Säkra batteri i skuffen, säkringsstorlek ?

Crillee
18 juli 2008 · 133 Inlägg

Ska flytta bilbatteriet bak i helgen.
Har en 50kvmm2 kabel dragen bak, ska sätta säkringen bak men funderar vilken säkringsstorlek jag ska ha.
Någon som kan räkna ut detta ?

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
evilaudio
18 juli 2008 · 16 195 Inlägg

kör så stor som möjligt.. säkeringen brinner av långt innan kabeln iaf.. ANL säkringar till upp till 300 amp om ja inte har fel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Crillee
18 juli 2008 · 133 Inlägg

Kabeln kan ju bli redigt varm om man kör med för stor säkring, men det borde ju funka med en 200A säkring ?

Senast redigerat av Crillee (18 juli 2008)

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
Lonefox Bad music kills good sound
18 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Crillee skrev:
Kabeln kan ju bli redigt varm om man kör med för stor säkring, men det borde ju funka med en 200A säkring ?

Japp.....
Har du batteri fram med?
Isf får du ha en säkring vid varje batteri.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Audi-powah
18 juli 2008 · 497 Inlägg

jag har 150 amp fram på kabeln och 150 amp innan det bakre batteriet funkar utmärkt

Audi S3 "Quattro" (2002)
Drönirettab
18 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Om man flyttar det ordinarie batteriet till skuffen så får man tänka på att säkringen ska tåla hela den ström som startmotorn behöver, rimligtvis minst 200A vid start i vintertemperatur. Fast det varierar ju mellan olika bilar hur mycket som startmotorn drar.

När man har det ordinarie batteriet fram och sätter extra batteri i skuffen, då går det däremot inte lika stor ström från det bakre batteriet och säkringen behöver knappast tåla hela startmotorströmmen. Men jag har inte provmätt under såna förhållanden och kan inte säga exakt hur det blir.

Någon kanske vill göra en sån jämförande mätning? smile.

Lonefox Bad music kills good sound
18 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om man flyttar det ordinarie batteriet till skuffen så får man tänka på att säkringen ska tåla hela den ström som startmotorn behöver, rimligtvis minst 200A vid start i vintertemperatur. Fast det varierar ju mellan olika bilar hur mycket som startmotorn drar.

När man har det ordinarie batteriet fram och sätter extra batteri i skuffen, då går det däremot inte lika stor ström från det bakre batteriet och säkringen behöver knappast tåla hela startmotorströmmen. Men jag har inte provmätt under såna förhållanden och kan inte säga exakt hur det blir.

Någon kanske vill göra en sån jämförande mätning? smile.

Visst....ge mig en bra amparemätare bara så wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Crillee
18 juli 2008 · 133 Inlägg

Ska bara ha ett batteri och det kommer sitta i skuffen. Jag köper en 200A säkring och en 250A, det ska nog gå bra det smile

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
henkebenke
18 juli 2008 · 1 703 Inlägg

Man säkrar inte av startmotorkretsen på bilar, dvs matarkabeln till säkringsboxen samt startmotorn. Däremot ska du ju säkra av slutsteg och annat som du kopplar in på batteriet som du förmodligen redan vet smile
Startmotorn pumpar gärna i sig 5-700ampere vid startögonblicket. Vill du vara på säkra sidan finns det trucksäkringar som tål höga strömmar.
Sen är 50mm2 i underkant, dock beroende på hur lång sträckan är.

Senast redigerat av henkebenke (18 juli 2008)

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
andreas_gbg_
18 juli 2008 · 1 634 Inlägg

Crillee skrev:
Ska flytta bilbatteriet bak i helgen.
Har en 50kvmm2 kabel dragen bak, ska sätta säkringen bak men funderar vilken säkringsstorlek jag ska ha.
Någon som kan räkna ut detta ?

Enligt EMMA regelbok är 160A högsta avsäkring på en 53mm2 kabel. Sen beror det givetvis på hur lång kabeln är också.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
AndreasPlars
18 juli 2008 · 1 062 Inlägg

Har ett liggande Exide med runda lindade celler med bly/glasfibe, AGM teknik precis som Optima.
Ligger längst bak i reservhjulsbaljan.
Har dragit 30mm2 kabel under bilen fram till startmotor, generato och avsäkrat 150A vid batteriet.
Har fungerat superbra i 2år nu och bilen (9000 2,3T) startar som om det vore högsommar även mitt i vintern -25grader.
Kopparkabel väger en del! 50mm2 på en banbil låter onödigt...
M.V.H.

Saab 900i (1989)
Drönirettab
18 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Visst....ge mig en bra amparemätare bara så wink

Tångamperemeter på Classe kan iaf mäta upp till 400A, borde räcka smile. Har en sån i osprättad förpackning liggandes på skrivbordet framför mig i skrivande stund, har väl tänkt testa den när jag ids. Har även en från Biltema, men den går tyvärr bara upp till 200A. Dessutom har den börjat glappa i displayen så att siffrorna försvinner när man öppnar käftarna sad.

Drönirettab
18 juli 2008 · 21 761 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Enligt EMMA regelbok är 160A högsta avsäkring på en 53mm2 kabel. Sen beror det givetvis på hur lång kabeln är också.

Mvh Andreas

Men EMMAs regler verkar väldigt hårda i det fallet tycker jag, man har tagit till ganska så rejält där smile. Fast när man jagar delar av dB så är ju varje tiondels Volt viktig förstås smile.

Lonefox Bad music kills good sound
18 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Visst....ge mig en bra amparemätare bara så wink

Tångamperemeter på Classe kan iaf mäta upp till 400A, borde räcka smile. Har en sån i osprättad förpackning liggandes på skrivbordet framför mig i skrivande stund, har väl tänkt testa den när jag ids. Har även en från Biltema, men den går tyvärr bara upp till 200A. Dessutom har den börjat glappa i displayen så att siffrorna försvinner när man öppnar käftarna sad.

Bara att kasta över den då wink

Själv är jag personligen inte så oroad för egen med mina 50mm2 hela vägen från generatorn till stegen...
Nåja....ngr dm 20mm2 blir det ändå men...
Vad jag menade....jag är inte orolig eller nyfiken nog för att skaffa mig ngn amp-meter wink

Senast redigerat av Lonefox (18 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
18 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Bara att kasta över den då wink

Njaa, är ju lite för långt ner till dig wink.

dbjanoz
19 juli 2008 · 1 785 Inlägg

Crillee skrev:
Ska flytta bilbatteriet bak i helgen.
Har en 50kvmm2 kabel dragen bak, ska sätta säkringen bak men funderar vilken säkringsstorlek jag ska ha.
Någon som kan räkna ut detta ?

Beror också på hur lång kabeln är, antar att den kabeln inte är längre än 5-6 meter. Vanligtvis kan du använda en 300Amp säkring utan risk för kabelbrand vid kortslutning på en 50kvmm2

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang