DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61

DrKamikaze

  • 123 Följare
  • 323 651 Visningar
  • Uppdaterades senast 2012-10-02

DrKamikaze Allmänt efterbliven

#1
542 1

2008-07-20 04:26

Puh, kommer nog bli ett långt första inlägg då jag hållit på ett tag med henne utan att ha någon projektråd. Men tänkte prova lägga upp en och se om den kanske kan väcka något intresse smile

Bilen är en 2 dörrars bmw 325 (e30).

Det som ska göras är:
Riva ner motor
Byta ut alla lager, packningar, etc och mäta upp så alla mått och spel ligger inom toleranserna
Stroka till 2,7l och kompsänka till ca 8:1
Balansera vevpartiet med ett lättare svänghjul
Toppen ska givetvis få en vassare kamaxel och anpassas för att tåla lite högre rpm. Svetsning av kylkanalerna är ett måste så dom inte spricker (vanligt m20b25 problem)
Fixa annat sprut/tändning
Bygga nytt avgassystem med extraktorgrenrör och "racekat" som det ser ut nu blir det 2x2,5".
Slänga dit en skruvkompressor och IC

Målet ligger på att få en motor som levererar 3-400hk med bra respons och ett fint brett register.

När motorn är klar så ska bromsar och väghållning uppgraderas, exakt vad som ska göras har jag inte bestämt ännu.

Slänger upp en bunke bilder och lite text till dom och hoppas att det inte blir för tråkigt smile

Här har vi utgångsobjektet iaf smile
http://www1.garaget.org/archive/69/68808/65686/65686-2079430.jpg

Ensam i garaget
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/183625_fwk57m.jpg

Allt eftersom vintern började närma sig fick man sällskap i garaget wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/183626_trchvf.jpg

Ut med spisen
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/194973_avyeiq.jpg

Och plocka sönder den
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/198853_a8m678.jpg

En liten bild på forden som hamnade bredvid
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/198855_q0vdse.jpg

Fick tag i en 324td vevaxel snorbillig mot löfte om att jag skulle bygga något seriöst av den. Tack bylund, hoppas du anser att jag håller löftet wink (Smidd och med 81mm slag mot 75 som det är original)
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/201927_absge2.jpg

Rengjorde blocket så man kan pensla på lite färg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/211731_hwdjdi.jpg

Vid det här laget så hade garaget fyllts av bilar som ville gömma sig för snön och vägsaltet smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/222378_zx8htt.jpg

Kolvarna rengjordes lite
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/280933_t4uygo.jpg

Tyckte det var roligt att kolla hur stor skillnad i vikt det var på dom, alla vägde in på 403g. Jag som hade förväntat mig lite filande för att få dom att väga lika smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/280945_ju933e.jpg

Alltid kul att hämta ut paket, det är nästan halva nöjet med att renovera motorn wink Denna gången var det lager, kolvringar, packningar och lite annat smått
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/285244_5wobfk.jpg

Sen kom det ett annat paket med ännu mer godis tongue Personalen nere på bussgodsombudet ringde upp när jag inte var hemma för att informera om att jag hade ett paket. Flickvännen svarade och fick då också reda på hur mycket det kostade, fan med! Jag som hade lyckats få henne att tro att det är en billig hobby man har wink z58 turbo kamaxel, raceventiler, billet vippor, ställbart kamdrev, hårdare yttre ventifjädrar, CrMo retainers och ett topplock
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/302325_4z5r37.jpg

Fick tillbaks vevaxel, svänghjul och remhjul från balansering idag. Gjordes av motorslip i kristianstad, dom råkade t.o.m bjuda på en polering av vevaxlen utan extra kostnad, tackar wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/312126_u23zae.jpg

Upptäckte att veven tog i kolven, så fick svarva bort lite av kjolen på kolven. Farsan fick äran att utföra det jobbet med sin nyinköpta 1800-tals svarv wink Men han gjorde inte ett helt tokigt jobb, alla kolvar vägde in på 392g efter jobbet...inget slipande behövdes denna gången heller! smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/315605_r756yt.jpg

Topplocket kom tillbaks från killarna på ppf där den fått kylkanalerna svetsade
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/337660_pot9u7.jpg

Sen blev det dags att fundera på oljekylning av kolvarna. Sitter inget sådant original på m20 motorn så fick beställa dom här munstyckena från m50 motorn.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/344943_oipo5m.jpg

En bild som ger lite perspektiv på storleken. Meningen med dom är att dom ska spruta olja på undersidan av kolvarna för att kyla ner dom. Ligger även ett avbrutet borr som gick åt helvete wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/344947_e40w6s.jpg

Friskt vågat hälften vunnet, var jävligt nervös när detta gjordes...dessutom på frihand och med ögonmått cool
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/344199_m8s68u.jpg

Borrade med ett specialborr, tror det var storlek 5,97 eller 5,98mm kommer inte riktigt ihåg och sen försänktes det med 8mm för skallen på munstycket. Så här såg det ut från sidan
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/344203_5zgupm.jpg

Demonstration av hur det är tänkt att munstycket ska sitta och vara riktat
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/344220_nx0r5p.jpg

Och så här blev det med munstycket monterat
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/344941_gcujfu.jpg

Före
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/347669_5qp7ao.jpg

Efter
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/348835_6qa19p.jpg

Blocket hade varit iväg en runda hos motormekano i halmstad och blivit honat och plandeckat, tycker det ser så snyggt ut med en nyhonad cylinder wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/366433_u2da76.jpg

Färg penslades givetvis på
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/366435_b7rli7.jpg

Sen kom det största framsteget hitintills, ställde in motorn i lägenheten så man slipper köra ut till garaget varje dag. Hehe, trots vilda protester och hot från flickvännen. Säga vad man vill, men det är något speciellt att vakna upp till lukten av motorolja och wd-40 wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/373048_b1p8pi.jpg

Nya lager, 12.9 pinnbultar från kilander racing och oljekylningsmunstycken
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/373050_5ft32x.jpg

Såja veven på plats efter att ha kontrollerat oljespelet med plastigage
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/373053_htyifz.jpg

Ändgapet på kolvringarna kontrollerades också
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/377055_quodpl.jpg

Fick en bild på hur munstycket ser ut ovanifrån
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/377057_8yuq2x.jpg

Kontroll av oljespel för stakarna.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/377751_bhle44.jpg

Kolvar och stakar på plats med ARP bultar som kronan på verket smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/383510_2ri6uf.jpg

Fick för mig att porta lite lätt och polera avgasportarna. Så här kunde dom se ut innan, ojämn yta och lite utstickande kanter efter gjutningen
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/386691_93l5eu.jpg

Och så här efter, blev inte riktigt nöjd så tog lite till sen...men det tog jag aldrig någon bild på smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/386694_wgyqw5.jpg

Slipade in ventilerna och började montera topplocket. Toppen ska vara god för 8500rpm. Men bytte z58 turbo kamaxlen mot en z45 turbo så kommer nöja mig med 7000rpm smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/390165_do44ee.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/392157_z45l6q.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/392158_bplz5t.jpg

Det tog sin tid att skriva det inlägget! Hoppas någon kan tycka det är intressant iaf smile

Senast redigerat av DrKamikaze (2011-01-16 14:43)


Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)

alexbenhard Hemlig Agent

#2
1083 9

2008-07-20 04:37

Trevlig läsning och tittning!!!


Kia Picanto "Special Edition II" (2016)

DrKamikaze Allmänt efterbliven

#3
542 1

2008-07-20 08:31

alexbenhard skrev:
Trevlig läsning och tittning!!!

Tack! smile

Har några bilder till jag kan bjuda på wink

Det nya svänghjulet som jag ska använda var lite rostigt efter att ha legat ute i regn och snö i ett par år. Så provade ta bort rosten med hjälp av elektrolys enligt guiden på e28.se (http://e28.se/mektips/mektips_10.php).

Så här såg svänghjulet ut före behandlingen
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165242_ajt8lh.jpg

Allting inkopplat och klart! tongue
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165243_60p72g.jpg

Sen tog jag upp det ibland och borstade av det med en stålborste
*Bubbel bubbel*
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165235_gcyu35.jpg

Och så här blev det efteråt, visst den skiner inte och gnistrar men jag är nöjd. Väger in på 6,3kg mot originalet som vägde 8,5kg. Tagit från en 520 -83
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165232_zy8f9b.jpg

Har satt i en short shifter från motornord, blir ruskigt tajta och korta lägen smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165259_3z6s46.jpg

Det här extraktorgrenröret använde jag förra sommaren, men såldes då jag inte var nöjd med det. Dålig passform och ojämn anläggningyta mot toppen. Sen var det väl mer en kina kopia än ett seriöst uträknat extraktogrenrör så nästa gång ska det bli ett (förhoppningsvis)bättre, men det var iaf fint att titta på wink
Jag och vovven inspekterar vid ankomst wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165236_lx4da6.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/165233_v5z6z4.jpg

Igår ställde jag in ventilspelet på motorn och gjorde lite annat smått. Går mest och väntar på att nästa paket ska komma och så håller jag på med en lista över småprylar som ska beställas från bmw. Så här ser det ut nu iaf där hon står smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/406007_av4wnf.jpg


Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)

Tom Darth Vader

#4
1644 10

2008-07-20 09:03

Intressant med ett såpass seriöst projekt med tonvis av bilder. Heja Heja!


Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf

#5
4417 10

2008-07-20 09:56

Underbart. Det här kommer att förljas.

Kanon bra bilder & intressant läsning!!! big_smile


thell_gti CORRADOÄLSKARE

#6
205 4

2008-07-20 09:59

najs projekt detta. keep up the good work


Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

DrKamikaze Allmänt efterbliven

#7
542 1

2008-07-20 11:51

Tack för kommentarerna, då känns det som att det iaf inte var helt meningslöst att lägga ut tråden wink


Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
#8
50 8

2008-07-20 12:02

älskar seriösa m20 renoveringar !


Bayerische Motoren Werke
BMW E30 325 "M50b28" (1988)

beemern .......

#9
2655 1

2008-07-20 12:13

härligt:D har väntat på tråden big_smile. skynda dej bli klar nu så du kan bjuda mej på en åktur big_smile big_smile big_smile...

itouch Administratör

#10
1485 6

2008-07-20 12:15

Riktigt rolig läsning, ser fram emot fler bilder och mera framgång. Rena fröjden för ögat att se på resultatet hittills.


BMW M5 (2012)

Danne_nkpg Lastbilschaufför

#11
257 6

2008-07-20 12:42

Det här verkar bli ett ovanligt projekt smile
Kompressor är ju inte lika vanligt big_smile

Jobba på och hoppas allt går bra smile

//Danne


Four Rings To Rule Them All
#12
68 1

2008-07-20 14:40

ballt projekt!! kul att läsa och bra bilder! lycka till i fortsättningen


DrKamikaze Allmänt efterbliven

#13
542 1

2008-07-20 20:09

beemern skrev:
härligt:D har väntat på tråden big_smile. skynda dej bli klar nu så du kan bjuda mej på en åktur big_smile big_smile big_smile...

Hehe, ja om plånboken, spärrhandtaget och vädret tillåter så kan det kanske bli en sådan i år wink

pizzadox skrev:
Det här verkar bli ett ovanligt projekt smile
Kompressor är ju inte lika vanligt big_smile

Jobba på och hoppas allt går bra smile

//Danne

Nae, är vanligast att man hinkar på turbo på dom här maskinerna. Bara sett ett fåtal med kompressor och ingen med skruvkompressor smile

Hoppas att det ska komma ett paket med mer godis nu i veckan tongue
Och så blir det nog en tur till bmw för att beställa delar, det är väl vad som "är på gång" just nu smile


Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)

camaro67 Meister

#14
6763 3

2008-07-20 20:35

#15
11

2008-07-20 22:38

Ser riktigt seriöst ch snyggt ut! Hejja!


Hjälp med 3d cad typ grenrör,insug mm? pm:a.

Henrik_G Gokartförare och Skidåkare

#16
227 2

2008-07-20 22:52

Bra läsning! Var det svårt att fixa elektrolysgrejen?
Som alla andra skriver så ser det riktigt seriöst ut! Fortsätt så!


Nissan 200sx s13 "DDESIGN Drift Team" (1989)
Opel Omega B 2.5 "Rescue-Opeln" (1997)

DrKamikaze Allmänt efterbliven

#17
542 1

2008-07-20 23:43

Henrik_G skrev:
Bra läsning! Var det svårt att fixa elektrolysgrejen?
Som alla andra skriver så ser det riktigt seriöst ut! Fortsätt så!

Nej, en balja med vatten, en bit plåt, en 12v likströmskälla (+ i plåten och - i detaljen), lite målarsoda (målartvätt). Sen får detaljen ligga där i och bubbla i ett par timmar...mitt låg i ett dygn. (kolla på länken som jag skrev innan, är lite längre beskrivning där smile)
Man får bara se till att det är bra ventilerat (bildas knallgas) så mitt stod ute på balkongen. smile
Det sköter ju sig själv, så det är varken svårt eller jobbigt wink


Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)

Zwudda Refined

#18
1770 14

2008-07-20 23:55

välldigt trevligt bygge smile

#19
185

2008-07-21 00:11

Snyggt och riktigt seriöst gjort, detta kommer följas nogrannt:)

Machin Fartmissbrukare

#20
1302 4

2008-07-21 01:15

riktit najs projekt å trevli läsning ,  extra plus för mycke bilder smile

keep up the good work å håll oss underrättade !


"I de blindas rike , är den enögde Kung"




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon