DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61
  • 123 Följare
  • 383 936 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 oktober 2012
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 november 2009 · 542 Inlägg

Evo-Offer skrev:
najs:) när tror du att du blir klar emd bilen då?smile

Haha, det ska jag sluta svara på...men "snart" TM? wink
Bilen har väl inte högsta prioritet längre utan annat som kommer före, men gör lite då och då.

I morgon ska det nog bli en liten runda och göra något!

Fick lite tid över i kväll så putsade till mitt program för att beräkna spridare och gjorde ett för att räkna på varv/remhjul för motor/kompressor. Är väl iofs inget svårt att googla upp sådana lösningar, men jag gillar att ha det tillgängligt på datorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/805344_99pbg9.jpg
Små program för lite beräkningar...ska göra dom tillgängliga för nerladdning om någon skulle vilja ha smile

Spridarberäkning:
Räkna ut hur stora spridare du behöver för ett visst antal hästar.
Även hur mycket du behöver höja bränsletrycket för att uppnå ett visst flöde med en spridare eller omvänt, vilket flöde du får om du höjer bränsletrycket (lämna fältet tomt som du vill ha svar på)
http://www.aizah.se/jockes/Spridarberakning.exe

Remhjulsberäkning
Räkna på varv/remhjulsstorlek för motor/kompressor. Lämna helt enkelt något fält tomt som du vill veta
http://www.aizah.se/jockes/Remhjulsberakning.exe

Tänkte det kunde vara kul att dela med sig av...skicka gärna ett mail/pm/whatever om någon nu skulle gilla det eller ha förslag på förbättringar, alltid kul smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 december 2009 · 542 Inlägg

Äntligen kom kompressorfästet iaf! Är dock mitt inne i en flytt så har inte möjlighet att testa så kompressorn verkligen passar, men det får man väl hålla tummarna för smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/816764_eomef2.jpg
Kompressorfäste, remhjul och spännare

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
11 december 2009 · 542 Inlägg

Kunde inte låta bli, så trots att vi flyttar för fullt så var jag tvungen att kolla så fästet passade kompressorn...nästa steg blir att testa så allt passar på bilen också smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/817562_8d8ia5.jpg
Framifrån...fattas bara en remskiva på kompressorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/817564_mx3dvg.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/817567_jrjyu6.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
12 december 2009 · 542 Inlägg

race skrev:
Nu har du ju verkligen kommit en bra bit på vägen smile sen har jag hört lite rykten om att ni ska bli Timsfors bo wink big_smile

Jao...håller på denna helgen, blir väl ett stenkast ifrån ert ungefär mot bruket! smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
20 december 2009 · 542 Inlägg

En liten runda blev det i dag! tongue
Modifierade fästena till ljusena för bättre frigång för tryckrören.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/822580_7zbqe1.jpg
Före


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/822581_5rtefp.jpg
Efter...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/822583_muu59p.jpg
Och med IC monterad (igen wink)

Och sen testades det så att kompressorn fick plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/822586_x9f834.jpg
Kompressorn på plats!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/822599_w6eaj8.jpg
Blir lite tight med slang/rör där sen...men det ska nog gå! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/822602_gtodjg.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
5 januari 2010 · 542 Inlägg

yamazuki skrev:
Hörrö hur mycket väger en fulltankad spolarvätskebehållare? Den rackaren ser ju ut att rymma 25 liter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831536_8c0c7b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831538_dn8vpi.jpg
Så tryckrören ska få plats fick spolarvätskebehållaren förminskas smileNöjd nu? smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831540_hbkj1c.jpg
Oljeyklare till bilen...inte nöjd med placeringen, blir mycket med ic, oljekyl och kylare där...interheater :o Men finns inte många ställen att välja på


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/831542_3cmutk.jpg
IC, oljekyl och kylare

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
10 januari 2010 · 542 Inlägg

Btw, så är mitt VEMS borta i göteborgstrakterna för att få tändsteg inlödade och en e30 kombi har införskaffats som brukis som jag kan plocka vettiga stolar från till pallbocksracern smile

Lite bilder från tidigare ägaren:
https://www1.garaget.org/archive/119/118340/151087/large_151087-1420421.jpg
https://www1.garaget.org/archive/119/118340/151087/large_151087-1410120.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
16 januari 2010 · 542 Inlägg

Då får jag uppfylla din önskan med en liten uppdatering! smile

Flyttade över stolarna från brukisen i dag, inte mycket att skriva så bilderna får tala för sig själv


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/839217_m5pt7h.jpg
Stolarna från brukisen sitter nu på plats i pallbocksräcern smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/839218_mkxlmb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/839219_1aiv8u.jpg
Och tanten plockade bort grenröret så jag kan linda det

Blir kanske en uppdatering till i kväll om jag hinner linda grenröret! smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
17 januari 2010 · 542 Inlägg

Lindning av grenröret är påbörjat, kommit halvvägs. Sticker och kliar över hela kroppen nu efter avgasbandaget! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840456_kbpr9s.jpg
Halvvägs med lindningen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840459_xrj6zi.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
18 januari 2010 · 542 Inlägg

Och lindandet fortsätter...tyvärr räckte bara avgasbandaget till primärrören, så får bli till att beställa mer


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840853_it6lbx.jpg
Avgasbandaget räckte bara till primärrören på den andra delen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/840856_w8f5yp.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
20 januari 2010 · 542 Inlägg

Kul att kunna inspirera till det...kommer du inte på något eget så har jag en lista med prylar som du kan få ge dig på wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
24 januari 2010 · 542 Inlägg

En liten uppdatering kan göras (bättre med en liten än ingen alls ju smile)
Kapade till katen för 3" i ena änden och fick ett flexrör ditsvetsat...så ännu en pusselbit till avgassystemet är på plats, kanske dags att göra klart det? smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/844969_o8pori.jpg
Före...markerat var kapningen skulle ske


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/844972_rh7tx6.jpg
Och efter! smile Skulle klämt på en 2,5" anslutning i andra änden, men hade ingen sådan liggandes som jag trodde

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
28 januari 2010 · 542 Inlägg

Allt det står väl i princip på första sidan? Men här komma en sammanfattning över vad som är gjort! smile

Borrade oljekanaler med m50 oljekylningsmunstycken
524td vevaxel (81mm slag mot 75 original)
12.9 ramlagerövefallsbultar
320 stakar (130mm)
Svarvade kolvar (kjolen tog i veven)
Svänghjul från en 520 83:a (6,3kg)
Balanserat vevparti
Sachs 618 tryckplatta och 6-pucks sinterlamell
ARP topplockspinnbultar
1,78mm MLS packning
Topplockets kylkanaler svetsade
Avgaskanaler "portade"/polerade
PPF racingventiler
PPF ventilfjädrar och CrMo retainers
Enem z45 turbo kamaxel
Nuke performance billet vippor
Bosch 3x2 wasted spark spole
VEMS v3.3
600x300x75 Intercooler
Tial 38mm Wastegate
Rotrex c38-61 Kompressor

Avgassystemet består av:
Martelius extraktorgrenrör (6-2-1)
3" hela vägen med racekat och fullflödesdämpare

Motorn kommer bli på 2,7l och ha ca 8:1 i komp
Kompressorn ska varvas för fullt och laddtrycket ska styras med wastegate (istället för med storleken på remhjulet, som är brukligt) precis som på en turbomaskin

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
30 januari 2010 · 542 Inlägg

MrBI skrev:
Oops! Men tack igen då.

Jag blir lite nyfiken på Enem z45 turbo kamaxel. Dum fråga kanse men vad utmärker en turbo kam. Eller hur ser gradtal och tider ut för att passa för övertryck ?

Brukar vara mindre överlappning jämfört med en N/A kam. Blir extra viktigt för mig som kör kompressor med väldigt lite motstånd på avgassidan (dom har ju iaf en turbo som sitter i vägen och skapar motstånd), så att man inte bara blåser en massa luft/bränsle rakt igenom moroten smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
31 januari 2010 · 542 Inlägg

Hehe, just kallt vatten? Det fick ju bli att duscha direkt efter...dock varmt. Får väl prova nästa gång
Kompressorn ska säkert gå att vrida, ska kolla på den sen vid lämpligt tillfälle smile

Hehe, stolarna kan ev. bytas mot vad det nu är för hemligt godis du håller på att koka ihop i garaget! big_smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
2 februari 2010 · 542 Inlägg

Nae är lite smått kvar med elen...boxen har jag skickat iväg för att få tändförstärkare inlödat
Och flytten..? Hmm inte helt klar med relativt iaf. Du behöver inte vara rädd för att behöva lyfta några möbler iaf wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
7 februari 2010 · 542 Inlägg

Var ute i garaget i dag och mätte upp vilken längd jag behöver på tändkablarna, så nu är det bara till att beställa sådana smile

Försökte även hänga på fronten, men fick inte plats så får kapa lite och göra plats! wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855070_65y9f4.jpg
Dom här fästena kapades bort...men fronten gick ändå inte på...så får göra lite mer plats på något sätt smile

Sen fortsatte jag på avgassystemet, bara provmonterat ännu...men var enklare än jag trodde. Trodde det skulle krävas massa konstiga rör och vinklar för att komma förbi bakaxeln, men 2st 45 graders böjar fixade det! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855075_1cwbjt.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855077_j0qccj.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855078_8jj8zd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/855080_nwhi9o.jpg
Den här ska klämmas in där på mitten någonstans smile

Kan inte göra mycket mer nu förrän grenröret är färdiglindat, så får beställa lite mer bandage nu.
Ja jag vet, det är inte rostfritt...ser detta som version 1 av avgassystemet, någon gång får man uppgradera det till rostfritt...men tills dess så får detta duga smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
8 februari 2010 · 542 Inlägg

zakademus skrev:
lappa ihop det. Helsvetsa och få en fin mall.
Gör det nya i rostfritt och kräng det "gamla" till någon ung E30 förare.
Säg att det är sportavgas och ger typ 15hk till wink

Hehe, ungefär i dom banorna tankarna gått ja wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
13 februari 2010 · 542 Inlägg

I dag fortsatte jag på avgassystemet smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859070_moe9y7.jpg
Grenrören färdiglindade


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859074_2hzv1w.jpg
Klämde dit en ljuddämpare till och katalysatorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859086_cinx5e.jpg
Bara den lilla biten som saknas nu smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/859102_v6wlbo.jpg
Så....


Fick även mina tändkablar, dock med fel anslutning...så blir till att retunera hmm

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
16 februari 2010 · 542 Inlägg

Trillat ner lite nya delar som troligtvis kommer monteras i helgen...så upp med en bild på det smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/861030_98oy96.jpg
msd 8,5mm tändkablar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/861031_kofi2x.jpg
Nytt läder till växelspaken, z3 1,9 växelspak, lite blandade smådelar som ska bytas i växellänkaget, kontakt till spolen och anslutningar för tändkalbarna smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang