Fråga: Hur fungerar Launch Control?

Tengu1969
3 augusti 2008 · 1 396 Inlägg

Skulle vilja få förklarat hur det funkar och vad det gör för nytta?

Är det något man kan använda på alla motorer och bilar?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Decibel
3 augusti 2008 · 2 911 Inlägg

Funkar på de flesta bilar, men de kan krävas olika typer av utrustning.

enkelt förklarat är det en begränsning på varvet, en knapp i ratten du trycker in o ger fullgas så varvstoppar den på det inställda varvet, t.ex. 4500rpm.
Detta gör att dina starter alltid blir perfekta (nåja).

Kopplas till tändningen

Skyracer Skyracer
3 augusti 2008 · 917 Inlägg

I praktiken så är det att fastän du har full gas (med foten) så går inte motorn över ett förinställt varvtal. Detta för att du i förväg skall kunna ställa in exakt vilket varvtal du vill ha i starten (launch). Du har alltså kontroll över ditt varvtal vid start (launch control).
Ett sätt är att man elektroniskt begränsar tändningen så att varvtalet inte överskrids, och därav smällarna i avgassystemet då oantända bensinångor kommer ut.

Det innebär ju inte att man automatiskt får en bättre start, men om man begränsar startvarvet så eliminerar man risken för att spinna ut sig iallafall. Sen måste man ha koll på väder, temperatur, däck, underlag osv för att få det optimalt.

Borde funka på alla bilar, kan nog se lite annorlunda ut beroende på vad man har för givare för varvtal och tändsystem.

Mvh
Håkan

Senast redigerat av Skyracer (3 augusti 2008)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Aerodynamik ...
3 augusti 2008 · 7 120 Inlägg

Jag är absolut ingen expert på det, men man kopplar väl den till styrsystemet. (Funkar inte till alla bilar.. VEMS bl.a. funkar det iaf till)

Själva launch-controllen låser ju till ex. 4000rpm i starten så man kan ha full gas. Sen är det väl bara släppa och dra iväg antar jag. smile

(Dem som verkligen har koll på detta får ju självklart rätta)

MeloveGolf Vw trimmare
3 augusti 2008 · 2 995 Inlägg

Skyracer skrev:
Ett sätt är att man elektroniskt begränsar tändningen så att varvtalet inte överskrids, och därav smällarna i avgassystemet då oantända bensinångor kommer ut.

anledningen till smällarna är att på turbo bilar sänker man tändningen och flyttar förbränningen ut i grenröret för att få mer snurr på turbon

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
linusgrabo Kockafan
3 augusti 2008 · 224 Inlägg

3500rpm har jag på min med launch control. får inga bättre starter för de. hade velat sänka min till typ 2500rpm. Launch Control har man bättre nytta av om man har 4wd.

Kocken
Allx
3 augusti 2008 · 321 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Skyracer skrev:
Ett sätt är att man elektroniskt begränsar tändningen så att varvtalet inte överskrids, och därav smällarna i avgassystemet då oantända bensinångor kommer ut.

anledningen till smällarna är att på turbo bilar sänker man tändningen och flyttar förbränningen ut i grenröret för att få mer snurr på turbon

Det är respons du menar. Anledning till att det smäller med launch är att tändningen bryts oregelbundet och därför kommer det tryckstötar från antändningen. Dubbelt så mycket soppa tänds hälften så många gånger. Därför kan även turbotryck byggas genom tryckstötarna.

EViLution!
Corpze
3 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

Allx skrev:

MeloveGolf skrev:

Skyracer skrev:
Ett sätt är att man elektroniskt begränsar tändningen så att varvtalet inte överskrids, och därav smällarna i avgassystemet då oantända bensinångor kommer ut.

anledningen till smällarna är att på turbo bilar sänker man tändningen och flyttar förbränningen ut i grenröret för att få mer snurr på turbon

Det är respons du menar. Anledning till att det smäller med launch är att tändningen bryts oregelbundet och därför kommer det tryckstötar från antändningen. Dubbelt så mycket soppa tänds hälften så många gånger. Därför kan även turbotryck byggas genom tryckstötarna.

Niras launchcontrol har också den funktionen att den backar tändningen med önskat antal grader, detta leder till önskat laddtryck samt jämnare reglering av varvtalet!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
torpis Forummoderator
3 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

linusgrabo skrev:
3500rpm har jag på min med launch control. får inga bättre starter för de. hade velat sänka min till typ 2500rpm. Launch Control har man bättre nytta av om man har 4wd.

Vad har du för bil samt motorrecept?

med stor turbo behöver man en knuff igång för att inte bogga, extra tydlig på RWD eller 4x4 bilar, men även för FWD om man kör klistermackor.

6500rpm 1.5bar i ladd och låt kopplingen jobba för att behålla lagomt spinn på däcken med motorn väl över momentpuckeln.

krävs lite annourlunda tänk för att åka fort iväg med stor turbo och FWD.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MST4
3 augusti 2008 · 224 Inlägg

Allx skrev:

MeloveGolf skrev:

Skyracer skrev:
Ett sätt är att man elektroniskt begränsar tändningen så att varvtalet inte överskrids, och därav smällarna i avgassystemet då oantända bensinångor kommer ut.

anledningen till smällarna är att på turbo bilar sänker man tändningen och flyttar förbränningen ut i grenröret för att få mer snurr på turbon

Det är respons du menar. Anledning till att det smäller med launch är att tändningen bryts oregelbundet och därför kommer det tryckstötar från antändningen. Dubbelt så mycket soppa tänds hälften så många gånger. Därför kan även turbotryck byggas genom tryckstötarna.

man behöver inte bryta på tändningen
i nira kan man antingen bryta på spridarna eller tändning tror även andra sprut har denna funktion, bryta på spridarna kan vara en bra ide att göra om man kör med en katt på.
sen backar du tändningen de antal grader som käns bra för att få snurr på turbon.

//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
snoddas
8 januari 2009 · 1 142 Inlägg

går de att koppla launch control till icke turbo bil? och vart får man tag i de? och hur tusan gör man?

sthlm_145
9 oktober 2009 · 297 Inlägg

snoddas skrev:
går de att koppla launch control till icke turbo bil? och vart får man tag i de? och hur tusan gör man?

Rätta mig om jag har fel nu. Men det borde vell funka med en vanlig vartalsregulator som alla a-traktorer kör med. Koppla den till en knapp. när du håller in knappen så är varvstoppet på det du ställt in de till att vara. Och sen när du släpper på knappen så kan du varva fullt?

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
skogenracing xcOOb
9 oktober 2009 · 388 Inlägg

På en bil utan turbo så äre en launch nåt för å hålla rätt varv när man startar om man e nervös och inte kan hålla foten i styr tex vid rejs.. annars så bra för o få igång turbon o hålla rätt varv men för att de ska funka bra så är fläskiga däck bra o ha lr 4wd.. alt slira igång bilen.. Ja bra o ha grej iaf om den är rätt inställd!

OxieJP JT-RaceTuning.se
9 oktober 2009 · 49 Inlägg

Microtechs funktion Antilag ställer man själv in vilket varvtal man vill ha, dessutom så kan man välja hur mycket extra soppa man vill ösa in och även hur mycket man vill backa tändningen.

Detta gör att varvtalet håller sig till det du valt och att bränslet förbränns senare då det i princip exploderar lite i grenröret med. Detta gör att man bygger upp ganska mycket ladd i jämförelse med andra sk. launch controls..

Här är 2 videos på hur det kan bli smile
http://www.garaget.org/video/asl4e583lx3b
http://www.garaget.org/video/bxr9fbgvf79t

//OxieJP
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
9 oktober 2009 · 1 781 Inlägg

OxieJP skrev:
Microtechs funktion Antilag ställer man själv in vilket varvtal man vill ha, dessutom så kan man välja hur mycket extra soppa man vill ösa in och även hur mycket man vill backa tändningen.

Detta gör att varvtalet håller sig till det du valt och att bränslet förbränns senare då det i princip exploderar lite i grenröret med. Detta gör att man bygger upp ganska mycket ladd i jämförelse med andra sk. launch controls..

Här är 2 videos på hur det kan bli smile
http://www.garaget.org/video/asl4e583lx3b
http://www.garaget.org/video/bxr9fbgvf79t

vad va det där för trötta smällar tongue Pöööm Pööööm Pööömbig_smile

såhär ska det låta big_smile   



den vita evon kör på microtech och är även återförsäljare för de tongue

Team Insane Racing
Matspetter
13 oktober 2009 · 139 Inlägg

fan va fränt! tog en jävla tid på sej för att va ett blackrace

Jerk-R
13 oktober 2009 · 593 Inlägg

Antar att ni sett denna:

BuRrE08
13 oktober 2009 · 678 Inlägg

fan evon låter som min evo när jag har varvstoppet tongue

RinorGDI
3 januari 2014 · 338 Inlägg

Bra tråd. Har försökt få till det på min s4 men det blir inte rätt trotts flera försök. Kollat lite videos på Youtube

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
myran Foto/Bilnörd
4 januari 2014 · 1 541 Inlägg

Sliter på motorn och kör man förlänge så blir avcastemperaturen så hög av man kan smälta ventiler och annat roligt så som turbinblad pä turbon..... katalysatorer och ljudämpare kan även blåsas ur av smällarna

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang