Kompressormatad Ford Sierra. Kan det hålla?

Holiace
12 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Tjenare. Såg denna annons på blocket och undrar bara om det finns ens 1%'s chans att motorn håller.

http://www.blocket.se/vi/17594072.htm?ca=11_s

Vad tror ni? Skulle det hålla?

På blocket: http://www.garaget.org/?car=73082

Senast redigerat av Holiace (12 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.
_Danne_L
12 augusti 2008 · 71 Inlägg

jag har sett han köra med den och den verkar hålla iaf smile

Volvo 740/960 16v Turbo "Breddad" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
12 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Holiace skrev:
Tjenare. Såg denna annons på blocket och undrar bara om det finns ens 1%'s chans att motorn håller.

http://www.blocket.se/vi/17594072.htm?ca=11_s

Vad tror ni? Skulle det hålla?

På blocket: http://www.garaget.org/?car=73082

Jadå, det är ju inga direkt stora krafter med i räkningen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Holiace
12 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Siarnaq skrev:

Holiace skrev:
Tjenare. Såg denna annons på blocket och undrar bara om det finns ens 1%'s chans att motorn håller.

http://www.blocket.se/vi/17594072.htm?ca=11_s

Vad tror ni? Skulle det hålla?

På blocket: http://www.garaget.org/?car=73082

Jadå, det är ju inga direkt stora krafter med i räkningen.

120 hk till 200+. Borde inte motorn må lite dåligt då?

Senast redigerat av Holiace (12 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.
Rinnegan Malleus Malificarum
12 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Holiace skrev:

Siarnaq skrev:

Holiace skrev:
Tjenare. Såg denna annons på blocket och undrar bara om det finns ens 1%'s chans att motorn håller.

http://www.blocket.se/vi/17594072.htm?ca=11_s

Vad tror ni? Skulle det hålla?

På blocket: http://www.garaget.org/?car=73082

Jadå, det är ju inga direkt stora krafter med i räkningen.

120 hk till 200. Borde inte motorn må lite dåligt då?

Orginal så pallar nästan allting i motorn till runt 350 häst, sen börjar drivlinan ge vika.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Holiace
12 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Siarnaq skrev:

Holiace skrev:

Siarnaq skrev:
Jadå, det är ju inga direkt stora krafter med i räkningen.

120 hk till 200. Borde inte motorn må lite dåligt då?

Orginal så pallar nästan allting i motorn till runt 350 häst, sen börjar drivlinan ge vika.

Wow. Tål en BMW 318/320 detta (e30)? Eller en volvo 740 8v?

Senast redigerat av Holiace (12 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.
Germax
12 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Fan va fränt big_smile

Edit.

Jag turbokonverterade min Sierra, den gick som fan.. minst 200hk+ med tanke på presdandan.
Den fick jag 12K för och den såg ut som skit, nästan sugen på att köpan smile

Senast redigerat av JapMax (12 augusti 2008)

Rinnegan Malleus Malificarum
12 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Holiace skrev:
Wow. Tål en BMW 318/320 detta (e30)? Eller en volvo 740 8v?

Dom flesta motorer pallar det, oftast är det växellådorna/bakaxel som ligger i riskzonen. BMW tål det rätt bra, näst intill skottsäkra motorer. Vet dock ej om Volvo, har aldrig varit runt en.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Holiace
12 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Äh. Jag tvivlar på att den skulle tåla 350 hk. Men lite extra kraft går nog alltid att klämma ut tongue

Senast redigerat av Holiace (12 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.
Rinnegan Malleus Malificarum
12 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Holiace skrev:
Äh. Jag tvivlar på att den skulle tåla 350 hk. Men lite extra kraft går nog alltid att klämma ut tongue

Alla motorer går att skrämma, det gäller bara att hitta dom svaga punkterna och åtgärda det. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Holiace
12 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Siarnaq skrev:

Holiace skrev:
Äh. Jag tvivlar på att den skulle tåla 350 hk. Men lite extra kraft går nog alltid att klämma ut tongue

Alla motorer går att skrämma, det gäller bara att hitta dom svaga punkterna och åtgärda det. tongue

Jo, till en viss gräns. Synd att alla bakhjulsdrivna turbobilar kostar löjligt mycket hmm

Senast redigerat av Holiace (12 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.
Rinnegan Malleus Malificarum
12 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Holiace skrev:
Jo, till en viss gräns. Synd att alla bakhjulsdrivna turbobilar kostar löjligt mycket hmm

Turbo är dyrt. :p Överladdning är dyrt överhuvudtaget.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
12 augusti 2008 · 2 307 Inlägg

Bara handla sierran ser sketskojjig ut ju rasar det så rasar det finns alltid nya maskiner på skroten

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
J_Erixzzon
12 augusti 2008 · 1 270 Inlägg

Det är så man vill köpa åå kläma ner motorn i min Sierra tongue

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Holiace
12 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Köp på ^^ Kompressor skulle vara kul att ha (tjuter härligare än turbo).

Jag kan inget om allt.
AnderssonM
12 augusti 2008 · 98 Inlägg

Den rör på sig den sierran, låter rätt gutt med;)

Pan
12 augusti 2008 ·

Har rasat både stödlagret och och en drivaxel med min sierra org 15 000mil smile. Men om man kör någorlunda normalt håller det säkert. Men svinar man för mkt med orginal effekt så går det sönder iaf. Kan eventuellt ha ett samband med att jag gillar att clutchkicka tongue men lådan håller än iaf smile

mvh

NJ_
13 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

Pan skrev:
Har rasat både stödlagret och och en drivaxel med min sierra org 15 000mil smile. Men om man kör någorlunda normalt håller det säkert. Men svinar man för mkt med orginal effekt så går det sönder iaf. Kan eventuellt ha ett samband med att jag gillar att clutchkicka tongue men lådan håller än iaf smile

mvh

clutchkicka ? tongue

Senast redigerat av NJ_ (13 augusti 2008)

D.i.l.l.i.g.a.f
CIA_SWE Automationselektriker
13 augusti 2008 · 213 Inlägg

NJ_ skrev:

Pan skrev:
Har rasat både stödlagret och och en drivaxel med min sierra org 15 000mil smile. Men om man kör någorlunda normalt håller det säkert. Men svinar man för mkt med orginal effekt så går det sönder iaf. Kan eventuellt ha ett samband med att jag gillar att clutchkicka tongue men lådan håller än iaf smile

mvh

clutchkicka ? tongue

"Snärta" kopplingen kanske? :o

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
Pan
13 augusti 2008 ·

Clutchkick

Hjälpa till med koppligen för att "drifta" bara trampa ner varva och sen dumpa så baken släpper big_smile
För att ställa min org Sierra GLX på torrt krävs det lite våldning med koppligen.

Senast redigerat av Pan (13 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang