Wankelmotor??

dr_weber Senator
29 mars 2006 · 323 Inlägg

jaa som rubriken låter... men hur faan funkar en sån? nån som kan förklara det egentligen? har sett att mazda använder dom!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
_TT_
29 mars 2006 · 41 Inlägg

dom har inte några kolvar tror jag det är!! de e typ skivor som snurrar på nått sätt så dom blir extremt varvtåliga!!man kan varva en wankel 10000rpm hur länge som helst utan problem!!kan faktiskt inte så möe mazda men tror de e nått sånt!!

Strandie
29 mars 2006 · 9 Inlägg

Kolla in länken, hoppas de kan ge dig något!

http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm

->Bilgalen<-
Master-J tekniker
29 mars 2006 · 88 Inlägg

Troligen har Wankelmotorn enbart en nackdel. Det påstås att den är törstig. Men å andra sidan presterar en wankel på 1500cc lika mycket power som en ottomotor gör med dubbla volymen. Körde-ägde en RX5 för en massa år sedan och var tvungen att koppla ur varnings-summern. Så länge man var säker på  att det fanns olja i motorn kunde man varva upp emot 14-15000 rpm.
Wankelns fördelar ligger i förutom liten vikt, att den har få rörliga delar, därmed få saker som kan rasa. Som på andra motorer är kylning och olja viktigt med den skillnaden att en Wankel aldrig får gå i kok. Det klarar inte o-ringarna i blocket av.

ludde__mannen draminbil.nu
29 mars 2006 · 1 382 Inlägg

Jag har också hört ryktas att en wankel är dyr i tillverkningen.. vet inte om det bara var skit snack..

dr_weber Senator
29 mars 2006 · 323 Inlägg

oki! jo jag har oxå hört att dom är varv villiga... men asså hur är det med takterna? är det precis samma som en otto motor eller? går det få ut mycke effekt ur en sån spis? lite dumma frågor kanske men..

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Lada Tuning Lada-missbrukare
30 mars 2006 · 566 Inlägg

Wankelmotorerna arbetar på grymt höga varvtal... Funktionen är inte ens när lik ottomotorn.. Den har roterande kolv istället för "fram å tillbaka" som en vanlig ottomotor... Wankel-motorerna ska servas mycke oftare än vanliga ottomotorer.. T.ex. så ska motoroljan bytas med 5000 km:s intervall..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
PeppeVectra Peppe Vectra
30 mars 2006 · 1 076 Inlägg

Wankelmotor är en motor som till skillnad från traditionella motorer(med kolvar som åker fram och tillbaka i cylindrar) arbetar med en roterande trekantig skiva i förbränningskammaren i form av en epitrochoid. Mazda är det enda större bilmärke som på allvar satsat på wankelmotorer.

Wankelmotorns fördelar ligger i dess enkla konstruktion och dess silkeslena gång. Nackdelar är dess okänslighet mot övervarvning som med vanlig förgasare ger relativt hög bränsletörst, och att de flesta serieproducerade motorer haft problem med tätningarnas livslängd. Med förgasare eller kontinuerlig insprutning var det också svårt att uppfylla de ökade kraven på avgasrening under 1970-talet, men teknikutvecklingen under 1980- och 1990-talet medförde exempelvis att en wankelmotor var den första motorn att uppfylla dagens 0-emmisionskrav som håller på att införas i Kalifornien, och det finns wankelmotorer med tätningar som håller längre än livsländen på en bra kolvmotor.

Wankelmotorn uppfanns av den tyske ingenjören Felix Wankel i April 1954. Många av dess svagheter skulle säkerligen kunnat rättas till mycket tidigare om samma mängd forskning skulle investeras i denna motortyp som har investerats i de traditionella, men förseningen beror dock ännu mer på att de flesta lösningar på att göra motorn konkurrenskraftig blivit patenterade från 1980-talets börja och framåt, och många av dessa patent är fortfarande giltiga och förhindrar produktion.

Wankelmotorn har en mycket högre mekanisk verkningsgrad än kolvmotorn, men det traditionella problemet är att hindra värmeförlusterna till förbränningsrummets väggar under gång.

bilder.
http://intranat.brackegym.goteborg.se/t … lmotor.htm
http://fy.chalmers.se/~tfsgn/TermoF/Wankelmotor.gif
http://www.wdfb.se/images/wankel.jpg
http://www.rx7.se/Bilder/Bilmodeller-copy.png

Senast redigerat av Lucifer84 (30 mars 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Datsunman
30 mars 2006 · 39 Inlägg

men hur kan luft/bränsle-blandningen komprimeras när du bara har den där roterande skivan? Eller är inte en wankel beroende av kompression? vad driver skivan framåt, den är ju bara trekantig inte ens skovel/ turbin formad...vad jag vet.

:p
dr_weber Senator
31 mars 2006 · 323 Inlägg

mycke vettiga länkar Lucifer84! men hur drivs dom runt egentligen? ja menar på en otto motor är det ju svänghjulet som drar runt vevaxeln i arbetstakten å så?! den första bilden va vad jag ville få fram.. hehe.. men det är rätt lustigt att dom fungerar.. är det bara mazda som använder dom i nuet eller? är det några vettiga motorer man kan plocka hästkrafter å vrid ur eller?

Senast redigerat av dr_weber (31 mars 2006)

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Frans Team Leader@Gallaher Snus AB
31 mars 2006 · 58 Inlägg

Vill peka på Strandies länk http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm

För er som vill förstå hur rotations-kolvmotor fungerar är denna sida väldigt bra, även om den är på engelska. (och det är inte bara en sida heller. På sidan 7 finns en mycket bra animation dessutom)

..Där får ni svar på förhoppningsvis alla era frågor.

dr_weber: Vad jag har förstått så är nog inte wankel bästa motorn om man siktar efter grymt vrid eftersom kompressionsgraden ska vara lägre än hos otto-motorn. (har jag hört)

Datsunman: Ja, vad är det som driver skivan? Jo, precis som hos ett otto-motor består en cykel av fyra faser: (och nånstans mitt i alltihopa, tändning)

-Insug (bränsle/luft)
-Kompression
-Förbränning
-Utsläpp

I en otto-motor arbetar varje cylinder med en fas i taget vill jag tro. Medans i en wankel-motor arbetar rotorns tre sidor hela tiden med någon av faserna. Om den bara gör en fas per cykelvarv, skulle den väl förmodligen tappa kraft 2/3 av varvet.
Samma fenomen skulle väl uppstå om man ställde in en ottomotor så att alla cylindrar arbetar med samma fas samtidigt.
Testa och cykla och bara använda ena foten med att trampa (utan bindningar)...

X=(Mazda+7)/R
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang