Ska beställa chiptrim till min 740 tic, lite tips och råd behövs.

Flubbe
28 augusti 2008 · 211 Inlägg

idag Tittade jag på den styrenheten som sitter på passagerarsidans golv. Där stod det ett bochnr som var 0280000541 .. Då undrar jag om man kan se på detta nr om jag har lh 2,2 eller 2,4?

Om jag förstår detta rätt så är detta bränslestyrenheten? Finns det en till box att chippa?

Köper troligen från viking eller klracing.se, eller vilken leverantör tycker ni bäst om?

Flubbe
31 augusti 2008 · 211 Inlägg

Ingen?

nordstromj
31 augusti 2008 · 1 772 Inlägg

Har du lh 2,4 har du ett diagnosuttag för att läsa av felkoder uppe till höger i motorrummet, det finns inte på lh 2,2.

Sen finns väl också tänd boxen som man även kan chippa.


Någon med bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel smile

Senast redigerat av NordstromJ (31 augusti 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
TobbeTT
31 augusti 2008 · 948 Inlägg

står det motronic på boxen så är det inte lh.2.4 eller 2.2 för dom heter Jetronic
då har du bränsle och tändning i samma box om du har motronic och bsr eller viking har väl chip till den

Flubbe
1 september 2008 · 211 Inlägg

Stod Jetronic på det. Då Behöver chippa 2 boxar då?

TobbeTT
1 september 2008 · 948 Inlägg

inte nödvändigtvis den boxen du har vid passagerar sidan är bränsle boxen vilket gör när du chippar ökar bränslet vid ladd och eventuellt tar bort laddspärren som är spärrad elektroniskt
tändboxen har du överratt stången och nu vet jag inte exakt hur det är på lh2.2 om den går att chippa/alltså har löst chipp i men ska du göra lite standard trim så behövs inte det chippas om du inte ska göra en seriösare trimning då kanske tändningen behöver ändras lite men då är nog ett programerbart sprut att rekommendera istället

Flubbe
2 september 2008 · 211 Inlägg

Fick ett mail från viking, dom sa att han inte hade chipp till lh2.2... Fan... vad gör jag då?? Har redan bytt spridare och så tongue hehe ska ställa trycket så jag vill ha den chippad

RaLsO från bun!
2 september 2008 · 89 Inlägg

jag har köpt hi-tuning steg 2 till min 940, det innehöll 2 chip, och tänboxen hittar jag inte:( annars så står det vad det är för bränsle-styr system på styrboxen...

(vore snällt om nån berättar vart tänboxen sitter i en 940 turbo:) )

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
262turbo
2 september 2008 · 1 004 Inlägg

RaLsO skrev:
jag har köpt hi-tuning steg 2 till min 940, det innehöll 2 chip, och tänboxen hittar jag inte:( annars så står det vad det är för bränsle-styr system på styrboxen...

(vore snällt om nån berättar vart tänboxen sitter i en 940 turbo:) )

sitter under ratten...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
RaLsO från bun!
2 september 2008 · 89 Inlägg

sitter 2 boxar där, vart ingen av dom kan jag säga

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Mr_V
3 september 2008 · 243 Inlägg

boxen under rattsången är tändboxen, för att den ska vara "chippnings duglig" så måste den vara guldfärgad sk. "guldboxen". jag har iaf en 740 tic med lh 2.2 och den boxen heter tyvärr 541 på slutet (boxen vid vid passagerfötterna). denna dox har lödda chip:( guldboxen sitter som jag har förstått det lite spordiskt i alla 740 utan någon som helst logik.

om du nu vill ha mera/högre soppatryck så kan en ställbar btr vara något kanke? är det mra ladd du vill ha så en pysventil?

Mr_V
3 september 2008 · 243 Inlägg

RaLsO skrev:
sitter 2 boxar där, vart ingen av dom kan jag säga

den vänstra är abs-boxen och den högra är tändboxen.

TobbeTT
3 september 2008 · 948 Inlägg

Flubbe skrev:
Fick ett mail från viking, dom sa att han inte hade chipp till lh2.2... Fan... vad gör jag då?? Har redan bytt spridare och så tongue hehe ska ställa trycket så jag vill ha den chippad

saxat från tpc...

http://www.hi-tuning.com har chip till lh2.2. Ring och fråga, för till just lh2.2 har den inte funnits med på hemsidan förut iaf. Kanske ligger uppe nu.

Finns även en firma i Örebro som heter RS Service som kan mappa om dom boxarna också. Har iaf telefonnummer till dom.

RS Service
Örebro
0705939018
019239018

Förresten, laddtrycksspärren på lh2.2 är väl nån tryckklocka eller liknande som känner av hur mycket den laddar? På min är en slang pluggad av tidigare ägare, ligger i närheten av tändboxen. Och det funkar, jag laddar 0,7 med min..

Hermansson
3 september 2008 · 235 Inlägg

PÅ LH 2.4, är tänd o bränsle i samma box då? den nere vid fötterna?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
TobbeTT
3 september 2008 · 948 Inlägg

Hermansson skrev:
PÅ LH 2.4, är tänd o bränsle i samma box då? den nere vid fötterna?

nej bränsleboxen iallaf på turbon sitter nere vid fötterna på passagerar sidan

Flubbe
3 september 2008 · 211 Inlägg

Tog kontakt med kl-racing och han sa att jag kunde skicka in boxen med chipp och allt så skulle dom bygga om den. Antar att dom programerar om chippet som sitter där.. Segt  bara att inte kunna köra bilen..

Han sa äveen att man kunde ladda runt 1,4 - 1,5 med dessa bilar, tyckte jag lät kul.. får se hur jag gör.

Flubbe
3 september 2008 · 211 Inlägg

Btw! En bra bränsletrycksregultor man kan ha på 740 tic? Som sagt spridarna är bytta och i morgon så ska pysventilen på..

Flubbe
4 september 2008 · 211 Inlägg

Så då sitter pysventilen i.. När jag drar på så går den upp till 0,7 och sen ner till typ 0,5... Brukar det vara så att den sjukner efter en stund?

H3dlund Med lem
5 september 2008 · 1 127 Inlägg

Flubbe skrev:
Så då sitter pysventilen i.. När jag drar på så går den upp till 0,7 och sen ner till typ 0,5... Brukar det vara så att den sjukner efter en stund?

Pysventil är inga bra grejjer.. Justera på wastegaten istället, och skippa pysventilen.

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 september 2008 · 3 352 Inlägg

Japp, med pys får man inte lika stabilt ladd som med en wastegateklocka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang