Volvo 740 -89 B230f ingen gnista?

skurtmeister
12 augusti 2008 · 103 Inlägg

Hej
har ett lite udda problem, jag får en mycket svag gnista på cylinder 1 och 4, på cylinder 2 och 3 får jag gnista med ca 20 sek mellanrum. Har testat att byta tändspole, och styrchippet på vä framskärm (tog från pappas 745 med samma motor). rotor, fördelare, kablar, och tändstift är nya. har hört att det sitter någon givare i sprängkåpan, på detta ställe har jag en stor silikonklick :S. ser ut som att tidigare ägare har fusklagat lite. kan detta ha med saken att göra?

Mvh Micke

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
skurtmeister
12 augusti 2008 · 103 Inlägg

glömde en sak. jag gjorde en felsökning med volvos diagnos dosa. den visade att inget var fel :S vet inte om den går att lita på men.

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
birka76 BASS GLAD
12 augusti 2008 · 1 381 Inlägg

låter som de felet jag hade på min 740 sad

ta kabelhärvan som ligger mot motorn unde insprutet & tomgongsmotorn ..

dra den kaben från motorn så den är fri ..

testa gå in starta bilen igen ...



mvh p

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

skurtmeister skrev:
Hej
har ett lite udda problem, jag får en mycket svag gnista på cylinder 1 och 4, på cylinder 2 och 3 får jag gnista med ca 20 sek mellanrum. Har testat att byta tändspole, och styrchippet på vä framskärm (tog från pappas 745 med samma motor). rotor, fördelare, kablar, och tändstift är nya. har hört att det sitter någon givare i sprängkåpan, på detta ställe har jag en stor silikonklick :S. ser ut som att tidigare ägare har fusklagat lite. kan detta ha med saken att göra?

Mvh Micke

Japp, det sitter en givare i sprängkåpan som ger signal till styrsystemet att motorn går runt. Då sätter systemet igång med gnista och bränsle. Sitter med en bult med 10mm skalle. Bara lyfta upp och kolla.

Mr_V
12 augusti 2008 · 243 Inlägg

du kan ha  "hallgivaren" uppe vid fördelaren med lite otur (styrsystem LH 2.2). då läser givaren av kamaxeln istället för svänghjulet. om du nu har detta ska det sitta en kontakt precis under fördelarlocket. (min turbo krånglar med detta och missar  på 2 cylindrar ganska ofta:(...)

skurtmeister
12 augusti 2008 · 103 Inlägg

nej jag har hallgivaren i sprängkåpan. (tror att det är den iaf). va ute i garaget nyss och kikade på den. fästet till den har gått av vilket förra ägaren hade lagat med en klick silikon big_smile. måste väl vara detta fel lr vad tror ni? roll

Tack för alla snabba svar!

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
TobbeTT
12 augusti 2008 · 948 Inlägg

det ska gå att ohm mäta den givaren(mellan dom två stiften) men kommer tyvärr inte ihåg vad värdet ska vara på

skurtmeister
12 augusti 2008 · 103 Inlägg

ok. det ska jag kolla efter i min verkstads handbok. hur som helst vet någon om det går att byta fästet utan att behöva plocka bort v-lådan?

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
skurtmeister
13 augusti 2008 · 103 Inlägg

någon som vet om jag behöver bort med lådan?

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
turbotompa fritidsprofessor
13 augusti 2008 · 1 197 Inlägg

Du kommer åt den som den är, ska inte behöva plocka bort nåt annat..

skurtmeister
15 augusti 2008 · 103 Inlägg

har varit ute å försökt nu men kommer inte åt för kanten till växellådan tar i. måste nog bort med lådan för att få bort fästet.

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
TobbeTT
15 augusti 2008 · 948 Inlägg

det ska gå men är trångt.. för har bytt den på en 245:a 90:a jag hade

skurtmeister
17 augusti 2008 · 103 Inlägg

okey :S . får inte ens ner nyckeln för kanten tar i

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang