Varför är det ett måste att toksänka sina bilar?

steffe_240
30 juli 2008 · 20 Inlägg

Tjenare,

Jag förstår inte varför folk måste toksänka sina volvo 240's, 740's osv. Även andra bilar också..
Det är inte snyggt när fälgen kommer in under skärmkanten.
Jag har fått några kommentarer genom tiden jag har vart medlem här på garaget som lyder t ex.

- "Sänk, så blir den mkt snyggare"

- "en hög bil är en ful bil"

- "jääääääävel va hög"

De tre kommentarerna är några av dom jag har fått på min volvo 240.

Det stör mig så kopiöst mycket att få såna kommentarer.
Kan då vara att sänka sin bil, nog är det snyggt, men till en viss gräns.
Har man en hyfsat snygg bil i övrigt, schyssta fälgar osv, så spelar det ingen roll kan jag tycka.
Men det är ju bara jag då.
Jag har själv tänkt köpa en sänkningssats till min 240 och dom sänker 4 cm och det är perfekt med ett varv kapning fram.
De som sänker sina bilar så att bilen får klia avgassysteemet i asfalten, det ser jag som ful fjortisstyling.
Smaklöst!

Jag diskuterar med några stycken här på garaget om toksänkning och dom verkar inte inse att det verkligen är fult att ha en för låg bil.
Väghållningen bli klart bättre mycket av att sänka bilen, men det måste ju finnas nån måtta.
En av dom jag pratar med sa; ta och titta på alla 240's på garaget hur dom är sänkta, och det gjorde jag och har kollat runt mycket före dessa konversationer och jag ser att dom inte alls är sänkta i backen. Utan de flesta har en riktig sänkningssats.
En del väljer den billigare vägen att kapa sina fjädrar vilket är helt okey (bara det inte överdrivs).
Väghållningen med kapade fjädrar blir ju förbättrad men den är inte på samma sätt som med styvare sänkningsfjädrar.

Usch så less jag blev på att skriva,.. har just kommit hem från nattskift och är hyfsat trött.

Ville bara kolla hur folk ser på det här smile
Svara gärna på detta inlägg!

Mvh/ 240_steffe

Bluedude
30 juli 2008 · 26 Inlägg

Håller faktiskt med, även om jag tycker din bil är för hög wink
Jag gillar dock generellt inte höga / höjda bilar.

Lågt e nice men det är inte snyggt när fälgkanten går in för mycket under skärmarna.
Max sänkt, max fälg size och lägst däckprofil behöver inte betyda snyggast. Inte i mina ögon iaf.
Måste finnas lite känsla oxå för vad som passar och inte, känns som om vissa missar lite av det dock och då blir resultatet inte så bra smile

E3_Henrik Teknik Informatör
30 juli 2008 · 371 Inlägg

bra sagt stå på dig...jag stöttar dig...lagom är alltid bäst...och kan inte folk acceptera att man gör vad man vill med sin egna bil så kan dem lika gärna vara tysta...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Bluedude
30 juli 2008 · 26 Inlägg

E3_Henrik skrev:
..kan inte folk acceptera att man gör vad man vill med sin egna bil så kan dem lika gärna vara tysta...

Well said.
Självklart ska man göra som man vill med sin egen bil.
Huvudsaken är ju att man själv har roligt och trivs med det man gör.

Zahak Prisjägare
30 juli 2008 · 238 Inlägg

Sänk, så blir den mkt snyggare wink


Näe men precis som med allt annat så kan det bli för mycket. Hur mycket man bör sänka en bil (om man ska sänka bilen) beror ju på hur den ser ut (modell och ev annan styling). Sen är det inte helt fel om någon kommer in och bryter mönstret lite grann...


Jag säger som en gammal gubbe med keps som brukade besöka verkstan;
"Pojkar och deras leksaker..."
(Kommentar efter att en mycket sänkt Toyota Corolla hade slagit sönder avgasröret när den körde in i biltvätten big_smile )

Klaesson
30 juli 2008 · 399 Inlägg

Har en kompis som har sagt om alla mina bilar "SÄNK DEN" Å ja kan ju hålla med om man ska ha bilen sänkt men som sagt med måtta. har dock inget emot om bilen saknar fjädrar alls ;D

VOLVO for life
Lowenhart fälg fantast
30 juli 2008 · 1 086 Inlägg

Sänk traktorn !!!!!!!!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Corpze
30 juli 2008 · 1 311 Inlägg

Jag kör min v70 osänkt... stå på dig smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AeroMalm BMW fantast
30 juli 2008 · 1 172 Inlägg

jag håller med dig... det ska sänkas så det ligger snyggt ovanför däcket och inte ner på fälgen... 35-40 mm som du ska sänka din är ju normal sänkning... brukar dom flesta sänkningar jag sett på marknaden vara iaf... men om du stör dig så mycket på över sänkta bilar så rösta en 1a och skrev ärligt.. för mycket sänkt.. ser ut som skit.... man får ju rösta 1a om man tycker det och kan stå för det....

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Cynisk Kaross arbetare
30 juli 2008 · 79 Inlägg

Anklagar dig inte menar om du kör på en ren däruppe måste den ju kunna gå under bilen så den inte skadar sig

Edge EVOLUTION GARAGE
30 juli 2008 · 1 837 Inlägg

Håller också med om toksänkningens vara och icke vara.
Visst, en utställningsbil som då har som syfte att bara se ut, mer eller mindre kan vara snygg toksänkt.
Men är det praktiskt?, nej!

Min är sänkt med 35mm sänkningssats. Och det är väldigt lagom. Man vill ju kunna använda bilen också.
Jag håller hus i Bohuslän till vardags, och där rullar hur mycket volvobilar som helst, som med gemensamn nämnare har kapade fjädrar.
Visst man får ner tyngdpunkten, men väghållningen blir inte så mycket bättre.
Speciellt inte de som toksänker till den grad att bilen ligger på genomslagsgummit.

Det som många inte tänker på är att bilen ligger och "guppar" på gummit, och hela stötdämparfunktionen har förlorat sitt syfte mer eller mindre.
Komma in i en kurva med hög fart och studsta till i ojämnheterna i vägen så man till slut flyger av vägen är ju inte så kul direkt.
Som jag brukar säga: "i lufter har man ingen väghållning".. tongue

Sänka med måtta och med riktiga grejer helt enkelt. big_smile

Senast redigerat av Edge (30 juli 2008)

//Edge
vw___tompa Avstängd
30 juli 2008 · 386 Inlägg

Lowenhart skrev:
Sänk traktorn !!!!!!!!!!

haha håller med!!

Skyliner
30 juli 2008 · 35 Inlägg

Tycker samma här finns inte mycket snyggare än en bra sänkt bil men toksänkt usch ser helt enkelt %&(%&% ut kan man säga ungefär. Själv har jag min ordentligt nersänkt men om ni kollar sidan så ingen av hjulen går under skrärmkanten så lagom sänking yes! Men håller med viktigast är att man själv är nöjd samt besiktningsmannen annars får du inte köra lol

Nissan Skyline R34 GTR "Gojira NiZmo" (2000)
erixon89
30 juli 2008 ·

Blir så jävla hårt  när man toksänker... Har själv sänkt ganska mycket!! och nu har jag tappat innertaket pågrund av att folk har slagit i huvudet i taket när det kommer ett litet gupp:)

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 juli 2008 · 10 427 Inlägg

Toksänkta bilar ser ju snarare trasiga eller nedlastade ut än snygga tongue

Drygt med toksänkta bilar som knappt tar sig fram på vanliga gator..
värsta som finns att sitta i 'bilkö' efter nån j*vel som förstört sin bil roll

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Mr_EmCom Med.lem
30 juli 2008 · 3 759 Inlägg

Det är ett stuk att klappsänka en bil..

245 orginal
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/102671/102671-973120.jpg
Detta är inte snyggt!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
n_andersson
30 juli 2008 · 689 Inlägg

för att det e snyggt

Aga_Diff Bärs!
30 juli 2008 · 3 456 Inlägg

Låga bilar e snyggt. smile

Edit:
Nu menar jag inte bottsänkta bilar utan fjädrar, en rejäl sänktning bara.
typ som min bruks:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56578/413135_2rteui.jpg


Förövrigt så brukar man bottsänka bilar som "går månaden ut", där kvittar det ju hur mkt som går sönder...

Senast redigerat av Aga_Diff (30 juli 2008)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Portal Filkörning?
30 juli 2008 · 852 Inlägg

Det är snyggt att sänka en bil med viss måtta det ser hemskt ut med en decimeter luft mellan skärmen och hjulet ju...

däremot håller jag med dig när det gäller att toksänka bilen... det ska ju hellst gå att köra över en vägbula utan att behöva ta med sig en lång ramp....

Zairon Tyskstuk.se
30 juli 2008 · 630 Inlägg

Som någon sa så är sänkning ett stuk i sig..
En sänkning gör sig sällan bra utan ett par fälgar och däck.. I min mening kan knappast en sänkning rädda en 240/740... men därimot får man ett sportigare utseende när man sänker den. (så länge man inte har balongdäck som förstör intrycket)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang