Generatorn laddar bara 12 volt vid start.

AudiRS6 Revisor
11 augusti 2008 · 151 Inlägg

Hej!

Håller på att leta förstabil. Har kollat lite på en Audi 80/90 Coupe. Allt verkar fungera bra utom ett lite krånglande centrallås och en generator som ligger på 12v vid tomgång/ingen gas. När man dock gasar så går den upp på 13,5volt. Vad kan det bero på? Den ska enligt säljaren även ladda 13.5v på tomgång om allt vore normalt, detta gör den dock först efter att man har varvat den!

Bilen ifråga är denna:
http://www.blocket.se/vi/17485440.htm?ca=11_s
http://www.garaget.org/?car=104654

/Marcus

Senast redigerat av AudiRS6 (11 augusti 2008)

Svanholm
11 augusti 2008 · 198 Inlägg

generatorn laddar ju aldrig fullt förens man varvar motorn lite, men såpass lite som 12v vid tomgång är väl inte normalt?

mrbuggy Entreprenör
12 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Generatorn ska ladda mer än 12 v på tomgång. å den ska ladda 13,8 vid högre varv. inte 13,6 eller nåt..

steffe67 gruvarbetare
12 augusti 2008 · 152 Inlägg

hur mäter du det? På min 9000-96 så startar displayen på runt 10.8 volt tills jag tryckt runt på färddatorn.
mätt direkt på batterit med multimeter så får du sanningen,vet inte hur du mätt.
sen har jag lärt mig om batterit är dålig kräm i så brukar ju det vina om generatorn runt 1500rpm o då vet man att generatorn funkar bra..
/steffe

CC72
12 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

mrbuggy skrev:
Generatorn ska ladda mer än 12 v på tomgång. å den ska ladda 13,8 vid högre varv. inte 13,6 eller nåt..

SKA ladda 13,8 och inte 13,6?  Får jag fråga vars du fått denna mycket exakta information ifrån? wink

Om bilen laddar 13,9 eller 14,2 spelar ingen roll. Är ganska olika om du jämför på tex 10 bilar.
Men att den laddar 12v på tomgång är för lite. Kanske dåliga kol i den.

Markus_MR2
12 augusti 2008 · 761 Inlägg

steffe67 skrev:
hur mäter du det? På min 9000-96 så startar displayen på runt 10.8 volt tills jag tryckt runt på färddatorn.
mätt direkt på batterit med multimeter så får du sanningen,vet inte hur du mätt.
sen har jag lärt mig om batterit är dålig kräm i så brukar ju det vina om generatorn runt 1500rpm o då vet man att generatorn funkar bra..
/steffe

OT: men 9000 visar den lägsta spänningen under starten i en viss tid eller till du tryckt på infoknappen..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Det som kan vara dåligt är ju som Sexyicecube skrev, dåliga kol.
Sitter väl/ju vanliga boschgeneratorer på dessa och en nytt laddrelä (vadnumanvillkalladet)
kostar väl runt 300kr för ett Bosch original och runt hundralappen för ett 'pirat'.

Om du har möjlighet så får du väl krypa under bilen och mecka bort plasten
tills du ser generatorn och skruva ur två skruvar på baksidan av generatorn som
håller laddreläet med kolen. Ska väl helst vara 1cm långa eller mer har jag för mig.

Är väl inte omöjligt att det kommit in skit på släpringarna som nött ned
kolen lite i förtid pga placeringen av generatorn.

Annars kostar en 'ny' generator runt 2000kr.

la_palma Labborant
12 augusti 2008 · 307 Inlägg

Varför kör du inte bara med din Audi Allroad 3.0 TDI Quattro??? Den är väl fetare...

CC72
12 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

la_palma skrev:
Varför kör du inte bara med din Audi Allroad 3.0 TDI Quattro??? Den är väl fetare...

För att det inte är hans bilar, är väl päronens. 

Han söker en förstabil står det då iaf i hans första inlägg.

BTLulle
12 augusti 2008 ·

Gissar att det är bilens orginalmätare du tittat på, ta ett riktigt mätinstrument och koppla direkt på batteriet så får du veta vad den laddar i egentligen.

MVH Peter

mrbuggy Entreprenör
12 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

Sexyicecube skrev:

mrbuggy skrev:
Generatorn ska ladda mer än 12 v på tomgång. å den ska ladda 13,8 vid högre varv. inte 13,6 eller nåt..

SKA ladda 13,8 och inte 13,6?  Får jag fråga vars du fått denna mycket exakta information ifrån? wink

Om bilen laddar 13,9 eller 14,2 spelar ingen roll. Är ganska olika om du jämför på tex 10 bilar.
Men att den laddar 12v på tomgång är för lite. Kanske dåliga kol i den.

inte MINDRE än 13,8  å oftast e generatorn på 14 volt ..så lyckas du få ut mer så grattis..

CC72
12 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Då ger jag ett grattis till mig smile

Men till trådskaparen, vad har ni testat med?

BTLulle
12 augusti 2008 ·

Dom flesta nya generatorer laddar 14,2 och dom gammla med mekaniskt relä var det inga bekymmer att få ut 16-17 volt ur.

MVH Peter

Drönirettab
12 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

AudiRS6 skrev:
Hej!

Håller på att leta förstabil. Har kollat lite på en Audi 80/90 Coupe. Allt verkar fungera bra utom ett lite krånglande centrallås och en generator som ligger på 12v vid tomgång/ingen gas. När man dock gasar så går den upp på 13,5volt. Vad kan det bero på? Den ska enligt säljaren även ladda 13.5v på tomgång om allt vore normalt, detta gör den dock först efter att man har varvat den!

När generatorn bara laddar 12V vid tomgång, är det precis när bilen är startad och inte har varvats upp?
Hur mycket måste du varva upp generatorn för att den ska börja ladda?

Dessa saker är faktiskt viktiga att veta. Jag har sett att "icke originalgeneratorer" ibland beter sig på det sättet och då är det alltså inget fel egentligen. Generatorer har ett visst "turn on" varvtal, dvs det varvtal när de startar sin laddning (när det inbyggda laddrelät slår till).

Det verkar som att piratgeneratorer ofta har ett högre sånt varvtal, vilket gör att laddningen inte slår till förrän motorn varvas upp till tex 1100-1200 varv eller liknande. Som exempel kan jag ta en gammal Amazon och en Ford Granada, båda med nya generatorer.

På båda bilarna så slår inte laddningen till om man startar motorn utan att ge gas, man måste varva upp dem till runt 1100-1200 varv för att laddningen ska slå till.

Detta kan iof bero på olika storlek på remskivorna, men jag tror att på dessa två bilar som jag beskriver så är remskivorna likadana som på originalgeneratorn. Förresten flyttades originalremskivan över till nya generatorn på Forden.

Jag håller dock med de andra att 13,5V ändå är för låg laddspänning, en laddregulator i bra skick ska kunna ge minst 14V på tomgång med endast halvljuset igång. Moderna regulatorer kan också ge uppåt 14,6-14,8V.

mrbuggy Entreprenör
13 augusti 2008 · 1 784 Inlägg

BTLulle skrev:
Dom flesta nya generatorer laddar 14,2 och dom gammla med mekaniskt relä var det inga bekymmer att få ut 16-17 volt ur.

MVH Peter

liten detalj där. jag har en viss förmåga att tänka på bilar som e -75  -   .-80 när jag diskuterar saker..å de me generatorn e nog så..alltså dom liite äldre ladda nog inte över 14 volt..men dom riktigt gamla amzonerna å pv mm..dom kunde man ju justera manuellt ..fast de va ju inte så bra när batteriet kokade.å dom riktigt nya har jag inte ens orkat skruva i för de e för invecklat me diagnoser å liknande..ja kommer ihåg första bilen för över fyrtio år sen ..den ladda ja bara å åkte så länge den gick..visste nog inte ens va generator va..

MVH. Benny!

blacken
13 augusti 2008 ·

Det är nog generatorkolen/laddbryggan som håller på att luncha bara att byta så lär den nog funka normalt sedan. Den ska ladda minst 13,2-13.5 volt på tomgång (runt 900 varv)

BTLulle
13 augusti 2008 ·

Vi vet fortfarande inte vad han mätat med så det är svårt att veta om det är orginalmätaren i bilen som visar dom värdena eller om han mätat med en multimeter på batteriet, är det den inbyggda så är jag inte säker på att det är något fel då den kan visa ganska mycket fel. Så en multimeter på batteriet så vet vi vad den laddar annars gissar vi mest. Dom första växelströmsgeneratorerna hade inslagsvarv på upp till 1800 varv men på den bilen så borde det inte vara så högt utan den borde börja redan vid 400-700 varv.

MVH Peter

Zeerox
8 september 2008 · 2 Inlägg

Inte för att vara taskig eller så marcus.. men jag är ganska säker på att jag köpte den audin som du snackar om tongue

isakare
8 september 2008 · 272 Inlägg

Detta är inget fel, utan en egenskap som finns på alla äldre VW bilar.

Har ingen aning om varför, men kanske beror det på att dom har en diod som laddningslampa isf en glödlampa, många generatorer funkar ju inte om lampan är trasig, Vw har kanske gjort nån egen lösning på problemet, men den måste då varvas upp innan den laddar.

Om vi nu pratar lite äldre bilar så är laddspänningen normalt 13,8 på Europer och 14,2 på Japanare.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang