Hur fungerar snöskottningen på eran ort????

Drönirettab
11 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Visst skulle man kunna skippa snöröjningen på alla ställen utom landsvägarna om alla hade jeep, suv, hummer och alla kunde hantera bilen som en rallyförare och alla "gubbar i hatt" höll sig borta från vägen. Men nu är det inte så. Alla kan inte hantera bilen i snömodd och hattgubbarna finns på vägarna. Dessutom blir det väldigt spårigt när snön körs fast och risken för dikeskörningar och krockar ökar markant.

När det gäller markfrigången, alla nya bilar har ju spoiler, kjolar, klänningar osv.
Det behövs ingen Lambo för att ha lite lägre markfrigång.

Jag tror säkert att det finns orter/ställen som har usel planering och röjning men plogningen finns för att öka säkerheten, inte för att sätta fritidsforskare i arbete eller för att jäklas med folk.
Nu bor jag i en liten by där röjningen fungerar bra iof men tycker att jag har rätt i det som jag skrivit.

Senast redigerat av Drönirettab (11 februari 2006)

Phaetoon
11 februari 2006 · 8 156 Inlägg

I Linköping med omnejd så är dom ganska så duktiga på att hålla vägarna öppna.
Iaf söderut. Dom kör i tid och otid wink
Synd bara att det blir en snövall på uppfarten som man måste skotta bort.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
12 februari 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, åter till röjningen... Som ingen har skrivit ovan så är vägarna klassade olika och har därmed olika prioritet.
Jo visst är det lite snöigt runt en sådanhär liten by mitt ute i ingenstans, men jag brukar skrapa med mig lite snö (melan "hasplåten" *plast* och motorn) som sedan av värmen från motorn smälter till *typ en halvliter vatten per mil*.. hehe.
Men kan hålla med om att röjningen är lite bristfällig.
Här körde (de har nu slutat) de med ett 2,5 meters blad på 1,5 meters gång utanför huset (plantskallar)vilket har resulterat i hyvlade gräsmattor. Och även dålig / konstig röjning av parkeringen: 1/2 meter bred driva vid gaveln av en garagelänga *jaja, försiktighet* och (i motsats) bosat på så in i helsike i tryckt till en basketkorg-stolpe som numera står på trekvart...

*kommentarerna : sett både positivvt & negativt...*

Senast redigerat av GT90 (12 februari 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang