Köra utan Körkort?

_jussi_ Jussi
29 januari 2006 · 71 Inlägg

Hejsan...

Jag undrar om det är någon som vet om det är en som kör bil utan körkort och en eller fler åker med? åker dom som åker med av med lämpen/körkort eller nå?

Kolla in min Volvo V70N projekt tråd
sveddan
29 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Nej, endast föraren.

alxalx fresh'n'clean
29 januari 2006 · 147 Inlägg

Det säkraste vore nog om någon i bilen som har körkort kör..

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
Johanromeo155 Såld på Italienare
29 januari 2006 · 579 Inlägg

jussi, föraren har fulla ansvaret. Du blir ju inte av med kortet om du sitter med när nån kör i 200km/h t ex.
Även om det låter som en dum idé tongue

PERFORMANCE by EM
29 januari 2006 · 198 Inlägg

den som sitter brevid och vet att den som kör inte har kort kan oxå bli av med lämpp och körkort

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN
FugitivE BMW Power
29 januari 2006 · 2 362 Inlägg

PERFORMANCE by EM skrev:
den som sitter brevid och vet att den som kör inte har kort kan oxå bli av med lämpp och körkort

då är det "bara" att spela och säga att man inte visste ? det vet väl inte dom ?

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
Semifreak
29 januari 2006 · 98 Inlägg

FugitivE skrev:
då är det "bara" att spela och säga att man inte visste ? det vet väl inte dom ?

Mvh Kevin

Precis.. säga att dom har en gemensam kompis som fixat skjuts åt dom.. och att man inte tänker på att fråga om körkort, jag menar det utgår man ju ifrån när man sätter sig i en bil och kör ;D.. Det låter ju bra i polisens öron iaf big_smile

Tesla Model 3 "SR Plus Rwd" (2019)
BMW 435d "OemPlus" (2016)
Tesla X P90DL "Dark Yoda" (2016)
FugitivE BMW Power
29 januari 2006 · 2 362 Inlägg

Slayer9 skrev:

FugitivE skrev:
då är det "bara" att spela och säga att man inte visste ? det vet väl inte dom ?

Mvh Kevin

Precis.. säga att dom har en gemensam kompis som fixat skjuts åt dom.. och att man inte tänker på att fråga om körkort, jag menar det utgår man ju ifrån när man sätter sig i en bil och kör ;D.. Det låter ju bra i polisens öron iaf big_smile

Exakt , så det kan ju direkt inte vara så svårt att spela lite taikon-teater tongue

BMW, bogsering med wire :/
Darkie dARKiE
29 januari 2006 · 5 031 Inlägg

det enklaste är ju att ta körkortet och sluta oroa sig

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Maizer
29 januari 2006 ·

Darkie skrev:
det enklaste är ju att ta körkortet och sluta oroa sig

Låter smart

JohnnyN Rutinerad medlem
29 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Det är nog bara att köra utan körkort, om du vill få det uppskjutet tongue

sveddan
29 januari 2006 · 1 453 Inlägg

PERFORMANCE by EM skrev:
den som sitter brevid och vet att den som kör inte har kort kan oxå bli av med lämpp och körkort

Och var har du hört den här smörjan? Ska vi kalla det "medhjälp till olovlig körning"? Näe, däremot är det ett lagbrott att låna ut egen bil till en berusad person och då behöver du inte ens åka med i bilen.

4G63GalantGTI_R Avstängd
29 januari 2006 · 138 Inlägg

helt 50 tal.....

Burken Utanlem
29 januari 2006 · 895 Inlägg

"medhjälp till fortkörning" medhjälp tll olovlig körning heter det...








hehe

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Pepe Ölbryggare
29 januari 2006 · 339 Inlägg

För några år sedan ringde jag min advokat med samma fråga. Hon berättade att det endast fanns risk för att åka dit som passagerare om det kunde bevisas att man visste om att föraren saknade körkort. Men det hände i regel aldrig utan ett erkännande då det verkar väl konstigt att en som åker med nån som inte har körkort skulle veta om det?
Den som kör tar man som passagerare för givet att han har körkort, inte något man behöver fråga sig fram till..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
sveddan
29 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Burken skrev:
"medhjälp till fortkörning" medhjälp tll olovlig körning heter det...

hehe

..och vad skrev jag?

Markus_C Kart & Mätningstekniker
29 januari 2006 · 701 Inlägg

Jo vist men vill de bara så är det nog inte så svårt att pressa förare och passagerare på lite info om deras förhållande till varandra. Och sen en sak som lär spela stor roll. Är nog om personen som kör är över 18. låt oss säga att ni är klasskamrater och båda är under 18 hur trovärdig är det då att du inte viste? Skulle det nu under färden hända något så att det blir en utredning så kommer kamrater till er båda att förhöras så som föräldrar mm och då lär sanningen ändå komma fram.

Pepe Ölbryggare
29 januari 2006 · 339 Inlägg

Markus_C skrev:
Jo vist men vill de bara så är det nog inte så svårt att pressa förare och passagerare på lite info om deras förhållande till varandra. Och sen en sak som lär spela stor roll. Är nog om personen som kör är över 18. låt oss säga att ni är klasskamrater och båda är under 18 hur trovärdig är det då att du inte viste? Skulle det nu under färden hända något så att det blir en utredning så kommer kamrater till er båda att förhöras så som föräldrar mm och då lär sanningen ändå komma fram.

Fast även om man är under 18 och klasskompisar så är det väl inget som bekräftar nåt. Man kan väl börja om gymnasiet ett antal gånger om man känner för det osv. Dessutom tvivlar jag starkt på att man tar inte andra vittnen än dom som var med. Men man vet väl aldrig..Min advokat ansåg iaf att jag inte tog en speciellt stor risk rättsligt om jag åkte med en klasskompis utan körkort då vi gick i gymnasiet, pga den svåra bevisbördan.

Däremot ska man verkligen tänka efter ett antal gånger före, mest med tanke på förarens kunskaper och mognad. För blir man skadad kommer man aldrig att förlåta sig själv för att ha varit så ovarsam med livet.

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Burken Utanlem
29 januari 2006 · 895 Inlägg

sveddan skrev:

Burken skrev:
"medhjälp till fortkörning" medhjälp tll olovlig körning heter det...

hehe

..och vad skrev jag?

vetifaen brukar inte läsa inlägg om ja ser att personen har en saab............

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
GrebyAxel
29 januari 2006 · 524 Inlägg

Sen om en persn med körkort sitter å kör i typ 150 så åker alla i bilens körkort om det är fler än 2 i bilen som har körkort mer än förarn. Va nån som sa det. Vet ej om de e sant, men de kan va

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang