Köpråd: Grym, bensinsnål bil.

Lovstrom
18 september 2008 · 12 Inlägg

decib3L skrev:

Lovstrom skrev:

decib3L skrev:

Vr6 är TÖRSTIG. Den köper du inte om du vill ha en bränslesnål bil. Dessutom, får du problem med den (vilket du lätt får) så är det DYYYYRT å laga.. Tändkablar till en sån bil = Lätt 2000 kronor.

Satsa mycket hellre på en Golf GTi, körglada, roliga, BILLIGA!

Jo har hört att dem ju klart är mer törstiga än gti. Men inte riktigt hur mkt?
Killen är bilmekaniker så det blir ju inte riktigt lika dyrt som "vanligt" att laga. Men visst kostar de, de har du rätt i.

Jag har fått för mig att jag ska leta lite bil utan hans hjälp (han kan ju allt om vilka bilar osv som e bra etc) men det är kul o leta sig fram lite själv också & få svar på sina frågor smile

Jo Golf GTI är ju också aktuella. Hört mkt bra om dem smile

Hehe, inne på min 3:e golf för i år. Så lite kan jag om dom iaf smile Köp dig en Vr6 om du vill ha det. Ljudet och kraften är nästan helt och hållet värt varenda krona det kostar å tanka. Men lite för dyrt för min del.

Lycka till smile

Jo, saken är den att den nog blir lite dyr för mig med som ska åka mot 9mil/dagen till jobb smile
Därför är ju GTI ett exempel, frågan är om den drar så jäkla mycket mindre än vr6an egentligen...?

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 september 2008 · 741 Inlägg

en rolig bil som går bra med tanke på vad de kostar och hur lite de tar är ju bmw 330 diesel 200 hk diesel pwr.

sen har ju nyare bmw antispinn och antisladd så man behöver inte vara rädd för snurr normalkörning

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
mrcelica
18 september 2008 · 1 639 Inlägg

MilleN skrev:

amby skrev:
Bmw M3 E36
Dyr i försäkring och reservdelar men går väldigt billigt...
Ska den dra över litern får du gasa som fn..
kör du lagligt kan du ligga på ca 0,6L/M

Ursäkta? Detta är nog första gången en M3 tas upp i en tråd där man eftersöker en bil som går billigt. Hoppas du skämtar, det är ju knappt så man kan hålla en 325 under litern.

Nävars, killen måste skämta...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
DasAuto
18 september 2008 · 2 751 Inlägg

Golf GTI TDI - 180HK 4x4 big_smile Drar ingen bensin men lite diesel smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Larschan
18 september 2008 · 519 Inlägg

Ingen som har rekommenderat TOYOTA AYGO! Ska dra 0.55l/mil... Jag skulle då lätt satsa på en sådan.

FireTraXX DFFL
18 september 2008 · 9 020 Inlägg

mrcelica skrev:

MilleN skrev:

amby skrev:
Bmw M3 E36
Dyr i försäkring och reservdelar men går väldigt billigt...
Ska den dra över litern får du gasa som fn..
kör du lagligt kan du ligga på ca 0,6L/M

Ursäkta? Detta är nog första gången en M3 tas upp i en tråd där man eftersöker en bil som går billigt. Hoppas du skämtar, det är ju knappt så man kan hålla en 325 under litern.

Nävars, killen måste skämta...

BMW:s större motorer (3-4.5 liter) drar mindre än t.ex. en 325 om man kör som farmor.
Kör man som man ska så, ja ni vet nog själva. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
ScoobyBear Subarist
18 september 2008 · 131 Inlägg

Om du kan leva med en liten bil och budgeten tillåter, kolla på en Mini Cooper. Roligare/bensinsnålare bil får man nog leta läääänge efter smile

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
Xuri One Man Clan
18 september 2008 · 4 287 Inlägg

Rquired skrev:
En T4 som dricker 0,7? Utkopplad turbo och landsväg då eller?

Snarare strax över litern...

de går å köra en t4a på ca 0.7...

Vet folk som har t4:or med runt 300 hk å som kan köra på 0.7 långkörning

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Rquired Allmänt envis
18 september 2008 · 12 512 Inlägg

Var själv lite intresserad av golf, och räknade då ut att det den drog extra genemot gtin sparade jag in på att slippa byta rem. Dessutom har VR6 högre utväxling vilket ger lägre varv lägre förbrukning. Om du köper golf tycker jag du ska satsa på vr6an iaf.

XURI:
Det går säkert att köra min bil på 0,6, men är det ett realistikt värde att skriva i ett forum? Nä jag mäter ut förbrukningen vid blandad körning med hjälp av bensinkvittot och trippen. Av dessa blev snittet 0,9020 liter per mil BLANDAD körning. Jag skriver inte heller värden som min bästa kompis gamla flickväns kusin mätte ut med sin bil, utan bara vad jag själv mätt upp och kan stå för.

Senast redigerat av Rquired (18 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Xuri One Man Clan
18 september 2008 · 4 287 Inlägg

Rquired skrev:
Var själv lite intresserad av golf, och räknade då ut att det den drog extra genemot gtin sparade jag in på att slippa byta rem. Dessutom har VR6 högre utväxling vilket ger lägre varv lägre förbrukning. Om du köper golf tycker jag du ska satsa på vr6an iaf.

XURI:
Det går säkert att köra min bil på 0,6, men är det ett realistikt värde att skriva i ett forum? Nä jag mäter ut förbrukningen vid blandad körning med hjälp av bensinkvittot och trippen. Av dessa blev snittet 0,9020 liter per mil BLANDAD körning. Jag skriver inte heller värden som min bästa kompis gamla flickväns kusin mätte ut med sin bil, utan bara vad jag själv mätt upp och kan stå för.

En s40 turbo går att köra snålt utan några problem runt 0.7 långkörning.... blandad körning ligger dom på  runt 0.8-0.9 max men de beror möe från bil te bil å från förare till förare...
Nä jag skriver inte heller kompisens kusins flickväns kusin till kungen... jag skriver bästapolare/exarbetskamraten å den bilen har jag kört flertalet gånger å nu har jag själv en v40...

Senast redigerat av Xuri (18 september 2008)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Takashi Got VTEC?
19 september 2008 · 1 593 Inlägg

Larschan skrev:
Ingen som har rekommenderat TOYOTA AYGO! Ska dra 0.55l/mil... Jag skulle då lätt satsa på en sådan.

Haha, hur "häftig/sportig" är den egentligen? roll

Lovstrom skrev:
Halloj alla bilgalningar smile

Nu får ni ge tips på en häftig, gärna lite sportig, men ändå bensinsnål bil?
Behöver en massa tips smile

se så, hjälp en förvirrad tjej i bilvärlden.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Camitz
19 september 2008 · 646 Inlägg

Tja Lupo

FirebirdFidde
19 september 2008 · 93 Inlägg

allra billigaste är Fiat 650. Finns ingen bensinsnålare bil tror jag. den kostar ugnefär 5000:- om du åker till polen och köper en i bra skick.

Sound like a V8 and your my mate
-Akerfeldt-
19 september 2008 · 2 638 Inlägg

Xuri skrev:

Rquired skrev:
En T4 som dricker 0,7? Utkopplad turbo och landsväg då eller?

Snarare strax över litern...

de går å köra en t4a på ca 0.7...

Vet folk som har t4:or med runt 300 hk å som kan köra på 0.7 långkörning

Långkörning? Om hon ska ha bilen att pendla med till jobbet kommer den ju inte att dra några 0,7l/mil inte. Har själv en s40 2,0t, 163hk och vid lugna pendlarmil ligger den på runt 0,8l/mil.

Absolut minsta uppmätta sedan jag köpte bilen för 2 år sedan är 0,72l/mil och då var det på semestern, Öland tur och retur, med snitthastighet 90km/h och knappt några stopp.

Åter till topic, skulle rekomendera en Volkswagen Lupo 3L diesel. Billigare än så kan man inte åka, drar 0,3l/mil, skatten är inte så dyr, ca 1300kr/år.
Har själv en Seat Arosa, samma bil som en Lupo fast med bensinmotor och tycker att den är hyfsat kul och rapp att köra, drar ca 0,6l/mil.

Sen om man tycker att Lupo är en grym bil är en annan sak tongue

henke_99 Offroad Racing
19 september 2008 · 3 122 Inlägg

tycker du ska kika lite på opel kadett gsi 16v (150 hk). Min drar mellan 0.7-0.8 vid "normal" blandad körning. Känner man sedan att hornen växer ut i pannan så kan man få ganska bra fart på den om man vill...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Grabber Dagdrömmare
19 september 2008 · 2 836 Inlägg

Om den skall vara SPORTig så kan jag rekommendera Renault Clio Si!
Sambo hade en sådan med 1,6, 90hk, 6,6 blandat o jadrar väghållning i den + sportstolar!!!

Lupo 3L är ingen "sport" i men det finns ju eftermarknads prylar och billigast för bil plånkan!!!

Sen beror det på hur mycket kan den nya bilen kosta?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang