Har polisen rätt att tvinga någon att veva upp framrutan på bilen ?

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
9 augusti 2008 · 605 Inlägg

Bara en liten fundering kring det hela.....när bilen står stilla, parkerad, så e det la knappast olagligt med toning på den?! Det e la när den körs som det blir olagligt?! Vilket borde betyda att om de inte sett dig köra bilen med rutorna uppe så har du inte gjort ngt fel?!
Å vill de att du hissar upp dem när de stoppat dig å de först då ser att de e tonade så borde de inte kunna böta dig för det?! Så vida det inte e en flygande besiktning.

Bara en stilla tanke om det hela.....

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
FireTraXX DFFL
9 augusti 2008 · 9 020 Inlägg

HardcoreHunny skrev:
Bara en liten fundering kring det hela.....när bilen står stilla, parkerad, så e det la knappast olagligt med toning på den?! Det e la när den körs som det blir olagligt?! Vilket borde betyda att om de inte sett dig köra bilen med rutorna uppe så har du inte gjort ngt fel?!
Å vill de att du hissar upp dem när de stoppat dig å de först då ser att de e tonade så borde de inte kunna böta dig för det?! Så vida det inte e en flygande besiktning.

Bara en stilla tanke om det hela.....

Du får bygga om din bil precis hur du vill, finns inget som hindrar dig.
Men du får inte framföra den på allmän väg om den inte är godkänd.

Alltså får du ha den parkerad nånstans i precis det ufo-skicket du vill ha den i.

Men blir man STOPPAD då har man bevisligen kört med bilen i ett otillåtet skick.
Flygande besiktning eller ej, har du begått ett brott så har de all rätt att göra vad de gjorde.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
9 augusti 2008 ·

HardcoreHunny skrev:
Bara en liten fundering kring det hela.....när bilen står stilla, parkerad, så e det la knappast olagligt med toning på den?! Det e la när den körs som det blir olagligt?! Vilket borde betyda att om de inte sett dig köra bilen med rutorna uppe så har du inte gjort ngt fel?!
Å vill de att du hissar upp dem när de stoppat dig å de först då ser att de e tonade så borde de inte kunna böta dig för det?! Så vida det inte e en flygande besiktning.

Bara en stilla tanke om det hela.....

men de kan bevaka dig hela tiden då ju smile

TexoN Evolution Garage
9 augusti 2008 · 171 Inlägg

Eisenhut skrev:

TexoN skrev:
Sedan kan man ju fråga sig om dom ska jaga tonade rutor eller våldtäkter,misshandel och droger mm mm.
Konstig värld vi lever i.

Ja, för just då när dom skrev böter var det en våldtäkt dom kunde stoppat... Vart går gränsen för er när man inte ska bry sig om lagen? Är det upp till var och en att bestämma när lagen borde följas och inte? Kanske anarki vore en bra lösning på många problem?

VÄX UPP och lär er leva i ett samhälle.

Och ni som tror att Polisen endast är ute efter fartsyndare eller andra trafikförseelser kan inte ha mer fel. Majoriteten av polismännens ägnar inte en enda minut om dagen till trafikförseelser.

Jag vet att polisen inte bara är efter trafikförseelser, men man börjar ju undra när man själv har ringt dom ett x antal gånger och dom aldrig kommer förens en timme senare i värre situationer.
Därför har jag förlorat förtroendet för rättsystemet och löser det hellre på egen hand.
Tycker dom borde kontrollera rattfylla och sådant som är farligt för andras liv i trafiken än tex tonade rutor, gröna dioder och små regskyltar.

Evolution Garage
Drift ya later dude ;)
Volvo 855 (1997)
beta
9 augusti 2008 · 804 Inlägg

Åter igen, det är inte mer eller mindre olagligt att ha tonade framrutor än bakrutor.
"Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

Det enda kravet är att toningen inte får ge störande reflxer eller bländar och det gäller alla rutor, inte bara fram. Men poliser är inkompetenta vilket redan är känt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

SIR_Pierre Sir
9 augusti 2008 · 737 Inlägg

jag fick bøter och ombesiktning.. han t.o.m kørde med mej till besiktningen så jag skulle gøra det direkt hehe....kan vara att jag insisterade på att besiktningen hade godkænt det tidigare ehhe

MrJAM
9 augusti 2008 · 1 464 Inlägg

baaki skrev:
Det enda kravet är att toningen inte får ge störande reflxer eller bländar och det gäller alla rutor, inte bara fram. Men poliser är inkompetenta vilket redan är känt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

Ringde och pratade med en mycket trevlig trafikpolis på nån upplysningscentral (020 nummer eller Kristianstad), där de höll med till fullo att det INTE är olagligt med toning fram. Han tillade att de oftast oponerar sig då de själva är satta att 'manuellt' bedömma tonings/relektionsgrad då de saknar mätutrustning i trafikbilarna. Det är det här manuella arbetet som är är det vi hänger upp oss på. Ser liknelsen till 'skälig misstanke' som också är sådär svårdefinerad.

"- Sen har det mycket med hur folk uppträder i sammanhangen. Är du kaxig eller visar attitydproblem så..." sa han och det kan jag gå i god för. Bete er inte drygt utan come clean. Har ni åkt dit så erkänn och se glad ut. Annars hittar de kanske fel på nått annat...

Du kan skaffa tillstånd för toning från VV, men då krävs det att du har ett medicinskt tillstånd som kräver detta.

Nån skrev något om att man som byggare kan ha kniv på sig när man äter lunch. Detta frågade jag en polis utanför minuten i Lund för ett par år sedan. Falskt. Det får man inte. Kniv på allmän plats är och förblir olaglig. Sedan att polisen ser mellan fingrarna är en annan sak.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
blacken
9 augusti 2008 ·

Nån skrev något om att man som byggare kan ha kniv på sig när man äter lunch. Detta frågade jag en polis utanför minuten i Lund för ett par år sedan. Falskt. Det får man inte. Kniv på allmän plats är och förblir olaglig. Sedan att polisen ser mellan fingrarna är en annan sak.

Det stämmer inte!

"Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.

Det finns några undantag från förbudet:Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg."

_Wallis_
9 augusti 2008 · 4 506 Inlägg

Orkar ej läsa igenom alla sju sidorna men någon har säkert redan skrivit det.
Det är ej lag på "dörr" rutor på en passagerar bil, Bara taxi och ngt annat som
måste ha det enligt lag. Så du behöver ej veva upp, Skulle jag tro..

Kan du andas kan du dö.
Shamzin Pilot
9 augusti 2008 · 78 Inlägg

Jag var lätt med om det roligaste igår; Körde gatan fram i mitt lilla samhälle i min flång nya civic type r då möter jag snuten och ser dem vända efter mig i backspegeln de blinkar till på mig och stannar ut flyger unge herr blå ( måste ha varit en aspirant) och skäller ut mig för att jag har blåa framljus....problemet är bara att jag hade mina xenonljus på som är orginalmonterade. Jag säger lungt till honom att det kan ju vara så att han såg fel eftersom bilen är splitter ny och lycktorna är helt orgina, men det ville han inte gå med på. Efter en stunds dividerande så gick han till slut med på att lycktorna var orginal men jag fick den klassiska " Vi håller ögonen på dig" kommentaren...Jag blir så trött bara

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare
blacken
9 augusti 2008 ·

Shamzin skrev:
Jag var lätt med om det roligaste igår; Körde gatan fram i mitt lilla samhälle i min flång nya civic type r då möter jag snuten och ser dem vända efter mig i backspegeln de blinkar till på mig och stannar ut flyger unge herr blå ( måste ha varit en aspirant) och skäller ut mig för att jag har blåa framljus....problemet är bara att jag hade mina xenonljus på som är orginalmonterade. Jag säger lungt till honom att det kan ju vara så att han såg fel eftersom bilen är splitter ny och lycktorna är helt orgina, men det ville han inte gå med på. Efter en stunds dividerande så gick han till slut med på att lycktorna var orginal men jag fick den klassiska " Vi håller ögonen på dig" kommentaren...Jag blir så trött bara

Han kanske har sett på polisens nya polisinstruktions video big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=WqM2V3kSc1Y&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=HuM0cnqs … re=related

Senast redigerat av blacken (9 augusti 2008)

Evolution_6SiC6 MitsuNörd
9 augusti 2008 · 880 Inlägg

Var någon som nämde något i en annan tråd om man behöver läsa på ämnen innan man skriver på bötes lappen. Vad heter det?

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Sokrates Eliminator
9 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Orkar ej läsa igenom alla sju sidorna men någon har säkert redan skrivit det.
Det är ej lag på "dörr" rutor på en passagerar bil, Bara taxi och ngt annat som
måste ha det enligt lag. Så du behöver ej veva upp, Skulle jag tro..

FEL, om det finns sidorutor kan de kontrollera, om de är demonterade är en annan sak.
Oavsett vad nån annan säger så är all tonong från bstolpe och framåt olagligt, % snacket är ej sant.
Dra säkring eller skruva bort vev räcker inte.

/Besiktningingenjören.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
christofferedil Yellow bug!
9 augusti 2008 · 1 640 Inlägg

Sokrates skrev:

_Wallis_ skrev:
Orkar ej läsa igenom alla sju sidorna men någon har säkert redan skrivit det.
Det är ej lag på "dörr" rutor på en passagerar bil, Bara taxi och ngt annat som
måste ha det enligt lag. Så du behöver ej veva upp, Skulle jag tro..

FEL, om det finns sidorutor kan de kontrollera, om de är demonterade är en annan sak.
Oavsett vad nån annan säger så är all tonong från bstolpe och framåt olagligt, % snacket är ej sant.
Dra säkring eller skruva bort vev räcker inte.

/Besiktningingenjören.

Men om vi nu säger att jag skulle smälla på tonade rutor på en bil, och man kör ströget fram med båda rutor nere, och så mot all förmodan bränner man reläet till elhissarna, så dom inte går att få upp. Vad gör polisen då?

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

baaki skrev:
Åter igen, det är inte mer eller mindre olagligt att ha tonade framrutor än bakrutor.
"Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

Det enda kravet är att toningen inte får ge störande reflxer eller bländar och det gäller alla rutor, inte bara fram. Men poliser är inkompetenta vilket redan är känt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

Men du, hur mycket ljus-genomsläpp har en original-ruta utan film då? smile Och vilket ljusgenomsläpp blir det om du sätter på en film som är som glad-pack??
Tydligen innebär detta att även en helt genomskinlig film (ingen toning) ger ett för lågt ljus-genomsläpp, vilket medför att ALL toning blir olaglig på dessa rutor.

Biltillverkarna har en toning i rutorna redan från början, för att man vill släppa in så lite värme som möjligt i bilarna.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
9 augusti 2008 · 991 Inlägg

MrJAM skrev:

baaki skrev:
Det enda kravet är att toningen inte får ge störande reflxer eller bländar och det gäller alla rutor, inte bara fram. Men poliser är inkompetenta vilket redan är känt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

Ringde och pratade med en mycket trevlig trafikpolis på nån upplysningscentral (020 nummer eller Kristianstad), där de höll med till fullo att det INTE är olagligt med toning fram. Han tillade att de oftast oponerar sig då de själva är satta att 'manuellt' bedömma tonings/relektionsgrad då de saknar mätutrustning i trafikbilarna. Det är det här manuella arbetet som är är det vi hänger upp oss på. Ser liknelsen till 'skälig misstanke' som också är sådär svårdefinerad.

"- Sen har det mycket med hur folk uppträder i sammanhangen. Är du kaxig eller visar attitydproblem så..." sa han och det kan jag gå i god för. Bete er inte drygt utan come clean. Har ni åkt dit så erkänn och se glad ut. Annars hittar de kanske fel på nått annat...

Du kan skaffa tillstånd för toning från VV, men då krävs det att du har ett medicinskt tillstånd som kräver detta.

Nån skrev något om att man som byggare kan ha kniv på sig när man äter lunch. Detta frågade jag en polis utanför minuten i Lund för ett par år sedan. Falskt. Det får man inte. Kniv på allmän plats är och förblir olaglig. Sedan att polisen ser mellan fingrarna är en annan sak.

Vad menas med medicinskt tillstånd ??   Om man lider av typ social fobi och sånt och tycker det är skitjobbigt att man känner sig ut tittad och får typ som panikattacker hjälper det tro ??
// Emil

Senast redigerat av Klorin_Elvis (9 augusti 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
sand3rs
9 augusti 2008 · 182 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

MrJAM skrev:

baaki skrev:
Det enda kravet är att toningen inte får ge störande reflxer eller bländar och det gäller alla rutor, inte bara fram. Men poliser är inkompetenta vilket redan är känt. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd

Ringde och pratade med en mycket trevlig trafikpolis på nån upplysningscentral (020 nummer eller Kristianstad), där de höll med till fullo att det INTE är olagligt med toning fram. Han tillade att de oftast oponerar sig då de själva är satta att 'manuellt' bedömma tonings/relektionsgrad då de saknar mätutrustning i trafikbilarna. Det är det här manuella arbetet som är är det vi hänger upp oss på. Ser liknelsen till 'skälig misstanke' som också är sådär svårdefinerad.

"- Sen har det mycket med hur folk uppträder i sammanhangen. Är du kaxig eller visar attitydproblem så..." sa han och det kan jag gå i god för. Bete er inte drygt utan come clean. Har ni åkt dit så erkänn och se glad ut. Annars hittar de kanske fel på nått annat...

Du kan skaffa tillstånd för toning från VV, men då krävs det att du har ett medicinskt tillstånd som kräver detta.

Nån skrev något om att man som byggare kan ha kniv på sig när man äter lunch. Detta frågade jag en polis utanför minuten i Lund för ett par år sedan. Falskt. Det får man inte. Kniv på allmän plats är och förblir olaglig. Sedan att polisen ser mellan fingrarna är en annan sak.

Vad menas med medicinskt tillstånd ??   Om man lider av typ social fobi och sånt och tycker det är skitjobbigt att man känner sig ut tittad och får typ som panikattacker hjälper det tro ??
// Emil

Jag hoppas att du försöker vara ironsik nu... Eller sitter ni och spånar på ursäkter. Medicinskt tillstånd i detta fall lär handla om ljuskänslighet osv, kan inte tänka mig att socialfobi godtas, Fast med brorsans tjej så hade jag också varit rädd för att träffa annat folk.....

_Tony_ ???
9 augusti 2008 · 661 Inlägg

Onee skrev:
å sen att hon fick böta för våldmot tjänste man får hon juh skylla sej själv. räcker bara att du tar på tex: polisen så räcknas det som våld mot tjänste man.
Hon ska fan vara glad över att hon bara fick böter, våld mot tjänste man är ett grovt brott, En kompis te mej fic fängelse 3 månader för att stötte te en polis så hon ska vara glad

men åandra sidan, om han hade handen/armen inne i bilen där han inte har rätt att vara utan tillstånd... då borde man få ge en liten "klapp" på deras hand/arm.

eller?

FireTraXX DFFL
9 augusti 2008 · 9 020 Inlägg

_Tony_ skrev:

Onee skrev:
å sen att hon fick böta för våldmot tjänste man får hon juh skylla sej själv. räcker bara att du tar på tex: polisen så räcknas det som våld mot tjänste man.
Hon ska fan vara glad över att hon bara fick böter, våld mot tjänste man är ett grovt brott, En kompis te mej fic fängelse 3 månader för att stötte te en polis så hon ska vara glad

men åandra sidan, om han hade handen/armen inne i bilen där han inte har rätt att vara utan tillstånd... då borde man få ge en liten "klapp" på deras hand/arm.

eller?

Är du läskunnig?
Läs mitt inlägg på sjätte sidan.

Där står klart och tydligt att han utan tvekan hade kunnat skylla på undanhållande av bevis eller försvårande för utredning och därmed är fullt tillåten att genomsöka hela jävla bilen om han känner för det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Saab_Ulven
9 augusti 2008 · 8 Inlägg

Hmm intressant vart våra skatte pengar går till... -.-

Saab 9000CS (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang