Bilar med kamkedja?

Rinnegan Malleus Malificarum
29 juli 2009 · 2 401 Inlägg

qazse skrev:
CA18ET som sitter i svenska s12 har 8stift och hemi motor tongue

iofs är det ju en smakfråga men jag tycker att KA mer lättskruvad och smartare utformad. det som enligt mig är lite dåligt är att dom har hydraliskt styrda lyftare som inte funkar så bra vid höga varv och att fördelaren sitter på samma axel som oljepumpen så om man tar bort pumpen ramlar axeln till fördelaren ut och man måste nolla om skiten:/ ( fast det går ju att ta bort fördelaren och hålla kvar axeln med en magnet så det är ju inte så farligt )

sen är KA;n väldigt lik L28 motorn som sitter i nissan 280zx så den oljepumpen passar rakt på och eftersom den är till en 6;a levererar den mer olja vilket kan vara bra om man ska bygga en överdriven motor

även L28;an har kamkedja

Hemi motor?

Hemisfäriska förbränningsrum? Vad nu?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
qazse
29 juli 2009 · 178 Inlägg

Siarnaq skrev:

qazse skrev:
qazse pladdrar mer om nissanmotorer

Hemi motor?

Hemisfäriska förbränningsrum? Vad nu?

japp, hemisfäriska förbränningsrum:)

hittade ingan CA18ET topp under min 30sec sökning men en CA20 topp är typ samma:P
http://www.oem-surplus.com/nwp/partpics … 1780-3.JPG

Senast redigerat av qazse (29 juli 2009)

Akka
29 juli 2009 · 1 174 Inlägg

Rquired skrev:
Anledningen till rem (förutom att få sälja service och delar) är att denna håller formen och byts ut med jämna mellanrum. En Kedja däremot sträcks ut, vilket oftast kompenseras med hjälp av en spännare, Men trots detta spänns kedjan ut vilket gör att motorn kanske inte går lika "exakt" längre (tider och dylikt får ventiler osv) och dessutom riskerar kedjan att hoppa av.

Ska också sägas att med en kedjan när den sträcks ut så kommer den tilll 80% att börja skära i kåpan runt.

och det är något lättare att byta en kedja än en rem? (kan ha fel på sista . )

Il-Bandito
29 juli 2009 · 98 Inlägg

hewra skrev:
vissa bmw modeller.

Alla BMW efter 90 eller 91 har kamkedja.

Rinnegan Malleus Malificarum
29 juli 2009 · 2 401 Inlägg

qazse skrev:
japp, hemisfäriska förbränningsrum:)

hittade ingan CA18ET topp under min 30sec sökning men en CA20 topp är typ samma:P
http://www.oem-surplus.com/nwp/partpics … 1780-3.JPG

Se på fan, man lär sig något nytt varje dag.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
micke-opel
29 september 2009 · 562 Inlägg

VAG 1,6 FSI har kedja, sedan så har VAG 1,8T och 2,7T kedja mellan kammarna och rem från veven och upp till ett kamdrev.

9-5 Aero Sedan -05
VXC70
29 september 2009 · 210 Inlägg

volvo V50 1,8 Flexifuel

dan-kristian
29 september 2009 · 518 Inlägg

Il-Bandito skrev:

hewra skrev:
vissa bmw modeller.

Alla BMW efter 90 eller 91 har kamkedja.

stämmer inte.bmw e30 finns upp till 1994 och har kamrem............

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang