Mat som är snäll för magen

Fartsyndare Pro detailer
11 augusti 2008 · 417 Inlägg

Min "trevliga" magkatarr har gjort sig påmind igen så jag tänkte ta tag i mina matvanor lite nu.
Någon som har tips på lättlagad mat som är snäll för magen och som är god? Nä inte kinderägg tongue

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
liddan Oldschool
11 augusti 2008 · 299 Inlägg

Hehe plankstek med oxfilé. Väldigt lätt och gott!

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
11 augusti 2008 · 798 Inlägg

liddan skrev:
Hehe plankstek med oxfilé. Väldigt lätt och gott!

Seriös kille? Tyvärr har jag inga bra svar på din fråga då mina matvanor inte är dom bästa heller.

Felax
11 augusti 2008 · 1 963 Inlägg

Fiskbullar och äkta potatismos måste väl vara snäll och är lätt att laga big_smile

Men are not born - Men are made
Lanjin
11 augusti 2008 · 757 Inlägg

inte för mycket fett. mycket kokt mat
fisk , kokt kyckling etc etc.

nått som funkade på mig var mineral vatten samt en öl ibland.

man rapar upp och späder ut magsyran med det,

annars om man har sur mage kan mariekex lindra.


men allt är ju olika på person till person. 

men det funkade på mig. 


sen ska man se till att få bort stress och oros momenten får man inte bort det så hjälper varken mat eller medikamenter

Turbo_Erik
11 augusti 2008 · 526 Inlägg

Filmjölk smile

Skalman
11 augusti 2008 · 508 Inlägg

Soppa är snällt mot magen tror jag och även potatismos och grönsaker kött är inte snällt mot magen .

Senast redigerat av Volvo glidaren (11 augusti 2008)

hedeknasan Professional dreamer
11 augusti 2008 · 398 Inlägg

Vad sägs om matiga sallader?
Typ kyckling, tonfisk eller pastasallader. Godare att göra egna hemma
än de man köper från tex pizzerian:)
Köp färska varor bara, det är ganska stor skillnad på färskvaror
och konservmat.

Har för mej att Arla har bra och relativt lätta och nyttiga recept smile

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)
v50sport
11 augusti 2008 · 230 Inlägg

fy fan magkatarr!, jag vet hur det känns...fick det i maj förra året, den värsta tiden på dygnet var på morgonen, fy fan va jag mådde illa...

Man ska iaf inte äta välstekt mat, grillat, stark mat...I och med att den värsta tiden för min del var på morgonen så kunde jag verkligen inte äta någon frukost...men jag köpte nyponsoppa och drack, det är nog bland det bästa för magen skulle jag säga!

fiskpinnar och potatismos är också bra!

är väldigt svårt att veta vad man ska äta, man får nästan testa sig fram och se hur magen känns och hur man själv mår!

Nu 15 månader senare så kan jag fortfarande känna av mig magkatarr och jag hade nog nästan hellre blivit av med ett finger på handen istället för att få detta!...man mår bara piss!

Och ni som aldrig har haft det, först och främst grattis!, men sen ska ni inte uttala er om ni inte vet hur det är!, man mår inte "lite illa" och har svårt för att äta, utan man mår verkligen as kasst och vill knappt gå utanför dörren, för man är rädd för att spy hela tiden!

Ett bra tips kan vara att äta/dricka nyponsoppa som sagr till frukost! väldigt bra för magen! (iaf min) smile

lycka till! och hoppas det går över!

Moparboy440
11 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

välling å gröt wink

Hoegwall
11 augusti 2008 · 133 Inlägg

som lanjin skriver så undvik för mycket fett, och absolut konstgjort sådant..

If you don't live for something, you'll die for nothing
Grotesk
11 augusti 2008 · 260 Inlägg

Något du absolut ska undvika (som sagts tidigare) är stark eller kryddig mat. Stekt mat är inte heller så bra. Jag har själv haft magkatarr - jag vet!

Ett tips är att trycka i dig chili, tro det eller ej, det lindrar faktiskt. Annars när det gäller läkemedel så brukar mediciner mot halsbränna vara rätt så bra om man kör en kur, det funakde för mig faktiskt. Det är ju nämligen frätande magsyra som orsakar magkatarren, losec och allt vad de heter hjälper till emot detta.

/Grotesk

Saab 900 S (1990)
Powerman Japan Quality
11 augusti 2008 · 670 Inlägg

Losec är ju mot magsår. Skriver läkare ut det mot magkatarr? Testa gärna varma koppens soppor. neutral

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Squadron
11 augusti 2008 · 1 833 Inlägg

Pasta och Köttbullar/falukorv är gött big_smile Fisk och Potatis är också gött. Finns massa husmanskost som är gott och snabblagat. Husmanskost bör inte vara jättefarligt för magkattarrr ?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
T16_AeRo
11 augusti 2008 · 712 Inlägg

Blodpudding.. neutral

v50sport
11 augusti 2008 · 230 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Blodpudding.. neutral

jättegott!...men det är la ändå väldigt! välstekt!?...eller du kanske käkar det rått? ;-)

Jag fick Omeprazol utskrivet av läkaren...hjälpte inte ett skit, fick en starkare variant (återigen av omeprazol) hjälpte till lite...

testade väldigt mycket annat så som losec och en speciell filmjölk...men det hjälpte inte

för övrigt så kom jag på nu att mjölkprodukter var det värsta som jag kunde få i mig under en 6 månadersperiod! nu dricker jag väldigt mycket vatten istället för mjök t.ex...

stollen Blev inte som jag borde blivit
11 augusti 2008 · 418 Inlägg

fisk och kyckling är "snäll" mat och ris, även potatismos.
men undvik stekt och friterad mat som många redan skrivit.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Fartsyndare Pro detailer
11 augusti 2008 · 417 Inlägg

v50sport skrev:
fy fan magkatarr!, jag vet hur det känns...fick det i maj förra året, den värsta tiden på dygnet var på morgonen, fy fan va jag mådde illa...

Man ska iaf inte äta välstekt mat, grillat, stark mat...I och med att den värsta tiden för min del var på morgonen så kunde jag verkligen inte äta någon frukost...men jag köpte nyponsoppa och drack, det är nog bland det bästa för magen skulle jag säga!

fiskpinnar och potatismos är också bra!

är väldigt svårt att veta vad man ska äta, man får nästan testa sig fram och se hur magen känns och hur man själv mår!

Nu 15 månader senare så kan jag fortfarande känna av mig magkatarr och jag hade nog nästan hellre blivit av med ett finger på handen istället för att få detta!...man mår bara piss!

Och ni som aldrig har haft det, först och främst grattis!, men sen ska ni inte uttala er om ni inte vet hur det är!, man mår inte "lite illa" och har svårt för att äta, utan man mår verkligen as kasst och vill knappt gå utanför dörren, för man är rädd för att spy hela tiden!

Ett bra tips kan vara att äta/dricka nyponsoppa som sagr till frukost! väldigt bra för magen! (iaf min) smile

lycka till! och hoppas det går över!

Nä detta är verkligen ingen hit men jag har bara mig själv att skylla, har slarvat för mycket med mat och vila på sistone, å andra sidan är jag inte förvånad att det dyker upp igen pga pågående separation.

Vill också instämma i din gratulation till dom som sluppit ifrån skiten än så länge, jag fick mitt på ett tidigare arbete, konstant stress pga ackord och det dyker upp så fort det är nått som är fel, stress i olika former i främsta ledet givetvis.

Jag ska kolla runt på vad man kan göra för skoj med det ni tipsat om här, ska till läkare imorrn men får väl samma besked som alltid, ät rätt och lugna ner dig.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
Boostrider Försöker iaf
11 augusti 2008 · 1 998 Inlägg

Har hatt magkatarr ett par gånger. Kunde knappt gå. Hade så ont i magen å enda som gjorde de bättre va å äta.
Gick te läkarn å fick Lanzo å de ble borta efter några veckor. Sen kom de igen men den här gången fick ja nön dretmedecin som inte hjälpte så fick ta av farsan.

Han har kronisk magkatarr alltså kan inte bli botad. Men han äter lanzo för att inte bli dålig.

Ät lättsmält mat. Grovt bröd är bra. Men de varierar från person te person.
Farsan äter de mesta utan nå problem. Sill å sånt kan ju va lite värre.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
_Wallis_
11 augusti 2008 · 4 506 Inlägg

Pankakor! mjukt varmt o gött

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang