Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 408 421 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
KingWS6 TACS Medlem
19 mars 2010 · 457 Inlägg

Snackat lite löst med en däckare från stan. Han skulle inte tumma på säkerheten med billiga och i många fall dåliga däck och la ett ord för Interstate.
Nu har jag inte kollat några prisuppgifter, men det var bland de bästa "prisvärda" däcken han kunde dra sig till minnes. Värt att kolla upp innan beställning lägges kanske?

Lycka till! smile

EckeHolmgren T5 & R Fantast
19 mars 2010 · 1 279 Inlägg

Om inte din ekonomi tillåter dig att ha bra däck som vredestein michelin å alla nadra hög prisade däck så kör på nankang om du vill smile Du har ju inget annat val. Men köp inte korenska roadkill som det stog i nåt test som aftonbladet hade gjort eller om det var expressen. Hoppas du hittar däcket du vill ha smile.

Erik H
gentoo
19 mars 2010 · 569 Inlägg

jag valde Hankook Ventus som sommardäck när jag köpte mina fälgar.. de har rullat runt 3 000 mil med lite för mycket hjulspinn vid korsningar.. är nöjd för det priset. dock är de lite väl hala när det är blött ute så nu blir det nog något dyrare till sommaren. framdäcken är snart slut tongue

Björn J - Projekttråd V40
Turbomatte Lackerare/Rekondare
21 mars 2010 · 834 Inlägg

sirmiro skrev:
Skönt att se att du är igång.
Finns billigare däck, som dessa:
http://www.nordendack.se/Sommardack_17_ … _L688.html

Minns jag rätt fick de ca 10meter längre bromssträcka från 100km/h än de som vann testet (tror det var aftonbladet för nåt år sedan) vilket motsvarar 0.3sekunder.
Så de är "halare" än de bästa däcken, dock ska man ta med i beräkningen att de till 99% chans har bättre grepp än 3år gamla däck med mönster som är strax över lagligt och originaldimension. Ca 2400 för 4st (visserligen omonterade).
Det är inte samma grepp som i dyrare märkessaker, men helt klart ett vettigt alternativ om man inte ska köra så aktivt...


Edit: Folks åsikter om greppet.
http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife … index.html

Linglong däcken har jag på min 855 och jag tycker dom funkar riktigt bra, visst är det inga räjser däck men till vanlig bruksanvändning så funkar dom aldeles utmärkt.

Mvh Mattias

Zahak Prisjägare
22 mars 2010 · 238 Inlägg

Vivendi skrev:
Jag har hittat däcktest.com men är lite fundersam till hur de räknar ihop sina betyg...?
Kan det vara den sidan du menar?

http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife … index.html

En bit ner har du ett omdöme med fyra stjärnor och sifforna 1.80 i betyg? Blir inte helt klok på hur det fungerar.

Däck över tusen kronor får jag inte ihop till måste jag tyvärr säga. Jag har 6800 i månaden, är ensamstående med barn, och sjukdomen kräver cirka 1500 i behandlingskostnader varje månad.

Förra månaden la jag 7500 på delar till bilen (jag ligger femtusen back på det för tillfället), och nu behöver jag nya däck, besiktning och dessutom börjar mina glasögon ge upp, de är tolv år gamla.

Således - så prisvärda däck som bara går att få tag på! smile

// Ellen smile

Det är nog den sidan som jag tänkte på. Jag brukar läsa genom lite kommentarer för att få en skaplig bild av däcket.
Alltså det finns ju bra däck även under tusenlappen, men man får nog syna dem lite extra innan smile

Ps.
Mmm, lägg inte ut för mycket på bilen bara, du ska ju kunna leva också...

Eagleclaw It tekniker
24 mars 2010 · 61 Inlägg

Kul att bilen börjar bli klar.. Sitter själv o funderar på däck. men det blir nog ett par michelin energy saver..
Keep up the good work

Eagleclaw It tekniker
26 mars 2010 · 61 Inlägg

Det blev ett par goodyear excellence däck istället.. Dom verkade bra nog..
Hoppas du hittar nåt bra.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
26 mars 2010 · 2 258 Inlägg

Gah! Hade ju skrivit ett så fint svar här och så kom det bort. Jaja, får börja om!

Jag har besiktigat bilen! Insåg sent i tisdags kväll att det skulle passa bra att ta det på onsdagsmorgonen, och knep en tid via internetbokningen. Var på plats i hallen i Skara 8.40, och tio minuter senare rullade vi iväg igen. Fick det blankaste pappret man kan tänka sig! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/885388_x45hc9.jpg
Jätteblankt besiktningspapper! smile

Efter besiktningen åkte jag till Skara Speedshop och terroriserade Erik med kameran, behövde ta en bild till hemsidan www.skaraspeedshop.se. Nej, bilden är inte upplagd ännu, har inte ens hunnit tömma kameran faktiskt. Har däremot byggt inredning till ett köksskåp. smile Jag lär behöva dammsuga, hysteriskt. Att kapa hyllor inne i köket ett par dagar innan man ska fira sin födelsedag... jaja, det är motivationshöjande att städa när det verkligen behövs... wink

På vägen hem fortsatte projekt däck.

Däckfirman som gett mig pris på Kinforest tidigare blev första stopp. Det visade sig att Kinforestdäcken inte alls fanns i min dimension, han hade läst fel i listan. Dock hjälper han mig gärna att montera däck jag hittar själv.
Han hade Rotalla F105 som förslag också. Och hade själv funderingar på att sätta Nankang NS2 på sin egen bil. Rotalla finns inte lika mycket tester och kommentarer på som Nankang, och dessutom är jag inte säker på om alla Rotalla har fälgskyddskant, Nankang finns både med och utan. Rotalla f105 finns i två  modeller men det står inget om fälgskyddskant.
Han tar 200 per hjul för att montera, och det går bra att beställa däck direkt till hans firma och slippa hantera dem själv.

Efter en lunch hos pappa klämde jag en firma till. En liten rekond/däckfirma i Götene, ägaren kör banracing och var himla trevlig. Blev stående en bra stund. Hur som helst. Hans erfarenhet var att Däckonline kunde vara struliga med att skicka rätt saker. Annars hjälpte han gärna till med montering, tog mellan 80-150 kronor per hjul beroende på hur många vikter som behövdes.
Han hade ett par vettiga begagnade, men två är lite lite... smile

Micke - kollar upp även Linglong. smile

Björn - Däckonline är inklusive moms och frakt. Montering tillkommer ju på alla däck, jag jämför i alla fall på det viset för att få en rättvis bild. Naknang och Kinforest är inte samma, Kinforest är nya och det finns därför inte så mycket att läsa om dem. Nu föll ju de bort ändå eftersom det inte var rätt dimension.
Michelin Energy verkar vettiga.

Jörgen - Hittar inga interstate i mina dimensioner!

Dieselsmurfe - jag försöker vaska fram det bästa däcket för lite pengar, alltså göra det så prisvärt som möjligt. Därav krånglandet! smile

Björn - Ventus har jag också rullat på, tills nu. De blev RIKTIGT snuskiga att köra på det sista när de tog slut, höll på att fara av vägen redan i åttio. La på vinterdäcken redan i oktober av det skälet! tongue

Sophia - jag har skrivit till honom på FB. smile

Mattias - trevligt att höra att du är nöjd med Linglongarna. Har de fälgskyddskant förresten?

Zahak - jag försöker lägga det som behövs för att det ska fungera med bilen, men inget i onödan. smile Ligger redan 5000 back efter tröskel/kamrem, men det får repa sig under resten av året. Hoppas jag. smile

Kawasoti - ja, Goodyear Exellence verkar vettiga, men det är långt över min prisklass tyvärr.

Just nu har jag en lista som ska kontrolleras och jämföras, priserna gäller fyra däck hemma, montering tillkommer:

Rotalla F105, 1 874 (däckonline)
Linglong L688, 1 985 (däckonline)
Nankang NS2, 2 537 (däckonline)
Linglong L688, 2 824 (nordendäck)
Marangoni Zeta Linea 3 365 (däckonline)
Kumho KU31, 3 596 (däckonline)
Kumho KU31, 3 863 (nordendäck)

Hm... vänta lite nu...?
Det här var skumt!

Läser på däckonline: "Priset för ett komplett hjul är inklusive moms. Frakt- och paketeringskostnader tillkommer med 99 SEK/hjul."
Samtidigt står det längst ner på varje enskild sida "Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige."

Hur ska de ha det tro?! Får nog ringa och kolla det, annars tillkommer ju 396 kronor ytterligare på deras priser. De skriver inget om återvinningsavgiften heller, nordendäck skriver att den är 20 kronor per däck och det har jag räknat med i prislistan ovan. Hm.

Gillar inte firmor som är otydliga!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
26 mars 2010 · 2 258 Inlägg

Jahopp. Blev inte jättemycket klokare av telefonsamtalet. Lyckades i alla fall till slut förstå vad den mycket trevliga servicekillen sa, trots kraftig brytning. Han säger att frakten ingår i priset, och att frakttillägget gäller kompletta hjul. Och han säger också att står det inget om fälgskyddskant finns det inte. Men där är jag lite tveksam, tycker det ser ut att vara kant på några av däcken ändå.

Jaja. Det han var tydlig med var i alla fall att vid beställning ser jag tydligt vad slutsumman blir innan jag bekräftar min order, så det får väl räcka för mig. smile

Senast redigerat av Vivendi (26 mars 2010)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
BjorNSX
27 mars 2010 · 260 Inlägg

Hej Ellen.
Jag såg också att de skrev att frakt tillkommer men mina polare på jobbet sa att frakt ingick i priset! Flera av dem har handlat på dackonline och var helnöjda! Det hade funkat "klockrent", som det heter numer! Och 80-120 kr per däck för montering och balansering låter helt rätt!

Angående vinterdäck verkar det som om det är större skillnad vad gäller kvalitet och köregenskaper. Köpte en omgång regummerade en gång till andrabilen som skulle vara så bra - de var fullständigt värdelösa, rent farliga!

Jo, Michelin är bra men man får betala för dem också, tyvärr. Tillsammans med dem och nya bromsok som behövdes och felsökning för motorstoppet i vintras rök en hel månadslön vilket är mer än min gamla bils värde!! Ibland funderar man på vad man håller på med. Fast jag vill ju inte byta bil heller????

Hoppas du hittar något du blir nöjd med.
Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Dubs I got Dubs!
27 mars 2010 · 2 423 Inlägg

Hade aldrig köpt linglong,nankang eller något annat billigt asien däck.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
AeroMalm BMW fantast
27 mars 2010 · 1 172 Inlägg

Vivendi skrev:
Rotalla F105, 1 874 (däckonline)
Linglong L688, 1 985 (däckonline)
Nankang NS2, 2 537 (däckonline)
Linglong L688, 2 824 (nordendäck)
Marangoni Zeta Linea 3 365 (däckonline)
Kumho KU31, 3 596 (däckonline)
Kumho KU31, 3 863 (nordendäck)

av dessa att välja på så hade jag helt klart kört på Nankang NS2. har själv kört på dem, och dom greppar bra på kompisens M5a tillochmed (kanske beror på all bredd.)

Kumho KU31 är också ett prisvärt däck, men 1000 lappen mer än nankangen hade inte jag betalat iaf...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
eastmotorsport -sommar ska de va....
27 mars 2010 · 4 524 Inlägg

AeroMalm skrev:

Vivendi skrev:
Rotalla F105, 1 874 (däckonline)
Linglong L688, 1 985 (däckonline)
Nankang NS2, 2 537 (däckonline)
Linglong L688, 2 824 (nordendäck)
Marangoni Zeta Linea 3 365 (däckonline)
Kumho KU31, 3 596 (däckonline)
Kumho KU31, 3 863 (nordendäck)

av dessa att välja på så hade jag helt klart kört på Nankang NS2. har själv kört på dem, och dom greppar bra på kompisens M5a tillochmed (kanske beror på all bredd.)

Kumho KU31 är också ett prisvärt däck, men 1000 lappen mer än nankangen hade inte jag betalat iaf...

Kan bara säga att Kumho slår Nankang på fingrarna ordentligt då det gäller vägljud. Nankang är riktigt högljudda , det kan jag intyga.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 mars 2010 · 2 258 Inlägg

Kumhon är tyvärr också en tusenlapp dyrare än NS2. Behöver snart fatta ett beslut och beställa däck...

Det känns... jobbigt. Men det är väl bara bita i det sura äpplet och lägga en dag på att läsa på och sedan göra det.

Uff! smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
29 mars 2010 · 137 Inlägg

Jo man brukar ju få ta tjuren vid hornen om man vill ha något gjort, så sätt dig ner och kolla, du kanske även skall prata med någon på Elmia om de, de brukar ju finnas vissa montrar som har däck där, kanske inte din prisklass, men går säkert att fixa något bra avtal med dom tongue

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
29 mars 2010 · 187 Inlägg

har testat linglong och de var såphala i blöttväglag

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 mars 2010 · 2 258 Inlägg

Såphalt vid regn är opraktiskt. Mycket opraktiskt till och med. Lutar fortfarande åt Nankang.

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
bollen1986
30 mars 2010 · 3 714 Inlägg

Har hört dom som varit nöjda med just Nankang NS2 så kör på dom.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
30 mars 2010 · 187 Inlägg

hittade det här inlägget om de däcken du funderar på
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1918038

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
30 mars 2010 · 2 258 Inlägg

V40ThoppE skrev:
hittade det här inlägget om de däcken du funderar på
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1918038

Ja, den tråden har jag också sett. Och där är många väldigt positiva samtidigt som några verkligen pratar ner dem. Men jag tycker ändå det verkar som om de flesta som verkligen använt dem själva tycker de är bra.

Många av dem som är negativa tycks gå på vad andra säger/tycker eller vad de har hört.

Har förresten noterat att däcken blir några kronor dyrare för varje dag som går, blir nog beställning i morgon.

Råkar fira min 35-årsdag idag så det har droppat in några födelsedagskronor, ett klart välkommet bidrag till däckningen. smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang