DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61
  • 123 Följare
  • 383 938 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 oktober 2012
DrKamikaze Allmänt efterbliven
19 september 2008 · 542 Inlägg

Freddeponken skrev:
ååå vilket gött projekt, det har jag missat totalt! det måste gå bra för ärtan och company på ppf=)

Mvh Fredde

Tack smile
Ja, dom har nog att göra...det hade nog varit drömjobbet att jobba där! wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
20 september 2008 · 542 Inlägg

Ställde in ÖD idag och slängde på packningen smile

För att ställa in ÖD bultade jag fast ett stopp för kolven och roterade veven så långt det gick, läste av på gradskivan, roterade åt motsatt håll tills det tog stopp igen och läste av på gradskivan. ÖD är mitt emellan dom 2 punkterna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/465905_lm59uf.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
28 september 2008 · 542 Inlägg

CLBAS skrev:
Riktigt bra upplägg du har, hoppas du når slutmålet och kan vrida om nycklenmed de nya receptet. Ring inann så man får va med om ögonblicket wink 
Fortsätt i samma stil

Hehe, tack fjant! wink
Hade hoppats på lite uppdatering denna helgen...men annat kom i vägen. hmm
Får börja träna marklyft snart så man orkar bära ner motorn snart wink
Visst får du vara med vid uppstart, kan få bli första man på brandsläckarn! wink

Senast redigerat av DrKamikaze (28 september 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
28 september 2008 · 542 Inlägg

Idag ställde jag in kamaxeln iaf! smile
Och i vanlig ordning har jag tagit bilder, vad är en projektråd utan bilder? wink

Satte indikatorklockan på 6:ans insugsventil
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/472390_4sccib.jpg

Ställde in klockan på 6mm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/472391_gj17go.jpg

Och vred runt kamaxeln tills klockan visade 4,1mm. Vilket borde innebära att jag har 1,9mm lyft, som "kamaxelkortet" föreskriver att jag ska ha när motorn är i ÖD smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/472392_6uddoi.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
2 oktober 2008 · 542 Inlägg

Idag kommer det en liten uppdatering som inte har med motorn att göra, för en gångs skull wink
Hade lite plastprylar i fronten som blivit bleka. Dom lackades svarta, passade även på att lacka kromringarna runt ljusena svarta. Kass bild dock, hade bara mobilen med mig smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/475536_ol07bh.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
5 oktober 2008 · 542 Inlägg

Fick göra om lackeringen, då färgen löstes upp av klarlacken jag la på. Trist men så kan det gå och det är väl okej att göra misstag så länge man lär sig något av dom? Lärdomen denna gången fick bli att alltid testa på en bit först smile

Började på att fixa så man kan få en kamsyncsingal idag iaf smile
Har 2 drev, original och ett ställbart. Kåpan jag köpt som ska sitta över är egentligen anpassat för original så det är minst jobb att få det att fungera ihop med det, bara att dra i en skruv på rätt ställe smile
På det ställbara får jag ändra om rotorhållaren och svarva någon form av distans till givaren som annars kommer ta i benet som signalen ska komma ifrån.
Fixar till båda iaf när jag ändå är igång, ifall det inte skulle bli så bra med det ställbara utav någon anledning (lagen om alltings jävlighet? wink)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477634_jt2502.jpg
Där ska kåpan sitta

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477637_lpgnvx.jpg
Det ställbara kamdrevet med rotorhållaren. Ska kapa 2 av benen och förlänga det andra

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477641_qk7ns3.jpg
Originaldrevet. Bara till att dra i en skruv här, hade dock inte rätt storlek på borr hemma sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477654_ql79wd.jpg
Kapat 2 ben och förlängt det andra, blir förhoppningsvis bra som fan wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/477656_vjldjg.jpg
Bara lägga en liten svets så den stannar kvar smile

Mer än så hann jag inte med idag, varit bakis större delen av dagen/kvällen wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
6 oktober 2008 · 542 Inlägg

Hehe, det här med lackering verkar inte vara min pryl...rev ner några av grejern jag lackerat idag så dom trillade i betonggolvet...så bara till att göra om wink

Satte i skruven i originaldrevet iaf (min backup ifall det skiter sig med det ställbara (utav någon anledning som jag inte känner till ännu roll)) och fick förlängningen till rotorhållaren svetsad. Nästa steg får bli att svarva till distanser som flyttar ut givaren en bit så den går fritt från "benet". Och i vanlig ordning så kommer här bilder, känns ibland som att det blir lite väl mycket bilder wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/478236_bm2129.jpg
Originaldrevet med skruven som givaren ska känna av

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/478244_9abkpf.jpg
Rotorhållaren svetsad och klar

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
7 oktober 2008 · 542 Inlägg

Målet är att ha henne igång som sugis innan detta året är slut och sen får kompressorn komma början på nästa...så planerar jag just nu iaf smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
9 oktober 2008 · 542 Inlägg

Tack för kommentarerna, kul att ni tagit er tiden till att läsa smile
Nu är det snart inte mer kvar att göra på motorn så nu kan jag inte skjuta upp inkopplandet av sprutet längre, har skjutit upp det lite när man tänker på hur mycket det är som ska kopplas wink
Beställde tändspolar igår förresten, så nu är det inte så mycket kvar på min inköpslista heller smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 oktober 2008 · 542 Inlägg

Bilder kan jag nästan garantera, kameran har en tendens att vara framme när man gör något. Kul att ta bilder ju dessutom bra att ha och dokumentera med så man kan gå tillbaks till dom när man står där något år senare och funderar "hur fan tänkte/gjorde jag här" smile

Ska du börja på ett projekt så är allt du behöver tid så löser sig allt det andra wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 oktober 2008 · 542 Inlägg

JapMax skrev:

falkn skrev:
Måste bara kommentera på det här med elektrolysgrejen. Det är inte så enkelt som det låter. Visst, det kan vara det, men det behöver inte vara det.

Elektrolys än en kemisk process där man använder elektricitet för att sätta igång en redoxreaktion (reduktion och oxidation samtidigt mellan 2 metaller). Det som händer är ju att ditt svänghjul i det här fallet hade rostat (oxiderat) och om det nu är järn så har det inte längre formeln Fe utan kanske Fe+ och måste därför få elektroner från en annan bit av SAMMA material eller ett material med samma förutsättningar gällande frånlämnande  och upptagande av elektroner. På det sättet får de tillbaka sin grundformel och "rosten" lämnar biten och sätter sig istället på den andra biten eller löser sig i vattnet.

Det viktiga är att den negativa änden fästs på det material som man vill göra fri från rosten då elektronerna vandrar från + till -.  I de flesta fall är det enkelt och när det gäller bildelar funkar det oftast. Men om du t.ex. skulle ta en del i järn och lägga ner en kopparbit skulle det med största troligthet inte fungera som ni vill.

Förövrigt är det en bra metod,  men ibland onödigt krånglig.

Det ända som verkar onödigt krångligt är ditt inlägg.


--


Skitkul bygge, men 400hk med så mkt pengar nerlagda?
Den där motorn klarar ju 6-7 hundra hk nu! smile

Japp, 400...kolvarna är flaskhalsen just nu. Har tänkt lägga effekten rätt lågt, på den säkra sidan och köra med dom här i 1-2 år och sen byta ut kolvar/stakar mot smidda prylar. smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 oktober 2008 · 542 Inlägg

Hinner med en liiiten uppdatering idag iaf, sen får det bli mys i soffan resten av kvällen wink
Var ute en snabb runda i garaget för att kolla till älsklingen lite, var ett tag sedan man var där nu.
Klämde dit dom svartlackerade kromringarna runt lysena och monterade elfläkten, den ser lite klen ut men räcker väl förhoppningsvis under månaderna som hon kommer gå som sugis sen får det bli rejälare kylare/fläkt när hon överladdas smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/481091_37yuqu.jpg
Svarta istället för kromade smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/481092_6j0rz3.jpg
Elfläkt monterad

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
12 oktober 2008 · 542 Inlägg

Är ju glad för att göra många små uppdateringar...så här kommer en till big_smile
Fixat en distans så jag kan flytta ut givaren så jag kan använda det ställbara drevet och monterat kamdrevet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/482619_ywhsju.jpg
Nu ska givaren gå fritt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/482620_jirrbd.jpg
Kamrem på plats

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
13 oktober 2008 · 542 Inlägg

Idag trillade det ner ett paket med tändspolar.
bosch spolar med inbyggda tändsteg smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/483104_valq9k.jpg
Bosch spolar med inbyggda tändsteg tongue

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
14 oktober 2008 · 542 Inlägg

Idag har det monterats lite kåpor och lackat kamsynckåpan svart (*anti bling-bling* smile)

Sitter och funderar på var/hur man kan gömma undan tändspolarna bäst/smidigast.
Vill inte att dom ska sitta allt för synligt och dra onödig uppmärksamhet till sig på besiktning (fördelarlöst tändsystem var ju inte allt för vanligt på den tiden wink) Några tips? Funderar på att placera dom någonstans under insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/483653_i30hdk.jpg
Så ser dom ut när man plockat bort gummihöljet så man kan montera tändkabel på dom.

Har räknat lite på storlek på spridare också för sugis fasen, får ge mig ut och se om man kan hitta några som passar smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 oktober 2008 · 542 Inlägg

Hunted skrev:
Såg du köpt dig en elfläkt av en snarlik typ jag använt förut, (om den nu är som min så) är den säkert monterad med ngn form av plastskruvar med tillhörande plastbrickor som spänner dessa isf rekomenderar jag att du byter ut dom mot stripes för efter ett par mil så börjar dom där jävlarna att släppa/glappa, ta kattstrypare modell grövre så sitter det bättre och slipper du göra så stor åverkan på kylaren nästa gång du gör ngt liknande också.

Ta det som ett litet tips bara. :-)

Önskar dig all lycka fortsatt under byggets gång, följder det här med stort intresse.

Tack! Sådana här tips bockar man och bugar för smile
Skulle inte vilja kalla det för plastskruvar dock, var nästan som ett bundband som man körde igenom fläkt/kylare och drog åt med en plastbricka på andra sidan...men det var kanske det du menade? smile

Varit dåligt med uppdatering...köpt en bärbar pc som jag kan ha och mappa med, men annars har det inte hänt så mycket. Den största förändringen är väl i privatlivet, tanten har åkt ut...så det borde betyda att det blir mer tid till att skruva. smile

Funderar på att köpa en sådan här så man kan ta ner motorn i trappan utan att knäcka ryggen wink
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=325004

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 oktober 2008 · 542 Inlägg

Den bärbara som är tänkt att användas i bilen till att mappa med. Var längesedan man använde en pc, får lite rysningar i kroppen wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/487449_36poug.jpg

Beställde extraktorgrenrör idag! En finsk tillverkare vid namn martelius, någon som har någon erfarenhet av deras produkter?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/487438_e4e5c5.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 oktober 2008 · 542 Inlägg

Hunted skrev:

Tack! Sådana här tips bockar man och bugar för smile
Skulle inte vilja kalla det för plastskruvar dock, var nästan som ett bundband som man körde igenom fläkt/kylare och drog åt med en plastbricka på andra sidan...men det var kanske det du menade? smile

Varit dåligt med uppdatering...köpt en bärbar pc som jag kan ha och mappa med, men annars har det inte hänt så mycket. Den största förändringen är väl i privatlivet, tanten har åkt ut...så det borde betyda att det blir mer tid till att skruva. smile

Funderar på att köpa en sådan här så man kan ta ner motorn i trappan utan att knäcka ryggen wink
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=325004

Låter som min fläkt, men det sitter nog ska du se, du kan ju alltid bara ta dig en titt på dom när du väl lyfter huven och se så dom sitter fortfarane.

Ska du köra med brytare i kupén för fläkten som jag eller har du tänkt dig en annan lösning? Jag var nere på biltema för några dagar sedan och upptäckte till min stora förvåning att dom ska börja sälja kylfläktar, till bra pris dessutom och i samma veva så jag att dom att dom också skall sälja adapter-rör med monteringshål för termostatsgivare (till ett bra urval av slangdimensioner!), nu är bara mitt problem att jag inte har en aning om vilka givare från vilka biltillverkare/modeller som passar till bmwn, bmw'n termostat öppnar väll på 88 grader tror jag så man vill väll ha en givare som ligger nånstans därikring.

Har du varit inne och kikat på amotek.se och klracing.se , sett dom 2 firmorna annonserat ut
(egentillverkade?)extraktorgrenrör till bmw's tidigare.

Sen tänkte jag bara vara lite fräck och tvärfråga dig som ändå verkar ha pejl på bmw vilket tryck man skall ha i kylsystemet egentligen? (bmws skall väll vara trycksatt konstant för att höjja kokpunkten till 120" lr ngt om jag inte är ute och dribblar helt här).

Ska hålla ett extra öga på det så det inte släpper, tack för varningen! smile

Hade tänkt köra med någon termostat, inte kollat ut var/vilken ännu men det ska nog inte vara några problem smile Men kollat på just den adaptern från biltema, även om det tar emot att montera biltema prylar wink Får måla den då för dom är lite väl flashiga för min smak big_smile

amotek har jag varit inne på flera gånger, hade deras förra grenrör (dom har ju ett nytt på väg nu). Men det gillade jag inte alls...väldigt dålig passform. Är billiga kina grenrör som det säljs mycket av på ebay också, så är inget egentillverkat. Men det var iaf fint att kolla på wink

klracing har jag bara sett att dom har för turbo?

Trycket ska enligt reparationshandboken finnas tryckt på kylarlocket smile
Ja, trycksatt vatten har högre kokpunkt

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
24 oktober 2008 · 542 Inlägg

Nästa vecka trillar nog grenröret ner smile

Lackat insuget svart, tycker det blev snyggare än silver
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489021_rlx94c.jpg

Och för att få råd med delar så har jag ett extraknäck wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489023_k9jigi.jpg
wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
25 oktober 2008 · 542 Inlägg

TurbOla skrev:

DrKamikaze skrev:
Nästa vecka trillar nog grenröret ner smile

Lackat insuget svart, tycker det blev snyggare än silver
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489021_rlx94c.jpg

Och för att få råd med delar så har jag ett extraknäck wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489023_k9jigi.jpg
wink

Hahaha, där vill jag praktisera! big_smile

Nja, tycker du ska köra på massa bling bling, och tyskstuk, så man ser när du kommer och man ska hålla sig undan. wink

Ja, smaken är ju som baken smile Tycker iofs tyskstuk är rätt nice, men personligen så är jag mer åt sleeper hållet (speglar väl personligheten lite också wink)

Egentligen så har inte bygget kommit in i styling fasen ännu (står långt senare på min lista över saker att göra), men då fronten är sprucken så har jag gått och letat efter en m-tech II front och dom är inte lätta att hitta. Men så har jag även stött på denna, en läpp som används till standardfronten. Är jävligt sugen och överväger starkt att beställa.
Vad sägs, m-tech II eller detta? smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489229_y1p3am.jpg
Funderar på detta istället för m-tech II

Senast redigerat av DrKamikaze (25 oktober 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang