Startproblem efter byte till m90

Nuffe-X7
26 augusti 2008 · 34 Inlägg

hej ja ska sätta på m90låda på min volvo 745 86a turbo men med m90ins svänghjul får ja inte bilen att starta någon av er som vet vilket svänghjul man ska ha till den motorn?? tacksam för snabba svar ska fixa den på torsdag

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Sharky
26 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Du måste ha ett svänghjul med piggarna för Motronic. Ett M90 svänghjul har gropar (60  minus 2) för LH sprut.
Det finns säkert beskrivningar på TPC.

Du märkte väl ut hur orginal svänghjul satt INNAN du skruvade bort det?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nuffe-X7
26 augusti 2008 · 34 Inlägg

problem ja har är att ja rasa min automat låda så ja köpte mig en m90

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Sharky
27 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Då snurrar inte ens startmotorn. Jag fattar det på OP som att bilen inte går igång. Och det är helt annat trig-system för tändningen på en Motronic (-86:a) och på dom bilar som M90 satt på.

/Göran

vx_4 skrev:
Automaterna brukar ha en typ av "startspärr" vid vxl spaken som göra att bilen endast start i läge P lr N... hade de beskymret på min 760 vid motor o vxl byte...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nuffe-X7
27 augusti 2008 · 34 Inlägg

start motorn snurrar men den vill inte starta har nu låda ner ska sätta upp den i morgon så måste få ett snabbt besked om vilket svänghjul som är rätt till den motorn har hört runt lite och dom säger att man kan ta vilket svänghjul som helst från en sådan motor årsmodel 86

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Sharky
27 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Ja. Som svänghjul betraktad är det helt ok. Men du måste montera det rätt, det var därför jag frågade om du märkte ut hur det gamla satt innan du skruvade bort det.

Men du måste ha koppling också. M90 har andra - finare - splines än vad tex M46 hade. Dessutom så är M90 avsett för ett tjockt svänghjul vilket gör att du får mäta så att splinesen verkligen gör fullt ingrepp i lamellen.

Tänk också på att om du har tunnare svänghjul än orginal så kommer inte kolvens position i slavcylindern att stämma utan man brukar få förlänga pinnen ut från slavcylindern.

/Göran

Nuffe-X7 skrev:
start motorn snurrar men den vill inte starta har nu låda ner ska sätta upp den i morgon så måste få ett snabbt besked om vilket svänghjul som är rätt till den motorn har hört runt lite och dom säger att man kan ta vilket svänghjul som helst från en sådan motor årsmodel 86

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nuffe-X7
27 augusti 2008 · 34 Inlägg

så du menar att ja kan ta vanliga m90 svänghjulet men köpa rätt koppling???

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Sharky
27 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Nej. Jag menar att svänghjul från en 86:a är ok som svänghjul betraktat men man måste titta på vilken lamell man skall ha och hur kopplingsarmen hamnar.

/Göran

Nuffe-X7 skrev:
så du menar att ja kan ta vanliga m90 svänghjulet

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nuffe-X7
28 augusti 2008 · 34 Inlägg

ooki men det finns väll 2 olika svänghjul till 86an eller 1 tjockt och 1 smalt

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Sharky
28 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Jag vet inte hur det ser ut på en 86:a men jag tex körde med ett s.k. djupt "pottsvänghjul" till min M90 och jag antar att det är det som du beskriver som det djupa.

/Göran


Nuffe-X7 skrev:
ooki men det finns väll 2 olika svänghjul till 86an eller 1 tjockt och 1 smalt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang