Volvo 740 GLT 16V

Vladis
17 februari 2006 · 118 Inlägg

Tjena!

Har då en 740 glt 16v som jag undrar hur man bygger turbo på..har hört att det är ganska lätt och att det funkar..vad för grejjer behöver man till det och hur mycket extra effekt får man ut?

Over And Out Scream And Shout!
Volvo XC60 AWD T5 R-Design "Black Widow" (2020)
Sharky
17 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Sök. Trådar om detta finns.
Jag har för mig att Turbocenter har chip för turbokonvertering av 16V.

Hur mycket effekt vill du ha.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Vladis
17 februari 2006 · 118 Inlägg

Aha okey, hemsida eller nå?..

Jadu lite mer än vad som finns..ligger ju på 156 hk orginal oi de känns lite för snålt, så ett par extra skulle då inte skada iaf

Over And Out Scream And Shout!
Volvo XC60 AWD T5 R-Design "Black Widow" (2020)
Sharky
17 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Jag måste börja ta betalt för sånt här....:-(

www.google.se

Sök på "turbocenter"

Första träffen:

http://www.turbocenter.se/

/Göran


OlydiG skrev:
Aha okey, hemsida eller nå?..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Du behöver:
- Intercooler
- Större spridare
- Grenrör från B204FT/GT
- Lämplig turbo med T3 fläns
- Nytt avgassystem
- Fetare koppling
- Tryckrör etc
- Sänka komp tex genom att gröpa ur kolvarna ( orginal 10,5:1. Det räcker att lägga sig på 9,5:1)

Samt flytta luftfilterbox och batteri.

Med en hyfsad turbo så har man problem att få under 300Hkr.

/Göran


OlydiG skrev:
Jadu lite mer än vad som finns..ligger ju på 156 hk orginal oi de känns lite för snålt, så ett par extra skulle då inte skada iaf

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Winnerbjorn Tuuuurbo
17 februari 2006 · 240 Inlägg

Vevstackar då? Håller dom orginal lr?

_TT_
29 mars 2006 · 41 Inlägg

Ta bort balansaxelremmen!!!gör typ 10-20hk om inte mer!!bara att bilen blir "lite"varvvillig men de gör juh inget!!!gå ungefär som en 740 med orginal b230ft om inte bättre!!å sen kan du juh byta kammarna....o plana toppen,porta den,sätta i smidda kolvar,lätta svänghjulet!!!! massa man kan göra!! å efter de så behövs ingen turbo!!

900 Power
29 mars 2006 · 214 Inlägg

volvoopower skrev:
Ta bort balansaxelremmen!!!gör typ 10-20hk om inte mer!!bara att bilen blir "lite"varvvillig men de gör juh inget!!!gå ungefär som en 740 med orginal b230ft om inte bättre!!å sen kan du juh byta kammarna....o plana toppen,porta den,sätta i smidda kolvar,lätta svänghjulet!!!! massa man kan göra!! å efter de så behövs ingen turbo!!

Njaa, inte får man några 20hk av att rycka remmen, men visst den ska bort!

Plana toppen känns rätt dumt, eftersom man vill sänka kompressionsförhållandet för att kunna ladda lite.

Klart det behövs turbo, det är mycket roligare..

Ibanezman Skåning
29 mars 2006 · 739 Inlägg

Hur hade man då gjort för att regga en sån bil?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Lunnajs Mr
29 mars 2006 · 267 Inlägg

Ibanezman skrev:
Hur hade man då gjort för att regga en sån bil?

INTE ALLS

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
900 Power
30 mars 2006 · 214 Inlägg

Ibanezman skrev:
Hur hade man då gjort för att regga en sån bil?

Finns lite olika alternativ..

Antingen inte alls, eller så myglar man den igenom på nått konstigt sätt..
Importerad itanlienbil med B204 snurra eller så gör man som jag hade tänkt, byter till besiktninsmotor innan besiktning big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang