Mappning + Bildator

xenopsy N/A
6 augusti 2008 · 141 Inlägg

Jag går i funderingar på att skaffa mig en bildator..

Så det jag undrar, går det att koppla datorn till styrboxen?
Om det nu går, var får man tag på sladdar ocgh program för detta? (Till Mazdan i det här fallet)


När det gäller nästa grej, lite fel topic, men ja kör på ändå:

Jag har ju inbyggd gps i bilen med, kan man koppla den till datorn med? Så man liksom kan styra den därifrån och uppdatera kartor genom den.. Varför jag undrar är för att min gps får kartorna från en dvdrom som sitter i handskfacket, och ska man uppdatera den får man köpa en ny skiva, som kostar 3500KR!!! Är inte sugen på att betala det varje år när kartan ska uppdateras..


Vad kan man mer koppla till bildatorn förutom ljudsystemet och eventuellt styrboxen? Ge mig lite tips smile

bumpe Lastbilsmekaniker
6 augusti 2008 · 3 878 Inlägg

Sälj den befintliga GPS:en om köp en mottagare till dator så har du det integrerat...
Backkamera, internet, handsfree (blåtand)...
Går ju att få lite realtidsvärden via diagnosuttaget men det är inte så värst spännande att titta på med en sugmotor...

xenopsy N/A
6 augusti 2008 · 141 Inlägg

Sälja en inbygg? :S

Jaja... Jag har planer på att turbokonvertera den sen med, eller kompressor.. Har inte bestämt mig än.. Men gör jag det behöver jag mappa om så att de går i mer bränsle.

Ja backkamera skulle ja behöva.. Speciellt när man ska fickparkera :S hehe


Men vet ni var man kan få tag på sladdar och programvara för pc så man kan koppla den med styrboxen?

De kommer bli ett lite större projekt dehär. Men jag försöker ta reda på så mycket som möjligt, vill inte lämna nått åt slumpen.

AxlSam
7 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

xenopsy skrev:
Sälja en inbygg? :S

Jaja... Jag har planer på att turbokonvertera den sen med, eller kompressor.. Har inte bestämt mig än.. Men gör jag det behöver jag mappa om så att de går i mer bränsle.

Ja backkamera skulle ja behöva.. Speciellt när man ska fickparkera :S hehe


Men vet ni var man kan få tag på sladdar och programvara för pc så man kan koppla den med styrboxen?

De kommer bli ett lite större projekt dehär. Men jag försöker ta reda på så mycket som möjligt, vill inte lämna nått åt slumpen.

Menar inget illa..
Men du bör nog skaffa dig lite mer kunskaper inom ämnet innan du börjar mecka med sånthär.

Och angående turbo/kompressorkonvertering.
Om du skall kunna köra med den på bäg så får du tyvärr glömma den idén..
Kommer ALDRIG gå igenom besiktning.

Mvh Axel

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
7 augusti 2008 · 741 Inlägg

om han skippar konverteringsplaner och satsar på motorbyte kan det gå

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Helvete_racing Arg Snickare
7 augusti 2008 · 875 Inlägg

köp en 850 t5 ist. och lek med den tongue

camaro67 Meister
7 augusti 2008 · 6 763 Inlägg

Är nog svårt att mappa ett orginal-sprut eftersom att mjukvaran kostar multum. Du får nog köpa ett eftermarknadssprut typ nira eller MS. Då kan du mappa själv.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AxlSam
7 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

Hertigen skrev:
om han skippar konverteringsplaner och satsar på motorbyte kan det gå

Vad menar du med detta?
Att han skall sätta i en turbomotor?

Om det är de du menar så är chansen lika med noll att få igenom besiktning.
En bil som är registrerad utan turbo kan aldrig köras lagligt med turbo.
Om du absolut måste ha turbo på bilen måste den registreras som amatörbyggt
fordon och du måste ha ett körcykeltest från Mazda. (Vilket kan vara ett sex-siffrigt belopp).
Du måste även byta bromsar och massor av andra saker.

// Axel

xenopsy N/A
7 augusti 2008 · 141 Inlägg

AxlSam skrev:
Menar inget illa..
Men du bör nog skaffa dig lite mer kunskaper inom ämnet innan du börjar mecka med sånthär.

Och angående turbo/kompressorkonvertering.
Om du skall kunna köra med den på bäg så får du tyvärr glömma den idén..
Kommer ALDRIG gå igenom besiktning.

Mvh Axel

Inte för att vara tykig. Men varför tror du jag frågar?

Men som jag fattat det är det helt enkelt inte lönt att trimma bilen. Då vet jag det.

Så då är det mer eller mindre bara utseende och eventuelt lite bantning. Men man kan somsagt fortfarande ha bildatorn kopplat till massa annat kul iaf. Lite lyxfaktor. Men tack alla, då vet jag iaf.

AxlSam
7 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

xenopsy skrev:
Inte för att vara tykig. Men varför tror du jag frågar?

Men som jag fattat det är det helt enkelt inte lönt att trimma bilen. Då vet jag det.

Så då är det mer eller mindre bara utseende och eventuelt lite bantning. Men man kan somsagt fortfarande ha bildatorn kopplat till massa annat kul iaf. Lite lyxfaktor. Men tack alla, då vet jag iaf.

Läste

Men vet ni var man kan få tag på sladdar och programvara för pc så man kan koppla den med styrboxen?

. Det är inte bara att köpa sladdar och koppla in i styrenheten. Utan det blir nog en del annat meck med det. Kanske till och med lödande för att få det att fungera. Men för att kunna läsa av det riktigt så skall du nog satsa på ett eftermarknadssprut typ Nira eller liknande.
Detta märker dom inte lika lätt på besiktningen och du kan nog kräma ur några hk extra wink
Kostar dock en slant..

dannen
7 augusti 2008 · 13 Inlägg

nåt sånt här du letar efter?
http://www.youtube.com/watch?v=mzZZIBbHjic

xenopsy N/A
7 augusti 2008 · 141 Inlägg

Skulle de nu va så att man ska löda är det inga problem.. De kan ja.. Men ja det e väl eftermarknadsput isf.. Men frågan är om det är lönt att införskaffa såna.. Skulle jag det kommer jag ändå behöva tillföra mer luft. Nej nog om detta. Det blir väll ett sportluftfilter och lite "styling" bara under huven då.. sad

Synd att det är så många hinder ang konvertera om till turbo/kompressor.

Då förmodar jag att det är bättre att satsa på styling ist för tuning (bortsett från nya bromsar då).

xenopsy N/A
7 augusti 2008 · 141 Inlägg

dannen skrev:
nåt sånt här du letar efter?
http://www.youtube.com/watch?v=mzZZIBbHjic

precis det jag letade efter. att jag inte tänkte på att kolla där.. tackar wink

dannen
8 augusti 2008 · 13 Inlägg

Var så lite så. Om du hittar en så får du gärna berätta var, och vad den gick på. Funderar nämligen på att skaffa mig en Mazda 6 själv fast en sedan, och håller på att kolla lite styling och annat.

Senast redigerat av dannen (8 augusti 2008)

DANNNNE
8 augusti 2008 · 95 Inlägg

eller så köper man opc där det redan e turbo i wink om man nu måste ha mazda tongue

Pastorn
8 augusti 2008 · 141 Inlägg

AxlSam skrev:

Hertigen skrev:
om han skippar konverteringsplaner och satsar på motorbyte kan det gå

Vad menar du med detta?
Att han skall sätta i en turbomotor?

Om det är de du menar så är chansen lika med noll att få igenom besiktning.
En bil som är registrerad utan turbo kan aldrig köras lagligt med turbo.
Om du absolut måste ha turbo på bilen måste den registreras som amatörbyggt
fordon och du måste ha ett körcykeltest från Mazda. (Vilket kan vara ett sex-siffrigt belopp).
Du måste även byta bromsar och massor av andra saker.

// Axel

Vad jag har förstått så går de att regga en bil som inte har turbo från början med turbo. de du måste göra är att ta en motor med turbo på från början och som har effekt som håller sig inom ramarna för vad mazda 6 får ha. och sen måste du byta ut hela drivlinan samt bromssystemet. Efter det ska de gå att regga den o då reggar man den som ombyggt fordon o inte amatör byggt.
De tråkiga är att de blir ganska dyrt o göra en sådan reparation.

Men varför inte trimma den motorn som sitter i? Vikta o balansera bottendelen, porta o plana topp, andra kammar, spridare etc.

Finns de ingen som kan mappa originalsprut på en mazda? Går ju på så många andra bilar.

Bmw 325 e36 Turbo
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
8 augusti 2008 · 741 Inlägg

AxlSam skrev:

Hertigen skrev:
om han skippar konverteringsplaner och satsar på motorbyte kan det gå

Vad menar du med detta?
Att han skall sätta i en turbomotor?

Om det är de du menar så är chansen lika med noll att få igenom besiktning.
En bil som är registrerad utan turbo kan aldrig köras lagligt med turbo.
Om du absolut måste ha turbo på bilen måste den registreras som amatörbyggt
fordon och du måste ha ett körcykeltest från Mazda. (Vilket kan vara ett sex-siffrigt belopp).
Du måste även byta bromsar och massor av andra saker.

// Axel

hört talas om ombyggt fordon?

mazda har många orginal turbomotorer, tillochmed mazda 6 har det.
så jag menar att han inte behöver körcykeltest

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
xenopsy N/A
8 augusti 2008 · 141 Inlägg

dannen skrev:
Var så lite så. Om du hittar en så får du gärna berätta var, och vad den gick på. Funderar nämligen på att skaffa mig en Mazda 6 själv fast en sedan, och håller på att kolla lite styling och annat.

ok.. bra bil iaf smile

Men jag hittade på ebay lite olika bildatorer för 1000 upp till 10 000.. så de e bara att välja å vraka.. men det jag ska göra är att byta ut gps  skärmen och sätta pc i handskfacket.

När det gäller porta och plana så får det bli ett projekt senare. Nu har jag siktat in mig på bilpc och allt som hör till. Ska beställa grejerna snart iaf så det blir att montera dit allt och eldragning osv om nån månad. Ska bli kul dehär smile

AxlSam
9 augusti 2008 · 1 497 Inlägg

Hertingen och Pastorn
Läs i Sharkys FAQ!!


"Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"

Pastorn
9 augusti 2008 · 141 Inlägg

AxlSam skrev:
Hertingen och Pastorn
Läs i Sharkys FAQ!!


"Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"

Det gäller alltså ombyggt fordon då lr?
Har läst den infon i bilsport i SFRO:s frågespalt vet dock inte så mkt om årsmodellerna

Bmw 325 e36 Turbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang