Har polisen rätt att tvinga någon att veva upp framrutan på bilen ?

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
8 augusti 2008 · 991 Inlägg

Hej !
Min bror blev stoppad för en stund sedan och blev då TVINGAD att veva upp framrutan !   Brorsan gav ju självklart med sig och vevade upp sin ruta  men hans flickvän vägrade att veva upp, då skulle polismannen veva upp rutan själv yikes  så då slog hon till han lite lätt på armen och frågade vad han höll på med, brorsan fick böter för toning på framrutorna och sen fick hans flickvän böter för våld mot tjänsteman mad   
Har polisen rätten till att veva upp rutan på någon annans bil ?
Har dom rätt att tvinga någon att veva upp rutan på sin bil ?

Mvh En som inte gillar snutar!!

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
zortep
8 augusti 2008 · 911 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Hej !
Min bror blev stoppad för en stund sedan och blev då TVINGAD att veva upp framrutan !   Brorsan gav ju självklart med sig och vevade upp sin ruta  men hans flickvän vägrade att veva upp, då skulle polismannen veva upp rutan själv yikes  så då slog hon till han lite lätt på armen och frågade vad han höll på med, brorsan fick böter för toning på framrutorna och sen fick hans flickvän böter för våld mot tjänsteman mad   
Har polisen rätten till att veva upp rutan på någon annans bil ?
Har dom rätt att tvinga någon att veva upp rutan på sin bil ?

Mvh En som inte gillar snutar!!

inte säker , men om det är flygande besiktning så får dom iaf det !

pic up the phone, wazzzaaa
FLindgren
8 augusti 2008 · 5 089 Inlägg

antingen veva upp rutan, eller så fixar dom tillstånd för att kunna gå in i bilen och veva upp rutan själv.  dom får alltid som dom vill på något sätt;)  misstänker dom ett brott så kan dom hålla kvar en hur länge dom vill.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
blacken
8 augusti 2008 ·

Skulle inte tro det. ( så tillvida att detta land har förvandlats till en total diktatur på sistone)..

n0jas OEM <3
8 augusti 2008 · 194 Inlägg

dom får inte röra något i din bil utan tillstånd! hade inte hissat upp dom en millimeter äns smile säg bara att de inte går och hissa dom ingen lag på att ha sidorutor fram ju smile

These days ♪♫
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
8 augusti 2008 · 887 Inlägg

Hänt mig med. Och då var det tjejkompisen som undrade vad fan snuten höll på med, hon började kalla honom diverse saker och det fick honom att tända till rejält.
Dom höll kvar oss och kollade upp om tillstånd i kanske 45-50 minuter för att få klartecken.
Kom en polisbil till, dom visade upp ett papper, jag lät dom dra upp rutan, och till deras förvåning så hade jag ingen toning fram...

gissa om dom kände sig brutalt blåsta.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
MilleN
8 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

Tonar man framrutorna på bilen får man ju ta konsekvenserna om man blir stannad, jag hade också blivit lack om jag varit polis och stannar nån tomte med tonade rutor som ska verka fräck och vägra veva upp.

Han hade ju vevat upp på sin sida så varför vägrade hon?

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
8 augusti 2008 · 991 Inlägg

Det var inte en flygande besiktning detta !  Vet faktiskt inte vad det var, om det var en vanlig rutin kontroll elr om dom såg toningen på framrutorna innan dom stannade dom !

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 augusti 2008 · 963 Inlägg

Vid sådana tillfällen så tycker jag man ska fråga vilken paragraf de stödjer sig på.
Det kanske finns en, men då skulle jag vilja veta.

Om polisen ber dig gå runt på vägkanten, vifta med armarna och låta som en kyckling medans han spelar in det med sin mobil, ska man göra det också?

Polisen har mycket, mycket lång väg kvar innan de får tillbaka något förtroende...

EDIT: Får lägga med en länk till en av orsakerna att jag föraktar polisen:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=17116

Senast redigerat av TCG (8 augusti 2008)

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
8 augusti 2008 · 991 Inlägg

MilleN skrev:
Tonar man framrutorna på bilen får man ju ta konsekvenserna om man blir stannad, jag hade också blivit lack om jag varit polis och stannar nån tomte med tonade rutor som ska verka fräck och vägra veva upp.

Han hade ju vevat upp på sin sida så varför vägrade hon?

Har ingen aning om vilken ordning det skedde i så det kan ju hända att det var så att dom var på passagerarsidan först elr någe  tyvärr så vet jag inte de hmm

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
8 augusti 2008 · 991 Inlägg

TCG skrev:
Vid sådana tillfällen så tycker jag man ska fråga vilken paragraf de stödjer sig på.
Det kanske finns en, men då skulle jag vilja veta.

Om polisen ber dig gå runt på vägkanten, vifta med armarna och låta som en kyckling medans han spelar in det med sin mobil, ska man göra det också?

Polisen har mycket, mycket lång väg kvar innan de får tillbaka något förtroende...

EDIT: Får lägga med en länk till en av orsakerna att jag föraktar polisen:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=17116

Håller med till fullo där !   Jag tycker att polisen bestämmer för mycket i dagen samhälle !!

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
henkebenke
8 augusti 2008 · 1 703 Inlägg

Ja, det är ju polisen som bryter mot lagen. Inte din bror som åker runt med olaglig toning.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Onee
8 augusti 2008 · 342 Inlägg

Om man hamnar i en flygande besiktning så har dom rätt att veva upp rutan för det är som på SBP precis samma regler.

Sen om dom stoppar dej på kvällen för att dom misstänker att du har tonade rutor å dom ber dej veva upp dom så skaa du säga Nej å inte göra det å om då polisen vill göra det så skaa du kräva att du får se ransakan på att dom får pilla på din bil typ gå in å rota å sånt.

Jag körde med det när dom frågade mej om dom fick det å då bad jag om att få se ransakan om att dom får gå in i min bil. Fick jag bara te svar: "Fan vad du var på läst då, aja vi kommer hålla ögonen på dej"
Skaffa fram ett sådan beslut innebär bara att det kommer ta jävligt lång tid å onödigt arbete.

å sen att hon fick böta för våldmot tjänste man får hon juh skylla sej själv. räcker bara att du tar på tex: polisen så räcknas det som våld mot tjänste man.
Hon ska fan vara glad över att hon bara fick böter, våld mot tjänste man är ett grovt brott, En kompis te mej fic fängelse 3 månader för att stötte te en polis så hon ska vara glad

Senast redigerat av Onee (8 augusti 2008)

sand3rs
8 augusti 2008 · 182 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Hej !
Min bror blev stoppad för en stund sedan och blev då TVINGAD att veva upp framrutan !   Brorsan gav ju självklart med sig och vevade upp sin ruta  men hans flickvän vägrade att veva upp, då skulle polismannen veva upp rutan själv yikes  så då slog hon till han lite lätt på armen och frågade vad han höll på med, brorsan fick böter för toning på framrutorna och sen fick hans flickvän böter för våld mot tjänsteman mad   
Har polisen rätten till att veva upp rutan på någon annans bil ?
Har dom rätt att tvinga någon att veva upp rutan på sin bil ?

Mvh En som inte gillar snutar!!

Var ju inte oväntat att tjejen fick böter för att daska till honom, kanske inte genomtänkt att slå en polis, oavsett hur hårt eller mjukt de än må va?

Muttley
8 augusti 2008 ·

må säga att de som totalnekar en polis till att se ens framrutor är så jävla dryga och lite småbarnsaktiga.
vi har regler och när de gäller framrutorna så är de med säkerheten att göra också. varför säga emot polisen?

sen din brors flickvän var ju icke så smart :p

och en polis har rätt till att kontrollera ens bil smile, och får de inte för er så fixar de ändå tillstånd.

sen poliser är trevliga om man är trevlig tillbaka de har aldrig slagit fel smile.

Johankocken
8 augusti 2008 · 529 Inlägg

Knepiga poliser ! man får snart inte göra nått.  jag hade aldrig  vevat upp rutan det är min ensak om jag vill köra med rutorna nere eller stå stilla o ha rutorna nere....

buu för polisen...

Volvo fore life :)
Volvo v40 (2014)
Volvo c30 (2008)
keffy89 Saab
8 augusti 2008 · 344 Inlägg

hur mycket böter får man för toning av fram rutonra? smile

Horizon
8 augusti 2008 · 296 Inlägg

Elhissar och killswitch big_smile

Goffen Administratör
8 augusti 2008 · 2 974 Inlägg

Handlar inte om det, vad det handlar om är att polisen bryter mot lagen lika mycket som den som tonar eftersom dom inte har rätt att kontrollera utan ex ett tillstånd eller om det är en flygande. Polisen vinklar och vrider på lagen så mycket dom kan för att man ska vekna o skriva på. Hur många ggr har polisen upplyst er om att man har juridiskt andrum i en vecka efter en fortkörning??? Nä dom sitter o säger att skriver du inte på blir det tinget....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
tbarren
8 augusti 2008 · 124 Inlägg

Jojje_ skrev:
Hänt mig med. Och då var det tjejkompisen som undrade vad fan snuten höll på med, hon började kalla honom diverse saker och det fick honom att tända till rejält.
Dom höll kvar oss och kollade upp om tillstånd i kanske 45-50 minuter för att få klartecken.
Kom en polisbil till, dom visade upp ett papper, jag lät dom dra upp rutan, och till deras förvåning så hade jag ingen toning fram...

gissa om dom kände sig brutalt blåsta.

hahaha, surt för dem (;

Facepalm - Because expressing how dumb that was in words just doesn't work
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang