?
Skriv allt ni vet om bilarna positivt som negativt.

Kommer ju även ha garageplats hos ett bmw proffs som har massor med delar liggandes till e30 och e34 så det ska ju inte vara något problem iallafall.

Tack på förhand!

Peete

Tiger1978 Fattig student
11 juli 2008 · 1 282 Inlägg

4 hjulsdriften är rätt tung har jag hört.. så det ska tydligen vara bättre drag i den bakhjulsdrivna..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
bluelight turboabstinens
11 juli 2008 · 442 Inlägg

Tiger1978 skrev:
4 hjulsdriften är rätt tung har jag hört.. så det ska tydligen vara bättre drag i den bakhjulsdrivna..

Det brukar ju fyrhjulsdrivna vara till skillnad mot bakhjulsvarianten..

En nackdel är ju att försäkringarna på E30 325 brukar vara ganska dyra.

ocertifierad klåpmekare
Peete
11 juli 2008 · 134 Inlägg

Okej! ja det här med att fyrhjulsdriften är tyngre än bakhjulsdriften är ju inget hinder som jag kan se det eftersom jag jag siktar på att ha en lättad 2sitsig IX med turbomotor i så smile Hur stor skillnad är det på försäkringen på E30 325 och E30 320? nog för att ingen kommer vara standard så det spelar väl inte så stor roll vad man utgår ifrån?

Mer kommentarer tack!! big_smile

// Peete

azid Det som inte dödar gör ont
11 juli 2008 · 2 668 Inlägg

fördelarlådan till 4hjulsdriften ger sig tydligen vid 300hk. har läst det nånstan på pure-pf

2slow
Peete
11 juli 2008 · 134 Inlägg

Okej! Ja det var ju mindre bra =/ pure-pf är det något forum lr?

bluelight turboabstinens
11 juli 2008 · 442 Inlägg

Peete skrev:
Okej! Ja det var ju mindre bra =/ pure-pf är det något forum lr?

En butik som har ett forum. http://www.pure-pf.com/

Grymt duktiga killar att trimma äldre bmws! Där hänger nog eliten bland bmwtuners i Sverige.

ocertifierad klåpmekare
Rille0
11 juli 2008 · 2 021 Inlägg

Celica Gt-Four!
4wd, turbo , billiga som fan

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
melodic_death_metal
11 juli 2008 · 622 Inlägg

Opel Calibra Turbo 4x4 smile. jag är väl något partisk, men det är en riktigt rolig bil att köra smile

Peete
11 juli 2008 · 134 Inlägg

hmm, celica.. Nja inte min stil, jag gillar mer stilrena bilar som ser ut som vardagsbilar, är inte så mkt för japanskt tongue sen så Opel Calibra kan jag inte heller säga att jag gillar, dock så kan man ju få dem riktigt fina smile men tack för inläggen och fortsätt posta!!

MVH Peete

azid Det som inte dödar gör ont
11 juli 2008 · 2 668 Inlägg

lycka till.. bmw med turbo är vackert

2slow
Tiger1978 Fattig student
11 juli 2008 · 1 282 Inlägg

Är inte mazda 323 turbosarna fyrhjulsdrivna med??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Peete
11 juli 2008 · 134 Inlägg

jadu, har för mig att 323 finns med 4wd men som sagt så är det ju också japanskt och äldre japaner är inte min favorit, gillar tyskt smile

Ingen som har nån kommentar om BMW IX ?

//Peete

Encored
11 juli 2008 · 36 Inlägg

Jag använder mig utav en Bmw 325ixk som vinterbil, funkar hur bra som helst vid mycket snö osv osv!
Sen är det ju fördelningslådan som ger sig vid ca 300hk  som är negativt!
Driver 37% fram & 63% bak om jag inte minns helt fel! smile

Peete
12 juli 2008 · 134 Inlägg

Okej! Jo jag tänkte bygga något liknande, isbil som man kan köra lite seriösare med och sen på sommarn köra lite rallycross med, dock inte tävla utan bara köra på bana smile Men målet ligger ju på att få ut en 300-350 turbo hästar så då kanske fördelningslådan inte är 1 minus för det är ju runt målet jag vill ha..
Inget annat negativt med IX ?
Kollade ju lite granna på Audi turbo quattro också, dock så verkar dem ju vara riktigt bra men gillar inte utseendet på gamla audisarna (förutom URquattron och sportquattron då wink )

Peete
15 juli 2008 · 134 Inlägg

Någon som vet något bra företag som man kan vända sig mot om man vill ha svar på mina frågor? Har kollat på ppfs sida men hittar inget telefonnummer?

Rquired Allmänt envis
31 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Autopower.se, där finns också en hel del nyttigt om Bmw. 325IX är för övrigt en skittrevlig bil :9

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
groze
31 mars 2009 · 564 Inlägg

325iX är sjukt kul bil! Att den är långsammare än den bakhjulsdrivna stämmer ju bara på sommaren. wink
Jag läste ett test i en gammal biltidning mellan Audi 80 quattro och 325iX när dessa var nya, och där stod bmwn som segrare, bland annat tack vara bättre framkommlighet i halkan.

Ang. fördelningslådan så kan det nog stämma att den är lite klen. Men det kan hända att man kan ta fördelningslådan från en 525iX. Det bör vara betydligt kraftigare.

Men som det står i tidigare inlägg, kolla på autopower.se, där finns det några personer som har en hel del erfarenhet av 325iX.

Mvh Johan

Boostrider Försöker iaf
31 mars 2009 · 1 998 Inlägg

Har för mig att en på PPF har en turbomaksin i en ix.

Japp kolla min gamla tråd å hör av dig till e30 344i om du behöver mer info om IX. Han verkar kunna mycke om dem

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
IceEyes Varningar: För många..
31 mars 2009 · 2 552 Inlägg

En Ford Sierra 4x4 kanske kan vara något? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang