Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 237 286 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Alecci
7 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Nismo-kjolarna kommer att vara den enda plast som eftermonteras på denna bil, och de kommer dessutom att kläs i kolfiber för att matcha frontsplittern.

Fler kolfiberdelar kommer att dyka upp framöver, var så säker.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Rinnegan Malleus Malificarum
7 juni 2008 · 2 401 Inlägg

Alecci skrev:
Nismo-kjolarna kommer att vara den enda plast som eftermonteras på denna bil, och de kommer dessutom att kläs i kolfiber för att matcha frontsplittern.

Fler kolfiberdelar kommer att dyka upp framöver, var så säker.

Oj, nu börjar man få ett grymt sug efter en R-34.

Nismo-kjolarna är ju så jäkla snygga.

Kommer att bli så sjukt bra att det inte är sant. yikes

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Alecci
7 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Någonting sånt här kommer det att se ut sen:

http://farm2.static.flickr.com/1365/1453529465_70942e1233_o.jpg

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
9 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Måndagen 9 juni 2008:

Nu fasen! Det konstaterades idag att det är packboxen som orsakar oljeläckaget. En ny anländer imorgon, med hälsningar från T-H. Dessutom anländer även min nya CAS imorgon, så om allt nu bara - för en gångs jäkla skull - går som det ska, så är bilen körbar på onsdag. Därefter återstår endast att montera dumpventilerna.

Med andra ord, dags att beställa tid för mappning och besiktning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Syven
10 juni 2008 · 1 Inlägg

Fan vad härligt!
Hoppas allt går vägen för dig, man har ju följt tråden ett tag nu. Väntar med spänning på att få se bilen rulla i Jkpg!

//Syven//
Koop
10 juni 2008 · 1 867 Inlägg

Herregud, jag läste de första inläggen i denna tråden för skitlänge sen, och upptäckte nu att du har hållt på med bilen ända sen dess yikes
Högar med creds till dig som orkar fortsätta med projektet efter alla dessa motgångar, ingenting verkar ju funka för dig.

Bilen blir sjukt fet, stog och tittade på den på elmia utan att det slog mig att det var din.
Fortsätt såhär nu, jag/vi vill se en uppstart!

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
10 juni 2008 · 4 418 Inlägg

Håller tummarna att allt går vägen nu med bilen!

Alecci
10 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Tisdagen 10 juni 2008:

Bilen ställs på imorgon, förskring är ordnad.

Besiktning är inbokad på lördagen 14 juni.

Mappning blir troligtvis fredagen 20 juni.

Har idag beställt min nya MAP-sensor med tillhörande kablage.

Premiär blir sannolikt imorgon på MediaMarkts bilevent i Jönköping.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
11 juni 2008 · 1 898 Inlägg

Alecci skrev:
Någonting sånt här kommer det att se ut sen:

http://farm2.static.flickr.com/1365/145 … 1233_o.jpg

Fan va grym!

Men sälj den inte, då blir jag ledsen sad

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
chrizz Administratör
11 juni 2008 · 11 790 Inlägg

Det här måste vara en av de äldsta trådarna på Garaget som med jämna mellanrum hållts igång... smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
11 juni 2008 · 1 898 Inlägg

chrizz skrev:
Det här måste vara en av de äldsta trådarna på Garaget som med jämna mellanrum hållts igång... smile

Men Chrizz, vi måste peppa Alecci så att han inte säljer den big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Alecci
11 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 11 juni 2008:

Idag har jag erhållit ett mycket tydligt budskap från de högre makterna, vilka dessa nu än må vara:

Tag inte ut segern i förskott!

Åkte ner till verkstaden i förmiddags i tron att allting nu äntligen hade löst sig, men ack vad man bedrog sig själv grundligt.

Ännu ett förbaskat oljeläckage hade upptäckts. Efter en hel del felsökning lyckades vi konstatera att det är packboxen till avgaskamaxeln som är trött på livet. Jäkligt surt, men fasen så mycket bättre än att det hade varit tätningen till oljepumpen eller oljetråget.

Hittade även en mindre läcka i mitt hemmabyggda vattensystem, så i syfte att åtgärda detta ska en del av vattensystemet bytas ut (turligt nog den del som är mest lättåtkomlig) och uppgraderas till lite tåligare saker med tryckpressade anslutningar.

Med ny CAS monterad gick bilen mycket bättre än tidigare, men inte helt bra. Den feltänder lite grand och eldar som en majbrasa från utblåset. Det uppdagades att den ena av kamaxlarna står lite fel, cirka 2 mm kanske. Detta åtgärdas i samband med att packboxarna ska bytas ut.

För övrigt kvarstår fortfarande felkod 21 (primär tändsignal), men i dagsläget har vi inte grunnat något vidare på varför. Möjligtvis eftersom tändvinkeln är lite felaktig eller på grund av den felinställda kamaxeln kanske? Spridarna däremot verkar nu fungera nästan helt som de ska, lag-time är 1,04 ms när det borde vara 1,1 ms (stod tidigare på 7 ms).

Slutrapport:

Deltagande på MediaMarkts bilevent - inställt.
Kontrollbesiktning lördagen 14 juni - avbokad.
Mappning - preliminärt ombokad till tisagen 24 juni (efter som 20 juni är midsommarafton).

Vad ska man säga? Livet leker! Om jag nu bara kunde hitta någon/något att strypa...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
12 juni 2008 · 1 898 Inlägg

Åh , vad jobbigt allt ska vara hmm .. Men lycka till!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Alecci
17 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Tisdagen 17 juni 2008:

I fredags ordnades vattenslangarna lite bättre, mer värmetåliga doningar med tryckpressade anslutningar blev det istället. Ser dessutom bättre ut då den typen av slangar gick från X-korset ner till aggregaten.

Idag levererades mina nya bak- och sidokjolar från Nismo. Kolfiber att drapera dem med ska förhoppningsvis inhandlas imorgon.

Morgondagen ska förhoppningsvis även bjuda på en bil som återuppstartas och går bättre än sist. Oljeläckaget från avgaskamaxelns packbox är åtgärdat och bägge kamaxlarnas packboxar är utbytta mot nya dito.

I mån av tid ska imorgon även dumpventiler monteras, annars blir det i helgen. Helgen kommer dessutom att till stor del spenderas med att förbereda bilen för mappning, som är utsatt till tisdagen den 24 juni.

MAP-sensor med tillhörande kablage är beställda från GReddy, hoppas nu bara att de hinner komma i tid för mappningen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
24 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Tisdagen 24 juni 2008:

Dags för en uppdatering igen då.

MAP-sensor med tillhörande kabelhärva anlände med expressbud igår morse. Strax innan dess hade jag upplysts av Maxxtuning AB, företaget som ska mappa bilen, att min inbokade tid tyvärr ej gick att flytta till nästkommande vecka.

Eftersom bilen fortfarande gick som en påse kattskit hade jag hoppats på en framflyttning av sessionen och under helgen på något sätt lyckats förtränga att detta inte bekräftats. Där stod man nu alltså, med en massa förberedelser som inte gjorts, bilen ej körbar i Jönköping samt en förestående arbetsdag. Mestadels till följd av min egen dumhet/glömska...

I denna situation är det fullkomligt naturligt att känna en viss samhörighet med den mindre intellektuellt bemedlade polisen som fått syn på en liten hög pulver vid en husrannsakan, och härmande de amerikanska polisseriern hade han smakat på det genom att gnugga pulvret mot tandköttet och kunnat konstatera: "Hmm... Råttgift."

Tiden var nu knapp, klockan sju på tisdagsmorgonen skulle bilen stå nere hos Maxxtuning i Vrigstad, redo för mappning. Detta innebar bland annat att bilen skulle transporteras dit på något sätt då den ej var körbar, uttag för bredbandslambda skulle monteras, dumpventiler och MAP-sensor likaså.

Som tur var lyckades jag tack vare en snäll chef ta ledigt från jobbet med kort varsel. Lite telefonerande till diverse kontakter inom bilbärgningssektorn gav resultat och transport av bilen till Hok ordnades. Nu undrar ni säkert, varför till Hok om skrället ska mappas i Vrigstad?

Svaret heter Kristoffer alias KC, som vid förfrågan ställde upp att hjälpa mig med de nödvändiga förberedelserna. Själv är jag ju, som ni alla vid detta laget vet, som tappad bakom en vagn när det gäller allt som har med mekande att göra, i största synnerhet om det innefattar svetsning.

För att göra en lång historia kort, efter att ha blivit påkörd, stått i massa köer, åkt skytteltrafik mellan Habo, Jönköping och Hok, sprungit omkring i diverse olika affärer för att införskaffa verktyg, etc så anlände jag hos KC framåt midnatt med en påse cheeseburgare från McDonald's i högsta hugg.

Cheeseburgarna var till KC, att stärka sig med efter en arbetsdag och inför en förestående arbetsnatt.

Hela natten gick åt till att förbereda bilen inför mappning, men efter en bogseringsför stod jag faktiskt - någorlunda förhoppningsfull - klockan sju på morgonen utanför Maxxtunings lokaler i Vrigstad. Det var nu 24 timmar sedan jag steg upp på måndagsmorgonen efter endast fyra timmars sömn, och senaste målet mat intogs någon gång under måndag eftermiddag.

Natanael, den ena halvan av Maxxtuning, anländer punktligt och vi spänner fast bilen på rullarna och ägnar oss åt diverse andra förberedelser, medan vi väntar på att andra halvan Maxxtuning vid namn Samuel ska infinna sig. Han dyker upp snart, och äntligen inleds den efterlängtade mappningssessionen.

Tyvärr tog den slut ganska snabbt. Alltför omfattande modifikationer kombinerat med ett piggyback-system som inte kan emulera min version av uppgraderade luftmassemätare resulterar i att justeringar i mappen inte föranleder några som helst förändringar i hur bilen uppför sig.

Den låter fortfarande som en speedad katt med körtelfeber och aggressivt humör. Klockan tio är det bara att erkänna sig besegrad. Vi kommer helt enkelt inte längre med mitt styrsystem, så bilen spänns loss och dyster begrundan av framtiden och grusad bilsäsong tar vid.

Efter lite bollande av idéer kommer vi fram till att Natanael och Samuel ska fixa fram en ny tid åt mig innan JapMeet, i gengäld mot att jag fixar fram ett nytt styrsystem i form av Apexi Power FC.

Hoppet brinner än, märkligt nog... Det nya styrsystemet har redan inhandlats och hämtas imorgon i Norrköping. Ny mappningssession är inplanerad till tisdagen 1 juni.

Vill här passa på och framföra ett stort tack till KC som ställde upp och jobbade med min bil hela natten och ordnade så att jag fick ner bilen till Vrigstad.

Jag måste även lovorda Natanael och Samuel på Maxxtuning som åter och åter ställer upp på olika sätt för att hjälpa mig få ut min bil på gatan i sommar. Dessa killar har ordentlig koll på innebörden av kundservice, och de har verkligen gått 'above and beyond' vad jag som kund egentligen kan kräva av dem.

När detta skrivs har jag inte sovit på cirka 37,5 timme och har precis käkat för första gången sedan 16-tiden på måndag eftermiddag, så om texten är lite yr här och där så kan ni nog lista ut vad det beror på.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
TobbeTT
24 juni 2008 · 948 Inlägg

starkt jobbat!! i all denna krångel men hoppas ett riktigt styrsystem ska råda bot på det smile

falkn
24 juni 2008 · 76 Inlägg

Riktigt snyggt och hårigt bygge. Kommer nog bli skitbra tillslut även om du har haft mycket motgångar. R34 GTR är väl lite av en personlig favorit här också. Har tänkt en del på hur drömversionen skulle se ut och du är inte långt ifrån smile Alltså typ mörkgrå med mycket kolfiber runtom osv smile Kommer definitivt bevaka denna tråden smile Lycka till med allt!

Alecci
28 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Det nya styrsystemet gjorde ingen skillnad... Nu har jag fått nog. Bilen kommer inom kort att annonseras ut, så får vi se hur det blir med det fortsatta bilintresset.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
TobbeTT
28 juni 2008 · 948 Inlägg

nej va fan vad tråkigt men vad "säger" det nya styrsystemet borde inte det visa konstiga värden eller nått som kan visa vad det är för fel?

Alecci
28 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Det är just det... Mappningsföretaget kopplade in datorn och kollade igenom allt, och det ser bra ut, men bilen går fortfarande skit. Det kommer med största sannolikhet inte hinna lösas innan JapMeet, och därmed räknar jag denna säsongen som körd.

Ingen jag hittills varit i kontakt med har en aning om vad felet kan vara, och inköpet av det nya styrsystemet förbrukade det allra sista av mina besparingar. Jag har helt enkelt inte råd att leja bort arbete med bilen eller köpa några fler delar, och på egen hand har jag ingen möjlighet att fixa det.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang