Turbokonverterade BMWs, hur kan det hålla?

Xuri One Man Clan
9 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

beemern skrev:

bluelight skrev:

Wee skrev:
Tycker att det är lite roligt att folk jämför turbobilar tex: Volvo, supra mm.. Mot Bmw som Inte har turbo orginal...

Vad är det för roligt med det?

tror de är samma som jag menar, alla tycker tex volvo är så mycke bättre än bmw och bla bla bla men säg en volvo som har 500+hk orginal från fabrik UTAN turbo. ne precis, inte en ända, däremot så har ju bmw flera stycken.

och för dom som inte vet de så finns faktiskt bmw me turbo. alpina e ju ett exempel, annars finns de en för rätt pengar också som bmw 745 turbo.

går inte att jämföra bilar så som alla gör egentligen men enligt mej så är de ju mycke mer känsla och körglädje i en bmw oavsett kategori...

Ni får kalla mig vad ni vill men ni började diskutera att dissa går bättre än dissa
Nej detta är inte nån "volvo-bögs-kommentar"

Men ni säger att Bmw tex gjort motorer på flera hundra hästar å jämnfört detta med ett företag som gör sk. svensson bilar ...å ja dom försöker inte nå ut till kunder med en familjebil på 600 hästar då dom vet att en familjebil säljer bättre för typ varannan bilist kan inte byta tändstift å fylla på luft själv å bryr sig bara om bränsle ekonomi å inte effekt/ snobbfaktorn...

De är som att jämnföra en ferrari mot bmw för ja då är bmw en svensson bil...

Volvo/saab/opel/ å till och med LADA om de skulle vara så kan trimma spisar, kolla bara på tex stcc osv
Jag har inte sett av bmws går bättre än volvos/opels bilar i stcc så några jävla under på att trimma tror jag inte dom är men rätta mig gärna om jag har fel

å nä jag är inte mot bmw ..hade jag börjat min jobbkarriär som bmw mekaniker hade jag kört bmw för då hade de lönats sig mest å man hade själv fått uppfattningen om vilka dom olika modellerna har för brister osv innan man köper på sig en...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Rquired Allmänt envis
10 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

@MrVain:

Inlägget Missförstods, var lite menat som ett lite småretsamt sätt att avrunda diskutionen men men smile

Inget fel med Audi, dem med Quattro har ett jävulskt grepp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
10 augusti 2008 · 963 Inlägg

Xuri skrev:

beemern skrev:

bluelight skrev:

Vad är det för roligt med det?

tror de är samma som jag menar, alla tycker tex volvo är så mycke bättre än bmw och bla bla bla men säg en volvo som har 500+hk orginal från fabrik UTAN turbo. ne precis, inte en ända, däremot så har ju bmw flera stycken.

och för dom som inte vet de så finns faktiskt bmw me turbo. alpina e ju ett exempel, annars finns de en för rätt pengar också som bmw 745 turbo.

går inte att jämföra bilar så som alla gör egentligen men enligt mej så är de ju mycke mer känsla och körglädje i en bmw oavsett kategori...

Ni får kalla mig vad ni vill men ni började diskutera att dissa går bättre än dissa
Nej detta är inte nån "volvo-bögs-kommentar"

Men ni säger att Bmw tex gjort motorer på flera hundra hästar å jämnfört detta med ett företag som gör sk. svensson bilar ...å ja dom försöker inte nå ut till kunder med en familjebil på 600 hästar då dom vet att en familjebil säljer bättre för typ varannan bilist kan inte byta tändstift å fylla på luft själv å bryr sig bara om bränsle ekonomi å inte effekt/ snobbfaktorn...

De är som att jämnföra en ferrari mot bmw för ja då är bmw en svensson bil...

Volvo/saab/opel/ å till och med LADA om de skulle vara så kan trimma spisar, kolla bara på tex stcc osv
Jag har inte sett av bmws går bättre än volvos/opels bilar i stcc så några jävla under på att trimma tror jag inte dom är men rätta mig gärna om jag har fel

å nä jag är inte mot bmw ..hade jag börjat min jobbkarriär som bmw mekaniker hade jag kört bmw för då hade de lönats sig mest å man hade själv fått uppfattningen om vilka dom olika modellerna har för brister osv innan man köper på sig en...

LOL! Volvo gör allt de kan för att tävla i samma liga som Audi/BMW m.fl. Det var en Svensson bil när 740/940 fanns, sedan har de satsat mer och mer på toppsegmentet av bilar. Hur de lyckats kan ju diskuteras, jag tycker faktiskt att de kommit en bit på vägen. Hur långt kan vi diskutera...

Att BMW inte skulle vara servicevänliga har jag hört i 8år, under denna tid har jag mekat med bl.a. E30, E28, E34, E39, m.fl. samt flertalet Opel, Volvo, m.fl. och tycker BMW är bland de mest lättmekade!
Finns nog ingen bil som är enklare att göra vanliga saker såsom byte av fram/baklampor, oljebyte, tändstift m.m. än BMW E39!
Enklare än Volvo 740! (ja, jag har ägt traktor 740)... okej det är dubbelt av allt, men enklare!

ZonaX Svetsare
10 augusti 2008 · 3 150 Inlägg

Vad fan har han gjort för att denna ska låta så här!?


Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
MrVain
10 augusti 2008 · 904 Inlägg

ZonaX skrev:
Vad fan har han gjort för att denna ska låta så här!?


Dedär är väll Teds gammla M3 Turbo? Troligen låter den pga utformningen på insugsröret får de å vissla på nått vis. Elle luftfiltret eller liknande, låter som nått sånt iaf

De ska va gött å leva
Jorsten
10 augusti 2008 · 376 Inlägg

MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Alex_halvordsson
10 augusti 2008 · 657 Inlägg

Ramming_Air skrev:
Efter att ha sett turbokonverterade BMWs på EDPS-evenemang och olika videklipp så frågar man ju sig hur det kan hålla? Relativt små block men ändå uttag långt över 5-600 hk. Man är lite småsugen själv på ett projekt, men jag tar gärna emot lite erfarenheter från de som har byggt själva. Hur ser kontot för service och reparationer ut med en sådan bil?

Ett enkelt svar - BMW är bra skit:cool:

En MLS-packning, lite mera bränsle, en snurra och lite annat lull lull, i stora drag, så fixar t.ex min m5:a 500hk utan problem

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
_fillan_ med lem
10 augusti 2008 · 1 925 Inlägg

Wee skrev:
Min ska få 400hk+ till nästa sommar.. ca 50.000kr kommer det kosta..

då får man väl gratulera cool


eller ?roll

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Tegelby
10 augusti 2008 · 49 Inlägg

Xuri skrev:
Volvo/saab/opel/ å till och med LADA om de skulle vara så kan trimma spisar, kolla bara på tex stcc osv
Jag har inte sett av bmws går bättre än volvos/opels bilar i stcc så några jävla under på att trimma tror jag inte dom är men rätta mig gärna om jag har fel

i STCC har dom massa begränsningar på spjällstorlek, kamlyft, varvtal mm, detta gör att motorkraften är ganska lika mellan bilarna.

Anledningen till att dom inte går bättre är att dem måste väga mer eftersom att dom är bakhjulsdrivna.

VWSmurfen Smurfen
10 augusti 2008 · 103 Inlägg

Har nu suttit och läst genom denna tråd då jag tycker Bmw turbos är coola då jag håller till mycket runt Eskilstuna där det finns många roliga sådana.

Men det är väl lite dumt att ens disskutera olika motortyper. En 6:a är ju bättre maskinellt mot en 4:a
Lättare med effektuttag o så. Att bmw är lätta att ta ur effekt är ju att det just inte behövs så mycket.

Om du ökar 10% på en bmw motor (325) så ger det massor i förhållande till en volvo (b230) som det talades tidigare i tråden. en 740 turbo har ju fått samma byggnad som du själv gör när du monterar turbo på din bmw motorn.

En sexa från volvo är ju mer jämförbart med bmw:s motor. Men dock vet jag inte om så många som byggt på dessa.


Bara lite tankar från mig. Hoppas ni finner ett svar i gåtan om vem som byggt bästa delarna. Jag tror att det är VW. *IRONI*

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
MrVain
10 augusti 2008 · 904 Inlägg

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

De ska va gött å leva
Boostrider Försöker iaf
10 augusti 2008 · 1 998 Inlägg

Men orka å tjafsa om att de märket ä bättre än de andra.
Bmw och volvo håller bra. De vet ja av egen erfarenhet. Audi har motorer som är ruskigt goa.

En bmw håller för mer bus om du sköter servicen
Min 240 ja hade med b230k körde ja tom på vatten då den läckte vid motorvärmarn och olja hade ja aödrig fyllt på sen ja köpten. Låg å varva 6000 å sladda på 2an å 3an sen hörde man hur de koka i motorn å oljan rök som fan när man lyfte på locket i ventilkåpan.
Lyfte toppen ett tag senare å fann en jätteliten vändkant på 4ans cylle. toppen va fin å kolvarna likaså.
Så håller för bus gör de gamla röblocken iaf

Dock ska man trimma tar ja hellre en bmw då man kan få ut hållbarare motorer där

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Jorsten
10 augusti 2008 · 376 Inlägg

MrVain skrev:

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

Nejnejnej, Nu misstog du mig. Att det är fullständigt skit har jag inte skrivit att du har sagt. haha, Jo att det finns sånna BMW ägare råder det inga tvivel om. Men man behöver väl inte sitta och skriva det enda fel man kommer på. Låt dom som tror att man får 800 häst av att svarva kolvar tro det. Också gör du det du är bra på, att dona med dina Audis.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Naeslund
11 augusti 2008 · 21 Inlägg

MrVain skrev:

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

Och en del tror att man får 800 häst när man byter stakar i en audi roll

Audi S3 (2000)
Team-Adolfsson Gödseldräng
11 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

Naeslund skrev:

MrVain skrev:

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

Och en del tror att man får 800 häst när man byter stakar i en audi roll

lollollollolroll

MrVain
11 augusti 2008 · 904 Inlägg

Naeslund skrev:

MrVain skrev:

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

Och en del tror att man får 800 häst när man byter stakar i en audi roll

Håller för iaf...

De ska va gött å leva
nookie Der Dildo-dirigent aus Dortmund
11 augusti 2008 · 55 Inlägg

MrVain skrev:

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

orka hugga på ett märke för att man ägt nåt misskött lik.. men visst.. då gör ju toyota riktiga skithögar för min gamla celica där fick man ju svetsa en ny kaross o byta motor mest för att dom inte kan göra bilar... de hade nog inget alls att göra med att den inte varit skött dom senaste 10 åren.

///M - the most powerful letter
BMW 318dM "LCI" (2016)
BMWKimmo Mekaniker
11 augusti 2008 · 472 Inlägg

Någon skrev att kolvarna går sönder runt ringlandet om man kör med för mycket effekt. Effekten kan ALDRIG ta sönder kolven. Går ringlandet så har då kört på för för litet kolvringsgap (kanske orginal?) Eftersom metall utvidgas när det blir varmt kanske man ska räkna med sådant när man bygger en motor som kommer få runt den dubbla temperaturen vid förbränning? Eller så har man helt enkelt spikat sönder kolven..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
MrVain
11 augusti 2008 · 904 Inlägg

nookie skrev:

MrVain skrev:

Jorsten skrev:
MrVain: Har du blivit överkörd eller riktigt dragen av en BMW nångång eller vad är det frågan om? Du riktigt letar ju nackdelar om Bmw så nånting måste det ju vara?

Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

orka hugga på ett märke för att man ägt nåt misskött lik.. men visst.. då gör ju toyota riktiga skithögar för min gamla celica där fick man ju svetsa en ny kaross o byta motor mest för att dom inte kan göra bilar... de hade nog inget alls att göra med att den inte varit skött dom senaste 10 åren.

Dom BMWs jag ägt har inte varit lik, å vadå hugger tål du inte att folk säger sanningen om BMW?
Här har du en bild på den sista jag hadde:

http://race.sugen.org/albums/MrVainsf%94redetta-325iM/PICT0919.sized.jpg

Jag säger bara som de är, att Turbokonverterade BMWs faktiskt krånglar en del, inte ovanligt med spikningar eftersom motorn inte är designat i förbräningsrum med mera för turbo orginal. Vipparmarna till Ventilerna går ofta åt helsike. Men när dom går så går dom förävla bra då de är relativt lätt att plocka effekt.

De ska va gött å leva
Jorsten
11 augusti 2008 · 376 Inlägg

MrVain skrev:

nookie skrev:

MrVain skrev:
Jag har själv ägt flera BMWs, har jag sagt att de är fullständig skit? Saken är den att BMW ägare mer eller mindre tycker bilen är bättre än en Ferrari å klarar inte att andra finenr fel på dom. SOmd e låter i den här tråden är de bara å svarva kolvarna å plocka 800 hk ur en gammal 325a från 87... riktigt så lätt är det inte.

orka hugga på ett märke för att man ägt nåt misskött lik.. men visst.. då gör ju toyota riktiga skithögar för min gamla celica där fick man ju svetsa en ny kaross o byta motor mest för att dom inte kan göra bilar... de hade nog inget alls att göra med att den inte varit skött dom senaste 10 åren.

Dom BMWs jag ägt har inte varit lik, å vadå hugger tål du inte att folk säger sanningen om BMW?
Här har du en bild på den sista jag hadde:

http://race.sugen.org/albums/MrVainsf%9 … .sized.jpg

Jag säger bara som de är, att Turbokonverterade BMWs faktiskt krånglar en del, inte ovanligt med spikningar eftersom motorn inte är designat i förbräningsrum med mera för turbo orginal. Vipparmarna till Ventilerna går ofta åt helsike. Men när dom går så går dom förävla bra då de är relativt lätt att plocka effekt.

Men då borde den här diskutionen kunna ge sig här va? Så är alla nöjda och glada sen.

Senast redigerat av Jorsten (11 augusti 2008)

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang