Turbokonverterade BMWs, hur kan det hålla?

Jorsten
7 augusti 2008 · 376 Inlägg

Rquired skrev:
Framhåller fortfarande att en bmw motor håller utmärkt om man servar dem som man ska.

Bmws M-motorer är känsliga och kräver rätt skötsel. När de blir äldre hamnar de ofta hos folk som inte bryr sig/vet bättre och drar på fullt innan motorn nått arbetstemp och kör med billig skitolja från exempelvis Biltema. Klart som fasen att dessa rasar.

Många Bmw m3 e46 rasade också, detta berodde på ett konstruktionsfel i motorn och dessa bilar fick ny motor på garanti från bmw. M5 E39 är dock ett litet svart får, men detta bottnar också till viss del i skötslen.

Och dina polares fall kan jag inte uttala mig om, men en teori:
325 E30 är en otroligt rolig busbil som tiltalar målgruppen "biltemaolja/ rusa kallmotor". Dessa bilar som trimmats har redan gått igenom denna fasen och sen blivit köpta av dina polare för att bli turboprojekt. Även om man gör ett seriöst bygge på en sådan så rasar den till slut.
Och jag kanske missförstår något du skrev, men om en motor spikar så kan det knappast skyllas på kvaliten utan då är det något annat som är fel...

Och det är väl därför ryktet om bmws kassa motorer kommit i omlopp:
Någon trimmar en gammal volvo 740, en bil som byggdes för att ta folk från A till B på ett pålitligt sätt utan att överhuvudtaget fokusera på körglädje. Dessa motorer är skottsäkra, det skrev jag tidigare i tråden, men roliga eller med karaktär? nää...
Sen byter samma person upp sig till en bmw köpt av en student nånstans som knappt haft råd att hålla den med olja, trimmar på samma sätt och efter ett tag rasar den. Sen muttrar samma person om att bmw är skit som inte håller och att han borde hållt sig till volvo.

Och att jämföra en volvomotor med en Bmwmotor är som att jämföra en Michellangio staty med en hötorgstavla. Ur karaktär/glädje synpunkt alltså.

Word!

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
camaro67 Meister
7 augusti 2008 · 6 763 Inlägg

MrVain skrev:

Naeslund skrev:

MrVain skrev:

Sen finns de väldigt många som rasar BMW motorer också.. Diverse M motorer har haft problem, Toppar som går på S38 motorn.. vevlager på M3 E46 motorn? å diverse problem med M5 E39 motorn...

Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.

Läser man om Turbobyggerna på PPF så verkar då inte motorerna hålla bättre än nått annat märke, de enda som står ut ur mängden är att orginal stakarna håller för mer än genomsnittsbilen.

Är den mappad som den ska så spikar det inte.
Det spelar ingen roll vilket sprut du köper om det inte mappas ordentligt.

Mappad av PPF, vi vet inte om den spikat. men rasat har den gjort iaf. Jag hävdar fortfarande att de enda som är överdimensionerat är stakarna. Förövrigt var denna motor helrenoverad när den fick turbo kittet så de där med tidigare ägare de köper jag inte.

Byter du stakar på en Volvo femma/volvo sexa så håller även den för närmare 800hk. Samma med Audis femmor.
Sen måste man kompsänka i prinsip alla BMWs motorer om de ska  hålla för några högre effekt utag, de innebär att öppna motorn. En Riktigt överdimensionerad motor är Supra mkIV som man kan plocka närmare 800hk utan att ens lyfta på toppen.

Jag skulle inte våga åka med 800hk utan värre grejor o botten.. Dett är en överdimesionerad maskin men inte så som en del vill ha de till

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
loftom
7 augusti 2008 · 192 Inlägg

en bekant hade en 525 turbo,,  m50b25 bänkad till 347hk på hjulen med 0,8 i ladd,, hållbarheten i den bilen kan man inte klaga på,,
visst har väl den också jävlats lite typ sprucken kylare, sönder kokad mls packning, men det e ju sånt man får ta,,, 

nuvarande ägare har kört ca 200-300 mil utan problem,,

så visst håller dom,,,

//// Tommie
_fillan_ med lem
7 augusti 2008 · 1 925 Inlägg

jag säger bara bmw turbo = Dan gyldmark !


http://www.youtube.com/watch?v=HXCPH2fDF70

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Rquired Allmänt envis
7 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

MrVain skrev:

insanebrains skrev:

MrVain skrev:
Kan bara varit 250 också..  jag vet inte, bra gick den iaf smile ett tag

att köra runt med en en bil som spikar är = dumt !!!! går bilen dåligt så låt bilen stå tills det troliga felet/orsaken hittats... bilen kan inte anses vara klar innan bilen går shysst ! Och det krävs tålamod att
sortera ut en bil så den går maximalt .. !  Jag tror att en del saknar både vetskap & tålamod & pengar för att lyckas med turbo konverteringar till 100% ! därför gasar vissa personer runt med motorer som inte går korrekt..!  vilket  bilmärke som helst går faktiskt sönder av att motorn "spikar"... cool

Jo men de flesta bilar som har turbo orginal har knacksensor.. de har inte en m20..

Herregud nu får du ge dig! Bmws M20 har aldrig i något utförande haft turbo. Om då någon ändrar bilen från bmws egna utförande genom att turbokonventera och motorn börjar spika kan man inte säga att vanliga turbobilar har knacksensorer och därför skall denna också ha det och låta motorn spika sönder.

Om den spikar får man naturligtvis åtgärda detta. Och om nu du eller dina kompisar anser att Bmw är skit så håll er till volvo då. Om man inte uppskattar en riktig bil kan man lika gärna sitta och åka traktor.

EDIT:
Sen är det här med skötsel en definitionsfråga, men faktum kvarstår:
En volvo tål att misskötas, medans en Bmw är betydligt känsligare. Framför allt är det belastning innan arbetstemperatur som en Bmw är känslig för.

Senast redigerat av Rquired (7 augusti 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mr_EmCom Med.lem
7 augusti 2008 · 3 759 Inlägg

_fillan_ skrev:
jag säger bara bmw turbo = Dan gyldmark !


http://www.youtube.com/watch?v=HXCPH2fDF70

Yea e28 turbo power! big_smile wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
7 augusti 2008 · 963 Inlägg

Rquired skrev:

MrVain skrev:

insanebrains skrev:

att köra runt med en en bil som spikar är = dumt !!!! går bilen dåligt så låt bilen stå tills det troliga felet/orsaken hittats... bilen kan inte anses vara klar innan bilen går shysst ! Och det krävs tålamod att
sortera ut en bil så den går maximalt .. !  Jag tror att en del saknar både vetskap & tålamod & pengar för att lyckas med turbo konverteringar till 100% ! därför gasar vissa personer runt med motorer som inte går korrekt..!  vilket  bilmärke som helst går faktiskt sönder av att motorn "spikar"... cool

Jo men de flesta bilar som har turbo orginal har knacksensor.. de har inte en m20..

Herregud nu får du ge dig! Bmws M20 har aldrig i något utförande haft turbo. Om då någon ändrar bilen från bmws egna utförande genom att turbokonventera och motorn börjar spika kan man inte säga att vanliga turbobilar har knacksensorer och därför skall denna också ha det och låta motorn spika sönder.

Om den spikar får man naturligtvis åtgärda detta. Och om nu du eller dina kompisar anser att Bmw är skit så håll er till volvo då. Om man inte uppskattar en riktig bil kan man lika gärna sitta och åka traktor.

EDIT:
Sen är det här med skötsel en definitionsfråga, men faktum kvarstår:
En volvo tål att misskötas, medans en Bmw är betydligt känsligare. Framför allt är det belastning innan arbetstemperatur som en Bmw är känslig för.

Att just BMW är känsliga för varvning innan motorn är varm beror väl delvis på att de flesta BMW som trimmas är raka 6:or. En rak 6:a med motorblock i järn och topplock i aluminium är ju känslig för snabba temp. skiftningar pga. motortyp, inte för att det är en BMW. Eller tänker jag fel?

MrVain
7 augusti 2008 · 904 Inlägg

Naeslund skrev:

MrVain skrev:
Mappad av PPF, vi vet inte om den spikat. men rasat har den gjort iaf. Jag hävdar fortfarande att de enda som är överdimensionerat är stakarna. Förövrigt var denna motor helrenoverad när den fick turbo kittet så de där med tidigare ägare de köper jag inte.

Byter du stakar på en Volvo femma/volvo sexa så håller även den för närmare 800hk. Samma med Audis femmor.
Sen måste man kompsänka i prinsip alla BMWs motorer om de ska  hålla för några högre effekt utag, de innebär att öppna motorn. En Riktigt överdimensionerad motor är Supra mkIV som man kan plocka närmare 800hk utan att ens lyfta på toppen.

Nu pratar jag om motorn som du sa ordagrant att den hade spikat. Det har den gjort antingen pga för högt ladd tryck i kombination med för lite bränsle.
Att den spikar har ingen som helst samband med att dom är dåligt byggda ifrån början.

Bmw har gjort 2 turbo modeller 2002 turbo. Den kom 1974. Och BMW 335i som kom 06 om man bortser ifrån deras turbodieslar. Det betyder att ALLA andra bensinmotorer dom har byggt är så kallade sugmotorer förutom dom dem i 2002 turbo och 335i.
En sugmotor måste ha högre komp för att ha nån ork överhuvud taget. Det betyder att om du sätter en turbo
på en sån så kommer topplocket spricka eller eventuelt att packningen går sönder.


Sen om det vore så lätt att få en volvo femma att hålla för 800 häst bara av att byta stakar... Mycket fantasi hästar där. "Samma med Audis femmor."

Klart som fan att det går att få många motorer på marknaden att hålla för mycket effekt OM man har kunskap.

Trimmar du en  bmw/volvo/toyota/audi/ (eller vilket märke som helst) motor till 800 häst så kommer du garanterat få vara beredd på att skruva för det kommer aldrig att hålla i lägnden.

Ja men nu pratar jag om bilen som var mappad av PPF å inte den snik konverterade... Den hade garanterat inte spikat.

Förövrigt har BMW gjort tre turbo modeller, du glömde 745..

Jag har kört en Audi S2a med 550hk på hjulen, de vill säga närmare 700hk i motorn (Bromspapper finns) den hade bara stakarna bytt i blocket, Annan topppackning, oportad topp, sug kammar. Orginal insug och orginal intercooler.
OCh jag vet av Volvo femmor som har närmare 700hk med inte allt för mycket gjort i blocket så de går.
Sen finns de supror å skylines med ännu mer effekt.. BMWs M20 motor pallar runt 500+ med orginal botten om man kompsänker, å även om man byter stakar med mera så har man istället problem med ventil vipporna.

Varför retar du upp dig på den sönderspikade snikonverterade bilen? Var ju en annan jag pratade om. Sen tycker jag att du ska gå in på PPF å läsa om alla som kör 400+ å se hur problemfritt dom går, för de är långt ifrån alla som gör det.

De ska va gött å leva
MrVain
7 augusti 2008 · 904 Inlägg

TCG skrev:

Rquired skrev:

MrVain skrev:

Jo men de flesta bilar som har turbo orginal har knacksensor.. de har inte en m20..

Herregud nu får du ge dig! Bmws M20 har aldrig i något utförande haft turbo. Om då någon ändrar bilen från bmws egna utförande genom att turbokonventera och motorn börjar spika kan man inte säga att vanliga turbobilar har knacksensorer och därför skall denna också ha det och låta motorn spika sönder.

Om den spikar får man naturligtvis åtgärda detta. Och om nu du eller dina kompisar anser att Bmw är skit så håll er till volvo då. Om man inte uppskattar en riktig bil kan man lika gärna sitta och åka traktor.

EDIT:
Sen är det här med skötsel en definitionsfråga, men faktum kvarstår:
En volvo tål att misskötas, medans en Bmw är betydligt känsligare. Framför allt är det belastning innan arbetstemperatur som en Bmw är känslig för.

Att just BMW är känsliga för varvning innan motorn är varm beror väl delvis på att de flesta BMW som trimmas är raka 6:or. En rak 6:a med motorblock i järn och topplock i aluminium är ju känslig för snabba temp. skiftningar pga. motortyp, inte för att det är en BMW. Eller tänker jag fel?

Är inte i stort sett alla bensinmotorer uppbyggd med gjutjärnsblock å alu topp mellan slutet på 80 och mitten av 90? Iof främst BMW som kör med sexor.

De ska va gött å leva
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
7 augusti 2008 · 963 Inlägg

MrVain skrev:

TCG skrev:

Rquired skrev:

Herregud nu får du ge dig! Bmws M20 har aldrig i något utförande haft turbo. Om då någon ändrar bilen från bmws egna utförande genom att turbokonventera och motorn börjar spika kan man inte säga att vanliga turbobilar har knacksensorer och därför skall denna också ha det och låta motorn spika sönder.

Om den spikar får man naturligtvis åtgärda detta. Och om nu du eller dina kompisar anser att Bmw är skit så håll er till volvo då. Om man inte uppskattar en riktig bil kan man lika gärna sitta och åka traktor.

EDIT:
Sen är det här med skötsel en definitionsfråga, men faktum kvarstår:
En volvo tål att misskötas, medans en Bmw är betydligt känsligare. Framför allt är det belastning innan arbetstemperatur som en Bmw är känslig för.

Att just BMW är känsliga för varvning innan motorn är varm beror väl delvis på att de flesta BMW som trimmas är raka 6:or. En rak 6:a med motorblock i järn och topplock i aluminium är ju känslig för snabba temp. skiftningar pga. motortyp, inte för att det är en BMW. Eller tänker jag fel?

Är inte i stort sett alla bensinmotorer uppbyggd med gjutjärnsblock å alu topp mellan slutet på 80 och mitten av 90? Iof främst BMW som kör med sexor.

Jo men det är längden på motorn jag tänker på, måste väl vara lättare att skeva till ett långt topplock?

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
7 augusti 2008 · 963 Inlägg

MrVain skrev:

Naeslund skrev:

MrVain skrev:
Mappad av PPF, vi vet inte om den spikat. men rasat har den gjort iaf. Jag hävdar fortfarande att de enda som är överdimensionerat är stakarna. Förövrigt var denna motor helrenoverad när den fick turbo kittet så de där med tidigare ägare de köper jag inte.

Byter du stakar på en Volvo femma/volvo sexa så håller även den för närmare 800hk. Samma med Audis femmor.
Sen måste man kompsänka i prinsip alla BMWs motorer om de ska  hålla för några högre effekt utag, de innebär att öppna motorn. En Riktigt överdimensionerad motor är Supra mkIV som man kan plocka närmare 800hk utan att ens lyfta på toppen.

Nu pratar jag om motorn som du sa ordagrant att den hade spikat. Det har den gjort antingen pga för högt ladd tryck i kombination med för lite bränsle.
Att den spikar har ingen som helst samband med att dom är dåligt byggda ifrån början.

Bmw har gjort 2 turbo modeller 2002 turbo. Den kom 1974. Och BMW 335i som kom 06 om man bortser ifrån deras turbodieslar. Det betyder att ALLA andra bensinmotorer dom har byggt är så kallade sugmotorer förutom dom dem i 2002 turbo och 335i.
En sugmotor måste ha högre komp för att ha nån ork överhuvud taget. Det betyder att om du sätter en turbo
på en sån så kommer topplocket spricka eller eventuelt att packningen går sönder.


Sen om det vore så lätt att få en volvo femma att hålla för 800 häst bara av att byta stakar... Mycket fantasi hästar där. "Samma med Audis femmor."

Klart som fan att det går att få många motorer på marknaden att hålla för mycket effekt OM man har kunskap.

Trimmar du en  bmw/volvo/toyota/audi/ (eller vilket märke som helst) motor till 800 häst så kommer du garanterat få vara beredd på att skruva för det kommer aldrig att hålla i lägnden.

Ja men nu pratar jag om bilen som var mappad av PPF å inte den snik konverterade... Den hade garanterat inte spikat.

Förövrigt har BMW gjort tre turbo modeller, du glömde 745..

Jag har kört en Audi S2a med 550hk på hjulen, de vill säga närmare 700hk i motorn (Bromspapper finns) den hade bara stakarna bytt i blocket, Annan topppackning, oportad topp, sug kammar. Orginal insug och orginal intercooler.
OCh jag vet av Volvo femmor som har närmare 700hk med inte allt för mycket gjort i blocket så de går.
Sen finns de supror å skylines med ännu mer effekt.. BMWs M20 motor pallar runt 500+ med orginal botten om man kompsänker, å även om man byter stakar med mera så har man istället problem med ventil vipporna.

Varför retar du upp dig på den sönderspikade snikonverterade bilen? Var ju en annan jag pratade om. Sen tycker jag att du ska gå in på PPF å läsa om alla som kör 400+ å se hur problemfritt dom går, för de är långt ifrån alla som gör det.

Räknar jag fel eller menar du att det är 21,5% effektförlust i drivlinan på en S2?

Senast redigerat av TCG (7 augusti 2008)

BMWKimmo Mekaniker
7 augusti 2008 · 472 Inlägg

En trimmad motors hållbarhet ligger i byggarens händer. Dock har BMW mycket hållbara orginaldelar som man kan avända sig av.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Rquired Allmänt envis
7 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Låter som om nånting är fel om en bil tappar 150 pållar i drivlinan...
Får det till 22% förlust...

Dessutom Mr.Vain, du skriver högst upp på sida 4 citat:
**
Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.
**
Sen skriver du att den som är mappad av PPF inte spikat och att det var en annan som spikat men inlägget citerat ovan säger "3 Bmws, en snikkonventerad som spikat sönder, en seriöst trimmad som spikat sönder eller något liknande och en 318is som har gått för lite för att uttala sig om" i korthet.

Hur är det nu? Har den seriöst trimmade spikat eller inte?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
7 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Vi får skilja på två saker, håller och håller.. Att en motor håller utan att skära ihop orginal är väl kanske inte bmws grejor bättre än andra. Men de är hållbarheten, alltså effekten som bmws motorer håller för!

Och att bildelar är dimensionerade med lite marginal är väl inget ovanligt, men bmw är ju enorma.. upp till 300% som jag sa tidigare. Det gör man inte för skoj skull:P Hållbarheten beror ju på flera saker, materialval, men även tighta toleranser och välbalancerade komponenter. Det kostar pengar!

mebben Troligen galen...
7 augusti 2008 · 567 Inlägg

Rquired skrev:
Låter som om nånting är fel om en bil tappar 150 pållar i drivlinan...
Får det till 22% förlust...

Jag får det till 21,43% (räknat på 700 i maskin och 550hk på hjulen).
under 22% är faktiskt rätt lite i sammanhanget, inte alls ovanligt att 4wd bilar tappar upp mot 25% i drivlinan...

Senast redigerat av mebben (7 augusti 2008)

j0jje_
7 augusti 2008 · 125 Inlägg

Tror egentligen inte det handlar så jättemkt om att bmw är överdimensionerade, kolvarna har rätt lätt för att fara vid ringlandet efter dom smakat lite ladd, men nog är big blockarna iaf väldigt bra dimensionerade. Men tror det handlar mer om att det är finns så många trimmat bmw motorer då faller valet ofta på att bygga turbo på bmw för att det finns bevisat mkt effekt att hämta ur standardbetonde motorer. Skulle säkert hålla lika bra om nån turbokonverterade en opel 24v sexa som en m50, men det är så få som gjort det och våga pröva. Men ingen motor är så bra som den som tunar den. För att en motor med mindre stadiga grejjer ska hålla så gäller det först å främst att allt lirar sen att allt ska vara inmappat ordentligt osv.

Volvo är också grymt stadiga bottendelar från standardhyllorna, boström med sin amazon körde ju flera säsonger med orginal b230 bottendel med bara nersvarvade orginalkolvar!! alltså inte turbokolvar ens, och folkracerenoverad typ med nya ringar å lager bara, han körde väl också mittentior om jag inte minns fel! smile Men i den så lira allt som det skulle i den helt enkelt.Men det är ju inte ens en stadig standardbotten, den jag kör med är ju den stadigaste b23et och det vet jag folk som kört 3 år med 2+ bar innan den behövt tas isär så inte är det bara bmw som bygger stadiga motorer.

Senast redigerat av j0jje_ (7 augusti 2008)

Germax
7 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Botten på Maximan tål över 1000hk smile
Lr blocket rättare sagt.. VG30 blocket, sitter i Nissan 300 Z32.. bra skit!

Min V8a tål inte mkt, vid 500hk vill inte foderna med längre sad

Naeslund
7 augusti 2008 · 21 Inlägg

@MrVain

Poängen är att bmw bygger sugmotorer och om man turbo konverterar en sån så blir det problem om man inte vet vad man gör.

Audi S3 (2000)
j0jje_
7 augusti 2008 · 125 Inlägg

JapMax skrev:
Botten på Maximan tål över 1000hk smile
Lr blocket rättare sagt.. VG30 blocket, sitter i Nissan 300 Z32.. bra skit!

Min V8a tål inte mkt, vid 500hk vill inte foderna med längre sad

Bara för att nån bromsat en motor till en viss effekt behöver det absolut inte betyda att det blocket eller bottendelen "tål" en viss effekt. Finns rödblock som är bromsade till 1300 hk, betyder ju inte att en b230 tål dom effekterna för det. 1000 hk maskiner är aldrig standardbetonade wink

insanebrains
8 augusti 2008 · 160 Inlägg

BMWKimmo skrev:
En trimmad motors hållbarhet ligger i byggarens händer. Dock har BMW mycket hållbara orginaldelar som man kan avända sig av.

absolut håller med fullständigt..!  har man sen koll på grejerna och kollar igenom motorn imellanåt så
kanske en del typ (jag gasar tills det rasar fiaskon ) kunnat undvikas ! men även den bästa motorn rasar
förr eller senare ! Och inget består för evigt !    thats life... wink

Senast redigerat av insanebrains (8 augusti 2008)

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang