Är cornersplitt och canardvingar verkligen olagliga?

KHRacing
12 juli 2008 ·

Svaret är att din bil inte är typad med dessa, därför är det olagligt med dem.

Typad - Ej att förväxla med helfordonsgodkännandet.

Fischy
12 juli 2008 · 248 Inlägg

min bil är inte Helbilsgodkänd så man får ju montera kjolar m.m men om man sätter knäckskruvar får man inte ha dem då heller de får man ju med aluvingar om man bar en wire som fångar upp vingen hehe.. så borde väll gå å göra nått sånt me dessa me?

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Miklen
12 juli 2008 ·

..saken me alla såna utstickande saker samma me osthyvel vingar osv är att du kan skada en människa när du kör på den big_smile Så säger väl reglementet..rätt puckat..men så är det.. smile

Fetazde Kombi-Nation
12 juli 2008 · 289 Inlägg

Miklen skrev:
..saken me alla såna utstickande saker samma me osthyvel vingar osv är att du kan skada en människa när du kör på den big_smile Så säger väl reglementet..rätt puckat..men så är det.. smile

Om man nu kör på en människa så tror jag att han/hon blir skadad ändå...
Visst kan det bli värre av att studsa på motorhuven och sedan hamna i osthyveln.....
Men vad jag har hört så får man inte ha osthyvlar eller canardvingar, splitters klagar dom inte på så länge dom inte är överdrivet stora.

Senast redigerat av Fetazde (12 juli 2008)

ts85
12 juli 2008 · 729 Inlägg

när jag köpte mina splitters följde det med ett TÜV-intyg som det bara är att vifte med på besiktningen om dom skulle klaga! smile fast mina splitters är i och för sej i plast...

KHRacing
12 juli 2008 ·

Saab900power skrev:
min bil är inte Helbilsgodkänd så man får ju montera kjolar m.m men om man sätter knäckskruvar får man inte ha dem då heller de får man ju med aluvingar om man bar en wire som fångar upp vingen hehe.. så borde väll gå å göra nått sånt me dessa me?

Nej, inte egentligen faktiskt.

Ditt fordon är typad vid importen av "importören" i det kicket den var i orginal & dessa delarna får inte ersättas.

Skall man hårddra det så du inte ens sätta i en utbytesmotorn utan att regga om bilen

Aluvingar har aldrig varit godkända i Sverige & defenitift inte med en vajer som håller den som säkerhet.

KHRacing
12 juli 2008 ·

ts85 skrev:
när jag köpte mina splitters följde det med ett TÜV-intyg som det bara är att vifte med på besiktningen om dom skulle klaga! smile fast mina splitters är i och för sej i plast...

TÜV-intyg hjälper inte mkt du :-) - delarna är fortfarande ite typgodkända till just exakt ditt fordonmodell

ts85
12 juli 2008 · 729 Inlägg

KHRacing skrev:

ts85 skrev:
när jag köpte mina splitters följde det med ett TÜV-intyg som det bara är att vifte med på besiktningen om dom skulle klaga! smile fast mina splitters är i och för sej i plast...

TÜV-intyg hjälper inte mkt du :-) - delarna är fortfarande ite typgodkända till just exakt ditt fordonmodell

Mina splitters är tillverkade av Mattig enkom för Golf mkIII...

Masaru hater
12 juli 2008 · 656 Inlägg

vrf skrev du på lappen om du är osäker?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
KHRacing
12 juli 2008 ·

ts85 skrev:
Mina splitters är tillverkade av Mattig enkom för Golf mkIII...

Spelar ingen roll - de är INTE typgodkända utav Vägverket, vilket varje importör får göra med varje detalj på en bilmodell, för respektive bilmodell.


EX. om en bil inte finns med taklucka för första årsmodellen

men finns för andra årsmodellen så krävs det en ny typning hos VV för takluckan.

ts85
12 juli 2008 · 729 Inlägg

KHRacing skrev:

ts85 skrev:
Mina splitters är tillverkade av Mattig enkom för Golf mkIII...

Spelar ingen roll - de är INTE typgodkända utav Vägverket, vilket varje importör får göra med varje detalj på en bilmodell, för respektive bilmodell.


EX. om en bil inte finns med taklucka för första årsmodellen

men finns för andra årsmodellen så krävs det en ny typning hos VV för takluckan.

kanske ska tillägga att jag bor på andra sidan viken, i finland alltså... har inte lusläst några bestämmelser men igår besiktades bilen och där sa man ingenting om mina splitters trots att det var en halvsur besiktningsman som kollade bilen...

edit: det verkar vara en del saker som skiljer sej i finland jämfört med i sverige. såg en tråd som handlade om "dimljus + parkeringsljus" vilket verkar vara en helt ok kombination hos er. här får man endast använda dimljus vid dimma och/eller nederbörd. annars ska det köras med körljusen på.

Senast redigerat av ts85 (12 juli 2008)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 juli 2008 · 3 404 Inlägg

Klart du måste plocka bort dem! När jag tänker efter, plocka bort hela bilen, kör den till skroten. Den kan faktiskt skada någon! Tänk dig själv om någon råkar gå över vägen när du kommer. Bort med bilar överlag, alla låster in sig i bepansrade skyddsrum är nog den enda lösningen på ALLT!

"Lite" ironi i det. Vadå sticker ut? Sticker utanför vadå? Grillen? Det är ju solklart att de är i bredd med hjulhusen så den du skulle köra på får väll en kyss eller två endå tongue Nä, skottpengar på politiker och korkade snutar (dvs 99,8% av de jag träffat) är det enda rätta ^^

Senast redigerat av TenZer (13 juli 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Fischy
14 juli 2008 · 248 Inlägg

Ja precis dem sticker inte utanför hjulhusen kanske 2 mm eller nått om man ska vara på håret men om man monterar fasta bakspeglar så smäller de ju i dem rätt möe mer

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Fischy
16 juli 2008 · 248 Inlägg

kört ner till bilprovningen och frågat va de e för regler som gäller för cornersplitt och canardvingar dem viste inte å gav mig ett nr till deras kundtjänst så jag ringde dem och frågade och där viste dem inte heller så hmm  om de inte kan säga att dem är olagliga så måste man ju kunna få ha dessa anordningar polisen säger att de är "vassa" föremål men svensk bilprovning vet inte om dem ligger under den kategorin^^

Senast redigerat av Saab900power (16 juli 2008)

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
16 juli 2008 · 1 313 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
kan det vara så att poliserna ville att du skulle plocka bort det smaklösa styligen från en annars riktigt snygg bil ? wink

lol

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
KHRacing
16 juli 2008 ·

Varför lyssnar ingen...

  det är skitenkelt.

De är INTE typgodkända = inte lagliga.

tror knappt att SBP Tekniska ens vet vad de är för någe.

Senast redigerat av KHRacing (19 april 2010)

frosth__ Team Kränghäng
18 juli 2008 · 657 Inlägg

denna disskutionen hur vida de är logiskt eller inte kan man hålla på med hur länge som helst..

MEN..

Till problemet är att de itne är godkänt med varken hög vinge eller canardvingar.. inte så märkligt i sig.. Canardvingarna är ju ofta tunna, gjutna i kolfiber DVS Sylvassa.. likadant med vingarna...

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
stofferovski
19 april 2010 · 173 Inlägg

jag tänkte inhandla mig ett par canardvingar...ngn som vet vad de kallas på engelska?

Nissan 200sx s13 "Learning By Doing"-Projektet
Nissan Skyline R33 Gt-R V-Spec"The AuktionDream"-Projektet
Nissan 200sx s13 "Learning By Doing" (1990)
KHRacing
19 april 2010 ·

stofferovski skrev:
jag tänkte inhandla mig ett par canardvingar...ngn som vet vad de kallas på engelska?

Typ så som du skrivit det :-)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
19 april 2010 · 1 594 Inlägg

Förstår polisen som stoppad dig fullständigt varför han vill att dessa vingar ska bort från din bil. Du har alltså inte ens tänkt tanken på vad dessa "rakblad" kan ställa till för en fotgängare som du bara tutchar vid tex en sväng runt ett gathörn och glider längs din framskärm. Att ifrågasätta att dessa "klippa av benen" vingar inte sticker ut mer än dina backspeglar, så därför är dom helt okej... Anser jag vara en jävulsk nonchalans och dåligt omdömme mot dina medtrafikanter.

Senast redigerat av hotrodder (19 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang